waarom...hulpteugels e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:22

Ik denk dat voor sommige paarden het zelfs vriendelijker is om een hulpteugel te gebruiken. Nou zeg ik niet dat ik compleet voor hulpteugels ben maar je kan ze gebruiken als je er een goede reden voor hebt en weet hoe je er mee om moet gaan. En sommige paarden hebben het nodig om even lekker over hun rug te worden gereden omdat ze dat zelf nooit zouden doen. En dan ook nooit afhankelijk van de hulpteugel worden. Maar voor sommige paarden met bepaalde ruiters is het misschien ook wel vriendelijker om een keer met hulpteugel te rijden dan een uur lang in de mond te worden getrokken omdat ie 'vervelend' is. Maar dan heb ik het over bepaalde ruiters.

Ik rijd het liefst lekker zonder hulpteugel en zou ook nooit zomaar naar eentje grijpen als iets me niet lukt. Het enige wat ik nu wel gebruik met inrijden in de winter is een slof. Ik gebruik de slof voor de eerste 20 minuten en dan haal ik hem eraf. Ze is heel erg heftig en gaat de hele bak door en als ze eenmaal los is dan gaat ze heerlijk.

Maar ik vind het wel belachelijk als er gelijk zonder te weten waarom en zonder goed advies naar een hulpteugel wordt gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:24

Soms kan een hulpteugel je net even door het cruciale punt helpen. Paarden zijn gewoonte dieren, en soms kom je er gewoon niet doorheen, en dan kan die hulpteugel je net even door de gewoonte helpen. Dat zegt niet dat ik ervoor ben, maar bij paarden die wat verreden zijn ,kan het soms wel even helpen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:24

het is maar net wat voor eisen je stelt aan je paard, en aan je eigen veiligheid!

als Quentin weer eens een dwarse bui(kan een dag duren, of een week, een maand...) dan wil ik de mensen die echt anti-hulpmiddelen zijn wel eens horen, als ze hem bezig zien...!
denk dat iedereen die op dat moment weet dat het bij Quentin met een slof op te lossen is zegt: pak aub die slof!!!

bij een paard wat niet aan de teugel kan, gebruik ik geen hulpmiddel, alleen mn eigen benen+zit+handen, en veel geduld!

een paard wat dondersgoed weet wat er van hem wordt gevraagd, maar het gewoon vertikt, ja als dat een paar dagen zo blijft daar doe ik een slof om of ander bitje in, waarom zo'n paard wat het wel kan, slecht laten lopen 'omdat je geen hulpteugel' wil gebruiken

en er is dan wel verschil tussen RIJDEN met een hulpteugel of erop zitten/MEELIFTEN met hulpteugel!!!

want rijden met hulpteugel(en met verstand!) kan heel erg effectief zijn!

ik zie het nut er niet van in, om een paard wat goed weet wat hij moet doen, toch dagen lang met zn hoofd in de lucht, of weggdrukte rug laten lopen, daar wordt het paard alleen maar stijver van en gaat slechter lopen!

dan pak ik een slof, die ik met verstand gebruik, en rij hem 1x met slof, om daarna weer normaal zonder hulpteugels lekker te kunnen rijden!

en mensen die geen moeite willen doen om een paard goed te laten lopen, moeten niet paardrijden!!!

een paard in de krul trekken kan iedereen!!
écht paardrijden, dat kunnen er maar heel weinig!!!

maar mensen die het nog niet goed kunnen, maar toch met geduld&instructie hun best doen, zullen van mij nooit commentaar krijgen, luie mensen die hun paard in de krul trekken en dan gaan lopen schoppen omdat ie niet doorloopt, die trek ik t liefst van hun paard af!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 09:47

Ik gebruik regelmatig een hulpteugel,
zelf vind ik dat ik er goed genoeg mee overweg kan en dat ik ook kan beoordelen of een paard er beter van wordt of dat het probleem verhult wordt.
Scherpere bitten gebruik ik nooit, ik heb veel bitten liggen en als ik niet tevreden ben over de aanleuning en andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, dan wil ik nog wel eens wisselen.
Maar dan wissel ik tussen enkelgebroken, dubbelgebroken, ongebroken, kunststof of rubber trensjes.
Nooit een Pelhalm o.i.d. Zep ben ik ook pas op St & Tr gaan rijden toen hij op trens goed genoeg was.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:46

ik heb het ook niet zo op hulpteugels, maar in sommige situaties en in ervaren handen doet het prima dienst. Waar ik vooral aan erger dat zijn sporen aan niet stille voeten!! laatst zag ik een meisje dat haar paard beloonde en naar voren leunde om hem tussen zijn oren te kriebelen, daarbij prikte ze met allebei de sporen in zijn ribben om haar evenwicht te bewaren.... Ik sta echt versteld hoeveel die paarden pikken, dat ze niet in opstand komen tegen dat ongecontroleerde geprik tussen die ribben, als ik een paard was.....

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:00

Ik heb mn pony Roos 1 jaar met elastiek moeten rijden..ze was te snel en ze keek omhoog daardoor kreeg ik niet langzamer..inmiddels rij ik er niet meer mee..alleen als ze heel erg pittig is...en Dusty rij ik af en toen met Martingaal en longeer ik wel eens met stiek..verder probeer ik zo veel mogelijk zonder te doen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:16

Ik heb in het begin bij Netty een halsverlenger gebruikt.
Waarom, omdat ik mijn teugel nog kon oppakken zonder druk of wat dan ook, of ze liep met haar kin tegen haar borst. Ze liep gigantisch achter de teugel, Oorzaak, altijd maar in de krul getrokken door ruiters die wilden dat ze "mooi' liep.
Door die halsverlenger kon ik mijn teugels op dezelfde lengte nemen en langzaam aan begreep ze dat ik niet van verlangde dat ze in de krul liep, maar voorwaarts. De halsverlenger had ik op een lengte dat e net een teugeldruk zou hebben, maar omdat elastiek dus meerekt, voelde ze geen harde hand maar een zachte meegaande 'hand'
Dat is het enige wat heb gebruikt.
Nu rij ik zonder iets, heb les en het gaat reuze.
Nee, voor mij geen hulpteugels. En als ik die gebruik is het een halsverlenger. En met longeren bijzet.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:51

Ik gebruik bij mijn paarden best weleens de slof teugel. Mijn jonge paard doet enorm zijn best en loopt echt heel goed, maar soms tilt hij zijn benen net wat te ver op en drukt dan een mini-beetje zijn rug weg (zit nog steeds heerlijk, maar goed). Als ik dan met een losse slof rijd, komt hij er zachtjes tegen aan en komt dan weer net een beetje meer door de hals en laat zijn rug los. Ondertussen kan ik superstil blijven zitten en ik hoef hem verder niet met mijn hand op te vangen....

Hij geeft ietsje meer na en de slof hangt weer los....na het losrijden doe ik de slof helemaal los of zelfs eraf...
Ik kan goed genoeg rijden om met een slof teugel te rijden, en rij ook niet óp de slof, maar mét de slof erbij....

Martingaal gebruik ik alleen af en toe bij het springen, maar heb niet het idee dat het echt nodig is....je dwingt het paard er ook niet mee in een houding, maar corrigeert hem als hij onder je uit wil rennen omdat hij iets te enthousiast wordt op de sprong...

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:50

Ik rij met een thiedeman en ben langzamerhand bezig om zonder dat ding te rijden. Dat ik begon met Golin te rijden kon hij zo heftig reageren dat je er bijna af lag (eerst door zijn achterbenen zakken en dan met 4 benen springen en zijn rug bollen) . Je kon hem met geen mogelijkheid voorwaarts rijden, elke beendruk bok, elk tikje achter je kuit bok, enz.
Nadat ik een thiedeman heb omgedaan had ik hem iets meer in mijn hand, dit was op aanraden van mijn instructrice. Nu rij ik met de thiedeman op het laatste gaatje (heel los) en dit gaat goed. Hij bokt nog wel regelmatig maar niet meer zo explosief.

Nu is Golin best een apart dier om te rijden omdat hij heel wispelturig is.

Als ik met een hulpteugel rij dan liever een thiedeman dan een slof .

Als ik op Edinburgh rij dan is dat met een trensbitje zonder hulpteugels hij is nu zo'n 4 maanden onder het zadel.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:14

Ik heb Gras nog nooit met wat voor hulpteugel dan ook gereden, op een paar keer een martingaal bij het springen na Lachen.

Maar die hulpteugel-verhalen ken/zie ik vaak genoeg hoor..Toen ik mijn vorige pony nog had, en een jaar of 3 geleden begon met 'dressuur' rijden stond ik op een dressuurstal. *waar ik nu nog steeds sta*
Mijn pony was een sterke haflinger, en aangezien ik nog een klein meisje met weinig kracht was kwam men met het idee er een bijzet aan te hangen. Nu weet ik uiteraard dat je een pony helemaal niet nagevelijk rijdt op kracht, maar toen.. tja, wist ik veel. Iedereen op die stal kon 'aan de teugel' rijden (het waren allemaal volwassenen), daar keek je als klein kind tegen op en je ging ervan uit dat zij het ook op een goede manier deden.

Ik heb Nicky toen ruim een half jaar regelmatig met bijzet gereden, en ik weet eigenlijk niet of dit nou goed of slecht is geweest. Van de ene kant trekt een bijzet de pony gewoon in de krul, lijkt me niet echt de bedoeling. Maar van de andere kant was het misschien lichamelijk wel goed Verward *bijzet zat los*. Hoe dan ook, dat zou ik nu nooit meer doen Lachen.
Af en toe reed ik de pony ook met en slof, maar dan alleen in de les. Maar feit blijft dat ik toen amper wist hoe ik nagevelijk moest rijden, en dus meer op de slof moet hebben gereden dan wat anders.
Daarna werd mij eindelijk vertelt hoe ik haar wel zelf '' zo" kon laten lopen, en ben ik van de hulpteugels afgestapt. Hoewel die manier van 'aan de teugel' tijden ook niet goed was, maar dat even buiten beschouwing.

Met Graziano ben ik vrij snel van instructice veranderd, en heb ik (naar mij idee) beter echt leren rijden Lachen.

Maar nog steeds wordt bij mij op stal snel ergens een slof aangehangen. Als er ponykindjes komen met een pony die de neus stijl de lucht in heeft, komt er snel een slof aan te pas. Onder het motto 'beter onder dwang in de krul dan sterren kijken' . Heb ik zo mijn twijfels bij Knipoog.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:25

Ik ben onder bepaalde omstandigheden (b.v. blessures of voor het eerst met een jong paard naar buiten) zelfs een voorstander van hulpteugels.
Dit kan in deze gevallen problemen voorkomen.

Zelf heb ik met Fitz af en toe met Thiedemann gereden in een van zijn zgn. 'steigerperiodes' wat enorm effectief bleek.

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:05

ik ben er ook zo een die tegen bijna elke hulpteugel is.
bij mij op stal rijdt bijna iedereen met hulpteugels!(tiedeman of martingaal)ik dus niet. bijna alle manege paarden hebben er 1 maar dat kan ik nog wel begrijpen, als er een iets meer beginnende ruiter op zit te bonken en het paard zijn rug weg drukt is een martingaal in mijn ogen niet echt heel erg.
maar de prive paarden vindt ik toch wel een iets ander verhaal, de prive eigenaren kunnen over het algemeen toch wel een stuk beter rijden.
zo is er bijvoorbeeld een paard, 5 is hij nu geloof ik, het is een lease paard dus eerst van de manege geweest en nu geleasd gewoon 7 dagen in de week. de vrouw die meestal rijdt rijdt alleen met een martingaal en een bustrens gewoon. dan rijdt er soms een ander op, die rijdt met scharen bit en met slof!en ik moet je vertellen dat dat paard bij haar dus echt niet beter loopt!toen ik aan iemand vroeg waarom zij eigenlijk met scharen bit reed:"omdat ze soms zo hard moet trekken dat het bit er anders aan een kant uitkomt.." Verward dat vindt ik toch knap, het bit er aan 1 kant uittrekken...en ze vindt zichzelf toch zo goed, bah
ik zelf rijd nooit met hulpteugel alleen spring ik met martingaal, alleen bij parcoursjes dan losse hindernissen spring ik zonder.
in de carroussel moest ik met martingaal, omdat iedereen het had, maar ik vond het zo irritant!ik vond het dus echt in de weg zitten...omdat ik met springen toch iets minder dressuur rijdt heb ik er dan iets meer moeite mee, maar ook nog wel, voornamelijk bij het inrijden.
longeren doe ik wel met hulpteugels, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke ik voor longeren nou het fijnst vindt..(elastiek, bijzet, touwtjes...)

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:08

Ik ben altijd tegen hulpteugels geweest en nu ik wat lessen heb gehad van AdB ben ik nog meer tegen hulpteugels.

Ik heb er vroeger wel eens een enkele keer meegereden maar voelde me daar nooit goed bij.
Ik vond het ook een soort dwang middel om mijn paard met zijn kop in de ronte te laten lopen.

Sinds 3 maanden longeer ik met dubbele lijnen, stel mijn paard recht en hij heeft nog nooit zo onstpannen gelopen als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:12

Pluutje, voor zover ik me kan herinneren liepen er inderdaad wel manegepaarden met martingaal en eentje met thiedeman omdat dat dier in zijn jonge jaren af en toe wat onbestuurbaar was. Verder weet ik dat de baas van de manege eigenlijk nooit toestond dat er met slof gereden werd, het hield wel op bij thiedemann of gogue. Hij heeft mij wel eens een slof gegeven voor een paard, die slof moest uit een afgesloten kast komen. Het nadeel was wel dat ik er dus nooit mee heb leren rijden (slof) en dus eigenlijk niet mee om kan gaan, daarom rij ik er dus nooit mee, op geen enkel paard. Mijn eigen paard heb ik nog nooit met een hulpteugel gereden, nooit nodig gehad.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:24

Maar dan kan je ook de vraag stellen :
"Waarom is het dan uitgevonden?" Ik bedoel maar , alles is er met een rede he ... Ze gaan zoiets niet uitvinden omdat het mooi is !! Nee , ze hebben dat gedaan omdat er een rede voor was.
(niet dat ik de hulpteugels de hemel in prijs, maar het heeft ook wel een punt he!)

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:45

bij de manege waar ik rijd word er eigenlijk nooit met hulpteugels gereden.

twee jaar terug kwam er een paardje op de manege. zo'n 1.60 beed, dikke hals, stevige benen.
in het eerste half jaar wasa echt een hel, ze gooide haar hoofd vanuit ontspanning tot verticaal de lucht in en stierde er vandoor. en dan beukte ze paarden omver of het schot in. het was geen makkelijk paard, ze zette ook de hele tijd de les op de kop maar omdat de manege te kort had aan grote paarden was ze gebleven en op ten duur werd ze makkelijker en makkelijker en na anderhalf jaar was het een voorbeeldig paard. ze is ui eindelijk wel weg gegaan omdat ze kreupel was dat was na een halfjaar nog niet over.

maar wat ik hiermee wou zeggen is: in het begin is ze met martingaal gereden maar die had ze kapot getrokken. ik heb haar een keer met slof gereden, zodat ik haar een keer kon houden maar ik vond het niks. ze is misschien 5 x met slof gereden. maar ik denk dat als ze altijd met slof had gereden was het fout gegaan.

dit paard is gewoon dus zonder hulpteugels goed terecht gekomen.

ik ben zelf tegen hulpteugels het lost meestal niks op, het stelt het alleen uit.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 14:34

Faustie schreef:
Maar dan kan je ook de vraag stellen :
"Waarom is het dan uitgevonden?" Ik bedoel maar , alles is er met een rede he ... Ze gaan zoiets niet uitvinden omdat het mooi is !! Nee , ze hebben dat gedaan omdat er een rede voor was.
(niet dat ik de hulpteugels de hemel in prijs, maar het heeft ook wel een punt he!)


Wat dacht je van geld?! In dit tijdperk draaid alles om geld en prestaties. De uitvinders van de hulpteugels vangen er goed geld voor omdat de meeste mensen zo snel mogelijk prestaties willen leveren (niet omdat t met een hulpteugel de goede manier is, maar dit terzijde)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:11

Van de 10 ruiters krijgen er 8 geen verbetering door het gebruik van een hulpteugel!! Ze gebruiken bijv. de slof inderdaad als trekteugel, met alle ongelukken van dien. Ze slaan over de kop, hun paard blijft met zijn been in de een of ander ding hangen. Maar het is zo leuk als hun paardje in de krul loopt. Hoe maakt niet uit. En dat het van kwaad tot erger gaat snappen/beseffen ze niet!!
En toch is het goed dat ze erzijn. Een klein kind kan een super gevoel ontwikkelen door het gebruik van een thiedemann, mits goed bevestigd. Laat zon kind voelen waar het naar toe moet werken.
En wat die bitten betreft: Heeft er wel es iemand een iers jachtpaard van 8 leren galoperen?? Dan ben je heelblij met het beetje extra rem dat je kunt krijgen door een hefboomwerking. Bankranden en hekwerken zijn geen leuk vooruitzicht!!

Maar ik ben het met de gemiddelde bokkert eens: Het is goed dat ze erzijn, MITS GOED GEBRUIKT!!!

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:23

Ach ja, over het algemeen is het dus zo dat de zadelkamer begint waar de rijkunst eindigt.... Mooi spreekwoord vond ik het.
Kan dus niet goed genoeg rijden om op een simpel bitje een M parcours rond te kunnen sturen..... Volgende keer toch maar weer passoa erin om niet als een raket rond te gaan.... en de parcourshulpen flink aan het werk te zetten. Ben eigenlijk tegen hulpteugels tenzij het echt niet meer anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:19

Ik hou zelf niet zo van elastieken en een tiedeman, omdat je als ruiter geen directe invloed hebt op de inwerking er van. Dat kan met een slof teugel wel en dat vind ik zelf een fijne hulpteugel. Het mooie van een slof is dat je hem er aan kunt hangen maar niet hoeft te gebruiken, je kunt hem helemaal losgooien. Op die manier is het een goede voorbereiding op het rijden met ST, want het valt nog niet mee om met 2 teugels te rijden waarbij je op 1 teugel geen enkele weerstand hebt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:40

Hulpteugels zijn bedoelt als tijdelijke correctie. Helaas is bij velen dat tijdelijk niet zo tijdelijk. Omdat het paard met hulpteugel gemakkelijker in een bepaalde houding loopt en vele rijders gemakzuchtig zijn, blijft de hulpteugel er te lang aan zitten en wordt er veel te snel naar gegrepen. Heb je problemen met een paard, probeer dan te kijken waarom je dat probleem hebt. 100 % kans dat het aan jezelf ligt. Een paard doet nooit wat je wilt, maar alleen wat je hem vraagt. Komt hij in verzet dan vraag je het hem verkeerd. Of je paard heeft moeite met de oefening en je overvraagt hem erin. Als je paard een vol uur in de krul moet lopen en hij heeft nog niet voldoende spieren ervoor zal hij in verzet komen. Niet omdat hij niet wil, maar omdat hij niet kan.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:51

Ikzelf hang niet gelijk een hulpteugel erom. Een paard dat niet te houden is op een buitenrit, kan ik nog wel eens iets omhangen voor de veiligheid. Of vele andere redenen, maar eerst probeer ik de beste oplossing te vinden!
Een hulpteugel moet IMO voor tijdelijk zijn, en je paard moet er niet afhankelijk van worden. Want dán zit je IMO dus fout!

Daarnaast vind ik wel dat veel mensen gelijk naar een hulpteugel grijpen, en niet verder kijken dan hun neus lang is, terwijl het toch negen van de tien keer aan de ruiter zelf ligt!

En hulpteugel is in goede handen oké, maar in verkeerde handen kan het veel schade aanrichten..

Tja gelijk een scherper bit in hangen vind ik ook een soort van 'lui' (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar zeker niet vaak!)
Ik zie tegenwoordig veel mensen een scherper bit inhangen, omdat het paard te zwaar in de hand is. Maarja, wat wil je dan als het op de voorhand rijdt! Scheve mond
En zo heb je nog honderden problemen die rijtechnisch opgelost kunnen worden, zonder een hulpteugel/ of ander (scherper) bit..

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:26

runningkawa schreef:
idd wazig geschreven Lachen

je doet een slof (of dergelijke) aan omdat b.v het paard zijn hoofd omhoog gooit.
Dit kan hij dus met de slof niet meer.
Dus dwing je hem in een positie.
Voor mij de reden om een hulpteugel dus eerder dwangteugel te noemen Lachen

Ehhh....als je hem dus niet met een slfoteugel zou rijden zou ie dus er vandoor gaan...een paard met z'n kop omhoog is niet te stoppen.
Niet dat ik wel voorstander ben van hulpteugels, maar ik kies er niet voor, dat doet de eigenaar.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:40

Ik vind dit een PRACHTIGE vraag!!! Echt waar, ik kreeg ook al zin om het te vragen! ik ben echt ANTI-hulpteugel,... oké, ik heb het niet over paarden die het ECHT nodig hebben,...Maar dan nog twijfel ik of het niet aan de ruiter ligt. ALs ik in de manege op een pony moet die een rekker moet, ga ik altijd vragen of het niet zonder mag, en het lukt EVEN goed! Het ligt echt vaak aan de ruiter. En, als je met een hulpteugel rijdt, dan kan dat, maar voor even,... Want ik kan goed begrijpen dat het best wel handig is om even met een rekker, slof,...te rijden, gewoon om te voelen hoe je bv je handen moet houden of wanneer ie aan de teugel is ofzo,...dat kan best wel handig zijn. Maar denk erom niet voor altijd! Je maakt er de mond van je paard alleen maar harder en harder!!! (Dit is geen grap! Dit is PURE REALITEIT!!)

Dit is een oproep voor al diegene die (bijna) altijd met een hulpteugel rijden,...heb je al wel eens zonder gebropeerd??? Het kan goed zijn dat het al bijna even goed gaat zonder,...En probeer niet zo snel naar een hulpteugel te grijpen als het niet goed gaat, vraag eventueel eerst eens proffessionele hulp! Dat is veel paard-vriendelijker, dan zonder fatsoendelijke rede, of zonder de echte oorzaak er van te weten!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:45

Faustie schreef:
Maar dan kan je ook de vraag stellen :
"Waarom is het dan uitgevonden?" Ik bedoel maar , alles is er met een rede he ... Ze gaan zoiets niet uitvinden omdat het mooi is !! Nee , ze hebben dat gedaan omdat er een rede voor was.
(niet dat ik de hulpteugels de hemel in prijs, maar het heeft ook wel een punt he!)

Ja, maar dit is uitgevonden als extra hulp, voor als het echt niet anders gaat. Maar vooral ook voor paarden die zich ECHT verzetten tegen de teugels ofzo. Of die het echt niet begrijpen, (doordat je het al dan niet verkeerd doet, of doordat ze het niet kennen.) Een hulpteugel dient als HULP (het woord zegt het zelf) maar het is geen hulp die je moet blijven gebruiken! Daarvoor dient zoiets niet. Het dient om het de ruiter en het paard een BEETJE te leren, het begin, dan is het de beurt aan de ruiter om het stillaan zonder te proberen,... Zo denk ik erover,... Haha!