Te dicht langs de bakrand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te dicht langs de bakrand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:23

Hallo,
Ik weet niet precies waarom het gebeurd, maar mijn bijrijdpaardje gaat steeds dichter langs de bakrand lopen. Heb al een aantal keer met m'n voet tegen een paaltje gekomen.

Hoe kan ik dit voorkomen? Moet zijn achterhand misschien actiever meewerken, zodat hij niet scheef loopt? Hij loopt met zijn 'voorkant' goed, alleen van achteren loopt hij scheef. Zodat we telkens bijna tegen de paaltjes aankomen.

En wie heeft goede tips om een grote volte 'mooi' te rijden? Ik begin goed, maar mijn instructrice zegt dat ik te veel stuur met mijn binnenhand en mijn buitenhand te weinig gebruik, maar ik vind het zo moeilijk allemaal..

Wie kan me tips geven zodat ik van de week flink kan oefenen en zaterdag mijn instructrice van verbazing om laat vallen??

MaaikeMo

Re: Te dicht langs de bakrand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:42

Iddel schreef:
En wie heeft goede tips om een grote volte 'mooi' te rijden? Ik begin goed, maar mijn instructrice zegt dat ik te veel stuur met mijn binnenhand en mijn buitenhand te weinig gebruik, maar ik vind het zo moeilijk allemaal..

ik reed eerst altijd scheve voltes omdat ik zegmaar 2 halve voltes reed.. eerst maakte ik de ene helft, en dan de andere..(klinkt beetje vreemd vogsmij *LOL* nu heb ik geleerd om door te draaien.. maar dan niet dmv je binnenhand maar buitenteugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:43

Wat moet ik dan precies met mijn buitenteugel doen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:45

tegen de hals Knipoog

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:46

heb dit probleem ook ooit gehad, maar was een manier om onder het werk uit te komen (bij mijn v-paard dan hè) Ik had toen gewoon een kort springzweepje in mijn buitenhand en dat was meer dan genoeg. 1 keer aan moeten tikken en het was voorbij. Nu ik weer zonder zweep rij, probeert hij t af en toe nog wel eens maar niet meer om de 5 meter.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:48

Het lijkt alsof je bijrijdpaardje steunt zoekt aan de bakrand, dit heb ik vaak gehad bij jonge paarden. Voor mij was het dan gewoon zaak om te zorgen dat ze op eigen benen leerden lopen, dus, op de binnenhoefslag en veel figuren rijden. En als hij van voren goed loopt, en van achter scheef, dan moet je idd de achterhand meer activeren, meer buitenbeen erbij.

Viora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:52

Juist iets meer naar buiten sturen zodat hij met zn hoofd iets meer richting de bakrand loopt en zn lijf dus meer naar binnen kantelt, en buitenbeen geven Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:53

ik zou om je paard recht te krijgen meer op de tweede hoefslag gaan rijden (= 1 a 2 meter van de kant) en dan zul je het goed vernemen als hij niet recht is. je moet proberen de voorkant voor de achterhand te krijgen, dus als de achtehand naar buiten valt, je als het ware de voorhand er echt voor brengen. De volte rijdt je op de buitenhand en de binnenhand komt iets van de hals om in te buigen. je binnebeen zorgt ervoor dat het lichaam om dit been buigt en de met buitenteugel begrens je je paard om met de schouder eruit te lopen. Kijken naar de letter waar je heen rijdt (dus naar E kijken en bij E weer naar B kijken enz. enz.) Leer jezelf aan om dus te kijken waar je naartoe wilt, net zolas in het verkeer vooruit kijken en je eigen lichaam geeft dan al automatisch aan waar jij heen wilt ne het paard gaat daardoor leren je te volgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:05

Ik zou gaan beginnen met rechtrichten (veel rechte lijnen rijden en als ze uitwijkt corrigeren) & inderdaad op de binnenhoefslag rijden Ja

Tip voor een goede volte; doorkijken en goed begeleiden met benen en handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:00

Okey, bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga ze vrijdag allemaal uitproberen, dan ga ik weer rijden.

Heb het gevoel dat het echt gewoon aan mezelf ligt, dat ik iets verkeerds doe. Want hij kán het echt wel, alleen moet ik dan nog de goede hulpen geven Knipoog

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:20

buitenteugel tegen dehals en beetje buitenbeen er tegenaan leggen

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:56

Ik heb wel een tip om je paard minder tegen de bakrand te laten lopen: zorg ervoor dat hij geen steun meer nodig heeft van de bakrand. Het is als het ware een soort vluchtgedrag naar de hoefslag/bakrand toe. Veel paarden hebben hier ook last van als je vanaf de AC-lijn naar de hoefslag wijkt. De laatste passen doen ze heel snel, ze vluchten als het ware naar de hoefslag. Ik laat het paard die laatste stappen express niet maken, maar stuur hem rechtuit op de binnenhoefslag. Wat jij zou kunnen oefenen is rechte lijnen rijden minder gebruik maken van de hoefslag.

Heel veel succes ermee!

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:13

mijn tip is probeer recht te richten. alleen niet op de hoeslag maar binnen hoeslag doen.
zou voorlopig voor een week op de binnen hoefslag blijven als de situatie het toelaat

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:15

je kan proberen om de contrastellin gte doen!
je moet je paard wel goed onder controle hebben!
mijn paard heeft dit ook maar helaas snapt hij de contrastelling helemaal niet en nu oefen ik op de binnehoefslag en dat werkt prima!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:00

Binnenhoefslag rijden en als je paardje naar buiten valt buitenteugel, buiten been eraan....

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:40

Hai Iddel, je zegt het zelf eigenlijk al. Op de volte gebruik je teveel je binnenteugel. Dit doe je op de rechte stukken waarschijnlijk ook zodat je paard zich tegen de bakrand aandrukt. Laat je binnenteugel maar eens los op de lange zijde en kijk en voel wat er gebeurd.

Succes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:42

Je buitenteugel erbij houden. Als je probeert je paard van de bakrand af te krijgen door aan de binnenteugel te trekken, schuift je paard alleen de buitenschouder eruit en kom je juist dichter bij de bakrand uit.. Het hoofd kan wel buiten, maar het lijf loopt rechtdoor zeg maar. De buitenteugel aannemen en tegen de hals stuurt de schouder.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:52

mijn appo denkt ook dat hij soms door de bak heen kan als ik aan het rijden ben.
maar ik rij western met hem en heb altijd losse teugel, hij word gek als ik de teugels strak vast houd. of teugels aanneem

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:57

gipsyboy schreef:
mijn appo denkt ook dat hij soms door de bak heen kan als ik aan het rijden ben.
maar ik rij western met hem en heb altijd losse teugel, hij word gek als ik de teugels strak vast houd. of teugels aanneem

huh? Ik rij ook western, mijn oudere merrie op één hand, mijn jonge paard op snaffle bitje.. maar western of dressuur op enig moment moet je opnemen. Strak vasthouden zoals jij omschrijft is bij zowel dressuur als western uit den boze. Loslaten geldt voor allebei.

offtopic: je doet wel heel leuke vrijheidsdressuur dingen Ja

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:51

Anya schreef:
gipsyboy schreef:

huh? Ik rij ook western, mijn oudere merrie op één hand, mijn jonge paard op snaffle bitje.. maar western of dressuur op enig moment moet je opnemen. Strak vasthouden zoals jij omschrijft is bij zowel dressuur als western uit den boze. Loslaten geldt voor allebei.

offtopic: je doet wel heel leuke vrijheidsdressuur dingen Ja

ja strak vasthouden jullie snappen wel wat ik bedoel.
maar mijn appo als ik mijn teugels aanneem als ga galoperen ofzo en dan te voorkomen dat ik door het hek heen ga.
maar dan word hij gek of tenminste vind het niet fijn, en laat dat ook duidelijk merken.

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:34

1 tip. buitenhand eraan en binnen hand losser. ik heb het ook heel erg gehad en dat kwam doordat ik mijn binnenhand te strak had en mijn buitenhand naar voren:P

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:56

Bekend probleem, ik rijd sinds een paar weken een 4jarig paardje erbij en die heeft dat (vooral op de rechterhand, haar 'moeilijke' hand) ook. Ze zoekt inderdaad gewoon steun aan de bakrand omdat ze het nog moeilijk vinden om op de eigen benen te lopen. Zelf rijd ik ontzettend veel figuren en probeer af en toe ook wat op de binnenhoefslag te rijden zonder te gaan zwieberen. Van de A naar de C (of andersom) rijden kan ook een goede oefening zijn.

Verder blijf ik het topic even volgen voor meerdere tips. Knipoog

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:23

paard veel rechte lijnen laten lopen, veel op 2e hoefslag: rechtmaken aan 2 benen en 2 teugels, daarna weer een keer hoefslag proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:56

Heb weer gereden en ik moet zeggen dat het al een stuk beter ging Lachen

Bedankt voor alle tips, denk dat mijn vraag nu wel beantwoord is..dus hier kan een slotje op..

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:33

stel hem goed recht op de lange zijdes, en desnoods laat je hem op de 2e hoefslag lopen
en later op de echte hoefslag.
of je moet hem opzij drijven met je buitenbeen.