wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:40

ik heb maandag met mijn 4 jarige fries gereden en toen vertikte hij om opzei te gaan voor mn been vooral voor mn rechter. dan ging zn hoofd omhoog en begon hij te rennen. woensdag heb ik gewoon een bosrit gemaakt met hem teugels amper vast gehad en gewoon veel gestapt wat draf en galop. ging allemaal goed. nou heb ik net weer dressuurmatig gereden. eerst wou hij niet lekker rond worden om mn been. daarna begon hij op mn handen te hangen wou weer niet goed buigen was helemaal niet voor mn been(normaal is hij super gevoelig voor mn been) gallop was alleen maar rennen rechts zat er af en toe ook helemaal niet meer op. oftewel gewoon een hele hoop ellende. het probleem is dat ik er maar niet achterkom wat het is. waar hij lat van heeft. zn tanden zijn pas nog gedaan en heb zelf ook al keer gekeken en niks kunnen vinden. ook gekeken maar zn tong houd hij netjes onder het bit. geen gevoellige plekken op zn nek/rug. geen verandering van zadel/bit. hij loop ook heel gespannen en maakt zich erg druk maar na het rijden loopt hij zo te slijmen en kroelen net of hij het wel wil maar het niet kan.
wie heeft er nog iets waar ik naar kan kijken(laten kijken).
heb al voorgenomen om zondag de wedstrijd rustig aan te doen en daarna weekje rust gewoon alleen longeerwerk.

Alicia2u

Re: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:54

Het lijkt me toch een rug of schouder probleem. Ik zu toch even de osteo/fysio erbij halen. Sommige blessures zitten heel diep en die kun je zelf bijna niet voelen. Ook op plekken zoals de atlas (achter de oren) en de eerste rib kun je als leek bijna niet onderzoeken op pijn, maar er kunnen daar wel problemen zitten die deze symptomen met rijden veroorzaken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 14:17

heb denk ik de oorzaak gevonden. hij is erg gevoelig op zn linkerrugspier. daarom kon hij ook niet rechts buigen. heb het uitgebreid gemasserd en spierspray opgedaan vanavond nog een keertje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:01

Tenzij je een opleiding osteopatie of fysiotherapie hebt gevolgd denk ik niet dat je het op die manier zelf helemaal op kunt lossen. Met half werk blijft het probleem aanwezig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:28

heb van een fysio en een natuurgenezer leren masseren. krijg het natuurlijk nooit zo goed als de fysio maar geloof niet dat de fysio op zondag langskomt Haha! vermoed dat het in zn rug isgeschoten tijdens het gekdoen zadel is niks op aan te merken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:53

ikke20 schreef:
heb denk ik de oorzaak gevonden. hij is erg gevoelig op zn linkerrugspier. daarom kon hij ook niet rechts buigen. heb het uitgebreid gemasserd en spierspray opgedaan vanavond nog een keertje.

is goede plaats, probeer maar met rijden lang laag rond te rijden met veel buiging naar links en rechts, dan merk je wel dat hij het na een paar keer wel prettig vind. (eerst in stap uitleggen)

shanandoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:17

probeer je paard een beetje los te maken.
stelling op links en op rechts dus stelling en contrastelling rijden,
ze maak je de spieren een beetje los het kan eerst wel een beetje vervelend zijn maar als het goed is moet je het voor een groot gedeelte zelf los kunnen rijden

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 09:37

ben nou veel aan het longeren. ook met een pesoa hij begint al beetje te buigen weer. heb er al ruim een week niet opgezeten. vind ik zielig als ik er dan opstap en het doet toch al zeer. ga hem eerst aan de longeerlijn loswerken en dan er weer op. de da is ook geweest en daar kreeg ik het van die heeft er ook nog naar gekeken.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:36

Dus het gaat nu weer de goede kant op?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:28

jha heb er net even zonder zadel opgestapt en laag rond en beetje stelling gedaan en hij vond het weer heerlijk om te werken en het buigen ging best redelijk