Paard ongevoelig voor bit en hangt/ kruipt er achter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Paard ongevoelig voor bit en hangt/ kruipt er achter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:17

Hallo iedereen, Lachen

Ik rijd iedere maandag de 4 jarige friese ruin van een vriendin bij.. Hartstikke lief paardje, goed makkelijk te rijden. (is ingereden bij een africhtstal door een prof) Maarrrr.. Hij is totaal ongevoelig voor zijn huidige bit, het gaat om een dikke enkelgebroken watertrens waarvan ik het idee heb dat deze al iets te groot is voor hem.

Sturen is hoogst onaangenaam, bij mijn pony is het sluiten van de hand genoeg, bij dit paard komt er al gauw banaal getrek aan te pas. Scheve mond Hier houd ik absoluut niet van, ik rijd een paard liefst op zo klein mogenlijke signalen... Ik hou er niet van te zeggen 'hij heeft een scherper bit nodig' al vrees ik dat dit in deze situatie mischien wel moet. Wie heeft er tips voor mij, en eventuele suggesties voor een ander bit?

Ook heeft hij er een neiging toe zich achter het bit te krullen en hier op te hangen, dit probeer ik altijd op te lossen door hem lang en laag in te stellen, dan is hij echter vrij onrustig in de aanleuning.

Mijn vriendin heeft erg weinig ervaring, dus ik zie het als mijn taak dit paardje zo goed mogenlijk te 'trainen' voor haar. Daarbij vind ik het ook niet fijn voor het paardje, dat het op deze manier van sturen moet... Wie o wie helpt mij? Lachen

Groetjes Lara

Kady1

Re: Paard ongevoelig voor bit en hangt/ kruipt er achter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:51

Je geeft eigenlijk zelf je oplossing al aan. Imo heb je niet per definitie een scherper bit nodig. Maar in iedergeval een goed passend bit. Verder is misschien de overstap naar een dubbel gebroken bit een oplossing. Dit bit is zeker niet scherper dan een enkel. Een enkel gebroken bit heeft een notenkrakers effect. Waar door een punt ontstaat die in het gehemelte kan prikken. Is het bit te groot is de kans dat het gaat prikken ook groter. Het kan zijn dat het paard omdat dit bit hem zeer doet dus tegendraads op het sturen word.

Een dubbel gebroken bit verdeeld de druk in de mond gelijkmatiger en prikt niet in het gehemelte. en zeker als hij goed past een mogelijke oplossing.

Ik zou in ieder geval wel even overleggen met de eigenaresse, wat zij er van vind enz... Want jij kan wel iets willen veranderen aan het harnachement maar als zij dat niet goed vind, kom je ook niet verder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:54

Dankjewel voor je bericht. Lachen
De eigenaresse heeft me zelf om advies gevraagd dus dat zit wel goed.
Ik zat zelf te denken aan een dubbelgebroken kneveltrens. We gaan zowiezo binnenkort een bitten-middag houden, allemaal verschillende bitten uittesten, diegene die het meeste bevalt wordt het waarschijnlijk. Maar natuurlijk is advies nooit slecht.

Nog iemand tips voor het hangen en 'kruipen' mischien?

edit: nog iets bijgevoegd..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:24

een kneveltrens is wel gelijk een hele scherpe overgang. Ik zou persoonlijk eerst een wat lichterbitje nog proberen.

Zowel het hangen en kruipen achter de teugel zou ik oplossen door voorwaarts te rijden. Dit in de zin van veel overgangen rijden. Friezen hebben van natuure wat sneller de neiging om achter de teugel te kruipen. Veel voorwaarts neerwaarts rijden. Niet aan oprichting of iets dergelijks werken.
Bij het hangen kleine ophoudingen geven. Soms wil het helpen om bij een hangend paard juist even het contact te verliezen. Dus ineens je handen naar voren doen. Zul je zien dat je paard ineens naar voren valt (dan loopt ie dus niet op eigen benen). Maar dit is niet bij ieder paard aan te raden.

Verder zeg je dat het paard heel fijn en makkelijk te rijden is. Ik persoonlijk vind juist de nageeflijkheid van een paard, het volgen van de hand van de ruiter, een van de belangrijkste dingen is in de basis.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:33

MoonenL schreef:
een kneveltrens is wel gelijk een hele scherpe overgang. Ik zou persoonlijk eerst een wat lichterbitje nog proberen.

Zowel het hangen en kruipen achter de teugel zou ik oplossen door voorwaarts te rijden. Dit in de zin van veel overgangen rijden. Friezen hebben van natuure wat sneller de neiging om achter de teugel te kruipen. Veel voorwaarts neerwaarts rijden. Niet aan oprichting of iets dergelijks werken.
Bij het hangen kleine ophoudingen geven. Soms wil het helpen om bij een hangend paard juist even het contact te verliezen. Dus ineens je handen naar voren doen. Zul je zien dat je paard ineens naar voren valt (dan loopt ie dus niet op eigen benen). Maar dit is niet bij ieder paard aan te raden.

Verder zeg je dat het paard heel fijn en makkelijk te rijden is. Ik persoonlijk vind juist de nageeflijkheid van een paard, het volgen van de hand van de ruiter, een van de belangrijkste dingen is in de basis.

Wederom dankje voor je post, ik zie een aantal goede tips. Lachen Het volgen van de hand is raargenoeg geen probleem, ik laat hem veel draven met zijn neusje over de grond, mijn hand volgt hij altijd netjes. Ja

Aan oprichting denk ik idd nog niet, dat zorgt alleen voor meer problemen.
Dat van mijn handen opeens naar voren doe ik wel al veel. Haha! In het begin zorgde dit voor een soort 'oeps' reactie, nu volgt hij meteen mijn hand. Dat is nu het vrij rare van de situatie. Hij volgt mijn hand wel, maar kruipt ook achter de teugel. Nagelbijten / Gniffelen

Aan de nageeflijkheid werk ik zoals je ziet ook wel maar met mate. Lachen
Maar ik ga je tips iig toepassen!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:59

Wat is er mis met een kneveltrens dan MoonenL
het is juist een heel vriendelijk bit! Doordat de zijkanten lang zijn word er als je door een wending wilt druk op buitenkant van de mond uitgeoefend. Veel jonge paarden bij ons worden met dat bit aangereden omdat ze je hulpen dan beter begrijpen. En houd er rekening mee dat je paard jong is en daarbij jij dus nog duidelijke hulpen dient te geven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:31

Schaam schaam **** Bloos Bloos

Je hebt helemaal gelijk... Ik heb de kneveltrens even verwart met de ophaal trends, zegmaar verkeerde plaatje in mijn hoofd bij het bit. De ophaal trens vind ik dus iets minder vriendelijk, om gelijk naar te grijpen.
Zoals bij ons beschreven in het boek van school

Kneveltrens: Kan worden gebruikt bij paarden die problemen hebben met de wendingen, de staven liggen aan de beide kanten van de paarden mond en voorkomen dat het bit door de mond wordt getrokken, zodat de ruiter meer controle heeft over het paard. Een soort gelijk effect kan worden bereikt met een watertrens door het gebruik van rubbermondhoek beschermers.

Dus je hebt helemaal gelijk - excuses voor het 'verkeerde' advies

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:48

Ik had het bij de mijne ook ,
En het was voor een stuk gewoon protest ,
Ik liet te hard met mijn voeten rammelen ,
Maar bij mij heeft een dubbelgebroken trens ook heel goed geholpen ! x

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:56

Wat ik zelf altijd doe wanneer een paard achter de teugel kruipt is een voorwaartse hulp geven. Je rijdt het paard dan 'naar de hand toe', zodat je weer contact krijgt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:47

Bedankt voor jullie reacties!
@MoonenL: maakt niet uit hoor. Lachen
@Judje: idd dat werkt ook heel goed heb ik gemerkt.