Wat is verstandig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaan_aramas

Wat is verstandig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:45

Hallo,

ik heb een merrie van 06-06-05 ze vat alles goed en snel op,
eerst wouden we haar in maart al inrijden maar dat vonden we een beetje vroeg,
we hebben geïnformeert bij de dierenarts wat verstandig was maar hij zei dat het lichamelijk al wel kon (omdat ze al *bijna* helemaal volgroeid is)
Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes shannen Lovers

benangelique

Re: Wat is verstandig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:47

ik zou het niet doen. Ze is nog geen 3.
Lekker al een beetje laten wennen aan longe, zadel en hoofdstel kan natuurlijk wel. Erop nog niet, eerst nog wat door laten groeien.
Vind het ook vreemd dat een vee-arts zegt dat het lichamelijk al kan?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:47

Ik denk dat je rustig aan al wel kunt beginnen met laten wennen aan longeren en wat op haar rug. Lichamelijk er klaar voor zijn wil niet zeggen dat ze er geestelijk klaar voor zijn, dus doe rustig aan en kijk naar wat je paardje aangeeft. Veel plezier!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:48

Rustig aan beginnen, paar keer per week minuut of tien en dat geleidelijk uitbouwen qua tijd en frequentie. Die arts weet vast wel waar hij het over heeft. Hou het leuk, simpel en kort! Succes! Knipoog
Ik zou haar nog niet teveel belasten, hoor!

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:42

Ik zou nog niet gelijk gaan zitten en hangen, gewoon rustig aan beginnen met longeren e.d. en dat na verloop van tijd uitbreiden met hangen en later zitten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:43

Inderdaad rustig aan beginnen eerst longeren totdat dat allemaal goed is.. Neem de tijd, je kunt nog langer van haar genieten Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:46

Ten eerste "bijna helemaal" is een nogal onduidelijke manier van uitdrukken (zoiets als "een beetje zwanger").
Ten tweede een paard van nog geen drie jaar is "helemaal niet" volgroeid.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:21

benangelique schreef:
ik zou het niet doen. Ze is nog geen 3.
Lekker al een beetje laten wennen aan longe, zadel en hoofdstel kan natuurlijk wel. Erop nog niet, eerst nog wat door laten groeien.
Vind het ook vreemd dat een vee-arts zegt dat het lichamelijk al kan?

Hier ben ik het mee eens.
Ik zal kijken of ik de link nog kan vinden, maar er is een topic waar een link in wordt genoemd waarin je kan zien vanaf welke leeftijd je met paarden zou moeten gaan werken. Het heeft te maken met de groeischijven in de botten.

Wat ik met mijn paard veel heb gedaan vanaf een maand nadat hij hier stond (stond er met 2jr + 8mnd): wandelen! Gewoon heel veel wandelen. Stappen en draven aan de hand, terug, halthouden, noem maar op.
Op deze wijze leer je een paard al een deel van de commando's voor het longeren en ben je samen bezig, waardoor het vertrouwen wordt vergroot. Daarnaast is het voor het jonge paard een stuk minder belastend en ook een stuk minder saai. Nog een bijkomend voordeel: het is nog eens goed voor je eigen conditie ook!
In maart wordt hij 4 en nu pas heb ik er 4 x op gezeten. Hoe langer je wacht, hoe beter het is. Zelf zou ik niet voor 3,5 tot 4 jaar op een paard stappen. Maar: volgens de groeischijven-theorie is zelfs 4 nog te vroeg.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:40

Tja in principe groeit een paard door tot 5 of 6 jaar. Vaak kun je aan de bouw van een paard wel zien of het paard nog veel moet gaan groeien. Een slungelig lang paard zal verder doorgroeien dan een al heel compact paard.

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:53

ik zal ook rustig aan beginnen en vind de opmerking van de veearts over bijna helemaal een beetje vaag nog... neem de adviezen die hier boven gegeven zijn mee want ik kan daar alleen maar in meegaan. Bij waar ik mijn verzorgpaarden had gingen we pas na 4 jaar rijden..

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:18

Ñaar mijn mening kun je als je een paard op die leeftijd best inrijden mits je het rustig aan doet.
Daarmee bedoel ik ± 2 x in de week 20 a 30 minuten.
Niet te gek doen, als het nodig is even longeren, dan erop en veel stappen, paar rondjes draven eventueel galop en dan even uitstappen.
Misschien is het natuurlijk de eerste paar weken nodig om iets vaker er mee bezig te zijn.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:13

je zou um zadelmak kunnen maken, beetje stuur erop en daarna weer terug de wei in zodat ie nog ff lekker paard kan zijn en kan groeien. Soms is dit makkelijker want over een jaar zijn ze weer wat sterker. wordt vaak gedaan zo maar daarna wel weer de wei in.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:23

eerst beginnen met longeren leer de commando's stap draf en galop goed aan (wees hier altijd heel consequent in)
en de belangrijkste hooooooooooo Knipoog

Hoe uit gebreider het voorwerk des te makkelijker het inrijden + je heb een sterker paard!

Mocht je dan twijfelen heb je m qua bespiering nog dat m sterker kan maken, neem aan dat het geen handelspaard is dus dan hoeft er geen haast bij te zijn toch?

Veel plezier!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:23

leuke DA heb jij... Dat handelsstallen je wijsmaken dat bijna 3 jaar ok is om in te rijden, tot daar aan toe, maar een DA heeft kennis van anatomie en weet maar al te goed dat een paard pas rond de 6 volgroeid is...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:25

Zadeltje erop en longeren, beetje hangen en erop gaan zitten. Als ze dat allemaal goed en oke vind gooi je haar nog lekker een half jaar het land op zodat ze nog lekker kan groeien.