Trainings advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Trainings advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:29

In november 2006 heb ik een E-pony (kruising volbloed) Zadelmak gemaakt en beleerd. Ik heb nog een topic over haar lopen maar kreeg niet veel reactie en het probleem daar is verholpen.

Ze was toen 4 en pakte alles netjes op, Ik heb nooit problemen met haar gehad. Nooit gebokt, fijn mondje, goed aan het Been en goed op stemhulpen en goed op zithulpen. De pony werd nadat ik daar stopte gereden door de twee dochters van de eigenaar (17 en 15 jaar oud) Een tijdje terug kreeg ik een telefoontje, of ik a.u.b de pony weer wat meer door wilde rijden omdat ze verschrikkelijk vervelend was en bokte waardoor de dochters van de eigenaar er een beetje bang van waren. De pony had drukplekken gehad en daarom een tijdje stil gestaan en was nu gewoon wat heftiger.

Dus nu rijd ik haar ongeveer twee weken, probeer ongeveer 5 x per week ter rijden. en zou graag wat advies willen betreft de training.

1: Het longeren (doe ik altijd even voor dat ik ga rijden) - De eigenaar longeert haar met een elastiek die achter de oren langs loopt en dan door het bit naar de zijkant singel van de singel. Wat mij op valt is dat zij hier ontzettend op gaat hangen. en er helemaal niet nageeflijk van word.
Ik dacht zelf om de elastiek onder aan de singel vast te maken - maar zal ik hem dan achter de oren langs laten lopen (geeft wel veel druk) of terug naar de zijkant van de singel halen?

2: Wat mij verder opviel was dat zij de pony altijd alleen maar linksom gelongeerd word. Dus ik ben nu ook bezig met rechtsom. Alleen rechtsom zit ze dus aan de longe heel erg vast en springt altijd in de verkeerde galop aan.
Ik dacht zelf om dan meer stelling op de buitenkant te zetten, maar dan is je lengte buiging heel de tijd een beetje scheef - dus heb geen idee hoe ik dat moet oplossen

3: Als ik er op zit kan de pony weer vrij redelijk nageven - ze heeft eigenlijk een heel zachtmondje, als ze gaat hangen geef ik een kleine ophouding en dan laat ze gelijk los. Het probleem als ik er opzit is dat ze niet linksom wil (vreemd want dat is toch haar sterkere kant) ik rijd zelf met een zo licht mogelijke verbinding. Als ze eenmaal linksom zit is er geen probleem meer, maar ze vind een wending naar die kant heel moeilijk. Ik rijd dan veel grote slangevoltes, waarbij ik het paard eerst rechtstel (gaat heel goed) maar als ik haar dan linksom wil om stellen pakt ze de linker teugel vast (binnen teugel) - dit los ik op door binnenbeen te geven en buitenteugel aan te houden en natuurlijk zelf niet vast te pakken op binnen teugel. Dan word ze heel boos - loopt met haar lichaam in de juiste lengte buiging maar probeert haar hoofd naar rechts te trekken -> hoe los ik dit op ???

4: De galop: De pony heeft heel veel moeite met galop, ze is heel stijf in haar rug en heeft moeite met op haar eigen benen te lopen. Galopperen doe ik nog niet heel veel, maar ik wil graag wel af en toe een klein stukje er bij op pakken. Als ik aanspring (overduidelijke been en zit hulp + stem) springt ze zeven van de 10 keer verkeerd en bokt ze er gemeen achter aan (pony geeft aan - vind dit niet leuk) Ik neem dan gelijk terug en spring op nieuw aan (= weer bokken) tot dat ze goed zit. Dit heeft waarschijnlijk veel tijd nodig - maar moet ik haar nou straffen als ze bokt (rijd zonder zweep en sporen) of gewoon zoals ik nu doe het bokken negeren??
Soms gaat ze uit zichzelf galoperen (ik schrik - ik ren onder je uit) Ik neem haar dan gelijk terug -> maar als ze dan goed zit kan ik dan beter door galoperen??

5: De zithulpen - deze pony was altijd super gevoelig voor zit hulpen... dat is ze nu ook nog wel maar als ik haar op mijn zit wil terug nemen loopt ze daar dwars doorheen. Iets wat ze nooit gehad heeft toen ik haar inreed. Wat kan ik daar, buiten veel mijn stem gebruiken en zwaar zitten - nog aan doen? (aan de longe met mij er op doet ze ook). Ik wil niet te veel druk op de teugels nemen. Hou natuurlijk wel contact maar als ik te veel druk neem gooit ze juist haar hoofd in de lucht en gaat ze protesteren. Ze heeft echt een gevoelig mondje en ik rijd dus met een zeer lichte verbinding

Tis een lang verhaal geworden, en ik zal deze punten ook zeker aan mijn instructrice voorleggen, maar ik ga zelf geen lessen nemen met een pony van een ander, die wat ik nu begrepen heb straks ook weer verkocht word om dat de oudste dochter bijna 18 is en naar de paarden overstapt en de jongste zelf een D-pony heeft.
ik hoop dat ik wat nuttige tips krijg Lachen

sherrie

Re: Trainings advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:45

Ik vind zelf 5 x per week erg veel om te rijden op een 4 jarige ik zou het 3 a 4 x per week doen.
Wat betreft het rijden van het links vasthouden vind ik dat je het juist doet. Misschien een paar keer volte verkleinen en weer open. Je zou haar op de rechterhand ook iets naar links kunnen instellen en dan weer recht richten en weer stelling rechts vragen. Veel overgangen rijden , maar dat deed je al.

Betreft de galop ik zou haar juist wel laten galoperen ( ik kan niet helemaal goed uit je verhaal opmaken of je merkt dat ze echt pijn heeft. Is dit wel het geval dan toch even een dierenarts naar laten kijken.) , Maar juist veel rechte stukken en liever iets te hard dan dat ze op de voorhand gaat lopen. Je zou haar eens lange stukken op een buitenrit moeten laten galoperen.

Probeer eens balkjes te lopen zodat ze wat meer haar rug en achterbenen gaat gebruiken.
Hou het wel leuk voor de pony en wissel veel af.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:33

de pony is geen 4 hoor, ze was vier toen ik haar inreed in 2006 ze is nu dus 6 jaar oud. Dus dan valt dat vijf keer per week rijden ook wel mee. En het is niet dat ik haar dan gelijk een uur rijd (kan ze ook nog niet aan)

Verder merk in aan haar niet dat ze pijn heeft. Ze drukt haar rug eigenlijk niet echt weg ofzo (dat is wel een goed teken)

bedankt voor de tip, balkjes lopen had ik zelf nog niet aan gedacht

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:14

mijn pony guusje was ook heel erg licht in de mond maar was moeilijk op de linkerhand. stelling was vrijwel onmogenlijk en hij had heel veel moeite met de linker galop en dan met name het aanspringen. ik heb toen de tandarts laten komen en het bleek dat hij een wolfs tandje had. ze heeft het tandje getrokken en ik heb er nooit geen problemen meer mee gehad. nou wil ik niet zeggen dat elk "probleem" paard iets aan zijn tanden heeft maar je zou even in de mond kunnen voelen, ik heb er veel plezier van gehad.