Bang en gevaarlijk met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne1981

Bang en gevaarlijk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:30

Ik heb een paard. Bijna vijftien. Heeft L gesprongen. Niet met mij.
Als er hindernismateriaal in de les komt wordt tie heet.

Gisteren heeft iemand die L reed gesprongen met hem.
Hij is er twee keer afgevallen door weigeren.
Hij gaat echt gevaarlijk hard over hindernissen heen en staat te snuiven en te happen met zijn lippen.

Toen kwam er een springzweepje bij en hij sprong alles. Het zweepje werd niet eens gebruikt.
De jongen meldde mij dat hij levensgevaarlijk is met springen omdat hij echt te hard gaat en bang is.

Wie heeft hier meer ervaring mee en wat kan ik hier aan doen?

Zelf denk ik om alleen maar dressuur te rijden en buiten.

Elmond

Re: Bang en gevaarlijk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:33

Ik zou gewoon heel veel dressuur rijden om hem onder controle te krijgen en zodat hij gaat luisteren naar jou. Dan zou ik beginnen met een keertje balkjes lopen, zodat ie leert dat het niet eng is. (ik zou denk ik beginnen met 1 balkje en dan rustig opbouwen, desnoods aan een longeerlijn ofzo Knipoog) Ik denk namelijk dat ie inderdaad gewoon bang geworden is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:34

laat een goed , rustig ruiter met hem springen als je het vertrouwen in springen terug wil krijgen.
zo te horen heeft iemand hem gruwelijk in de stop gereden.

zelf kun je veel balkjes rijden, niet meerdere achter elkaar, maar gewoon een of twee balken op ruime afstand van elkaar, dressuurmatig eroverheen rijden tot ie het normaal gaat vinden en dan weer een heeeel laag hindernisje proberen , op dezelfde wijze..

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:49

Vooral niet stoppen met springen, je kunt het nu laten rusten, maar helemaal stoppen zou ik niet doen. Je paard hoort het toch te kunnen.. Probeer eerst al haar vertrouwen te winnen tijdens het dressuren, en ga zo steeds een stapje verder, met bijvoorbeeld een hindernis in de bak, zonder dat je er overheen gaat..

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:51

ik zou gewoon beginnen me balkjes, 1 of 2 achter elkaar, en dat gewoon opbouwen, als je je paard onder controle hebt, een klein kruisje, en zo maar verder..
je moet zeker niet stoppen!

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:53

ik zou ermee gaan dressuuren als ik jou was, zodat je je paard goed onder controle kan houden, en het echte springen eerst door iemand laten doen die dat zelf al kan. anders wordt je paard misschien nog banger!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:35

Ik zou ook gewoon lekker verder gaan met dressuur en buitenritten, als dat goed gaat en je hebt plezier waarom zou je dan je leven wagen voor springen? Straks verongeluk je nog!!
Toen ik bij de pony's nog reed had ik een pony die ook niet meer wilde springen en dat ging ook steeds mis. Ik ben toen gestopt met klassiek springen maar heb nog wel af en toe een oefencross gereden (BB niveau) dat vond ze wel heel leuk en toen sprong ze ook heel normaal. Misschien kun je dat eens proberen met je paard, als ie dat wel normaal doet kun je toch nog eens een sprongetje maken zonder dat je moet vrezen voor je leven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:35

Hmm, dit klinkt als een paard dat gruwelijk in de stop is gereden inderdaad. Volgens mij is die ook als de dood voor de zweep wat ik lees (zweepje kwam erbij, en toen sprong die wel terwijl die niet eens werd gebruikt.. zegt al genoeg).

Probeer iemand te vinden die zelf onwijs rustig is, en super veel geduld heeft. Dan alles enorm rustig opbouwen en begin bij de dressuur. Als die daar volledig onder controle is, kun je rustig beginnen met balkjes. Eerst 1 balkje, dan 2, dan 3, en zo kun je steeds verder uitbouwen. Zorg wel voor genoeg ruimte er tussen (heo meer hoe beter). En probeer echt op een dressuurmatige manier over de balken te rijden.

Als dat goed gaat kun je een laag kruisje proberen, echt onwijs rustig gaan zitten in je zadel. Zitten zitten zitten, benen er wel aan houden en van voor ook goed je handen eraan houden. Zodat ie iniedergeval wel bij je blijft (wat je als het goed is met de dressuur goed voor mekaar hebt gekregen), en gewoon rustig op een hindernis af rijden.

Eerst in stap, ga voor de hindernis halthouden laat hem kijken en draai dan bv. linksom weg.. (niet langs de hindernis heen!!!) dan stap je er weer op af en ga je halthouden voor de hindernis en stap je rechtsom weg,, uiteindelijk kun je 8-jes maken voor de hindernis of volte's maar rijd ook een keer ergens anders langs, niet voor die hindernis blijven plakken.

Vervolgens kun je die 8-jes en voltes in draf gaan rijden.. en als die gewoon lekker rustig erop af loopt alsof het niets is kun je proberen het kruisje is te springen. Denk eraan, goed zitten! En hou hem echt tussen je handen en benen. En moedig hem aan!
Uiteraard goed belonen als die erover heen is gegaan, maakt niet uit of die de hele hindernis der af heeft gegooid of erg twijfelde denk eraan: Hij is er over heen gegaan!

Waarschijnlijk zal die nog wel snel over de hindernis gaan, maar blijf volhouden dat het rustig blijft (denk aan de 8-jes en volte's in stap en draf) Laat hem gerust kijken naar een hindernis die eng is.. laat hem zien dat er niks engs is en blijf onwijs rustig!

Het zal erg veel geduld vergen om dit goed voor elkaar te krijgen, ik heb er een onder mijn kont die onwijs graag wil springen en ook veel te snel over de hindernis gaat. Wat onwijs gevaarlijk is als de hindernissen hoger worden. Dan gaan ze de benen niet meer optillen enzo, kun je vreselijke ongelukken krijgen (ook te vroeg afzetten etc.)

Bij mij heeft deze methode enorm geholpen, kan nu lekker rustig en volledig onder controle een parcourtje van 60 cm afleggen Lachen Waar ik een paar maand nog niet aan moest denken Knipoog

Heel veel succes, geduld en echt rustig blijven!
En overleg ook met je instructeur/trice, eventueel kan je ook iemand anders vragen als je het zelf te eng vind of dat je weet dat jij niet die rust en geduld hebt.

Zoals ik al zei: Heel veel succes!
Het komt vast wel goed, en zeker niet opgeven Knipoog
**zoek wel de juiste begeleiding erbij Lachen **

Sorry voor het lange verhaal Bloos

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 14:38

_Marinke_ schreef:
Hmm, dit klinkt als een paard dat gruwelijk in de stop is gereden inderdaad. Volgens mij is die ook als de dood voor de zweep wat ik lees (zweepje kwam erbij, en toen sprong die wel terwijl die niet eens werd gebruikt.. zegt al genoeg).

Probeer iemand te vinden die zelf onwijs rustig is, en super veel geduld heeft. Dan alles enorm rustig opbouwen en begin bij de dressuur. Als die daar volledig onder controle is, kun je rustig beginnen met balkjes. Eerst 1 balkje, dan 2, dan 3, en zo kun je steeds verder uitbouwen. Zorg wel voor genoeg ruimte er tussen (heo meer hoe beter). En probeer echt op een dressuurmatige manier over de balken te rijden.

Als dat goed gaat kun je een laag kruisje proberen, echt onwijs rustig gaan zitten in je zadel. Zitten zitten zitten, benen er wel aan houden en van voor ook goed je handen eraan houden. Zodat ie iniedergeval wel bij je blijft (wat je als het goed is met de dressuur goed voor mekaar hebt gekregen), en gewoon rustig op een hindernis af rijden.

Eerst in stap, ga voor de hindernis halthouden laat hem kijken en draai dan bv. linksom weg.. (niet langs de hindernis heen!!!) dan stap je er weer op af en ga je halthouden voor de hindernis en stap je rechtsom weg,, uiteindelijk kun je 8-jes maken voor de hindernis of volte's maar rijd ook een keer ergens anders langs, niet voor die hindernis blijven plakken.

Vervolgens kun je die 8-jes en voltes in draf gaan rijden.. en als die gewoon lekker rustig erop af loopt alsof het niets is kun je proberen het kruisje is te springen. Denk eraan, goed zitten! En hou hem echt tussen je handen en benen. En moedig hem aan!
Uiteraard goed belonen als die erover heen is gegaan, maakt niet uit of die de hele hindernis der af heeft gegooid of erg twijfelde denk eraan: Hij is er over heen gegaan!

Waarschijnlijk zal die nog wel snel over de hindernis gaan, maar blijf volhouden dat het rustig blijft (denk aan de 8-jes en volte's in stap en draf) Laat hem gerust kijken naar een hindernis die eng is.. laat hem zien dat er niks engs is en blijf onwijs rustig!

Het zal erg veel geduld vergen om dit goed voor elkaar te krijgen, ik heb er een onder mijn kont die onwijs graag wil springen en ook veel te snel over de hindernis gaat. Wat onwijs gevaarlijk is als de hindernissen hoger worden. Dan gaan ze de benen niet meer optillen enzo, kun je vreselijke ongelukken krijgen (ook te vroeg afzetten etc.)

Bij mij heeft deze methode enorm geholpen, kan nu lekker rustig en volledig onder controle een parcourtje van 60 cm afleggen Lachen Waar ik een paar maand nog niet aan moest denken Knipoog

Heel veel succes, geduld en echt rustig blijven!
En overleg ook met je instructeur/trice, eventueel kan je ook iemand anders vragen als je het zelf te eng vind of dat je weet dat jij niet die rust en geduld hebt.

Zoals ik al zei: Heel veel succes!
Het komt vast wel goed, en zeker niet opgeven Knipoog
**zoek wel de juiste begeleiding erbij Lachen **

Sorry voor het lange verhaal Bloos

Maakt niet uit. Alle tips zijn welkom.
Heb nu een prive instructeur sinds een maand. Hij is nu heel dressuurmatig bezig en zegt ook dat we met een paar maanden kunnen springen.
Zelf vind ik het doodeng omdat hij loeihard gaat en de rem weg is. Pure angst waardoor die gaat vluchten.
Bedankt voor je tips.

Gr. Leanne

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:41

Dat had ik ook, vond het doodeng dat ie zo snel ging. Maar ik merkte zelf dat als ik rustig bleef en ontspande en door bleef zetten het beter ging. En de rem weg? Dressuurmatig probleem, maar met dressuur kan het heel goed gaan en zo gou je gaat springen is die weg, dat had ik ook Knipoog

Wij hebben dat dus opgelost met stappen erop af, halthouden, wegdraaien.. weer op afstappen, halthouden, andere kant om wegdraaien. Echt oefenen op die rust bij die hindernissen.

Misschien helpt het om gewoon 1 of 2 hindernissen in de bak te zetten, en gewoon goed dressuurmatig te trainen. Zonder aan die hindernissen of springen te denken. Dat ie ook leert van dat hindernissen er niet altijd staan om knoeihard overheen te springen of knettergek te worden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:45

Ik heb ook zo'n paard: hij wordt helemaal knetter als we gaan springen. Hij racet er als een gek op af en komt hierdoor gewoon niet uit. Hij is geen ervaren springer maar vindt het wel heel leuk, hij is alleen een gevaar voor mij en voor zichzelf want hij redt het zo gewoon niet. Ik ben al tig keer in de bocht met hem onderuitgeschuifelt doordat ik hem na de sprong niet terug kan nemen. Ik vind het vreselijk om hem dan zo in zijn mond te moeten trekken. Dat doet me echt heel erg pijn van binnen maar anders werkt het gewoon niet.. Om deze reden springen we maar niet meer, hoe leuk hij het ook vindt.. Het is gewoon té gevaarlijk. Het is namelijk ook een flinke onbenul die over de kleinste dingen struikelt, tegen mij aanloopt als hij aan het rondkijken is, tegen een staander aanloopt etc. en als hij enthousiast is is dit alleen nog maar erger. Op het moment dat hij op die hindernis afraast denkt hij niet na of hij het wel haalt: hij springt er gewoon als een gek overheen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:20

@ Redrumfox: En met goede begeleiding lukt het ook niet? Want dit is volgens mij ook een typisch probleem wat je bij de dressuur moet oplossen. Hij loopt namelijk totaal onder je vandaan... Scheve mond Maar als jij ken thet paard natuurlijk vele malen beter dan wat ik door de computer kan zien Tong uitsteken Als je je veiliger voelt bij niet springen, Ok.

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:57

Je kan zelf wel dressuur mee gaan rijden en als je wilt springen dan mischien op een andere pony paard(als je die tot je beschikking hebt) en je kan hem wel loslaten in de bak en hindernissen klaar zetten dat hij er vrijwillig over kan springen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:20

Heb ongeveer hetzelfde met mijn paard ..
Als ie en balk zag had hij daar egt bang van. Hij was ook ooit een springpaard, en een dierenarts vertelde mij eens dat zo een springpaarden meestal wat meemaken, en dan niet in de goedde zin. Dus van staanders en balken had hij echt bang, en nu ben ik al 3 maand bezig met naast hem te lopen en samen over balkjes op de grond te gaan. En dat gaat nu goed. Misschien heeft jouw paard daar ook gewoon bang van en moet je eerst tussen balken lopen, en dan pas erover..

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:32

zet elke keer als je gaat rijden een hindernis in de bak en ga dan gewoon dressuuren laar hem er goed naar kijken en eraan ruiken.
als hij helemaal rustig is dan kan je een keer beginnen met balkjes draven
ga zo steeds verder maar zeker niet te gehaast!
veel succes!! Knipoog

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:48

iingee schreef:
zet elke keer als je gaat rijden een hindernis in de bak en ga dan gewoon dressuuren laar hem er goed naar kijken en eraan ruiken.
als hij helemaal rustig is dan kan je een keer beginnen met balkjes draven
ga zo steeds verder maar zeker niet te gehaast!
veel succes!! Knipoog

zou het ook zo doen Haha!

Minkuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:42

Ik ken dit probleem mijn pony is net zo Je kunt geen normaal parcours rijden zonder met 80 km per uur over de hindernissen te racen (want rijden is het niet meer) Ik ben Gewoon bij het begin begonnen, opnieuw het springen leren ..
Gewoon dressuur reed ik wel op niveau maar met springen ben ik onderaan de lat begonnen bij 1 balkje in in stap dan in draf en dan in galop en zodra ze begon te racen gelijk weer opnieuw in stap (het kost Heel veel geduld mar het resultaat is er ook naar)maar zo ben ik het op gaan bouwen naar steeds meer en tot aan een sprongetje en elk moment dat zij sneller wou dan mij begonnen we gewoon weer uit stap. Nu spring ik weer L- parcoursen met haar en het gaat nog steeds goed. mischien dat je hier wat aan hebt , natuurlijk elk paard is anders en moet je anders benaderen maar het heeft mij in iedergeval wel geholpen.. en wat betreft het zweepje die is nergens voor nodig daar wordt je paard alleen maar bang van.. maar wanneer jij bang bent voelt het paard het ook dus laat er iemand op rijden die het durft en niet bang is.. en rij gewoon de dressuur oefeningen ook met balkjes in de bak...

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:15

ben het mnet _marinke_ eens