heel schrikachtig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

heel schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:22

ik heb een hele leuke en lieve verzorgpony.
maar nu is het probleem dat hij zó schrikachtig met rijden is dat ik steeds minder vaak in m'n eentje met hem ga rijden. ik zorg steeds vaker dat er iemand meegaat. Nou wil ik heel graag weer gewoon lekker ontspannen kunnen rijden en dus ook in m'n eentje. zonder dat ik er telkens tegenop zie, omdat ik weet dat hij weer gaat schrikken . iemand tips?

_ulivi_

Re: heel schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:30

Probeer veel figuren en overgangen te rijden.. zorg dat hij bezig blijft, als een pony hard aan het werk wordt gezet heeft het minder de tijd om van dingen te schrikken.. zorg dat hij zijn aandacht bij jou blijft houden!
probeer iig niet zelf gespannen op je pony te gaan zitten. Als je bang bent dat je pony gaat schrikken ga je meestal gespannen zitten, dit voelt de pony en zal dan ook veel eerder schrikken, probeer te ontspannen dus!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:07

Jou angst die je (onbewust) hebt voelt het paard aan..... Hij zal je blijven uitproberen. Ga zelfverzekderd zitten en rijdt duidelijk naar voren, wees niet bang. Hoe meer je je paard bezig houdt, des te minder tijd heeft hij om iets uit te halen.

Heel veel succes ermee.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:33

Pff ik ken dat ja heel erg goed !
Altijd als ik buiten rijden wil bijvoorbeeld , zorg ik altijd dat me moeder mee gaat oid.
Want als ze eenmaal schrikt vliegt ze ook alle kanten met me op.
Dus nu vind ik het ook best eng om alleen een buitenrit te gaan maken.
Of in de buitenbak te rijden, Maar ik probeer gewoon zo veel mogenlijk buiten te gaan rijden, Zodat ze er aan gaat wennen en niet meer zo schrikkerig is.
En ik zelf ook weer meer zelfvertrouwen krijg Knipoog!.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:20

_ulivi_ schreef:
Probeer veel figuren en overgangen te rijden.. zorg dat hij bezig blijft, als een pony hard aan het werk wordt gezet heeft het minder de tijd om van dingen te schrikken.. zorg dat hij zijn aandacht bij jou blijft houden!
probeer iig niet zelf gespannen op je pony te gaan zitten. Als je bang bent dat je pony gaat schrikken ga je meestal gespannen zitten, dit voelt de pony en zal dan ook veel eerder schrikken, probeer te ontspannen dus!

Mee eens!
Die pony is dus helemaal niet de aandacht voor jou, probeer goed en lekker door te rijden, zorg dat je zijn aandacht krijgt.
Blijft die schrikken ga op de plek staan waar die steeds schrikt en praat tegen hem, zo krijgt die het gevoel dat het goed is. Schrikt die niet meer, beloon hem!

Succes..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:25

hou je pony constand bezich met rijden, niet laten rond kijken, hij hoeft niet altijd schrikachtig te zijn soms gebruiken ze dit ook om ergens onderuit te komen. Als je je paard niet bezig houdt gaat ze gewoon iets zoeken. goed aan het werk houden en niet rond laten kijken dan zal het zeker al de helft minder zijn

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:12

juudje84 schreef:
hou je pony constand bezich met rijden, niet laten rond kijken, hij hoeft niet altijd schrikachtig te zijn soms gebruiken ze dit ook om ergens onderuit te komen. Als je je paard niet bezig houdt gaat ze gewoon iets zoeken. goed aan het werk houden en niet rond laten kijken dan zal het zeker al de helft minder zijn

Inderdaad, geef je pony niet de mogelijkheid om van ieder wiswasje te schrikken maar laat hem op jou focussen.
Als je in de bak rijd en je pony schrikt blijf dan langs dat punt waar hij schrikt rijden, terwijl je hem aan het werk zet. Door schrikmomenten te vermijden, werkt dit alleen maar avenrechts.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:54

Ik zit toevallig met hetzelfde probleem. Mijn zus rijdt nou een poosje op haar.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:43

Bezig houden idd veel overgangen figuren en als ze weg schiet gewoon doen of er niks aan de hand is een keertwending rijden en meteen weer naar de enge hoek toe Knipoog

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:32

hoi, ik heb een hele liefe pony van 11 jaar. hij is heel erg schrikkerig. nou jah schrikkerig eerder uittesten. als hij wegvliegd dat zorg ik dat hij stil gaat staan en dan moet hij 8 passen achteruit net zolang tot hij het goed doet. het werkt bij mij heel goed en achteruit is ook nog eens een goede oevening voor je paard:P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:54

ik zou een keer met je pony naar een clinic gaan, je hebt veel "schrik-clinics"

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:12

heel erg bedankt allemaal voor de reacties en tips:) ik er zeker wat mee doen Haha!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:44

Inderdaat overgangen en figuren rijden. Zorg er wel voor dat je niet bang word en je pony er ook niet de indruk van geeft. Probeer ook lekker ontspannen te blijven en het proberen te negeren.

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:51

aan de hand met je pony op de plekken langs waar je pony gauw schrikt loop er een paar keer langs en herhaal dat elke keer als je wil gaan rijden

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:50

Hoi,

Houdt haar bezig met figuren. Mijn verzorgpony had dat ook en toen ik heel veel figuren ging rijden was het over gegaan.

Mvg.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:31

zoals al eerder gezegt, zorg dat de pony bezig blijft. als hij weinig te doen heeft, gaat die omzich heen kijken en naar een aanleiding zoeken om te schrikken. ook voelt hij dit aan jou houding, zelfverzekerd zitten dat zal ook een stuk helpen. natuurlijk is het niet van de ene op de andere dag over zijn, maar het zal waarscheinlijk steeds beter gaan.

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:36

Hoi,

probeer haar aandacht met figuren erbij te houden

mvg.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:50

als ik zie dat mn pony heel angstig naar iets kijkt, ga ik tegen hem praten en probeer er vooral niks van aan te trekken.