Een aantal probleempjes, wie helpt me hierbij? (M2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Een aantal probleempjes, wie helpt me hierbij? (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:18

Het rijden gaat over het algemeen erg lekker, alleen sommige dingen willen net niet helemaal lukken. Dus ik dacht, misschien dat bokt nog wel wat handige tips had:

Me paard loopt goed opgericht, en wel redelijk met de achterhand erbij. Maar niet genoeg. Dit merk ik bij:

- Middendraf/uitgestrekte draf: Ze verliest dan haar oprichting, probeert zich te lang te maken, komt op de voorhand en de achterhand ja.. daar gebeurt dan ook niks meer.
(ik heb dan vaak ook het gevoel dat ze dan meer versnelt dan verruimt. En ik weet dat ze het wel kan, want heb vaak genoeg een 8 voor de middendraf gehad, maar nu ik hoger kom is het natuurlijk ook belangrijk dat ze goed die achterhand meeneemt. Hierdoor zijn me punten ook gelijk een stuk lager hiervoor, wat zonde is natuurlijk)

Ze is dus nog niet sterk genoeg, wat kan ik eraan doen om dit te verbeteren? Oftewel wat zijn goeie oefeningen om te doen?

- daarnaast is de inzet van het uitstrekken vaak wel super, maar na een aantal passen trekt ze het niet meer.

- travers: ik mis toch wel me buiging, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer gaat buigen? Ik heb ook het risico dat ze linksom haar hoofd kantelt. (Ze loopt wel netjes op vier sporen)

- tempowisselingen in galop: Meestal vertrekt ze wel netjes, maar krijg ik haar niet meer goed terug. Ze dramt dus eigenlijk door, en wil ze weer niet genoeg gaan "zitten".
Daarnaast krijg ik vaak op protocollen te horen dat ik of: niet genoeg verschil laat zien, of: dat ze versnelt i.p.v. verruimt.

- contragalop: deze doet ze echt goed, ik kan allemaal figuren rijden in galop zonder dat ze er echt moeite mee heeft (moet wel in de gaten houden dat ze goed doorspringt). Alleen als ze iets gespannen wordt/iets engs vind (wat heel vaak is) dan springt ze over... Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik merk wel dat veel dingen die niet helemaal goed gaan, te maken heeft met dat ze niet goed genoeg der achterhand erbij heeft. Dit merk ik bijv. ook bij de overgang galop-stap.
Dit is dus mijn grootste probleem Tong uitsteken

Zo, ik hoop dat ik het wat duidelijk heb neergezet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cardy op 23-02-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Re: Een aantal probleempjes, wie helpt me hierbij? (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:26

Maar je zegt dat ze het dus wel kán. Niet dat haar iets in de weg zit qua zadel bijvoorbeeld.

In dat geval kun je misschien proberen berg op en berg af te rijden? Sommige paarden treden dan beter onder, en bouwen zo meer spieren op, als dat het probleem zou zijn.

Wat zegt je instructeur?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:27

Ik heb voorlopig maar een tip: schakelen, heel veel schakelen. In die draf wegrijden en weer terug,kleine stukjes en de ene keer meer als de andere keer.
Ook in de galop: rijd een beetje weg en weer terug en elke keer kleine stukjes. Om de galop wat te gaan sluiten (ook wbt galop-stap overgang) kun je een cirkel iets verkleinen en weer openen. Bij het verkleinen probeer je haar dan stukjes iets meer op het achterbeen te zetten, als je verschil voelt : weer er uit rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:30

khirshanta schreef:
Maar je zegt dat ze het dus wel kán. Niet dat haar iets in de weg zit qua zadel bijvoorbeeld.

In dat geval kun je misschien proberen berg op en berg af te rijden? Sommige paarden treden dan beter onder, en bouwen zo meer spieren op, als dat het probleem zou zijn.

Wat zegt je instructeur?

Het ligt niet aan haar zadel (deze is pas laatst helemaal gecontroleerd).
Wat bedoel je met berg op en berg af te rijden?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:32

getup schreef:
Ik heb voorlopig maar een tip: schakelen, heel veel schakelen. In die draf wegrijden en weer terug,kleine stukjes en de ene keer meer als de andere keer.
Ook in de galop: rijd een beetje weg en weer terug en elke keer kleine stukjes. Om de galop wat te gaan sluiten (ook wbt galop-stap overgang) kun je een cirkel iets verkleinen en weer openen. Bij het verkleinen probeer je haar dan stukjes iets meer op het achterbeen te zetten, als je verschil voelt : weer er uit rijden.

Bedankt! Wat jij zegt ben ik ook mee bezig, maar ik denk dat ik gewoon te snel te veel wil. I.p.v. kleine stukjes te verruimen, pak ik gelijk wat grotere stukken.

Van die cirkel sluiten vind ik zelf erg handig om te doen, dan gaat ze ook groter springen en komt ze ook echt op de achterhand. Maar ik vind het moeilijk om het uit te breiden..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:03

hebben anderen nog wat tips voor mij?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:16

Inderdaad veel schakelen: vijf passen vooruit, vijf passen terug terwijl je je figuren oefend (in de wendingen is het namelijk nog een stapje moeilijker). Volte openen en sluiten voor de buiging en daarna traves op de volte. Veel van hand veranderen (achtjes) anders wordt je duizelig en je paard ook.
Berg op en berg af rijden (letterlijk een berg/heuvel zoeken en erop en eraf rijden (met aanleunig en verzameling).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 22:25

Alicia2u schreef:
Inderdaad veel schakelen: vijf passen vooruit, vijf passen terug terwijl je je figuren oefend (in de wendingen is het namelijk nog een stapje moeilijker). Volte openen en sluiten voor de buiging en daarna traves op de volte. Veel van hand veranderen (achtjes) anders wordt je duizelig en je paard ook.
Berg op en berg af rijden (letterlijk een berg/heuvel zoeken en erop en eraf rijden (met aanleunig en verzameling).

dikgedrukte: o bedankt! ik dacht al dat ze dat bedoelde, maar wist het niet zeker. (alleen wordt wel lastig vinden haha hier in Nederland Tong uitsteken Knipoog )

Travers op de volte ga ik zeker even wat meer erbij pakken, is denk ik dan ook makkelijker om de buiging voor elkaar te krijgen.

Heel erg bedankt!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:38

Heb echt zin om je een paar lesjes te komen geven. zie het zo voor me. Je zou in de hoek voordat je gaat uitstrekken een halve ophouding maken met natuurlijk wat extra druk (zit en benen, ik werk zelf veel met m'n zitbeenknobbels, vooral tijdens overgangen...) en vanuit deze druk je handen ontspannen en dan krijg je het bergop lopen effect. Dit is wel een zware training en moet je dus af en toe doen om de spieren hieraan te laten wennen. In de galop kun je eigenlijk hetzlefde doen, alleen probeer je dan juist de druk omhoog te krijgen (van de grond) om meer verzameling te krijgen. de travers zou ik gewoon een beetje overdreven gaan inzetten en als hij dit een paar passen goed doet er weer uit gaan. Dus niet alles hele lange zijdes gaan oefenen, maar juist kleine stukjes om de juiste druk te krijgen. Wel oppassen dat je niet teveel druk in je handen krijgt, want dan werkt het juist averechts. na zo'n oefening weer de hand ontspannen en daarop moet je paard zich weer lang maken, zonder te versnellen (dit zal in het begin nog weleens voorkomen, en juist dan proberen die ontspanning terug te vinden) Je hebt al meer goede oefeningen van anderen te horen gekregen, dus je kunt weer een poosje vooruit denk ik...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:40

Zammie schreef:
Heb echt zin om je een paar lesjes te komen geven. zie het zo voor me. Je zou in de hoek voordat je gaat uitstrekken een halve ophouding maken met natuurlijk wat extra druk (zit en benen, ik werk zelf veel met m'n zitbeenknobbels, vooral tijdens overgangen...) en vanuit deze druk je handen ontspannen en dan krijg je het bergop lopen effect. Dit is wel een zware training en moet je dus af en toe doen om de spieren hieraan te laten wennen. In de galop kun je eigenlijk hetzlefde doen, alleen probeer je dan juist de druk omhoog te krijgen (van de grond) om meer verzameling te krijgen. de travers zou ik gewoon een beetje overdreven gaan inzetten en als hij dit een paar passen goed doet er weer uit gaan. Dus niet alles hele lange zijdes gaan oefenen, maar juist kleine stukjes om de juiste druk te krijgen. Wel oppassen dat je niet teveel druk in je handen krijgt, want dan werkt het juist averechts. na zo'n oefening weer de hand ontspannen en daarop moet je paard zich weer lang maken, zonder te versnellen (dit zal in het begin nog weleens voorkomen, en juist dan proberen die ontspanning terug te vinden) Je hebt al meer goede oefeningen van anderen te horen gekregen, dus je kunt weer een poosje vooruit denk ik...

Ook jij weer bedankt! Je geeft ook handige tips, ben er erg blij mee Haha!

Dus.. wanneer kom je een keertje lesgeven? Knipoog haha

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:59

je woont zover weg, anders was ik gekomen hoor, vind dit altijd zo leuk om te doen....

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:44

ook niet onbelangrijk is voor een goede galopoefening dat je cirkels dus kleiner maakt in de galop tot minimaal 3 m doorsnee en vanuit die kleine cirkel terug wegrijden op een recht stuk in middengalop om dan terug de cirkel aan de andere kant weer te verkleinen en hetzelfde te doen. Kan trouwens ook in draf.

Ook voor je contra galop denk ik doordat ze het zo makkelijk doet dat je dan haar ook meer zelf laat lopen en weinig doet waardoor ze dan natuurlijk ook meer de kans krijgt om als ze verschiet van dan om te springen. Ik zou dus er wel voor zorgen dat de hulp in contra en het behouden van je contra duidelijk blijft dus eigenlijk denk ik meer je binnenteugel erbij houden die het omspringen tegenhoudt.