Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 02:38

Ik rijd sinds vorige week een friese merrie. Deze merrie heeft eerst alleen heel wat jaren voor de kar gelopen. Is 5 jaar terug beleerd onder het zadel. Toen veel door beginners gereden. Sinds een tijdje is ze wat veranderd. Zodra je opstapt, gaat rijden, loopt ze eerst erg opgekrobt en met haar hoofd hoog. Al zet je niet echt druk op de teugels. Het is een diesel auto, ze moet eerst echt warm lopen/losrijden voordat ze netjes naar beneden komt. Maar dan zit ik met een probleempje, mevrouw [doet alsof] ze schrikt, zolang je haar nog niet naar beneden hebt, om het zo maar te zeggen, aan het werk hebt gezet. Zodra ik achter in de bak door de hoeken rijd, of op de rechterhand langs de linkerzeide rijd, springt ze geregeld weg. Dan lukt van het losrijden ook niet echt veel. Het is niet altijd even erg, maar momenteel met dit weer gebeurd het geregeld. Vandaag ging het verder redelijk goed, ze is me 2x weg gesprongen, heb er toen een zweepje bij gepakt. Zodra ze weer klaar was weg te springen gaf ik haar been om haar naar voren te rijden, en een tikje op de binnenschouder. Dan ging het wel goed. Maar soms trekt ze zich er niet zoveel van aan, zoals vorige keer. Heeft iemand misschien handige, bruikbare tips? Lachen

kekavo

Re: Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:39

Ik denk dat ze erg onzeker is geworden door de vele eginners die op haar gereden hebben. Het klikt alsof ze zich een beetje onzeker en erg afwachtend opstelt, zo van± wat gaat er nu weer gebeuren.
Ik denk dat het vanzelf beter wordt als je haar wat langer rijd. Ze kent je rijstijl nog niet goed genioeg om te weten dat dat onzekere nergens voor nodig is.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:13

Er rijd nog een meisje op, die haar al een tijdje rijd, en zij rijd ook goed, en daar blijft ze het ook doen Ja

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:49

Misschien is ze wat fris door dit weer? Staat ze op stal?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:35

Ik zou haar voor het rijden steeds eerst longeren om haar daardoor warm te laten lopen/ los te werken. Als je er dan op gaat kun je eigenlijk direct aan het werk Pling .

Volgens mij kun je daar al vrij snel weer mee afbouwen, en dan hoef je alleen nog maar te longeren als je het gevoel hebt dat ze die dag wat schrikkeriger is (bij mijn paardje kun je dat vrij goed aanvoelen, ik weet niet of dat bij de jouwe ook kan?).

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:17

Niicole__ schreef:
Maar dan zit ik met een probleempje, mevrouw [doet alsof] ze schrikt, zolang je haar nog niet naar beneden hebt, om het zo maar te zeggen, aan het werk hebt gezet.

Ik denk niet eens dat het er veel mee heeft te maken dat ze voorheen is gereden door beginners. Ik lees het gequote stukje eigenlijk net wat anders. Wanneer ze nog niet echt aan het werk is gezet let ze op haar omgeving, ze is meer op dingen om haar heen gefocust in plaats van op jouw. Daarom geeft ze dan met name die schrik reactie.
Dat is wat ik eruit haal als ik het zo lees.

Probeer de aandacht van je paard óók tijdens het losrijden bij jouw te houden door figuren te rijden, overgangen, goed te halstrekken en ga zo maar door.

Veel succes!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 01:36

Bedankt voor de tips Haha! ik zal het gaan proberen/oefenen

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:55

ga met losrijden gewoon naar de plekken die ze wel gewoon doet, en ga dan steeds dichterbij.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:57

dat van die longeerlijn vind ik ook een slim idee, verder denk ik dat ze je gewoon moet gaan vertrouwen. dat komt na veeel geduld!