Galoperen gaat moeilijk tot niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

Galoperen gaat moeilijk tot niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:02

Hallo, fijn dat je even komt kijken.

Ik heb een haflinger van 7 jaar. Als ik aan wil galoperen gaat alles mis.
We stuiteren in een harde draf door de bak, als ik haar terugneem
is het voor haar nog moeilijker om aan te springen. Voltes werken ook niet.
Dan komen we bij het aanspringen zelf, ze maakt een raar huppeltje op haar plaats
en gooit haar hoofd omhoog. Om na een paar passen weer terug in draf te vallen.
Het is niets medisch, dat is al uitgesloten. Dat dachten wij dus eerst (mijn lesgeefster en ik).
Maar nu de wanhoop nabij is...

Dus, als iemand mij tips kan geven of ervaring hiermee heeft, plaats een reactie.

Groetjes, Eva. Lachen

stoplicht

Re: Galoperen gaat moeilijk tot niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:13

Hmm, lastig...

Doet ze dit alleen onder het zadel of ook tijdens het longeren? Anders zou je het eerst kunnen proberen aan de longeerlijn, zodat ze ook op jouw stemhulp reageert. En als dat goed gaat weer onder het zadel proberen. Zo heb je zelf iets extra's achter de hand.

Dat ze harder gaat draven is op zich niet zo erg, het is eigenlijk best logisch. Het zit alleen voor jou niet zo lekker Knipoog . Lekker naar voren laten gaan als ze galoppeert en belonen als ze het braaf doet. Dit steeds wat verder proberen uit te breiden. Iig succes ermee! Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:14

Doet ze dit gedrag ook bij een ander? Heeft je lesgeefmens er al eens opgezeten?

Ik denk zomaar dat het een truukje is wat je paard heeft uitgevonden. Vooral het niet in galop blijven is een probleem van tempo en balans (wat een 7 jarige toch moet hebben inmiddels). En is je pony helemaal niet vanuit de snelle draf in de galop te zetten?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:15

rijd je buiten? op een zandpad wat lekker rechtuit gaat is het makkelijker voor haar. het aanspringen kun je verder in de bak oefenen maar een keer een goed stuk rechtuit galopperen is misschien een goede oefening?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:16

vroeg me ook al af of het met longeren ook zo is!?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:17

Ik zou het galopperen voor aan de longeerlijn houden. Train je pony daarin aan de lijn, laat 'm reageren op je stem, en maak hem lekker sterk erin voordat je het onder het zadel gaat proberen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:18

Galopperen onder het zadel moet geleerd worden. Mijn verzorghaf galoppeerde anderhalf jaar geleden precies zoals jij omschrijft (als ik hem uberhaupt in galop kreeg). Hij had altijd buitenritten gemaakt en zelden onder de man gegalloppeerd. Het zal nooit zijn beste gang worden, maar op wedstrijden hebben we meestal een 6 of een 7 voor de galoponderdelen en de galop zelf.

Door te blijven oefenen met kleine stukjes onder de man en een paar passen aan de longeerlijn ging het steeds beter. Je pony moet wel de kans krijgen om spieren te ontwikkelen, en leren balans te houden met jou er op in de galop. Dat kost tijd.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:31

@ Anandi_ : Tijdens het longeren springt ze zonder problemen aan. Misschien ben ik toch te veel aan het rommelen als ik op haar zit, met aanspringen?
@ Cassidy: Bij mijn zus doet ze het weinig tot niet. Daarom verbaasd het me eigenlijk ook zo. Als ik aanspring en het lukt niet, drijf ik aan en tegelijkertijd een klein tikje achter mijn been. Maar ook dat helpt niet. Soms vind ze het zelfs leuk om er een bok achteraan te geven.

suuzepuus, lieniminnie, Loesje88 en Kaat18 bedankt voor jullie antwoorden, ik ga vanmiddag weer rijden dus ik zal even op wat puntjes letten. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:33

Als ze het bij je zus weinig tot niet doet, ligt het toch echt aan jou. Misschien zit je scheef, en misschien is je hulp te vrijblijvend.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:34

Cassidy schreef:
Als ze het bij je zus weinig tot niet doet, ligt het toch echt aan jou. Misschien zit je scheef, en misschien is je hulp te vrijblijvend.

Wat bedoel je hier precies mee? Lachen Bloos

En het ligt waarschijnlijk ook echt aan mij, maar hoe kan ik mezelf nou verbeteren?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:47

Ik denk dat cassidy bedoeld dat je de hulp niet duidelijk genoeg geeft en haar de kans geeft om onder 't werk uit te komen?

Voor de rest ben ik het eens met de andere reacties Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:54

doet ze het met longeren ook? Probeer goed en veel te longeren en dan duidelijke stemhulpen te geven, als je erop zit dan ook die duidelijke stemhulpen geven, je kan ook vragen of er even een keer iemand anders op wil rijden, kijken of ze het bij hem/haar ook doet...