Zonder zadel met een gevoelige rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speciallover

Zonder zadel met een gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:47

Ik ben de laatste tijd erg bezig met freestylen met mijn vriendin.
(niet dat we het erg goed kunnen, maar het is erg leuk).
Nou waren we laatst klaar met mutsen en toen ging mijn vriendin zonder
zadel op haar paardje zitten. Dus ik dacht, laat ik dat ook eens proberen.
Mijn pony is echt zo'n dooie, dus die doet echt niks. Maar toen ik erop
zat, drukte mijn pony haar rug weg en probeerde ze in mijn voet te bijten.
Deed ik haar pijn? En hoe kan ik wel zonder zadel rijden?
Ze heeft een erg gevoelige rug.

(dat freestylen heeft niks met zonder zadel rijden te maken in mijn geval,
het was gewoon een introductie Clown )

Kady1

Re: Zonder zadel met een gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:59

Er zijn ellendig lange discussies over of zonder zadel rijden nu wel of niet slecht is voor de rug. Ik bekijk het een beetje per paard.

Je geeft zelf al aan dat je pony een gevoelige rug heeft. Als je met zadel rijd word de druk op haar rug (met een goed passend zadel dan he) goed verdeelt en zal ze niet zo veel last van haar rug hebben.
Als je zonder zadel gaat zitten dan zit je met je zitbeen knobbels net naast haar ruggengraat dit kan (bij gevoelige paarden) pijn doen. Dus paard druk de rug weg omdat ze die pijn wat wil compenseren. En happen lijkt mij ook een teken van "ik vind dit niet fijn".

Ik weet niet of je toevallig heel dun bent. Ik dus wel, mag niet eens bij mijn eigen vriend op schoot gaan zitten omdat ik zo'n 'puntkont' heb - dus weinig vet op billen en daardoor goed uitstekende zitbeen knobbels. Daarom rijd ik zelf weinig zonder zadel (vind het wel leuk hoor) maar paarden hebben toch snel last van mijn puntige uitsteeksel Haha! Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:49

Het zou inderdaad kunnen dat je paardje het niet fijn vindt.

Misschien kan je een wat dikkere shabrak/dek kopen (als je die niet hebt) en dan met een longeersingel. Dan kan je toch zonder zadel rijden, maar zit je niet direct te prikken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:55

Het is mij door mijn ostheopaat afgeraden om mijn paard zonder zadel te rijden. Hij heeft ook een gevoelige rug en vindt het duidelijk niet fijn. De hele enkele keer dat ik hem zonder zadel terug rij naar het weiland (3x per jaar ofzo) dan zorg ik dat ik wat verlicht zit en steun op mijn bovenbenen zodat ik niet op zijn wervels zit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:57

Als je paardje al zo duidelijk aangeeft, dat ze het niet fijn vind dat je zonder zadel rijd, zou ik het zeker niet doen.
Zonder zadel is al heel belastend voor een paard, dus als ze dat duidelijk aangeeft zou het duidelijk zijn voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:02

Op een paard met een heel gevoelige rug zou ik niet zonder zadel gaan rijden, daar de drukverdeling dan ronduit slecht is. Ik zou kiezen voor een zadel met boom.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:15

Het is ook maar net of ze het gewend zijn of niet! Als je je paard al jaren met zadel rijd, zal ie gek opkijken als je er ineens zonder op gaat zitten.
Zo te lezen vond ze het niet prettig, dus gewoon niet meer doen. (of met een barebackpad proberen)

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 17:17

MoonenL schreef:
Er zijn ellendig lange discussies over of zonder zadel rijden nu wel of niet slecht is voor de rug. Ik bekijk het een beetje per paard.

Je geeft zelf al aan dat je pony een gevoelige rug heeft. Als je met zadel rijd word de druk op haar rug (met een goed passend zadel dan he) goed verdeelt en zal ze niet zo veel last van haar rug hebben.
Als je zonder zadel gaat zitten dan zit je met je zitbeen knobbels net naast haar ruggengraat dit kan (bij gevoelige paarden) pijn doen. Dus paard druk de rug weg omdat ze die pijn wat wil compenseren. En happen lijkt mij ook een teken van "ik vind dit niet fijn".

Ik weet niet of je toevallig heel dun bent. Ik dus wel, mag niet eens bij mijn eigen vriend op schoot gaan zitten omdat ik zo'n 'puntkont' heb - dus weinig vet op billen en daardoor goed uitstekende zitbeen knobbels. Daarom rijd ik zelf weinig zonder zadel (vind het wel leuk hoor) maar paarden hebben toch snel last van mijn puntige uitsteeksel Haha! Bloos

Ik wist al dat ze een gevoelige rug heeft, ik rijd met zadel altijd met een soort schuimonderlegger en daardoor heeft ze geen last van haar rug. Het is nu wel heel duidelijk dat ik het gewoon niet moet doen Clown
Een barebackpad is wel een goed idee, maar daar ben ik (en mijn ouders) een beetje te arm voor.
Ik ben ook helemaaal niet dun, dat mocht ik willen Bloos
Dus daar kan het niet aan liggen.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:49

dit is heeeel slecht wat je doet met je pony !
je pony heeft al een gevoelige rug, als jij erop gaat met je gewicht
doet dat pijn bij de pony!
helemaal als je gaat stuiteren in draf of galop, doet dat pijn !!!
je kan het beter niet meer doen