Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:35

Help!

Ik heb sinds een jaar een onwijs gave pony. Het is een slimme 14 jarige NRPS die niet altijd even fijn gereden is.
Hij is erg flexibel en erg gevoelig, wat vaak als gevolg heeft dat hij te snel uit de ontspanning is. Kantel je hand iets teveel, doe je hand net te snel naar voren (etc) en de aanleuning is weg. Nou heb ik het idee dat dit komt omdat hij vroeger met zoveel druk in zijn mond gereden is, dat hij daarom met een losser contact 'de weg sneller kwijt raakt'. Hij is goed te rijden op je zit en is verder hartstikke braaf. Als ik aan een halstertje rijd is er verder ook niks aan de hand qua snel 'gestrest'.

Op het moment rijd ik met een dubbelgebroken bit, waar hij vaak erg heftig op bijt. Dit is in mijn ogen een stukje protest, poging tot dat ding eruit te krijgen. Dat is de reden dat ik eraan zit te denken om op bitloos over te gaan. Nu is mijn vraag aan jullie of dit zin heeft, of dat ik op zoek moet gaan naar een ander bit (of misschien iets anders?)? En als jullie voor bitloos zijn, wat voor hoofdstel dan?

Ik ben benieuwd!

_bloempje01_

Re: Ander bit of toch de sprong naar bitloos maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:36

als je zelf al zegt dat hij meer is ontspannen als je met halster rijd zou ik dat zeker lekker gaan doen;)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:52

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:02

Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar verschillende hoofdstellen en deze uitproberen Lachen Dan merk je vanzelf hoe hij daar op reageert en wat voor jou het beste werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:05

Nerootjeh schreef:
Ik heb positieve ervaringen met touwhalsters gehoord Lachen
Hier een linkje!
http://www.touwhalsters.com/

touwhalsters zijn niet geschikt om engels mee te rijden!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:30

Touwhalsters zijn zowiezo niet om mee te rijden, maar om mee te grondwerken Knipoog
Het hoofdstel waar dani je op NB naar linkte is mijn favoriet, vind ik het fijnst rijden (ook engels, reed harry er gewoon mee aan de teugel etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:41

Wat is de inwerking ervan? Reageerde Harry nog goed op 'op de rem zetten' als ie een paar passen onder je uit liep?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:56

Hoe heftig is het kouwen? Echt boos en hard? Of gewoon steeds wat kouwen en 'er mee spelen'?
Mijn vzpaard kouwt ook op het bit, soms best 'hard/actief', maar last heeft ze er niet van want ze krijgt er niet meer spanning door in 'er lijf. Als die van jou dat wel krijgt zou ik idd eens wat anders proberen. Dubbel gebroken is met stille hand en mond een 'zacht' bit, soms kan juist enkel fijner zijn.
Heb je les? Anders miss een vraag voor je instructeur, kan je miss ook wat andere bitten uitproberen!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:57

Ja perfect Ja
We zijn begonnen met een CRB (cross rope bridle) die zijn lekker goedkoop te bestellen bijvoorbeeld bij lovelance op bokt.
Zijn gewoon eerst rustig in de bak gaa noefenen en eigenlijk reageerde hij in het begin al prima, en ging steeds beter. nu kan ik hem op mn pinken rijden ermee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:06

OoappeloO schreef:
Hoe heftig is het kouwen? Echt boos en hard? Of gewoon steeds wat kouwen en 'er mee spelen'?
Mijn vzpaard kouwt ook op het bit, soms best 'hard/actief', maar last heeft ze er niet van want ze krijgt er niet meer spanning door in 'er lijf. Als die van jou dat wel krijgt zou ik idd eens wat anders proberen. Dubbel gebroken is met stille hand en mond een 'zacht' bit, soms kan juist enkel fijner zijn.
Heb je les? Anders miss een vraag voor je instructeur, kan je miss ook wat andere bitten uitproberen!

Enkel gebroken hebben we gehad, dubbel gebroken ook. Nu dan een appelbitje en daaraan kan je zien dat hij echt boos en hard bijt, aangezien het bit na een maand of 2 af brokkelt. & de spanning slaat bij hem dus wel door in het lijf.

Om de een of andere reden neig ik nu het meeste naar bitloos, dus eens even kijken waar ik zulke hoofdstellen kan lenen om te testen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:17

Ik zou zeker een proberen bitloos te rijden, ik doe het sinds 3 weken en het bevalt super. Was bij mij gewoon nieuwsgierigheid maar ik heb besloten zo te blijven rijden. Ik rij er gewoon dressuur mee (wijken, schouderbinnenwaarts, etc)heb heb zelfs al gesprongen!

Op de eerste foto in mijn profiel kun je zien met welk hoofdstel ik rij, en zoals je ziet loopt ze daar gewoon lekker ontspannen maar wel met aanleuning. Ik vind dit hoofdstel prima geschikt voor dressuur!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:24

Ik heb voor mijn vzpony een Norton Bitloos gekocht, omdat zij eigenlijk heel stug in haar mond was. Je moest er echt aan gaan hangen om haar bijv. terug te krijgen uit galop. (Beetje tegenovergestelde van jouw paardje geloof ik)

In het begin begreep ze niet helemaal hoe het sturen in elkaar zat, maar gaat nu steeds beter en lichter. Met halster en (dik) touwhalster hebben we al eerder geprobeerd, maar bij allebei moest je er echt aan trekken om haar te sturen.

Ben wel erg te spreken over overstappen op bitloos, en pony ook geloof ik. Ze loopt nu veel meer met haar neusje eruit, kijkt supervrolijk, houdt haar hoodf stil (geen schudden wat ze bij veel druk deed), zwaait niet meer met d'r staart etc.

Toch denk ik dat het bit niet het echte probleem was (en ik wil nog eens een dubbelgebroken proberen, heeft ze nog nooit ingehad) want je merkt met bitloos nog veel duidelijker hoe scheef/stijf ze is. Hopelijk komt er binnenkort een osteopaat of fysio naar haar kijken. (oja, foto's van onze eerste buitenrit in mijn onderschrift)

Dat was dus ons verhaaltje, en aangezien jij al meerdere bitten hebt geprobeerd raad ik je echt bitloos aan. Probeer zelf uit te vinden wat het fijnst rijd, smaken/meningen verschillen enorm! In ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:08

Mijn ervaring tot nu toe met die bloedpaardjes is dat ze veel liever op een "rustiger" en stabieler bit lopen. Dus bv met een ongebroken mondstukje. Vaak houden ze niet van het knijpeffect dat een dubbelgebroken bitje heeft.
Dus mocht je met bit willen blijven rijden, dan zou ik eens een ongebroken mondstukje proberen, of bv een Billy Allen. Dat ligt lekker stil in de mond en laat de tong meedragen.

Maar als je geen wedstrijdambities hebt en je vindt je paard lekker lopen zonder bit, waarom zou je dan niet voor bitloos gaan? Niks mis mee. Ik zou dan bv voor een sidepull kiezen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:42

Misschien houd boy niet van gebroken bitten, en vind hij een ongebroken bit veel fijner. Zoals hierboven al staat, kun je misschien ook een billy allan of myler bit (deze is wel wat duurder) proberen. deze hebben maar een beperkte beweginsvrijheid, waardoor ze al veel stiller zijn.

Over bitloos:
De meeste bitlose hoofdstellen hebben een hele andere werking. en welke werking je paard het fijnst vind, daar moet je zelf achter komen.
Een touwhalster is niet geschikt voor engels rijden. Dan kan je beter een leren bitloos hoofdstel zoeken, deze zijn meestal wel geschikt.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:50

Ik rij nu ook soms bitloos en vind 't erg goed gaan Lachen. Ik merk gewoon dat mijn paardje er ontspannen er op loopt en het meestal goed snapt. Ik heb nu een leren hoofdstel die kruislings onder de kaak loopt. Ben zelf toch eigenlijk alweer een beetje opzoek naar iets anders, maar je kan het een keer proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:00

Lauss schreef:
Om de een of andere reden neig ik nu het meeste naar bitloos, dus eens even kijken waar ik zulke hoofdstellen kan lenen om te testen!

Bitloos is een prima optie. Waarom allerlei bitten uitproberen terwijl het ook zonder kan. Knipoog

Wanneer je lid bent van de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden (www.bitloos.nl), dan kun je drie bitloze hoofdstellen uitproberen gedurende drie weken. Wellicht is dat een idee.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:32

ik zou inderdaad ook een bitloos hoofdstel gaan proberen als ik jouw was. Lachen

misschien een handig tipje: laat zijn kiezen eens nakijken.
ik heb een paardje bij een handelaar vandaan geplukd die ook erg heftig reageerde op een bit en die had achteraf last van haken aan zijn kiezen en een rotte tand Nagelbijten / Gniffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:08

Tandarts komt ieder jaar & hij heeft een gebit waar mening paard jaloers op mag zijn heb ik me 3 maanden geleden laten vertellen Knipoog

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:13

ik rij altijd met een touwhalster en dat gaat prima;) je kan ok een touwhalster waar vanonder 2 lussen aan zitten en dat is wat meer om mee te rijden;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:16

Ik zou nog even verder kijken naar andere bitten, bijv Mylers. Overstap naar bitloos is wel de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:20

touwhalsters zijn niet gemaakt om mee te rijden? :S denk dat je dat niet goed hebt gelezen ofzo, rijdt zelf al een half jaar op een touwhaslter. Maar om echt engels mee te rijden zijn ze idd niet geschikt voor.

Cross rope oid wel of Dr cook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:06

Cassidy schreef:
Ik zou nog even verder kijken naar andere bitten, bijv Mylers. Overstap naar bitloos is wel de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier...

... èn het fijnst voor het paard. Pling

Hoeveel bitten wil je gaan proberen voordat je de best passende gevonden hebt.
Hoelang wil je het gaan volhouden; zeg je na 1 x rijden 'nee, dit bit is ook niet geschikt' of concludeer je dat pas na 6 x rijden. En hoe lang ga je door; een week, een maand, een jaar, langer?
Welk verzet (lees: ongemak, pijn) 'tolereer' je en bij welk verzet realiseer je je dat het paard echt niet voor niets verzet toont (en dat dus geheel terecht doet).
Waarom dat gepas en gemeet en geprobeer; doe je je paard daar een plezier mee?
En waaròm, terwijl het prima zonder kan.
Waarom moet er persé een stuk ijzer in die mond?! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:09

Kunststof bestaat ook Haha!

Als jij neigt naar bitloos dan moet je dat doen. Niets mis mee Lachen
Maar zelf ken ik geen paarden die niet fijn op een bit te rijden zijn (of er moet medisch wat zijn) als je zelf een rustig nageeflijke hand hebt en een bit dat hij graag heeft.
En idd een ongebroken bitje vinden vaak de wat gevoelige paarden prettig.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:42

als je zelf zonder bit lekkerder vind rijden, dan zou ik een bitloos hoofstel kopen (ook beter voor je paard, als hij/zij dat beter vind en makkerlijker kan ontspannen).

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:53

ik zou toch voor bitloos gaan, dat je paard zich verzet tegen een bit is niet voor niks..
met touwhalsters kun je wel kijden, maar dan meer relaxt, en geen dressuur oefeningen