Nageefelijkheid maar niet "aan de teugel"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clessa

Nageefelijkheid maar niet "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:40

Hallo iedereen, zoals iedereen hier zit ik ook met een dilemma.
Ik ben rijdt nu al een aardig tijdje een warmbloedmerrie in mijn manegelessen. Knipoog Ik heb na al die tijd toch een behoorlijk stuk vertrouwen met haar opgebouwd waardoor ze netjes reageert op mijn hulpen, en ik merk ook dat ik hierzelf ook veel van leer. Nu heb ik nog amper aan de teugel gereden omdat ik niet gevonden heb dat ik er klaar voor was, afgezien van het feit dat ik er al een paar keer in ontmoeting mee ben gekomen op andere paarden, die braaf waren en waar je amper voor hoefde te "werken". Nu kan ik voelen dat ze met de afgelopen lessen vanzelf goed ontspannen loopt, en behoorlijk nageefelijk wordt. Ook mijn instructeur heeft dit opgemerkt. Nu weet ik dat er veschillende methodes zijn om tijdens de nageefelijkheid haar "aan de teugel" te lopen. Ik heb verscheidene manieren geprobeerd maar bij alle manieren krijg ik totaal geen reactie hierop. Ik zie anderen in mijn les zagen in de mond van de paarden/pony's waar ze op rijden, die doen dan wel hun hoofdje omlaag maar ik weet dat dit absoluut niet de juiste manier is. Ik heb toen aan mijn instructeur gevraagd of hij de juiste manier wist om haar netjes "aan de teugel"te laten lopen, en hij zei dat ik moest doorgaan met het rijden van vele figuren en overgangen, en dat ze dan wel met haar hoofdje omlaag zou gaan. Dat heb ik gedaan, maar de merrie gaf niet echt een bepaalde reactie. Wij hebben bij ons in de bak spiegels op verschillende plaatsen waar we kunnen zien of we juist op het paard zitten en of ons paard loopt als we bedoelen, maar ik zag hieraan ook duidelijk dat de merrie totaal geen reactie had gegeven op het rijden van figuren en overgangen. Tong uitsteken

Nu wil ik graag weten wat ik nog meer zou kunnen doen om haar juist te kunnen laten lopen.

Groetjes,
Clessa

Britt

Re: Nageefelijkheid maar niet "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:43

Goed van achteren naar voren rijden, overgangen, schijnovergangen en figuren. Dan zou ze idd vanzelf moeten zakken op een gegeven moment, vind het ook niet zo raar dat ze nog geen reactie geeft. Manegepaarden hebben vaak iets meer tijd nodig om zich aan te passen omdat ze dat anders zo ontzettend vaak moeten doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:47

Wat bedoel je precies met nagevelijk?

Een paard dat nagevelijk is loopt 'aan de teugel'
Ik denk dat je nagevelijkheid verwart met aanleuning.

Ik zou eerst eens aan mijn instructeur vragen wat het verschil is in deze begrippen.
Als hij je dit niet kan uitleggen, dan wordt het tijd voor een andere.
Ik vraag me nl. af waarom hij de andere mensen in je les laat 'zagen'?
Goed van je trouwens dat je er over nadenkt en niet precies de andere maar nadoet! Knipoog

Clessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 00:02

@Britt; Deze oefeningen zijn verspreid over verschillende lessen, dus niet over 1 betreffende les.
@Shan; Nee, ik heb het hier toch echt over nageefelijkheid.Knipoog Voor zover ik heb geleerd is nageefelijkheid het gevoel dat je krijg dat je paard/pony zich ontspant en dat ze zo aangeeft dat ze aan de teugel zou willen lopen. xD

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:27

Aan de teugel rijden is vooral een zaak van timing en gevoel.
Ik zorg dat mijn paard zoveel drang naar voren heeft dat hij tegen mijn hand oploopt (dus niet trekken maar hem er van achteruit tegenaan rijden). Zodra hij niet 'rond' komt, blijft mijn hand daar gewoon stil op dezelfde plaats staan. Verder afhankelijk van het paard: bij de eerste keren beloon ik elke millimeter dat mijn paard in mijn hand zakt door mijn hand te ontspannen. Mijn paard van nu komt daar niet meer mee weg, die moet zich echt loslaten voor hij beloond wordt. En dat belonen door de ontspanning moet echt heel snel, vandaar dat het fijn is als je instructeur dan tijd voor je uittrekt om je daarin te begeleiden.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:31

Een paard heeft aanleuning wanneer het aan de teugel loopt. Zonder aan de teugel geen nageeflijkheid hoor! Nageeflijkheid is niet het gevoel dat je paard/pony zich ontspant en aangeeft dat ze aan de teugel zou willen lopen. Hoe kom je erbij.

Nageeflijkheid is de lossigheid en het "nageven" bij het stukje tussen de kaken van je paard. Aanleuning krijg je door buiging in de hals. Nageeflijkheid creeër je door stelling in het hoogste stukje van de paarden hals.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:58