aan de teugels trekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0o_Jade_o0o

aan de teugels trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 09:37

Heej,
Ik heb een pony van 1.31m en we gaan dressuurmatig de goede kant uit. Dat was vroeger wel anders (lees: wegcrossen, bokken, stijgeren). Toen is het erin geslopen dat ik gemakkelijk aan mn teugels dierf trekken als noodstop. Maar telkens als ik nu gespannen geraak begin ik terug aan mijn teugels te trekken 1. Om haar rond te krijgen, terwijl ik wéét dat dat geen enkele zin heeft & 2 om haar tempo terug te nemen, dat heeft wel eventjes effect, maar daarna loopt ze terug eens zo snel natuurlijk. Gisteren had ik een onderling dressuurwedstrijdje gehad, wat overigens niet zo heel goed liep aangezien ik helemaal in stress schoot omdat mn neusriem kapot was gegaan en we dus zonder moesten rijden en omdat ik de tijd niet goed in het oog had kunnen houden waardoor we niet konden inrijden. Op zulke momenten begin ik dus echt heel erg roekeloos te rijden &. een overgang van galop naar draf is dan puur op kracht vanvoor, zo erg zelfs dat ik mn handen gewoon naar boven naar me toe trek & mn pony haar nek bijna breekt. Achteraf voel ik me super schuldig, maar het is een reflex geworden die er maar niet uitgaat! tips?

Snippergroen

Re: aan de teugels trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:42

Als allereerst is de 'remknop hulp' niet aan de teugels trekken Knipoog
Probeer iemand te vinden die naar je kijkt bij het rijden en je er iedere keer aan helpt herrinneren als je drijgt te gaan trekken. Herriner jezelf er zoveel mogelijk aan en ik weet niet of je les hebt? Het is wel aan te raden, ik weet zeker dat een instructeur/instructrice je er vanaf kan helpen Lachen

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:45

Ik denk dat het een kwestie is van heel gedisciplineerd rijden. Je moet zorgen dat je je handen naar voren kunt houden en niet van voren aan haar mond hoeft te zitten. In welke situatie dan ook. Als je jezelf niet meer toestaat in haar mond te trekken, is het op een gegeven moment een automatisme en dan gaat het vanzelf. Succes!!

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 09:58

Ik heb goede instructie dat is het probleem niet. En in de les komt het ook nooit zover omdat het probleem al vroeger opgelost wordt. Maar als ik op mn eentje rijd schieten we soms in stress waardoor zij haar rug wegdrukt, ik aan mn teugels begin trekken, zij nog harder haar rug wegdrukt ... Boos!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:27

Misschien een idee om een bokriempje aan je zadel te nemen en die gewoon vast te houden de komende tijd. Ik heb niet van die stille handen en ga dat ook doen. En je mag dan gewoon dat bokriempje niet loslaten. Dan kan je dus ook niet aan je teugels gaan trekken. Maar hou dat dan wel een paar maanden vol. Zo wordt het misschien een gewoonte om je handen laag te houden en het van daaruit op te lossen.