Heej,
Ik heb een pony van 1.31m en we gaan dressuurmatig de goede kant uit. Dat was vroeger wel anders (lees: wegcrossen, bokken, stijgeren). Toen is het erin geslopen dat ik gemakkelijk aan mn teugels dierf trekken als noodstop. Maar telkens als ik nu gespannen geraak begin ik terug aan mijn teugels te trekken 1. Om haar rond te krijgen, terwijl ik wéét dat dat geen enkele zin heeft & 2 om haar tempo terug te nemen, dat heeft wel eventjes effect, maar daarna loopt ze terug eens zo snel natuurlijk. Gisteren had ik een onderling dressuurwedstrijdje gehad, wat overigens niet zo heel goed liep aangezien ik helemaal in stress schoot omdat mn neusriem kapot was gegaan en we dus zonder moesten rijden en omdat ik de tijd niet goed in het oog had kunnen houden waardoor we niet konden inrijden. Op zulke momenten begin ik dus echt heel erg roekeloos te rijden &. een overgang van galop naar draf is dan puur op kracht vanvoor, zo erg zelfs dat ik mn handen gewoon naar boven naar me toe trek & mn pony haar nek bijna breekt. Achteraf voel ik me super schuldig, maar het is een reflex geworden die er maar niet uitgaat! tips?