zo getresd, met bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

zo getresd, met bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:16

hey,
ik heb een probleempje met mijn pony.
altijd al is mijn pony mega sterk, en gestresd.
nou heb ik haar bitloos gereden, daarmee loopt ze erg fijn!
ze is ontspannen, rustig, lief..
maar nou denk ik: waarom doet ze al sinds haar 3e zo raar met een bit?
is dat gewoon omdat ze pijn heeft, of vind ze zonder bit fijner?
ik wil haar best/graag bitloos rijden, maar ik vind het zo raar dat ik niet eens weet waarom ik bitloos rijd..

mvg daphne

Mies_Senda

Re: zo getresd, met bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:29

Misschien is de pony gewoon niet op dr gemak met een bit in haar mond? Fijn dat je een manier gevonden hebt waarmee ze wel rustig is! Lachen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:36

hmm.. ja dat zou wel kunnen Lachen
'k ben er erg blij om, dat mijn pony nu eindelijk plezier krijgt in het werk Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:50

Heb je al eens een paardentandarts naar het gebit laten kijken? Of naar de mond uberhaubt? Sommige paarden kunnen geen bit verdragen. Misschien is de mond te klein en het bit te groot?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:51

lijkt mij ook dat je er een tandarts bij moet halen...het klinkt alsof ze last heeft van haar tanden

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:02

ok, ik heb een tandarts gemaild Lachen

het bit zit wel goed, en heb ook al een rubberbitje gebruikt, maar ze wil het niet hebben..

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:48

mmh tja zoals de andere al zeggen de tandarts even laten kijken heeft ze vanaf dat ze ingereden is al zo'n probleem met het dragen van een bit?

succes met je paardje en de tandarts;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:52

Ik heb eerlijk gezegd in de 34 jaar dat ik nu tussen de paarden rondbanjer pas 1x meegemaakt dat een paard geen bit in kon.

Waarschijnlijk bedoel je het trouwens anders dan ik het lees, maar ik stoor me aan je zin "is het GEWOON omdat ze pijn heeft, of..."
Ik vind het niet gewoon als een paard pijn heeft Scheve mond

Je zegt dat ze al vanaf haar 3e last van het bit lijkt te hebben. Hoe oud is het paard nu dan? En heb je d'r in die tijd nog nooit een tandarts bij gehad? Want dan zou ze wel eens flinke haken en/of doppen kunnen hebben, en dat zou een hoop ellende kunnen verklaren.
Overigens vraag ik me dan ook wel af of je instructeur daar nog nooit iets van gevonden heeft...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:25

dat bedoel ik ook niet.. tuurlijk is het niet normaal als het paard pijn heeft, maar ik bedoel ik weet nu dat er iets ms is, maar dat hoeft toch niet altijd pijn te zijn?

valessa is nu 8 en er is nooit een tandarts bij geweest.
maar binnenkort komt er een tandarts Lachen

mij instructrice heeft er nog niks van gevonden, omdat ik nog maar 1 keer les heb gehad ('k rijd valessa nog maar heel kort)
hier voor is ze door iemand anders bereden, maar zei kreeg les van haar zus.
toen was valessa al wel van ons Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:29

Dan denk ik dat je een hele goede kans hebt dat je problemen binnenkort over zijn. Grote kans dat ze doppen op de kiezen heeft (ken je dat verschijnsel? zo niet, gewoon zeggen hoor) of dat er haken op de kiezen zitten die haar pijn doen langs de tong of wangen. Of dat er een wolfskiesje tegen het bit aan zit, en dat voelt natuurlijk ook niet fijn.

Tot de tandarts is geweest lijkt bitloos met haar rijden me een uitstekende oplossing!
(en als je geen wedstrijden wilt starten, dan zou je prima kunnen overwegen om lekker bitloos te blijven rijden, als dat jullie goed bevalt!)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:34

doppen heb ik nog nooit van gehoord, haken wel Lachen

ik rijd wel wedstrijden, maar dat is 2 x per jaar (dit jaar toevallig 3)
verder rijd ik geen wedstijden Lachen
en dat ben ik met valessa ook niet meer van plan, is niet goed voor haar dus ik doe het ook niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:39

Als een paard wisselt, dan wil het wel eens zijn dat de nieuwe tand of kies al onder de oude aan het doorkomen is. Die drukt dan de oude eruit. Maar als de oude nog goed vast zat, dan komt de oude wel eens als een soort dopje bovenop de nieuwe te zitten. Vandaar de term "dop".
De nieuwe tand of kies is dan dus wel doorgekomen, maar heeft zeg maar een jas van oude tand aan. En dat is natuurlijk hoger, dikker, en geeft dus meer spanning in de mond. Bovendien kunnen er stukken vanaf springen, wat dan weer voor scherpe randen aan de rest van de dop zorgt.
Snappie?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:41

Waarom zou je dan met bit willen rijden als het zonder prima gaat ? Lachen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:56

nou eigenlijk wil ik niet meer met bit rijden, omdat ik mijn pony nu eindelijk fijn kan rijden Lachen
maar ik wil toch wel zeker weten wat er mis is, want mis als het erger word gat ze slechter eten en daar heb ik geen baat bij Lachen
dus k wil iig dat ze geen (als ze pijn heeft) pijn meer heeft
bitloos blijf ik iig rijden Lachen

sonja: ja ik snap het Haha!
k haal erg zsm een tandarts bij, want valessa mag geen pijn hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:04

Ik heb voor de verandering maar weer eens dezelfde ervaring als Sonja.
Ik keb eigenlijk een paarden die niet tegen een bit kunnen.
Wel als ze idd haken oid op de tanden hebben
Wel als het bit totaal niet bij de mond past
Of als de handen toch teveel doen.

Maar verder is er natuurlijk niets mis met bitloos rijden als je dat graag doet.
Maar de tandarts hoort er ook dan nog bij Lachen

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:12

als je goed op de gedragingen van je paard zou letten, kan je er achter komen dat er eigenlijk best veel paarden zijn die liever geen bit in hun mond hebben, ik kijk zelf altijd heel secuur naar de reactie van mijn paarden, en merk dat de meeste paarden een bit echt moeten leren accepteren. van nature hebben paarden wel vaker een aversie tegen het bit. vaak went het dan wel maar als je het hun zelf zou vragen zou je veel vaker dan je denkt horen dat ze liever geen bit hebben.
ik rijd zelf mijn paarden afhankelijk naar hun voorkeur met en of zonder bit.