waarom...hulpteugels e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:30

Citaat:
Als ik zonder slof rijdt (en nogmaals , ik gebruik hem juist en eigenlijk een beetje als een Thiedeman) , gaat ie sterren kijken en heb ik absoluut niets over hem te zeggen. Op zich niet zo heel erg , maar faust is verschrikkelijk sterk!!
Mijn vriendin heeft een Arabiertje van 6jaartjes jong. Op zich een gemakkelijk paardje om te rijden , maar als ze een tik van de zweep krijgt of ze heeft geen zin steekt ze haar hoofd in de lucht en is er niks meer over te zeggen. Daarom rijdt ook zij met een slof , maar laat hem vrij los hangen (anders loopt ze toch op de voorhand) .



Ik kan het in theorie makkelijk neer typen maar voor mij is het in de praktijk ook een probleem alleen zal ik evengoed tijdens het rijden niet naar een hulp/dwangteugel grijpen omdat ik weet dat het een rijtechnisch tekort komen is en ik er alleen van kan leren als ik het rijtechnisch ga oplossen dus zonder hulpmiddelen. Op het moment dat een paard om wat voor reden zijn hoofd omhoog gooit is er iets mis met de knoppen benen/handen veroorzaakt door het moment of het verleden. Door er een slof aan te hangen maak je het gedrag, wat voortkomt uit een rijtechnisch probleem, onmogelijk zonder dat de knoppen ooit juist begrepen zullen worden. Vind ik persoonlijk zonde want voor mijn gevoel komen er uit een onopgelost probleem alleen maar meer problemen.

Oh ja ik denk dat factor angst ook voor veel mensen een reden is om naar een dwangteugel te grijpen.

germie

Berichten: 26061
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:21

Ik ben in principe ook tegen. En dat komt doordat mensen er te snel naar grijpen.
Een voorbeeldje: vorige week kwam ik iemand tegen op een 3-jarige, paardje was weer onregelmatig bleek even later. HOe werd er gereden? Met bijzetteugels en die dingen hingen zo los, dat het paard voor het gebungel achter de teugel wegdook om z'n mond te sparen. Tja, op deze manier vraag je ook om onregelmatige paarden. Aan de longe was niets te zien.

Ook bij de mensen waar ik dus laatst voor de tweede keer op die haflinger gezeten heb die tot nu toe iedereen eraf gegooid heeft: ze hebben maaar bijzetteugels gekocht. Dus werden mij die vrijdag ook aangeboden. Waarom gooide die pony mensen eraf? nou, het zijn beginners, pony is bang voor been, dus drijven=angst en dsu versnellen, versnellen = bange ruiter die aanknijpt, en dus de pony in galop en gooit ruiters eraf. Dit moet je niet oplossen met bokkebit en bijzetteugels.

Ik vind het toch vreemd, daar waar andere ruiters naar een slof of andere hulpteugel grijpen omdat het paard zo hard en stug en eigenwijs is, dat ik dan zonder hulpteugel zo'n paard ook in een uurtje naar beneden krijg of in ieder geval de goede richting op. Verreden paarden pak ik dan vaak eerst aan de longe, om het juiste gebruik van de spieren en de ontspanning even terug te krijgen.

Er zijn in Nederland maneges waar paardne met martingaal lopen. Dat vind ik pas slecht, de beginnende ruiters wordt daar al geleerd dat een hulpteugel normaal is.
Ik heb ook wel eens voor een uurtje les op een manegepaard een paard met martingaal in m'n handen gekregen. NOu dat ding heb ik er gewoon afgehaald. Ik kan er niet mee rijden, erger me er kapot aan.

HEel af en toe rij ik ook wel eens met hulpteugel. Meestal is het dan de slof. En dan eindig ik altijd zonder (ook voor mezelf als psychologische verklaring dat het zonder kan).
Met longeren gebruik ik altijd hulpteugels, of iets wat erop lijkt (touwtjes).
Ik rij af en toe voro mezelf in een dressuurstal, en wat daar aan hulpteugelarsenaal de bak inkomt, dat wil je niet weten. Geeft het paard waar ik op rij dan een bok omdat ze vrolijk is, dan moet ik dat er ook maar meteen aanhangen om de boel onder controle te houden vinden zij dan. Heel veel hulpteugelmisbruik komt van de instructeurs, die vinden alles goed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:41

blancatje schreef:
Ik vind dit een PRACHTIGE vraag!!! Echt waar, ik kreeg ook al zin om het te vragen! ik ben echt ANTI-hulpteugel,... oké, ik heb het niet over paarden die het ECHT nodig hebben,...Maar dan nog twijfel ik of het niet aan de ruiter ligt. ALs ik in de manege op een pony moet die een rekker moet, ga ik altijd vragen of het niet zonder mag, en het lukt EVEN goed! Het ligt echt vaak aan de ruiter. En, als je met een hulpteugel rijdt, dan kan dat, maar voor even,... Want ik kan goed begrijpen dat het best wel handig is om even met een rekker, slof,...te rijden, gewoon om te voelen hoe je bv je handen moet houden of wanneer ie aan de teugel is ofzo,...dat kan best wel handig zijn. Maar denk erom niet voor altijd! Je maakt er de mond van je paard alleen maar harder en harder!!! (Dit is geen grap! Dit is PURE REALITEIT!!)

Dit is een oproep voor al diegene die (bijna) altijd met een hulpteugel rijden,...heb je al wel eens zonder gebropeerd??? Het kan goed zijn dat het al bijna even goed gaat zonder,...En probeer niet zo snel naar een hulpteugel te grijpen als het niet goed gaat, vraag eventueel eerst eens proffessionele hulp! Dat is veel paard-vriendelijker, dan zonder fatsoendelijke rede, of zonder de echte oorzaak er van te weten!!

Wat een pure onzin...
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit dat iedereen zijn hulpteugels maar verkeerd gebruikt!
Het type mensen waar jij het over hebt die kunnen een paard ook vernielen alleen op een dik bustrensje.
Het heeft ook niets met de mond te maken, een paard zet zich in zijn lijf vast waardoor hij 'hard' wordt. Zo te merken begrijp je dus niet hoe een hulpteugel gebrukt dient te worden en in zo'n geval kan je hem dus ook maar beter laten hangen.
Er staan hier wel meer reactie's van mensen die zelf niet kundig genoeg zijn om te begrijpen waarom een hulpteugel gebruikt wordt en hoe die gebruikt dient te worden en daarom mensen die hem wèl gebruiken maar veroordelen.

germie

Berichten: 26061
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:03

Het probleem is Sjuimpje (ik ben niet tegen kundig gebruik, zoals je ook al zegt) dat veel mensen de boel ondeskundig gebruiken. En dat vind ik fout.
Een paard krijgt geen harde mond van hulpteugels, het zet zich alleen vast bij verkeerd gebruik. Waarom zijn manegepaardne vaak hard inde mond? precies doordat er niet altijd even goed opgereden wordt. Het paard gaat dan economisch lopen om zo min mogelijk vna het ongemak te merken. Dit gaat een paard ook doen bij verkeerd gebruik van hulpteugels. Bij goed gebruik gaat het paard er beter van lopen. Helaas heeft 99% van de paarden met hulpteugel die niet nodig omdat het probleem elder gezocht moet worden.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:20

Amen sjuimpje, helemaal mee eens! Je moet niet alle mensen over een kam scheren. Want waren rijden er dan zoveel topruiters met een slof of iets dergelijks? En ik denk inderdaad dat mensen een paard ook kunnen verpesten ZONDER hulpteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:50

Voor mij geldt voor het gebruik van een hulpteugel hetzelfde als bij het gebruik van spoor of zweep. Die hulpmiddelen gebruik je, om soms net eventjes iets duidelijker in te komen en toch klein en subtiel te kunnen blijven in je hulp.
Net zo goed als dat sporen en zweep niet bedoeld zijn om een paard voorwaarts te houden, is een hulpteugel niet bedoeld om je paard in de krul te laten lopen. Dat is een wereld van verschil. Als je dat niet kunt en niet begrijpt moet je er vanaf blijven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-02 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:58

Destinietje schreef:
Want waarom rijden er dan zoveel topruiters met een slof of iets dergelijks?

Id,
iedereen draagt ook altijd maar aan dat een goede ruiter geen hulpteugels nodig heeft.
Die mensen zijn dus overduidelijk nog nooit op de grotere stallen of bij de topruiters geweest... Ze zouden Sjef en Anky bv eens moeten zien.
Kunnen we gelijk het aansnoeren van neusriemen en het bijzonder hoog hangen van het bit aandragen, toch verwonderlijk dat juist zei in de proef altijd opvallen met de meest ontspannen paarden met bijzonder fijne aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:07

Voor mij gaat het ook helemaal niet om de hulp-teugel an sich, maar wel om de ruiter die het gebruikt.
En een paard kapot rijden gaat prima met zweep, sporen, hulp-teugels en scherpe bitten. Maar helaas lukt dat net zo goed met een halster, zonder zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:41

Maar jullie hebben het nu over topruiters, mat altijd goede begeleiding.
Als ik dan hier op bokt kijk welke leeftijdsgroep en nivo groep er het meest gebruik maakt van slof, stieken en bitten met hefboom werking, staan mijn teentjes toch aardig krom.

En daar was ik benieuwd naar, wie daar in naar voren zou durven komen, en misschien wel aan het denken zou zetten.

In de meeste gevallen word een slof, scherp bit gebruikt, niet voor het gymnastiseren van een paard, maar omdat hij te sterk is voor een bepaald persoon, en hem dan maar grofweg met zijn kop naar beneden te trekken.
idem met de bitten, flink aan dat scherpe bit hangen en waarempel een wonder, we kunnen hem aan, zie je wel dat we goed kunnen rijden.

daar doelde ik met mijn vraag dus op.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:08

Bony schreef:
Ik kan het in theorie makkelijk neer typen maar voor mij is het in de praktijk ook een probleem alleen zal ik evengoed tijdens het rijden niet naar een hulp/dwangteugel grijpen omdat ik weet dat het een rijtechnisch tekort komen is en ik er alleen van kan leren als ik het rijtechnisch ga oplossen dus zonder hulpmiddelen. Op het moment dat een paard om wat voor reden zijn hoofd omhoog gooit is er iets mis met de knoppen benen/handen veroorzaakt door het moment of het verleden. Door er een slof aan te hangen maak je het gedrag, wat voortkomt uit een rijtechnisch probleem, onmogelijk zonder dat de knoppen ooit juist begrepen zullen worden. Vind ik persoonlijk zonde want voor mijn gevoel komen er uit een onopgelost probleem alleen maar meer problemen.

Oh ja ik denk dat factor angst ook voor veel mensen een reden is om naar een dwangteugel te grijpen.


Ja , ik gebruik de slof niet omdat ik zo zijn hoofd naar beneden rijdt , maar als soort van noodrem zeg maar. Hoofd omhoog = niets meer over hem te zeggen !! Die slof helpt toch niet om hem naar beneden te rijden, want dan trekt ie gewoon de teugels uit je hand en ben je nog niets verder. de rede dat Faust "aan de teugel loopt" is omdat ie SOMS (ik zeg echt wel soms, we hebben nog een lange weg te gaan...!!) ontspant en niet omdat ik hem naar beneden trek.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:11

Opzich is het geen probleem dat je hulpteugels gebruikt, maar gebruik ze dan wel met een goede instructie.
Een martingaal vind ik best kunnen, het geeft in principe geen dwang tot iets, dit is meer voor eigen veiligheid.
Stel je voor dat je paard telkens z'n hoofd omhoog gooit, dan kan het heel goed zijn dat hij onbestuurbaar wordt en dat de rem niet meer werkt.
Dan is een martingaal goed voor een tijdje...maar niet voor altijd, gewoon tijdelijk.
Overigens vind ik dat hulpteugels zowiezo tijdelijk moeten gebruikt worden, alleen voor correcties.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:18

Runningkawa , je zegt dat een slof in de meeste gevallen gebruikt wordt om het hoofd naar beneden te rijden , dus dan zeg je zelf dat er ruiters zijn die wél weten hoe ermee om te gaan. En ik denk niet dat je over bokt kunt bepalen wie er wél mee om kan gaan en wie niet , dan moet je zién!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:19

er zijn er, maar niet veel.
En je hoeft niet alles te zien om dingen te weten.
Als ik sommige verhalen, hier keer op keer lees, weet ik genoeg Lachen
En ik denk verschillende met mij Lachen

Kitty

Berichten: 7703
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:53

Het zijn inderdaad vaak de hulpteugels die in de handen van de minder gevordere ruiters belanden. Ruiters die hun paard niet aan kunnen (te sterk) of die hun paard/pony in een krulletje willen zien lopen.

Maar Runningkawa, weet je wat het probleem is? Juist die ruiters hebben het niet door of steken hun kop in het zand en gaan lekker door met het geruk en gepluk aan de slofteugel.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:49

Ikzelf gebruik een martigaal, niet om haar in de krul te trekken maar omdat ze heel sterk is, vooral als ze zin heeft om absoluut niet meer te luisteren. Voor mijn eigen veiligheid. En voor mijn val van Jamey heb ik altijd zonder martigaal gereden, en ben van plan ook rustig af te bouwen.

IK heb veel bitten uitgeprobeert, een enkel gebroken bit, een dubbel gebroken bit, een dikke trens, een dunne trens, een happy-mouth bit. Inmiddels hebben we een fijn bit gevonden: een dikke enkel gebroken trens. Gaat heel fijn.

Groetjes,
Shalane

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:58

Op stal kun je navragen hoe ik over de slof denk. Ik sta bekend als anti. Ook bij ons op stal zijn er mensen die rijden met slof, niet omdat hun paard niet nageeflijk is maar omdat ze ZELF niet een paard nageeflijk kunnen rijden. GEvolg: ruiter leert het zo nooit en trekt zijn paard naar de kl*te. Voorbeeld loopt bij ons op stal rond, paard wordt misschiein binnenkort ingeruild voor een ander paard.

Maar toch zijn er gevallen dat ik slof best aanraad hoor. Het is niet allemaal zo heel zwart wit. Inderdaad, als het paard met kop omhoog loopt en de rem niet meer werkt, dan hing ik er ook een slof aan. Dat is overigens voor mij wel de enige reden. Ik heb er vaak aan gedacht om er een slof aan te hangen als paard niet nageeflijk was, maar ik ben nooit verder gekomen dan er over te denken.

Een paard vastzetten door stootteugel of bijzetteugel voor de nageeflijkheid vind ik net zo slecht als de slof. Een paard dat met hoofd omlaag loopt of in de krul is niet per definitie nageeflijk. En daar gaat het nu uiteindelijk om.

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:28

Pablo heeft bijna een jaar met een blessure gelopen en kan (kon, want hij is waarschijnlijk vernageld) nu eindelijk weer wat aan het werk. Hij moet dus wel weer spieren opbouwen en daarom vooral rond gereden worden en vandaaruit aan het werk gaan. Daarvoor gebruik ik op dit moment een slof omdat hij anders zijn kop in de lucht steekt en vertrekt ipv van aan het werk te gaan. En dat zou ik zelf moeten oplossen, maar dat lukt me niet altijd. Met een loshangende slof die dan later ingrijpt kan ik hem rond houden en zijn spieren versterken zodat het hem straks minder moeite kost. Misschien niet zoals het idealiter moet, maar in dit geval heb ik die hulp(teugel) nodig, om straks weer zonder te kunnen. Dingen als een elastiek, bijzet- of stootteugel, e.d. ben ik geen voorstander van omdat je dan zelf als ruiter niets in te brengen hebt en dus ook het gevoel niet kunt ontwikkelen. Martingaal hangt er standaard aan met springen, alleen voor de halsriem als steuntje voor mij *LOL*

Kortom, het is niet zwart-wit, een slof oid kan goede diensten bewijzen als je er mee om kunt gaan, en daar zit de kern van het probleem. Iedereen denkt dat hij/zij dat kan (ik ook *LOL* ) en dat is toch niet altijd het geval, dat ben ik helemaal met Runningkawa eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:37

Lielle schreef:

Kortom, het is niet zwart-wit, een slof oid kan goede diensten bewijzen als je er mee om kunt gaan, en daar zit de kern van het probleem. Iedereen denkt dat hij/zij dat kan (ik ook *LOL* ) en dat is toch niet altijd het geval, dat ben ik helemaal met Runningkawa eens.


het gaat om de REDEN om met een hulpteugel te rijden. En de reden moet bij het paard liggen en niet bij de ruiter. Alleen weet een ruiter vaak niet dat het aan hem ligt, hij legt het bij het paard neer.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:21

Eigenlijk zie ik ook liever geen hulpteugel, maar ik heb er ook niets tegen mits er goed mee omgegaan wordt natuurlijk!!
Met een slofteugel kun je je paard helemaal naar de klote trekken, maar als je er echt goed mee omgaat kan het er best beter van worden hoor!
Maargoed, als je je paard zelf netjes kan laten lopen vind ik dat veel en veel knapper dan wanneer er een hulpteugel aan hangt Lachen
Vandaag in de les heb ik ook met slofteugel gereden, ging best goed, maar ik ga dat echt alleen maar in de les doen want ik heb geen zin om mn pony ermee te verpesten, en dat kan met een slof vrij snel gebeuren.. Helaas zijn er ook mensen die zonder eigenlijk na te denken aan de slof gaan trekken, die krijgen inderdaad hun paard in de krul, maar naar mijn idee niet op de goede manier... Frusty

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:34

Ben het met Sjuim eens!
Ben niet tegen hulpteugels ( beter gezegd, de gebruikers van hulpteugels) zolang ze maar correct gebruikt worden!
En merk helaas dat toch wel veel (onervaren- met hulpteugels) mensen hulpteugels verkeerd gebruiken.
Merk ook dat er regelmatig (vooral op de kleinere forums) gevraagd word hoe ze de pony 'aan de teugel' krijgen. Vaak krijg je dan te horen dat ze al met slof hadden geprobeert..

Kijk dán heb ik zoiets van, neem in hemelsnaam GOED les en denk na wat je aan je pony hangt!
En zulke mensen (KINDEREN) zullen er altijd blijven, want 'in de krul is zo mooi Gaaaap '..

Wat Destinietje zegt ben ik het ook mee eens, zonder hulpteugel kun je je paard zeker ook verkloten!
Ach mensen, er zijn zoveel dingen waar je je paard mee kunt verkloten, als we die allemaal gaan opnoemen zijn we nog een tijd bezig. B)

Net als dat je met een zacht bit ook je paard behoorlijk hard in de mond kunt trekken.

boemel

Berichten: 8487
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:49

Ik ben in principe ook tegen hulpteugels. Ik gebruik voor mijn eigen paard heel soms een martingaal, als ik weet dat ze heel erg fris is of als er met haar gesprongen wordt, maar dat is ook voor haar eigen veiligheid, zodat ze niet zo onbezonnen over een hindernis stuitert.

Verder heb ik een bijzetteugel voor het longeren. Die heb ik toen gekocht, omdat ze een wond aan haar been had en ik haar wat beter onder controle wilde houden (Ze mocht wel gelongeerd worden v/d DA)

Oja ik heb ook nog een halsvelenger. Vroeger ooit een gekocht omdat ik dacht dat het bijzetteugel was voor het longeren (stom natuurlijk).

Bij ons op stal worden alle paarden met een slof gereden. ALTIJD! Zelfs met springen. Oja, het liefst met martingaal en met slof, alsof dat nog zin heeft. Als een paard zadelmak gemaakt wordt, worden ze met slof ingereden. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat ze dan beter meteen weten hoe ze hun hoofd moeten houden. Belachelijk, alsof dat iets met aanleuning te maken heeft.

Ik reed wel eens op hun paarden , maar vind ze absoluut niet fijn. Je kunt gewoon voelen aan die dieren dat ze puur op de hand gereden worden.
De jonge paarden op stal hebben dikwijls kapotte, gescheurde mondhoeken. Dat is om ze respect voor het bit bij te brengen, voordat ze te sterk worden. Nou dat vind ik nog veel belachelijker. Ik heb een hoop jonge paarden met alleen een bustrens gereden en dat ging prima. Mijn 6-jarige rijd ik ook alleen op dikke busstrens en ze is heerlijk nagevelijk.

Misschien in enkele gevallen is een hulpteugel iets voor moeilijke paarden, maar in het algemeen is het meer voor moeilijke ruiters.
Dat is mijn mening erover.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:05

Ik rij zelf zelden met hulpteugels. de enige keren dat ik met een hulp teugel rij is als ik helemaal geen zin heb om te rijden en het paard moet toch onder het zadel, voor mijn gemak dus....... Nu hebben we sinds kort een nieuwe merrie op stal die heel fijn te rijden is maar de vervelende gewoonte heeft om af en toe tijdens het gewone werk haar koppie in de lucht te steken en vreselijk te keer te gaan, als je dan de stopknop indrukt dat staat ze gelijk op haar achterbenen. Ik denk dat ik daar van de week eens een martingaaltje aan ga hangen om te kijken of dit helpt. Slof geeft hier geen toegevoegde waarde omdat de merrie heel fijn nagevelijk is en op je pinken te rijden. Maar ik ben eigenlijk eerder voor een rijtechnische oplossing dan voor een hulpteugel.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:59

Sjuimpe schreef:
Er staan hier wel meer reactie's van mensen die zelf niet kundig genoeg zijn om te begrijpen waarom een hulpteugel gebruikt wordt en hoe die gebruikt dient te worden en daarom mensen die hem wèl gebruiken maar veroordelen.

Ik vraag mij wel eens af, of JIJ wel 'kundig' genoeg bent, om zoiets te zeggen!!! Ik denk dat JIJ diegene bent die niet goed weet waar zoiets voor dient!!! Aan je reactie te horen ben JIJ zo'n persoon die vanaf de moment dat je vindt dat het niet zo goed gaat direct naar een hulpteugel grijpt, zonder te weten waar de oorzaak ligt!!!! Dan moet ik wel zeggen: Ocharme die paardjes!!! Want zulke personen die direct naar hulpteugels grijpen, verdenk ik ervan niet goed te rede te kennen waarom ze zijn uitgevonden, en weet je volgens mij evenmin hoe ze precies te hoeven gebruiken zodat ze niet NOG schadelijker worden voor je paard!!! Denk in het vervolg nog maar eens goed na over hulpteugels!!! (Je voelde je blijkbaar wel aangevallen seg,...)

Ik ben trouwens helemaal niet kwaad ofzo op diegene die vaak een hulpteugel gebruiken,...maar vaak vraag ik me af of de oorzaak van zo'n probleem niet bij te ruiter kan liggen,...

PS, ik ben ook HELEMAAL NIET kwaad ofzo op je,...maar ik vind gewoon dat ik mijn mening over hulpteugels mag/moet verededigen,...ik ben gewoon niet echt voor hulpteugels,...waarom eerst niet wat afwachten en proberen zonder,...het kan niet verwachten dat je paard binnen de maand perfect aan de teugel loopt, ofwel???

Alsjeblief,...probeer zo min mogelijk zoiets te gebruiken, voor veel paarden doet het meer slecht dan kwaad, zeker bij verkeerd gebruik! *LOL*

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:10

Blanca, je weet niet waar je over praat.

Ik gebruik heel soms een slof, om hem te begrenzen, zodat hij niet met z'n kop in de lucht keihard rondjes kan gaan rennen. Dan hou ik hem even op lengte zodat hij niet heel hoog kan komen met z'n hoofd.Maar meestal hangt hij na een paar minuten alweer slap.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:48

Sorry Blancatje, je bevestigd nu precies wat IK al dacht...
Want blijkbaar voel JIJ je aangesproken als IK het heb over niet-kundige mensen terwijl die opmerking toch echt in het algemeen bedoelt was.

IK voel me nu aangesproken omdat JIJ mij ook persoonlijk aanspreekt.
Slapen Gaaaap
Ik vind het heel knap dat jij vanachter je computer kan zeggen dat ik zielige paardjes heb omdat ik regelmatig hulpteugels gebruik. Juist omdat ik goed nadenk over hulpteugels weet ik op het juiste moment, de juiste teugel erbij te pakken.
Hoewel ik eigenlijk alleen maar slofteugels (jaja, heb er meerdere!) heb en gebruik.

Overigens kan je in mijn profiel zien dat ik wèl verwacht dat een paard binnen een maand aan de teugel loopt, zie de foto van de Mondriaan waarbij hij voor de 2e keer onder het zadel loopt.
Gewoon een nette aanleuning zoals het hoort en natuurlijk hang ik er dan niet gelijk een hulpteugel aan... De enige welke nu met hulpteugels loopt is mijn Vos, die heb ik vorig jaar zadelmak aangekocht en mag nu het Z1 in dus het lijkt me dat hij het wel kan verwerken.