Vandaag voor de eerste keer mn nieuwe cross rope bridle uitgeprobeerd. Ik reed ervoor wel af en toe een 'bitloos' dus gewoon wat rustig met een gewoon stalhalster. Maar zo'n halster lijkt me toch niet echt handig voor het paard en het schuift toch ook een beetje. Dus eigelijk zitten uitkijke naar iets anders. Een cross rope bridle leek me wel handig om mee te beginnen. Onder het zadel en met bit is hij normaal gezien rustig en braaf, loopt makkelijk nageeflijk en je kan hem met heel fijne hulpen rijden. Dus niet echt probleem verwacht met het touwhalster. dus eerst even losgelaten en dan aan de hand meegenomen. Hij stopte wanneer nodig en reageerde er goed op. Dus hup erop. Alles in orde, bleef netjes rustig. Maar we waren duidelijk eerst beiden een beetje de kluts kwijt. Sturen snapte hij niet helemaal en ik eerlijk gezegd moest ook even goed denken, want als ik het goed voorheb, als ik links opneem dan krijgt hij rechts druk. Nu het probleem, hij vond het allemaal heel fijn en relax, ook wel een beetje spannend. Maar het leukste vanaf meneer zat rond te kijken als een giraf. hoofd omhoog en alles rondom hem was interessant.
Na een tijdje werd hij wel iets meer ontspannen en ging zn hoofdje naar beneden, maar hij wil wel lang blijven. Moet ik hem in het begin gewoon lang laten en eventueel later opnemen. Of is het de bedoeling om altijd lang te rijden. Na een goede drie kwartier ontspande hij wel netjes en liep laag en actief, maar nog altijd, passeerde de kat of de hond, hup hoofd draaien om ernaar te kijken. dus is het nu een kwestie van wennen of hoe kan ik dat beter oplossen. Ik neem eigelijk het liefst zo weinig mogelijk contact dus gewoon ontspannen kunnen rijden met zo weinig mogelijk hulpen.
dus tips zijn zeker welkom. Mss ben ik gewoon te ongeduldig. Deels vond ik het wel leuk (de goeie momenten), andere momenten waren een beetje frusterend om zo maar te zeggen.