Overspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:37

Hoi,

Als ik aangallopeer op de linkerhand dan springt mijn paard netjes aan. Ik doe dit meestal op de volte, ze blijft dan ook netjes op het goede been maar zodra ik een recht stuk wil galloperen springt ze over in de verkeerde galop. Hoe kan ik dit oplossen ?

Caro_Vladi

Re: Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:44

Hoe oud is je paard?
Als ze nog jong/groen is heeft ze waarschijnlijk nog te weinig balans waardoor ze overspringt. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard, gelukkig is het nu helemaal over.

Ik gallopeerde in het begin ook veel op de volte, wat slim is om de volte steeds een stukje groter te maken (dus kleine stukjes rechtuit) totdat je op het punt komt dat je de hele bak rond kan zonder dat je paard overspringt. Wat je ook kan doen is eerst een volte bij A rijden. dan door galloperen en een volte bij B of E en daarna bij de C zo rijd je steeds kleine stukjes rechtuit, gaat dat goed dan kan je het verder uit gaan bouwen. Springt je paard wel over naar de verkeerde galop dan weer opnieuw aangalloperen.

Als je les hebt vraag je instructrice/instructeur dan om hulp hiermee, het overspringen kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben dan de balans.

Gewoon doorzetten en niet opgeven dan komt het vast wel goed! Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:55

Ze is inderdaad nog niet zo oud (wordt 6 jaar van de zomer). Ze is als 3 jarige aangereden en daarna is er eigenlijk alleen maar mee buiten gereden totdat ik haar (kort geleden) kocht. het zou inderdaad wel eens balans kunnen zijn. Bedankt voor je tips !

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:58

he hoi, ik heb dit ook met mijn paard, maar die is inmiddels 9 en we rijden Z1. Maar hij doet het ook nog weleens, dan begrijpt ie mij verkeerd. Wat ik moet doen in de les, is dat zodra we rechtuit gaan, mijn binnenhand ontspannen en binnenbeen eraan houden en blijven houden. Ook zorgen dat je geen stelling naar buiten gaat vragen, want dan springen ze ook vaak over. Ik heb het ook gedaan zoals caro-valdi en het heeft mij enorm geholpen. succes ermee

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:29

Hee!
Gewoon heel logisch denken! je Buitenbeen naar achteren houden en veel stelling naar binnen! en wat caro-valdi zegt..Steeds de voltes groter rijden!
Succes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:32

Probeer je paard te begrenzen aan de buitenkant (buitenteugel tegen de hals en buitenbeen iets achter de singel tegen je paard aanleggen). Begin inderdaad vanuit de volte steeds een recht stukje meet te nemen en bouw het rustig verder uit, tot je de hele bak rond kunt rijden. Als je paard omspringt rustig terug nemen, en het verder negeren en vooral rustig de tijd nemen om opnieuw goed aan te springen. Succes! Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 06:22

ik heb dit ook wel eens gehad. maar dit lag puur aan MIJN balans. Bij voorbedachte rade dacht ik elke keer ook ohh ja hij gaat weer overspringen. En dan gebeurde dat ook. maar nu loopt alles perfect. Probeer je benen stil te houden in de galop, en inderdaad die oefeningen wat hier boven gezecht word wil ook vaak helpen. Verder zal ik zelf die volte even niet meer inzetten. nee gewoon aanspringen en de lange diagonaal gaan rijden..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:27

Hier heb ik ook last van!. mijn pony vind het leuk om mij te pesten. Wat ik dus doe, Elke galopsprong die hulpen opnieuw blijfen aangeven. En naar binnen zitten!. Niet proberen om de hele tijd de hoek in te rijden, En veel voltes rijden!

Succes Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:38

Iedereen bedankt voor de goede tips! Het klinkt zo logisch allemaal...maar de praktijk...Ik ga er gelijk mee aan de slag !

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:36

hou je stelling er goed in.
en hou je benen erbij.