Benenstand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Benenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 23:56

Ik ben op mijn 6e begonnen met rijden bij een manege annex ponyclub, waar vooral op de gezelligheid gelet werd. Ik heb eigenlijk nooit geleerd wat nou precies de juiste beenhouding is en toen ik bij een andere qua niveau stukken betere manege ging rijden is
dit er met pijn en moeite ingestampt, het was nog niet perfect maar wel al stukken beter dan voorheen. Alleen na een rij-stop van anderhalf jaar krijg ik mijn benen totaal niet meer in de goede houding, is dit gewoon kwestie van wennen en weer opbouwen?
& heeft iemand tips voor de juiste beenhouding ( Zoals ik er nu bijzit is het: benen niet lang genoeg en te ver naar voren, tenen naar buiten, knie van het zadel en met aandrijven hakken optrekken) Bloos!

Rowna

Re: Benenstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:27

Je moet er heel bewust mee bezig zijn tijdens het rijden.
Probeer voor je gevoel je hakken op de grond te krijgen en je tenen extreem naar binnen te draaien. Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes!

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:32

Als je je knieen aansluit komen je tenen vanzelf beter naar binnen en kun je tijdens het drijven ook een betere kuithulp geven. Bewust nadenken hoe je alles doet kan ook heel erg helpen omdat het waarschijnlijk een aanwensel is.
in ieders geval succes!

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:36

wij moesten op de manege wel eens vaker met bierviltjes rijden Nagelbijten / Gniffelen dat deden we om de knieen goed aan het zadel te laten sluiten, dus het bierviltje tussen je knie en het zadel in zegmaar.
Ook door je tenen naar binnen te draaien komt je been vaster tegen het zadel te liggen.
Je kunt ook eens proberen om eens een half uurtje zonder beugels te rijden, het is dan moeilijker om je benen naar voren te steken. Dit half uurtje kun je steeds verder opbouwen en later weer eens met beugels rijden. Je beenligging zal dan beter zijn Knipoog

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:04

Miss_R_Horse schreef:
Je moet er heel bewust mee bezig zijn tijdens het rijden.
Probeer voor je gevoel je hakken op de grond te krijgen en je tenen extreem naar binnen te draaien. Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes!

Dat is echt mijn probleem, om me continu te blijven focussen op mijn benen. Ik denk trouwens dat het wel echt gewenning weer is want mijn pezen aan de buitenkant van mijn enkels zijn nog steeds gevoelig dus die pezen en spieren zullen ook wel weer soepeler moeten worden, kwestie van trainen dus

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:14

Hakjes lekker uitdrukken, knieen aanklemmen, en je tenen niet naar buiten, en dan proberen om je voeten onder je kont te houden Knipoog

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:16

Citaat:
Hakjes lekker uitdrukken, knieen aanklemmen, en je tenen niet naar buiten, en dan proberen om je voeten onder je kont te houden

juist nietje knieen klemmen, hierdoor heb je geen controle over je onderbenen. je moet wel je knieen aan het zadel houden maar nóóit klemmen