waarom...hulpteugels e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 01:57

Het mag allemaal wel iets vriendelijker, ookal gaat het in dit topic over hulpteugels. Het heeft helemaal geen zin om elkaar af te gaan katten terwijl men in het algemeen niet goed van elkaars rijkunsten op de hoogte is, veroordelen heeft dus weinig zin. Ik ga er van uit dat dit topic verder gewoon aardig afgehandeld kan worden, zonder geruzie.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:50

Zonder Blanca te willen aanvallen...
Ik ben het helemaal eens met Sjuimpje!!
Het is helemaal niét zo dat zij of ik of wie dan ook meteen naar hulpteugels grijpen als het even niet gaat.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:56

Faustie schreef:
Zonder Blanca te willen aanvallen...
Ik ben het helemaal eens met Sjuimpje!!
Het is helemaal niét zo dat zij of ik of wie dan ook meteen naar hulpteugels grijpen als het even niet gaat.

Sjuimpje,

Natuurlijk weet ik niet hoe jj rijdt,... maar aan jeactie te zien, vond ik dat je wel heel erg aangevallen gereageerd hebt,... maar ik bevestig helemaal niet (en het kan ook niet vanop afstand,...ik weet niet eens hoe je rijdt,... dus ja!) dat jij niet 'kundig' genoeg bent, of ALTIJD direct naar hulpteugels grijpt,... Maar hetgeen dat ik juist wil zeggen, is dat er (niet bepaald jij,...dat kan ik tochniet weten! Ik ken je niet eens!) veel te veel zijn die een hulpteugel gewoon gaan gebruiken uit eigen gemak,...

Daarom wil ik niet zeggen dat jij dat doet,...maar er zijn er gewoon VEEL TE VEEL die met een hulpteugel rijden, zonder dat het eigenlijk echt nodig is,... er zijn er zovele die het gebruiken, zonder ook echt te weten hoe het precies gebruikt moet worden,... en dan kan het ernstige gevolgen hebben voor het paard,...vooral een slofteugel moet je weten te gebruiken,... als je die goed gebruikt, dan kan dat een goede hulp zijn,...maar dan nog,...

Maar dat is je eigen keuze, of je met een slof rijdt of niet, of met welke andere hulpteugel dan ook,...dat is je eigen keuze!!!

Maar ik blijf erbij,...aan de teugel rijden kan je bij ELK paard ZONDER ook maar ooit een hulpteugel gebruikt te hebben,... ik wil er wel duidelijk bij vermelden dat ik ZEKER NIET elk paard aan de teugel kan rijden!!! Dat zeg ik er eerlijk bij,...maar ik ken genoeg ruiters die je op EENDER welk paard kan zetten,... die krijgen die aan de teugel,...die doen dat op hun gevoel,... ik vraag mij ook vaak af HOE ze het doen,...maar ik kom er maar niet achter,... Ik begin nu meer en meer paardjes aan de teugel te krijgen, zelfs m'n 3,5-jarige kreeg ik de tweede keer dat ik erop reed al aan de teugel,...en niet dat hij het vanzelf doet!!! Integendeel! Je moet het echt mooi vragen, en zorgen voor een goede leuning,... en echt millimeter per millimeter geven,...het gaat echt al goed,... maar ik zal nooit zo'n persoon worden die elk paardje aan de teugel krijgt,...dat is volgens mij een beetje een speciale gave, een beetje een talent dat je bezit,... zo denk ik erover,... Maar ik weet het ook niet,... Verdrietig

Waar ik wel zeker van ben,...is dat vele niet genoeg over de hulpteugel weten die ze gebruiken,... er zijn er zoveel die het gebruiken omdat iemand dat aangeraden heeft, het ergens gezien heeft, er eens over gehoord heeft,...en die niet eens goed weten hoe het te gebruiken,...maar als ze door iemand gebruikt worden die precies weten hoe het te gebruiken,...dan vind ik dat het zeker en vast kan,... maar ik zal zelden tot een hulpteugel gebruiken,...en als ik het zou gebruiken,...dan zou ik het als een voorlopig hulpmiddel beschouwen, of een hulpmiddel voor zomaar eens af en toe,...

Maar als jij denkt/of het zeker weet dat je het correct gebruikt,... dan, denk ik dat er niet over te discusiëren valt,... maar ik wil gewoon maar zeggen, dat ik er een aantal ken, die een hulpteugel niet op de correcte manier gebruik(t)e(n),...en die zijn dus in plaats van vooruit, achteruit gegaan,...

Nog veel succes met je paardjes!! En het maakt me echt niet uit of je het wel of niet eens bent met me,... maar ik wil je dus wel eens vragen erover na te denken of je de slof wel correct gebruikt,...ik denk het wel,...want het lijkt wel zo dat je re wat van kent,... maar toch, ik ken je niet, en weet dus ook niet hoe je rijdt,...maar denk daar dan eens over na,... *LOL*

daag!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:47

Hihi, een speciale gave of talent om je paard aan de teugel te krijgen? Ach schiet op, dat kan elke broodmongool leren!

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:49

Steef, dat is een speciaal talent, slechts zeer weinigen op deze aardbol beheersen dat *LOL*

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:50

Ik denk dat je daarvoor geen talent hoeft te hebben hoor Blancatje. Het is iets wat je aan moet leren voelen, dus dat heeft niets met talent te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:52

Zeer moeilijk ja.
Vaak wil het wel helpen als je les haalt en oefent Knipoog
Al zijn er idd wel eens mensen bij waar ik zeker aan twijfel of ze het echt ooit een keer leren.

Kitty

Berichten: 7703
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:07

Citaat:
Maar ik blijf erbij,...aan de teugel rijden kan je bij ELK paard ZONDER ook maar ooit een hulpteugel gebruikt te hebben,... ik wil er wel duidelijk bij vermelden dat ik ZEKER NIET elk paard aan de teugel kan rijden!!!


Als je een slofteugel gaat gebruiken om je paard aan de teugel te krijgen, ben je toch echt verkeerd bezig.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:47

En hoe zit het met de achterhand? Gaat deze ook nog werken of willen we alleen een krul van voren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:20

Het mag allemaal wat aardiger en hier en daar ook iets beter worden onderbouwd, het is de zoveelste discussie over hulpteugels, graag een beetje nuttiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:25

Tigger schreef:
En hoe zit het met de achterhand? Gaat deze ook nog werken of willen we alleen een krul van voren?

Dat vraag ik me ook vaak af.
In veel gevallen zie je ruiter lui op het paard zitten.
De benen doen niks.
Oke met de handen hoeft ook niet veek gedaan te worden, want dat doet de slof wel, en zo hobbelt het dan een uur rond, op de voorhand.

(P.s, hoe kijkt daar AdB eigenlijk tegenaan?)


er word te vaak vergeten dat het rijden begint met een aktieve achterhand, die jezelf aktief moet maken.
En dat aktief maken moet je nog altijd zelf doen, dat kan niet met een slof.
Dus daar komt de ruiter die ff makkelijk wil rijden zichzelf ook weer tegen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:54

En een aktieve achterhand zorgt vaak dat de stap na het nageeflijk rijden nog maar een fractie is.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:20

Citaat:
P.s, hoe kijkt daar AdB eigenlijk tegenaan?)



Hij is ook tegen hulpteugels hij gebruikt alleen een dubbel longe.
het aan de teugel rijden is naar je hand toe rijden, de achterhand eronder zetten en als het paard recht en ontspannen is geeft hij vanzelf na!



Wow wat een wonder Bloos
(ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd zo ben na 17 jaar weer beginner Haha! )

Elk paard wat zo loopt kan dus aan de teugel, de naggeeflijkheid.
Daar hebben we dus geen hulpttuigjes ,kneepjes, zaagjes en andere bitten voor nodig.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:31

Ik ben ook anti hulpteugels, mijn motto is trouwens "more with less", heb ik van mijn instructrice Karin Donckers, deze rijdt op topniveau(ze staat 7de op de wereldranglijst van de eventigruiters) en daar zie ik zelden een hulpteugel, en alle paardjes lopen er keurig en ontspannen bij. Paardrijden gaat prima zonder hulpteugels. Ze zijn uitgevonden door slimme zakenmannen die de onkundige ruiters een verkeerd beeld voorspiegelt door ze te doen geloven dat het met de hulpteugel allemaal vanzelf zal gaan ! Natuurlijk kan niet iedereen rijden op het niveau van bvb Karin Donckers, we hebben allemaal een lange weg te gaan eer we beginnen te beseffen wat paardrijden eigenlijk is. In sommige gevallen, voor de veiligheid van ruiter en paard zou ik wel eens een stootteugel door de vingers kunnen zien, maar dan wel tijdelijk. Hulpteugels heb je eigenlijk alleen nodig voor verreden paarden, en wie heeft deze paarden verreden ? Juist ja, slechte ruiters. Voor iedere ruiter bestaat er wel een geschikt paard, maar teveel ruiters willen met een paard rijden waar ze nog niet klaar voor zijn of die te sterk of te heet voor ze is, met alle nare gevolgen vandien. Het principe van Loon op Zand waar alle manégepaarden een stooteugel dragen vind ik wel een goed idee. Doordat de paarden met het hoofd horizontaal blijven, blijven ze rustig, wat belangrijk is voor de veiligheid van de vele beginnelingen die daar komen. De paarden zitten daardoor ook makkelijker, dus de ruiters kunnen ook makkelijker zitten en dit is dan weer aangenaam voor de paarden die geen gebonkt in hun rug moeten verdragen.
Wat het gebruikt van hulpteugels bij klasseruiters betreft, die gebruiken ze alleen maar omdat alles snel moet gaan, time is money, maar eigenlijk is dit niet verantwoord. Je speelt hier trouwens met de gezondheid van de paarden. Hulpteugels blijven voor mij taboe. Eén enkele keer, als het gaat over veiligheid van ruiter en paard kan ik ze door vingers zien, maar om een rijtechnisch probleem op te lossen zijn ze waardeloos, dan kom je met goeie instructie, emmers geduld en zelfdicipline tot een beter en solider resultaat.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:55

Citaat:
Maar ik blijf erbij,...aan de teugel rijden kan je bij ELK paard ZONDER ook maar ooit een hulpteugel gebruikt te hebben,... ik wil er wel duidelijk bij vermelden dat ik ZEKER NIET elk paard aan de teugel kan rijden!!! Dat zeg ik er eerlijk bij,...maar ik ken genoeg ruiters die je op EENDER welk paard kan zetten,... die krijgen die aan de teugel,...die doen dat op hun gevoel,... ik vraag mij ook vaak af HOE ze het doen,...maar ik kom er maar niet achter,... Ik begin nu meer en meer paardjes aan de teugel te krijgen, zelfs m'n 3,5-jarige kreeg ik de tweede keer dat ik erop reed al aan de teugel,...en niet dat hij het vanzelf doet!!! Integendeel! Je moet het echt mooi vragen, en zorgen voor een goede leuning,... en echt millimeter per millimeter geven,...het gaat echt al goed,... maar ik zal nooit zo'n persoon worden die elk paardje aan de teugel krijgt,...dat is volgens mij een beetje een speciale gave, een beetje een talent dat je bezit,... zo denk ik erover,... Maar ik weet het ook niet,... Verdrietig

Waar ik wel zeker van ben,...is dat vele niet genoeg over de hulpteugel weten die ze gebruiken,... er zijn er zoveel die het gebruiken omdat iemand dat aangeraden heeft, het ergens gezien heeft, er eens over gehoord heeft,...en die niet eens goed weten hoe het te gebruiken,...maar als ze door iemand gebruikt worden die precies weten hoe het te gebruiken,...dan vind ik dat het zeker en vast kan,... maar ik zal zelden tot een hulpteugel gebruiken,...en als ik het zou gebruiken,...dan zou ik het als een voorlopig hulpmiddel beschouwen, of een hulpmiddel voor zomaar eens af en toe,...


Hm... Nu vind ik het er juist op lijken of jij je paarden alleen in een krul trekt.. Je hebt het namelijk zeer vaak over 'Aan de teugel'.
Ga jij daar maar eens over nadenken, denk je nou echt dat al die hulpteugels voor het 'in de krul' gemaakt zijn? (Tenminste, zo komt jou mening over.)
zonder hulpteugel krijg je je paard ook wel 'in de krul'.. beetje zagen en trekken, dan lukt het wel hé Scheve mond

Ik probeer een paard ontspannen te rijden, mét ruggebruik. Een ontspannen paard gaat bijna altijd vanzelf aan de teugel. Aan de teugel is een gevolg van, IMO!

Aan jou bericht te horen, is jou doel een paard alleen aan de teugel te krijgen.. Correct me iff i'm wrong.

Hulpteugels hebben vele andere doelen, maar er zijn mensen die ze voor 'in de krul' gebruiken.. Maar zeg aub niet dat ieder mens dat een hulpteugel gebruikt, het daarvoor gebruikt!
En ik kan me haast niet voorstellen dat Sjuim ze omhangt om in een krul te lopen. Ik heb al veel van haar berichten gelezen, en daar kan ik niet echt uithalen dat zij zo is!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:08

Aan de teugel lopen is niet het zelfde als nagevelijk zijn. Ik heb mijn paard liever nagevelijk dan aan de teugel, ga daar maar eens over nadenken en dan weet je dat een slof op momenten misschien even "goed"kan zijn maar niet structureel

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:13

Ik kan me best voorstellen hoe Runningkawa denkt,
en voor een groot deel ben ik het wel met haar eens.
Bij mijn paard heeft een slof de rijproblemen die ik op dat moment had veel erger gemaakt,en was het veel simpeler op te lossen.
Vaak word er te snel naar een hulpteugel gepakt,
terwijl het veel makkelijker op te lossen is.
Over het algemeen vind ik dat wanneer je een ECHT goede ruiter bent,je geen enkele hulpteugel nodig hebt,
maar het is wel zo dat het sommige pony's wel helpt,
wanneer er op de goede manier mee word gereden,
en niet wanneer het niet nodig is.

Mijn fjord wilde nooit aan de teugel,ze deed alles om er onderuit te komen,en hing ontzettend op haar bit.
Niks hielp,ze was gewoon ontzettend sterk,en een slof heeft het dus erger gemaakt.Dit staat al in veel topics,maar oke.
Nu loopt ze erg goed aan te teugel,en ik heb het haar heel simpel,en in 1 les geleerd.
Oke,ze liep die eerste les niet meteen ontspannen,natuurlijk,
maar ze deed het wel,ook al vond ze het ontzettend moelijk met die dikke nek.
Ik heb het haar geleerd door steeds de teugels kort op druk te hebben,
dat voelde niet lekker in haar mond,en ze zocht naar een manier om haar hoofd te houden,dat ze niet zo'n druk voelde in haar mond.
Ze boog haar hals en op dat moment liet ik de teugels lang.
Dat had ze na een stuk of drie keer door,en als ik de teugels dan kort pakte ging ze meteen in de krul en kreeg ze de teugel.
Zo kreeg ze er lol in,en deed ze haar best zodat het steeds beter ging en ze nu heel goed aan de teugel loopt.
Wat ik hiermee alleen wil zeggen is dat sommige dingen heel simpel op te lossen zijn.
Zoals Rinkja eerst was,leek het onmogelijk om haar ooit netjes in de krul te laten lopen,dus slof erbij,wat het alleen erger heeft gemaakt.
Maar Ri kja is ook erg slim,dat wel,maar van die freestyle lessen die ik nu heb,leer ik steeds weer dat mensen vaak veel tre moeilijk denken,
want Rinkja kan steeds meer,en ik leer alles op een hele simpele manier.

begrijp me niet verkeerd,ik heb niks tegen mensen die met een hulpteugel rijden...
Laatst bijgewerkt door Lindy op 19-12-02 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:15

Weet je wat ik zo nu en dan doe.....loop naar degene met een hoop toeters en bellen aan zijn paard toe en vraag lekker onnozel "Goh waar dient dat nu voor??????" dan kun je er direct de wannabee's uithalen want er moet veel aan dat paard hangen maar waar het nu echt voor dient???????????????????

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:15

Lindy.. 1 vraag: Waarom moest je pony zonodig aan de teugel?

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:39

Nina schreef:
Aan jou bericht te horen, is jou doel een paard alleen aan de teugel te krijgen.. Correct me iff i'm wrong.

Mijn doel is alleen maar om een paard te verkrijgen dat correct zijn achterhand gebruikt en zijn rug goed gebruikt,...ik denk dat dat het belangrijkste is,...

Bij mijn paard is het belangrijk dat ik haar achterhand er mooi onderrijdt zodat ze een goed ruggegebruik,... en daarvoor is het bij haar ZEER belangrijk dat ik haar correct rijd,...want ze moet har rug meer gaan spieren.

Maar gewoon je paard naar beneden om chique te willen overkomen??? Waarom is DAT goed??? Ik redeneer in elk geval NIET zo,...dat vind ik pure onzin,...je paard aan de teugel willen rijden voor de show,...daar bereik je tochn iets mee??? Knipoog

Groetjes!!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:48

Nina schreef:
Lindy.. 1 vraag: Waarom moest je pony zonodig aan de teugel?


Voor mij hoefde Rinkja niet aan de teugel omdat ik het zo mooi vind ofzo,want ik ben eigenlijk gewoon een recreatieve ruiter.
Maar omdat ze zo op het bit hing,had ze de verkeerde spieren in haar nek ontwikkelt,waardoor haar nek 1 brok stijve spieren was,
en het moeilijk was om haar te rijden omdat ze nauwelijks stelling kon op een volte.
Dus moest ik haar hele nek weer los krijgen door veel stelling,schouderbinnenwaarts en aan de teugel te rijden.
Want ze ging gewoon helemaal stijf door de wendingen.
Door die oefeningen is haar nek nu alweer aardig los,
daarom rijd ik nu veel dat soort oefeningen met haar,
die hele nek zat vast en moest losgereden worden.
Ik hoef verder geen hoge dressuur te rijden,ik wil alleen een los paard,
om lekker recreatief mee te rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:51

okee aan de basis word dus al gewerkt. Nu de kunst niet ongeduldig te worden

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:53

[qoute]Mijn doel is alleen maar om een paard te verkrijgen dat correct zijn achterhand gebruikt en zijn rug goed gebruikt,...ik denk dat dat het belangrijkste is,...

Bij mijn paard is het belangrijk dat ik haar achterhand er mooi onderrijdt zodat ze een goed ruggegebruik,... en daarvoor is het bij haar ZEER belangrijk dat ik haar correct rijd,...want ze moet har rug meer gaan spieren.

Maar gewoon je paard naar beneden om chique te willen overkomen??? Waarom is DAT goed??? Ik redeneer in elk geval NIET zo,...dat vind ik pure onzin,...je paard aan de teugel willen rijden voor de show,...daar bereik je tochn iets mee???

Groetjes!!![/qoute]


Goh, tada, daar is eindelijk het rug en been werk aan de orde. Lips are sealed

Toch blij dat het nog aan de orde komt.
Als je rug en beenwerk goed is, komt de ontspannenheid en dan komt het nageeflijke bijna "vanzelf".

Maar gelukkig zie je het verschil duidelijk, wanneer een paard in de krul getrokken wordt en wanneer een paard ontspannen en nageeflijk rijdt.
Laatst bijgewerkt door Tigger op 21-12-02 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:18

Lovely schreef:
Pluutje, voor zover ik me kan herinneren liepen er inderdaad wel manegepaarden met martingaal en eentje met thiedeman omdat dat dier in zijn jonge jaren af en toe wat onbestuurbaar was. Verder weet ik dat de baas van de manege eigenlijk nooit toestond dat er met slof gereden werd, het hield wel op bij thiedemann of gogue. Hij heeft mij wel eens een slof gegeven voor een paard, die slof moest uit een afgesloten kast komen. Het nadeel was wel dat ik er dus nooit mee heb leren rijden (slof) en dus eigenlijk niet mee om kan gaan, daarom rij ik er dus nooit mee, op geen enkel paard. Mijn eigen paard heb ik nog nooit met een hulpteugel gereden, nooit nodig gehad.


nou, nu lopen bijna alle manege paarden met een hulpteugel hoor!!2 ofzo met gogue, rest over het algemeen met martingaal.
maar het is bij ons vooral bij de prive paarden heel extreem.
ik weet niet hoor, maar ik denk toch wel, moet dat nou echt...dan zie ik 5 dagen in de week iemand op het paard rijden zonder hulpteugels en dan 1 keer in de week een ander erop en dan meteen met slof etc.
ik bedoel, er zijn natuurlijk uitzonderingen. zoals een paard bij ons dat ruim een half jaar heeft stilgestaan en nog steeds niet los mag enzo. wegens teveel kans op blessures, die rijden ze ook met tiedemann(afbouwend)en soms martingaal. dat is gewoon voor de veiligheid van het paard, als dat paard gaat rennen heeft ie zelf gewoon een probleem, en tja, dan kan ik er nog wel inkomen dat ze er een tiedemann omgooien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 02:05

Pluutje, dan is er in de jaren dat ik er niet meer kom erg veel veranderd, met name bij de privepaarden. Het voorbeeld wat je geeft van een paard dat nog revalideert geeft al aan dat het niet altijd slecht hoeft te zijn om met hulpteugels te rijden, maar ik ken het paard (waarschijnlijk) niet, dus dat is altijd lastig om in te schatten. Van achter een computer is het altijd een beetje lastig inschatten of iemand nou wel of niet met een of andere hulpteugel moet rijden.