In de les word ze gek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

In de les word ze gek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:40

Ik rijd een Fries en het is een superleuk paard. Wel superdruk en kijkt overal naar maar sinds ze een nieuw zadel heeft loopt ze super. Lekker ontspannen. Zelfs de galop wat eerst bestond uit kop de lucht in en racen gaat nu netjes en beheersd. Totdat ik in de les kom.. We lessen donderdagavond met zijn 4en en de eerste 10 minuten gaan netjes en daarna is ze gek. En dan gek ik kop in de lucht en rennen. Ik kan een kwartier lang inhouden loslaten inhouden loslaten maar ze blijft hard rennen. En galop doe ik al niet meer in de les want dat kan gewoon echt niet. Dan raced ze de bak door en krijg ik haar nooit weer terug naar draf.

Wat zou dit kunnen zijn? Meer mensen die hier last van hebben? En wat kan ik ertegen doen?

Alvast bedankt! Lachen

Lise81

Re: In de les word ze gek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:43

Ik heb het een beetje anders, maar rij wel een paard dat soms de neiging heeft wat onder mij vandaan te lopen. Is nog jong en moet het nog echt leren, en dat kost een tijdje. Met andere paarden om zich heen is hij gewoon wat sneller afgeleid en dan is het de kunst zijn aandacht erbij te houden.

Bij jou klinkt het verhaal wel iets anders, maar klinkt het vooral erg vermoeiend voor jou. Reageerd ze op andere paarden of rij jij op dat moment anders? Misschien vraag je meer van haar dan normaal, en gaat ze in protest of geeft het haar stress.

Ik zou het moment dat ze gaat rennen niet constant gaan inhouden maar consequent terug rijden naar stap of halt.
Inhouden is dan ook écht langzamer gaan.
Zorg ervoor dat jullie beiden weer ontspannen en dan opnieuw aandraven.
Blijf veel overgangen en schakelingen rijden (veel terug halt/stap - ontspanning opzoeken) en voltes. Voltes sluiten en openen en afwisselend links/rechtsom etc.

De galop kan ook te maken hebben met de balans, misschien ben je nu meer bezig met andere mensen ontwijken waardoor ze meer bochten moet maken. Dit kan ze moeilijk vinden omdat ze meer moet gaan dragen, om dit te compenseren kunnen ze soms gaan racen. Longeren kan goede manier zijn om dit te verbeteren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 09:53

Dankjewel! Ik denk dat het ook stress is hoor. Het is een erg stressig paard en schrikt van alles. Nu is dat als ik alleen rijd al aardig opgelost want ze let nu op mij en is al gewend maar in de les is ze echt stressig. Galoperen doe ik sowieso al niet meer met de anderen tegelijk want dan word ze helemaal gek dus dat ontwijk ik gewoon. Ik mag meestal nog even alleen galoperen op het eind als de anderen uitstappen en dan let de instructrice dus ook alleen op mij maar dan nog is ze erg druk. Dus denk niet dat dat met balans te maken kan hebben.

Maar het is inderdaad erg vermoeiend voor me. Ik had echt heel lang geoefend op de galop tot ze eindelijk een leuk rondje kon galoperen geheel ontspannen, wil ik dat in de les laten zien aan mijn instructrice en dan is het een totaal ander paard. Erg frustrerend.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:25

Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige pony, alleen rijden ging prima met zijn 2e ook nog wel maar zodra ik de les in ging met 4/5 andere paarden was het zodra ik opstapte een vecht partij en racen en het niet terug kunnen nemen.. heel erg moeilijk..

Ik ben maar gestopt met de lessen en heb priveles genomen want dan was ze wel goed te rijden.. is dit voor jouw een optie ?? en dat als ze braaf haar rondje doet bij de privelessen het weer eens probeert in de grote lessen..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:08

BE_GENTLE schreef:
Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige pony, alleen rijden ging prima met zijn 2e ook nog wel maar zodra ik de les in ging met 4/5 andere paarden was het zodra ik opstapte een vecht partij en racen en het niet terug kunnen nemen.. heel erg moeilijk..

Ik ben maar gestopt met de lessen en heb priveles genomen want dan was ze wel goed te rijden.. is dit voor jouw een optie ?? en dat als ze braaf haar rondje doet bij de privelessen het weer eens probeert in de grote lessen..

Deze dus precies zo! Mijn vriendin rijdt op het paard wat met haar in het span staat en we rijden vaak samen en dan doet ze ook gewoon normaal. Maar privé-les is niet echt een optie want ik heb geen vervoer.. Dus zou nooit ergens heen kunnen en het word denk ik heel prijzig als ik iemand hierheen laat komen? Mijn ouders betalen het en vinden de paarden al duur dusja.

Maar dit is zo ook niks, ik kan er erg slecht tegen als ze weer zo begint te doen terwijl ze altijd zo leuk haar rondjes loopt. Zit eraan te denken gewoon te stoppen met les maarja helemaal nooit les kan eigenlijk ook niet..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:47

Je kan iemand aan huis laten komen, dit doe ik nu ook heb het niet zo op groepslessen namelijk.. mijn instructrice is niet gediplomeerd maar rijd zz licht en geeft goed les voor maar € 15 per uur.. dus niet erg duur.. en al doe je het maar 1x in de 2 weken dan heb je wel even iets om aan te werken.. als je een advertentie plaatst op marktplaats.nl of iets krijg je genoeg reactie's..
Probeer mischien ook eens verder te zoeken dan de rijtechnische kant.. heeft het paard nergens last van ?? zadel,omgeving,tanden,rug ?? is er een verandering in het leven van het paard gekomen.. b.v bij vorige eigenaar 24 uur buiten bij jou op stal nooit ?? altijd alleen gereden en nu opeens in groepsverband ?? slechte ervaringen met andere paarden ??

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:59

BE_GENTLE schreef:
Je kan iemand aan huis laten komen, dit doe ik nu ook heb het niet zo op groepslessen namelijk.. mijn instructrice is niet gediplomeerd maar rijd zz licht en geeft goed les voor maar € 15 per uur.. dus niet erg duur.. en al doe je het maar 1x in de 2 weken dan heb je wel even iets om aan te werken.. als je een advertentie plaatst op marktplaats.nl of iets krijg je genoeg reactie's..
Probeer mischien ook eens verder te zoeken dan de rijtechnische kant.. heeft het paard nergens last van ?? zadel,omgeving,tanden,rug ?? is er een verandering in het leven van het paard gekomen.. b.v bij vorige eigenaar 24 uur buiten bij jou op stal nooit ?? altijd alleen gereden en nu opeens in groepsverband ?? slechte ervaringen met andere paarden ??

Ze had last van haar zadel en toen heb ik een poosje niet gereden en nu heeft ze een nieuw goedpassend zadel. Ze staat al bij deze mensen sinds veulen (daar geboren) en altijd met meerdere paarden. Een paar jaar geleden heeft ze met de vorige berijdster ook 4 en 6tal gereden. Dat is juist ook zo raar. Voor ik op haar ging rijden was ze een jaar niet onder het zadel geweest maar er werd wel met haar gement. Er heeft alleen een paar keer bij een meisje dat niet kon rijden. Ik ben wel weer terug bij af bij haar begonnen want ze was zo stijf dat ze geen normaal rondje kon galoperen.

Nu 2 jaar verder gaat alles echt goed ze kan mooi lopen en zelfs in de galop loopt ze al steeds langere stukjes ontspannen. Alleen die les.. Ik rijd nu ook 1 keer in de 2 weken al omdat mijn ouders het duur vinden maar kan het er altijd over hebben. Ze vinden het ook zonde dat ze hun geld nu weg smijten voor niks.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:12

Word ze alleen door jouw bereden of wordt er ook nog met haar gement tussendoor ? anders heeft ze gewoon veels te veel energie en dat moet er dus uit kan er niet nog een bijrijdster bij komen ? staat ze dagelijks buiten ? ook met andere paarden in de wei ? als je niet rijd ga je er dan wel naar toe ? als ze gaat racen in de les probeer niet door te gaan zitten of aan de teugels te gaan hangen.. ga langzaam licht rijden langzamer dan haar gangen.. zet haar een keer stil in de hoek tegen de wand.. doe dit net zo vaak tot ze netjes op jouw tempo loopt.. wees duidelijk en consuqent als ze in de bak weg rent heeft ze dan een plek waar ze als eerst naar toe gaat ? b.v uitgang, ga haar eens longeren in de bak daar kijken hoe ze dan reageert.. probeer ook zonder angst te gaan rijden ga tellen of in jezelf zingen als je er op zit zo ontspant je lichaam en dus ook het paard..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:54

Ze heeft met de eigenaar maandags menles en zaterdags gaan ze de hele ochtend weg te mennen door de bossen/strand. Dinsdag rijd ik, donderdags les, vrijdags rij ik en soms ga ik zondag op buitenrit met mijn vriendin en het andere paard uit het span. Enigste dag dat ze echt niks doet is woensdag omdat ik tot 4 naar school moet en van 7-9 moet werken. Met longeren etc zijn er totaal geen problemen, er zijn nooit problemen alleen puur in dat ene uurtje les. Haar eens goed stil zetten heb ik heel vaak geprobeert maar dan gooit ze de kop omhoog en word ze helemaal gek. Het is echt heel moeilijk! Bedankt voor je goede reacties trouwens! Lachen

Ze staat trouwens dag en nacht op het land met nog 2 Friezen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:01

Dan zou ik eens voor een martingaal gaan, werkt alleen in als het paard het hoofd omhoog brengt.. en is de vriendelijkste hulpteugel.. zo heb je toch even wat meer over haar te vertellen.. proberen kan altijd helpt het niet haal je het er weer van af.. maar je moet je ook eens afvragen waar door het komt dat ze speciaal in dat uurtje zo gek doet.. is het gewoon uit blij heid of is ze echt angstig omdat de paarden druk om haar heen zijn..

filove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:05

neem prive les.. dan kan je instructrice zig meer op JOU richten,,
en die kan dan wat handige tips geven voor Jou problemen. !:D

Succes ermee

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 08:54

BE_GENTLE schreef:
Dan zou ik eens voor een martingaal gaan, werkt alleen in als het paard het hoofd omhoog brengt.. en is de vriendelijkste hulpteugel.. zo heb je toch even wat meer over haar te vertellen.. proberen kan altijd helpt het niet haal je het er weer van af.. maar je moet je ook eens afvragen waar door het komt dat ze speciaal in dat uurtje zo gek doet.. is het gewoon uit blij heid of is ze echt angstig omdat de paarden druk om haar heen zijn..

Ja dat kan ik wel proberen want er ligt daar wel een martingaal! Goed idee. Ik denk niet dat ze angstig is maar meer dat ze zich gewoon niet concentreerd. Ze heeft met gewoon rijden ook wel de neiging om alles leuk (of eng) te vinden behalve mij maar dan kan ik het nog aardig oplossen. Als er nog 3 paarden bijrijden word ze dus helemaal gek en ik denk dat het daar door komt. Maar martingaal ga ik proberen de volgende les, thanks!