Paard doet ineens gek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Paard doet ineens gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:41

Of najaa gek, misschien is het wel een normale reactie maargoed.

Een paar weken geleden zijn wij begonnen met het zadelmak maken van een verzorgpony.
Hij reageerde prima op het zadeltje. Geen enkel probleem.

(We hadden van te voren al een paar keer op hem gezeten.)
Vorige week maandag schrok hij ineens van alles, en zodra ik er op zat schrok hij zo dat ik er werd afgegooid.
Ook vandaag deed hij ineens moeilijk.hij schrok en steigerde.

We vragen ons af hoe dit kan komen,aangezien hij de eerste paar keer alles hardstikke goed deed.
De baas van de manege dacht dat het aan het zadeltje kon liggen,aangezien dat zou ''drukken''.
Maar als wij zo denken, de eerste paar keer had hij er ook geen probleem mee, toen zat er niet eens een dekje onder het zadel en we hebben zelfs gedraaft.

Wat zou dit kunnen zijn?

En zijn er misschien andere manieren om hem te leren wennen aan gewicht op zijn rug?

SANNExREBEL

Re: Paard doet ineens gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:46

Misschien past het zadel niet ?

Voordat dat is uitgesloten ken je beter niet verder gaan , omdat je hiermee de rug goed ken verknallen .
Haal er even iemand bij die er vastand van heeft .

Verder ken je een oude broek van onderen dichtnaaien en dan vullen met zand en verder opvullen met hooi/stro . Niet alles met zand , dat wordt te zwaar . Die zet je dan op een goed passend zadel en je maakt hem eventueel vast . Zo longeer je je pony en went ie aan het gewicht op de rug .

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:09

Ik zou ook eerst na laten kijken of het zadel goed past of niet.

Misschien was hij ook wat overdonderd, dat zou ook een reden kunnen zijn dat hij zo rustig was Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:08

ik vind idd dat je rustig aan moet doen en mis ff moet stoppen, het is van belang dat je een jong diertje goed leert rijden, ga goed longeren en ga er eens een x op (misschien zonder zadel) kijken of ie dan ook vervelend doet, zorg wel dat er altijd iemand bij is, en vraag dan diegene of hij/zij er ff naast wil lopen.. en die tip van SANNExREBEL vind ik ook erg handig, zou ik iig ff proberen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:59

Voordat we er voor het eerst opgezeten hebben, hebben we hem een paar weken lang goed gelongeerd.
Het baasje is er altijd bij... Misschien is hij er 1 keer niet bij geweest toen wij er op mochten/gingen zitten.

De tip van sannexrebel gaan we proberen!

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:49

Stel dat het zadel wel goed ligt,,,

Soms overdonder je een pony/paard een beetje als je er voor het eerst gaat op zitten. Ze zijn dan zo onder de indruk dat ze niet echt weten wat ze moeten doen als je er op zit en doen dan braaf wat jij wilt. Na een paar keer snappen ze wat de bedoeling is en worden ze wat zekerder en gaan uitproberen.
Zo heb ik ooit een kwpn merrie in gereden die vrij dominant was van karakter maar twee maanden lang super braaf onder het zadel, nooit iets gedaan. Onder het zadel was ze namelijk harstikke onzeker. Na 6 á 8 weken (weet het niet meer precies meer) begon ze ineens iedere keer verschrikkelijk te bokken en greep ze alles aan om te "schrikken" zadel gecontroleerd, lag gewoon goed.
Dit gedrag begon bij haar toen ze zich eigenlijk realiseerde dat een ruiter niet eng was en ze dus zelfvertrouwen kreeg. En toen begon ze met uit proberen tot hoe ver ze kon gaan.

ik zeg niet dat dit bij jou pony ook zo is, maar het kan een mogelijkheid zijn

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:39

Hoe oud is je vzpony?

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:45

misschien is het gewoon uitproberen?
Dat deed mijn vorige paard ook. Eerst altijd heel braaf en op een gegeven moment voornamelijk steigeren.
Ben er 1 keer afgevallen en me paard viel toen mee achterover en kwam net naast me terecht.Het kwam erg onverwachts en ze was me te snel af. Gelukkig heeft ze daar niks aan overgehouden toen.

Mijn nieuwe paard heb ik ook net zadelmak en daar had ik een wintec voor wat uiteindelijk niet meer pastte. Heb em laten verstellen en dat schoot allemaal niet op en ondertussen had ze wat last van dr rug. Heb toen de wintec maar verkocht en krijg 1 dezer dagen een nieuwe Kieffer Haha!
Alleen jammer dat ze nou niet helemaal lekker loopt Boos!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:00

(Dit is lovelygirly maar even onder de naam van die vriendin,had even niet opgelet dat dit de mijne niet is.)
Hij is 4 jaar.
Maar hij heeft mij er al afgegooit, waar ik een flinke blauwe plek aan over gehouden heb, en gisteren doordat hij steigerde gleed de vriendin die helpt er af.

We zijn bang dat hij dit blijft doen, we willen er niet elke keer maar van af gegooid worden.
En wij hebben geen geld voor een nieuwe zadel of voor iemand die hem wilt inrijden
en we denken niet dat het baasje dat betalen wil,aangezien hij waarschijnlijk ook nog niet eens de zadel betalen. Daar moest hij namelijk over nadenken... (Heel misschien kunnen we een zadel lenen,maar we weten niet of dat mag en of hij dan goed past.)

Zijn er mensen die misschien meerdere ideeen hebben voor het geval de zandzakken niet werken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:05

wegbrengen en laten inrijden............

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:07

KiWiKo schreef:

dat ide krijgik ook..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:07

KiWiKo schreef:

Mee eens... dit is niet iets waar je zelf mee moet gaan zitten aanklooien.

Daar verpest je meer mee dan je lief is

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:08

Lijkt me ook kiwiko!
Dit gaat niet goed komen.
Naar het lijkt hebben jullie helemaal geen ervaring met het inrijden van pony's en als het dan mis gaat weet je al helemaal niet hoe je dat moet oplossen. Hier op internet ga je dat niet vinden. das een kwestie van gevoel. want straks werkt het een en zoeken ze wel weer wat anders.
Hoe groot is de pony eignelijk en hoe oud zijn jullie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:17

@ oosterhoff: Werkt het een en zoeken ze weer wat anders? Hoebedoel je dat?

Als je bedoelt dat wij dan daarna stoppen om andere paarden in te rijden dan klopt dat niet.

Het paardje is ongeveer 1.52 meter
we zijn bijna 12 en bijna 17.

Hoezo wil je dat eigenlijk weten?

*Ps.dit is ook lovelygirly die dat zegt.

Citaat:
En wij hebben geen geld voor een nieuwe zadel of voor iemand die hem wilt inrijden
en we denken niet dat het baasje dat betalen wil,aangezien hij waarschijnlijk ook nog niet eens de zadel betalen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:21

Ik denk eerder dat ze bedoelt dat straks een 'trucje' werkt om het paard rustig te houden, maar het paard weer iets 'nieuws' verzint om onder het werk uit te komen.

Maar ik weet natuurlijk niet zeker of ze dat bedoelt Lachen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:29

Dat kan natuurlijk ook.

Niet bot bedoeld natuurlijk,maar jullie zeggen dat we hem maar moeten laten wegbrengen, maar eens moet je het toch een keer leren.
Oke misschien moet er iets beter hulp bij. maar toch.
We snappen jullie wel.

Maar we vragen nu daar niet om, maar om tips om er voor te zorgen dat hij gewend raakt aan gewicht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:32

niemand kan je hier tips geven zonder het gezien te hebben.........

ik moet eerlijk zeggen dat ik het zielig vind voor het paard, want zo een dier staat over een jaar met twee poten in het slachthuis omdat er niks mee aan te vangen is..........

waar in de buurt zitten jullie? misschien weet ik wel iemand die in de buurt woont en jullie wil helpen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:35

sorry maar dit gaat te kort door de bocht.
Te zielig?

Hallo , we zijn heus niet zo gek om er voor te zorgen dat het helemaal mis gaat hoor.
We willen nu gewoon dat hij een ruiter op zijn rug kan hebben zodat we met begeleiding in de lessen verder kunnen.

Wij wonen in varsseveld en paard staat daar ook.

*Wel aardig bedoelt, dat je misschien iemand weet. Knipoog

Jij zegt:
Citaat:
niemand kan je hier tips geven zonder het gezien te hebben.........

Maar dan kun jij dus niet zeggen:
Citaat:
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zielig vind voor het paard, want zo een dier staat over een jaar met twee poten in het slachthuis omdat er niks mee aan te vangen is..........

Want je hebt het toch niet gezien?
Is allemaal niet banketstaaf bedoelt hoor...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 26-02-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:37

Chikkie96 schreef:
Dat kan natuurlijk ook.

Niet bot bedoeld natuurlijk,maar jullie zeggen dat we hem maar moeten laten wegbrengen, maar eens moet je het toch een keer leren.
Oke misschien moet er iets beter hulp bij. maar toch.
We snappen jullie wel.

Maar we vragen nu daar niet om, maar om tips om er voor te zorgen dat hij gewend raakt aan gewicht.

Leer het dan op zijn minst met goed passend tuig en goede begeleiding. Of vind je het fair dat voor jouw ervaring een diertje richting geweer gestuurd word?

Via bokt kan je zulke dingen niet zeggen, dat moet je zien voor je er wat van kan zeggen.
Als je wil dat hij een ruiter op zijn rug kan hebben, zorg dan dat er iemand bij is met verstand van deze dingen die je kan leren hoe je het op een goede manier kan oplossen. Doe je dat niet, vind ik het idd zielig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:37

varsseveld........ ergens op de veluwe toch?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:38

varsseveld is de achterhoek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:40

bij welke grote plaats in de buurt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:41

@pharagirlke :

We zeggen daarom dus ook, dat we waarschijnlijk ergens een zadel gaan lenen, als die goed ligt en we het mogen lenen.
En lees ook even: het gaat gewoon er om dat hij zijn rondje kan doen en gewend is aan een ruiter daarna kunnen we dan eventueel naar de les voor verdere begeleiding.

En nu hebben we wel begeleiding, hij is dan misschien niet anky van grunsven, maar hij weet toch heus wel een beetje hierover.

(En jij weet onze ervaringen niet eens, dus zoiets kan je niet eens zeggen.)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:42

KiWiKo schreef:
bij welke grote plaats in de buurt?

Najaa [plaats] is een redelijk grote plaats.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:42

Chikkie96 schreef:
@pharagirlke :

We zeggen daarom dus ook, dat we waarschijnlijk ergens een zadel gaan lenen, als die goed ligt en we het mogen lenen.
En lees ook even: het gaat gewoon er om dat hij zijn rondje kan doen en gewend is aan een ruiter daarna kunnen we dan eventueel naar de les voor verdere begeleiding.

En nu hebben we wel begeleiding, hij is dan misschien niet anky van grunsven, maar hij weet toch heus wel een beetje hierover.

(En jij weet onze ervaringen niet eens, dus zoiets kan je niet eens zeggen.)

degene die geen zadel wilde aanschaffen?

Je hebt ook geen anky nodig, iets zegt me dat anky minder weet van jonge dieren op leren dan de gemiddelde bokker Knipoog