vz pony neemt een loopje met me.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_

vz pony neemt een loopje met me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:47

Hee!
Ik heb nu sinds een week weer een verzorgpony, voor 3 dagen in de week.
Ik heb nu 4 keer op der gereden, maar ze neemt echt een loopje met me!
Op het begin is ze gewoon rustig en luistert ze naar me, maar daarna..
Als ik weer wil aandraven gaat ze meteen galopperen, en als ik d'r terug wil nemen wilt ze alleen nog maar harder.
Als ik begin te draven gaat ze al schuin van de hoefslag lopen en kropt zich op en wil alleen maar galopperen en gaat beetje bokken.
Ze is uitzichzelf al heel druk, maar ze gaat echt aan de loop met me..
Ze wil alleen maar harder en harder

Iemand tips ? Lachen

Tallie1979

Re: vz pony neemt een loopje met me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:48

Les nemen??

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:49

Erg vervelend Scheve mond
Misschien is het een idee om haar te longeren voordat je gaat rijden?

les nemen zou kunnen, en misschien als ze harder wilt juist aandrijven, laat haar doen wat jíj wilt!

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:52

Ja zeker vervelend..
En les nemen, tsja .. der is niet echt een manege of iets dergelijks in de buurt.

En longeren helpt misschien wel! ik zal het volgende keer even proberen Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:59

Je hoeft natuurlijk niet alle tips op te volgen, maar een lesgeefmens is zo gevonden hoor, er zijn er ook zat die aan huis komen Knipoog

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:03

Mijn paard springt ook weleens in galop aan terwijl ik het er eigenlijk niet mee eens ben. Wat ik geleerd heb is om dit dan voorwaarts op te lossen. Zij wil galopperen? Goed dan galoppeert ze maar, maar als ze dan ineens wil draven omdat ze moe wordt, dan galopeert ze nog maar eventjes gewoon door.
Iemand die lesgeeft zoeken kan nooit kwaad en inderdaad ze komen ook gewoon op stal/aan huis.

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:37

les nemen, daar leer je het meeste van

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:00

okee bedankt.

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:37

begeleiding nemen van een deskundig iemand

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:08

Zou de eigenaar van de pony je niet kunnen helpen?

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:16

ik ben het eens met hier boven, longeren helpt zeker.
wat ook nog wel eens kan werken, denk eens truttig, als je zeker weet dat ze het doet om onder 't werk uit te komen of ze je zit te pesten.
ik kan je zeggen met trekken in d'r mond los je niks op! je maakt t erger, je geeft spanning van je hand door naar haar mond, dus dan denkt de pony oh ze vindt t eng dat is leuk, kom we doen het nog 'n keer. als je gaat zitten maar dan ook echt zitten, en even niet nadenken dat het er netjes uit moet zien geef haar voor maar ruimte als jij gaat zitten jezelf lang maakt en ontspant (ga een vrolijk liedje zingen in je hoofd denk dat je heel rustig op het strand rijd beeld je iets prettigs in, heel moeilijk ik weet 't) op je zit en op je stem terug nemen, als jij niet laat merken dat je 't spannend vind is 't (vaak) voor de pony al 'n stuk minder leuk, daar kan ze je niet mee pesten. gewoon *chil* zeg maar.. stap er voor de lol maar is op met je teugels een stukje langer, en alleen op je zit en je stem.

Succes!

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:02

Zoals Carlii zegt is het inderdaad ook vaak jouw spanning die ze voelen, vaak is het paard niet ontspannen zolang de ruiter dat ook niet is. Dus probeer te ontspannen(soms moeilijker gezegd dan gedaan).
Ook kun je, als het toch niet lukt, gewoon blijven stappen heel lang.
De methode met gallopeer nog maar even door kan trouwens ook werken, maar bij elk paard is het verschillend.
Ga dus eerst na of je het zelf niet veroorzaakt en vraag misschien, voor zolang je nog geen instructrie hebt, iemand mee om te kijken wat er nu précies gebeurd en wanneer.

Succes ermee!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:08

les nemen,
verder:
longeren, héél veel longeren. voor het rijden, en ook als je niet gaat rijden. met iets van een slofteugel bijvoorbeeld.
als ze gaat rennen: laat haar aangaloperen en laat haar gewoon galoperen, wanneer ze dan uit zichzelf terug weil gaan, gewoon door laten rennen. Stopt ze uit zichzelf? meteen weer aansporen. uiteindelijk, wanneer ze het opgeeft om te protesteren (door niet meer constant terug te vallen, of heel erg hard te rennen. Dus gewoon beheerst te galoperen) dan uitbundig belonen en terug nemen naar de draf. Dit steeds herhalen wanneer ze met je aan de haal gat.

hopelijk heb je er wat aan.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:50

Jullie zullen ongetwijfeld nog aan elkaar moeten wennen. Jij rijd vast heel anders dan degene die er eerst altijd op reed. En natuurlijk hoort uitproberen daar ook bij. Je kunt de klik vesterken door bijvoorbeeld net even iets langer te poetsen/kriebelen enzo. Voor je verzorgpony is het natuurlijk ook wat anders.
Veel belonen als ze het goed doet, maar wel consequent blijven. Ho = ho, draf is draf en geen galop. Gewoon gaan trainen. En vraag of de eigenaar er bij blijft voor instructie.

_Isaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:26

Ik denk dat les toch de beste optie is !

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:26

Les nemen, en veel longeren!

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:39

Bedankt voor de reacties! Lachen
De eigenaar van de pony gaat me deze week helpen, dus ik hoop dat het dan wel weer wat beter gaat Lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:48

Ik heb geleerd om een paard wat onder je uit wil rennen op de volte te zetten. Je kunt dan de volte steeds kleiner maken totdat je paard weer op het goede tempo loopt, daarna weer voorzichtig de volte openen. Gaat ze weer harder dan maak je hem weer kleiner. En dat net zo lang totdat je in een fatsoenlijk tempo de hoefslag kan volgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:42

Oh deze tips heb ik ook nodig. Scheve mond
Ik ga vanmiddag bij een vzpony kijken die ook heel snel en pittig schijnt te zijn, ze is ook al een tijdje niet gereden dus dat maakt het extra moeilijk. Ik hoop voor mezelf dat de eigenaar er eerst opgaat zodat ik kan zien hoe ze bij haar reageert, en ik ga ook zeker tips vragen. Scheve mond

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:21

Gaan lessen is en blijft nog altijd de beste optie Lachen.

Verder zelf altijd ontspannen blijven, nooit blijven trekken, veel slangenvoltes, (kleine) voltes etc. In stap veel overgangen stap - stilstand maken. Hou haar ook zeker niet te kort, daar raken de meeste paarden alleen maar meer van in paniek.

Ik heb zelf een druk paard en longeren helpt bij haar absoluut niet, ik denk dat je haar wel een uur of 3 zou moeten longeren eer ze een beetje moe is. Dat heb je met bloedpaarden Nagelbijten / Gniffelen.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:47

kan het misschien ook in de rug zitten?
omdat ze zich zo opkropt?
succes!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:32

Lekker je teugels losgooien,niet gaan lopen trekken... Als het is uit energie,dan kan je dr beter even losgooien/longeren voor t rijden.