hellup ik weet het niet meer hoor....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

hellup ik weet het niet meer hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:50

He hoi,
Sinds okt heb ik een nieuw paard. Ik heb hem gekocht als leerpaard en heb hem bij zijn vorige eigenaar een paar x gereden. Niets aan de hand. Hij is Z1 afgericht en aangezien ik L dressuur rij, is hij bedoelt als leerpaard.
1e 2 weken liepen we als een tierelier en ging het ook echt goed. Daarna heeft ie 5 weken stilgestaan ivm een infectie. Na die 5 weken weer rustig opgepakt. In het begin ging het nog redelijk, maar nu.... is ie gewoon niet meer te rijden. Ik krijg hem niet meer omlaag tijdens het rijden. Hij gaat echt headbangen, pakt het bit vast enz. Ik snap niet wat ik fout doe. Ik heb netjes mijn buitenteugel erbij en vraag met mij binnenhand. Het is nu zo erg, dat ik hem niet eens meer van de hoefslag af krijg. Als mijn instructeur er op gaat, gaat het goed en loopt ie super. Maar zodra ik er weer op ga hopeloos...
Zelfs een vriendin van me (zij rijdt met haar paard zz) krijgt hem met geen mogelijkheid omlaag. Mijn instructeur zegt dat het aan mijn aanleuning ligt, maar zodra ik op een ander paard stap, rijdt ik ze wel netjes omlaag. Ik snap hier niets van en ben erg aan het twijfelen wat ik nu moet doen. Moet ik hem dan toch verkopen of hem nog de tijd gunnen en tevreden zijn met die ene millimeter dat we vooruit gaan. Ik weet het niet meer.... heeft iemand nog tips voor mij hoe ik het misschien anders kan oplossen.... Want weg doen wil ik hem eigenlijk niet, want ik ben stapel gek met hem, maar ik zie er steeds meer tegenop om te gaan rijden, want ik weet dat ik het kan en daardoor frustreert het mij enorm. Alle tips zijn welkom....

Hiddex

Re: hellup ik weet het niet meer hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:53

mischien hulp van profesionele

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:58

Oe dat is niet leuk. Probeer eerst voor dat je er op gaat grondwerk te doen. Als het jou niet in 1 keer lukt zul je het speels moeten doen. Gewoon eerst lekker stappen en draven zonder iets te vragen. Pionnetjes o.i.d. in de bak en daardoor rijden. Klinkt misschien suf als je een Z paard hebt gekocht, maar Z kan ieder paard, het gaat om de manier hoe. En hoe je het traint. Laat het paard eerst plezier hebben in het lopen ver volgens zou ik proberen buitenteugel aan te nemen en die gewoon met rust laten en stil houden. Met de binnen hand kun je vragen (ik vind zelf omhoog vragen heel fijn werken, paard heeft namelijk de neiging exact de andere kant op te gaan die je vraagt) dan vervolgens na het geven je binnen hand naar voren. Laat er maar een boogje in komen en dan mag hij het zelf uit zoeken. Kijk wat hij er mee doet. Doe is die uit gezocht vraag je weer.

Verder zou ik ook naar eventuele medisch oorzaken zoeken.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:59

Ik heb eerst les gehad van de eigenaresse, maar doordat ze te veel van me verwachtte raakte ik in de stress en bracht dat over naar het paard. Ben daardoor al met een nieuwe instructeur begonnen en hij geeft goed les, ik rij nu al weer zonder de slof en het gaat redelijk, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid van de hoefslag af. Het is net een drie jarige, waar geen stuur op zit. Ik stuur hoofdzakelijk met mijn benen, maar ik krijg gewoon geen reactie en als ik hem stuur met mijn binnenteugel, dan pakt hij deze gewoon vast en loopt ie gewoon met me weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:01

Als hij bij je instructeur wel goed loopt en bij jou niet,waar ligt dan het probleem?BIj jou of het paard denk je?
Kan je wel een andere paard gaan kopen maar negen van de tien loop je ook tegen een volgend probleem.
Begin mischiens eens met niet te kijken hoe snel je vooruit wil maar heel gewoon terug bij de basis.
Als het paard Z gereden is ,en jij bent zelf zo ver niet dan kan er best vanalles mis gaan omdat jij het juiste knopje van zo'n lichtgevoelig paard niet kent.
Mij klinkt het dat je iets te snel wilt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:04

Black_White schreef:
Oe dat is niet leuk. Probeer eerst voor dat je er op gaat grondwerk te doen. Als het jou niet in 1 keer lukt zul je het speels moeten doen. Gewoon eerst lekker stappen en draven zonder iets te vragen. Pionnetjes o.i.d. in de bak en daardoor rijden. Klinkt misschien suf als je een Z paard hebt gekocht, maar Z kan ieder paard, het gaat om de manier hoe. En hoe je het traint. Laat het paard eerst plezier hebben in het lopen ver volgens zou ik proberen buitenteugel aan te nemen en die gewoon met rust laten en stil houden. Met de binnen hand kun je vragen (ik vind zelf omhoog vragen heel fijn werken, paard heeft namelijk de neiging exact de andere kant op te gaan die je vraagt) dan vervolgens na het geven je binnen hand naar voren. Laat er maar een boogje in komen en dan mag hij het zelf uit zoeken. Kijk wat hij er mee doet. Doe is die uit gezocht vraag je weer.

Medische oorzaken, zijn al uitgesloten gelukkig.
Bedoel jij met omhoog vragen, dat je de binnenteugel omhoog trekt en weer los laat?
Want dat heb ik vanmorgen gedaan en toen liep hij wel wat nageeflijker, maar hij pakt hem dan vast en toen ben ik op de kletter gegaan en dat was echt niet zo leuk haha.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:04

Klinkt misschien heel raar, maarheb je al wel eens geprobeert het hele hoofdstel te vergeten. Koordje om de hals en puur op vertrouwen te laten lopen en zeggen toe maar lopen maar? gewoon lopen meer niet. Nu heb je ook geen stuur, dus je verlies niets.
Als mijn paard iets eng vind in de bak of zo of hij heeft zijn dag niet kan ik soms beter het hoofdstel af gooien en lekker rond hobbelen. Dan hij aan het einde helemaal tevreden.

En ook een manier is om apetrots te zijn. Er is geen betere manier om je paard enthousiast voor werk te krijgen. Als ie het goed doet hem apetrots toespreken en een snoepje er bij. Help echt.

En is de tandarts al wel eens langs geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:08

En als je hem nu gewoon eens heel loslaat inde mond op een licht contactje gewoon begin met voorwaarts neerwaarts te rijden.

Ik ben laats met mijn jongste paard ook in de omheinig beland omdat ik mijn teugels te vast pakte Bloos Dier vllog van paniek de draad in ,tot mijn instructrice riep lossen! Haha! Toen kalmeerde ze.

Mijn ander paard is een heel ander type daar moet ik altijd klaar zitten voor wat ze uitvreet.Terwijl de jongste heel fijn gevoelig is.
Ik heb het idee dat bij jouw paard de oorzaak ook ergens daar zit.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:08

silvana schreef:
Als hij bij je instructeur wel goed loopt en bij jou niet,waar ligt dan het probleem?BIj jou of het paard denk je?
Kan je wel een andere paard gaan kopen maar negen van de tien loop je ook tegen een volgend probleem.
Begin mischiens eens met niet te kijken hoe snel je vooruit wil maar heel gewoon terug bij de basis.
Als het paard Z gereden is ,en jij bent zelf zo ver niet dan kan er best vanalles mis gaan omdat jij het juiste knopje van zo'n lichtgevoelig paard niet kent.
Mij klinkt het dat je iets te snel wilt.

Het probleem ligt bij mij, niet bij het paard. Ik wil niet te snel, maar ik snap gewoon niet wat ik dan fout doe en tja ik geef wel de goede hulpen, dat zegt mijn instructeur ook.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:10

piewie schreef:
Black_White schreef:

1) Medische oorzaken, zijn al uitgesloten gelukkig.
2) Bedoel jij met omhoog vragen, dat je de binnenteugel omhoog trekt en weer los laat?
Want dat heb ik vanmorgen gedaan en toen liep hij wel wat nageeflijker, maar hij pakt hem dan vast en toen ben ik op de kletter gegaan en dat was echt niet zo leuk haha.

1) Gelukkig.

2) Ik bedoel hiermee je hand naar voor / omhoog te doen en hier in met druk op de teugel extra hulpen geven. Dit hou je de ene keer wat langer vol dan de andere keer. MAAR NIET OP DEZE MANIER 'ROND' RIJDEN!. Op deze manier nodig je uit, vervolgens geef je vrij met je binnen hand, dan moet je het hem zelf uit laten zoeken. Rij maar een meter of 40/50 met je hand naar voren. en zie wat hij doet. doet je paard het: wees trots! en laat het hem horen. doet ie het niet? vraag je het nog maals. Slaat hij op hol: adem diep uit en ontspan geef hem zo'n reactie van ach doe geen moeite, ben toch niet onder de indruk.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:10

Je moet je ten eerste niet te veel focussen op het omlaag rijden, want dan wordt het gewoon een obsessie.
Als het echt niet wil kan je ook een ander bitje proberen, maar ik zou eerst wel naar het probleem zoeken.
Misschien helpt het dat als hij het bit vast pakt,
gewoon de teugels losgooien. Zo kan hij het bit ook niet vastpakken.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:11

Ik rij hem nu zo:
lekker losse teugel in stap, wel aan het werk, vervolgens begin ik langzaam aan te draven met de losse teugel. Hij loopt dan mooi omlaag. Vervolgens pak ik rustig mijn buitenteugel op en dan begint het, dan gaat zijn hoofd de lucht in en vraagt ie aan mij of ik mijn binnenhand ook wil vastpakken, dit doe ik niet. Zodra ik verzet krijg, gooi ik weer de teugels helemaal los. En begin weer aan het zelfde en na 45min. wordt ie pas nageeflijker, maar zodra ik dan begin te vragen met mijn binnenhand, gaat het weer mis.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:15

piewie schreef:
Ik rij hem nu zo:
lekker losse teugel in stap, wel aan het werk, vervolgens begin ik langzaam aan te draven met de losse teugel. Hij loopt dan mooi omlaag. Vervolgens pak ik rustig mijn buitenteugel op en dan begint het, dan gaat zijn hoofd de lucht in en vraagt ie aan mij of ik mijn binnenhand ook wil vastpakken, dit doe ik niet. Zodra ik verzet krijg, gooi ik weer de teugels helemaal los. En begin weer aan het zelfde en na 45min. wordt ie pas nageeflijker, maar zodra ik dan begin te vragen met mijn binnenhand, gaat het weer mis.

Ik denk...als ik dit zo lees, dat je 'm toch van je been af laat lopen.
Probeer eens aan je been te rijden en je niet meer te focussen op de voorkant.
Neem wel de teugels op maat, negeer het schudden en trekken, trek zeker niet terug en blijf op je been rijden.
Als je instructeur er op zit gaat het dus wel....kijk en vraag eens wat hij/zij nu precies doet...en wat het verschil is met jou.
Dit klinkt mij als een paard dat een stille hand is gewend en die geen gepluk en/of gespeel met de binnenteugel verdraagt...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:15

1) Gelukkig.

2) Ik bedoel hiermee je hand naar voor / omhoog te doen en hier in met druk op de teugel extra hulpen geven. Dit hou je de ene keer wat langer vol dan de andere keer. MAAR NIET OP DEZE MANIER 'ROND' RIJDEN!. Op deze manier nodig je uit, vervolgens geef je vrij met je binnen hand, dan moet je het hem zelf uit laten zoeken. Rij maar een meter of 40/50 met je hand naar voren. en zie wat hij doet. doet je paard het: wees trots! en laat het hem horen. doet ie het niet? vraag je het nog maals. Slaat hij op hol: adem diep uit en ontspan geef hem zo'n reactie van ach doe geen moeite, ben toch niet onder de indruk.[/quote]

Ik ga het eens uitproberen, en dat ie op hol slaat, dat negeer ik dat stukje ik ga lekker diep zitten, hij is niet gemeen, want anders had ik er al lang afgelegen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:19

Ik denk...als ik dit zo lees, dat je 'm toch van je been af laat lopen.
Probeer eens aan je been te rijden en je niet meer te focussen op de voorkant.
Neem wel de teugels op maat, negeer het schudden en trekken, trek zeker niet terug en blijf op je been rijden.
Als je instructeur er op zit gaat het dus wel....kijk en vraag eens wat hij/zij nu precies doet...en wat het verschil is met jou.
Dit klinkt mij als een paard dat een stille hand is gewend en die geen gepluk en/of gespeel met de binnenteugel verdraagt...[/quote]

Mijn instructeur zegt ook hoor dat ik niet zo met de voorkant bezig moet zijn Bloos . Maar ik wil zo graag netjes rijden Haha! .
Ik rij nu ook erg veel op mijn been. Mijn instructeur heb ik al gevraagd wat hij misschien anders doet als mij. Ik rij zonder spoor en hij met. Hij zegt dat het daar ook aan kan liggen, dat hij geen respect voor mij heeft zonder spoor. Nu hele week met klein spoortje gereden, maar geen verschil hoor. Morgen heb ik weer les en ga het dan weer eens vragen en kijken hoe het dan gaat en of de instructeur ook verschil ziet. Heb deze week veel geoefend Bloos

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:19

En is de tandarts al wel eens langs geweest?[/quote]

Tandarts is ook al langsgeweest

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:25

Black_White schreef:
Oe dat is niet leuk. Probeer eerst voor dat je er op gaat grondwerk te doen.

Waarom is er toch altijd iemand die met grondwerk aankomt.
Dit is een rijkunstig probleem en heeft dus geen barst met grondwerk te maken.

Bij de vorige eigenaar en bij de instructeur loopt het paard wel goed.
Het heeft dus gewoon met de rijvaardigheid van TS te maken.
Als de instructeur al aangeeft dat ze meer van de voorkant af moet blijven is ze waarschijnlijk gewoon te hard met haar hand. Is heel moeilijk af te leren want als je het juiste gevoel niet hebt... dan heb je het niet. Hoe graag je ook zou willen.

Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk les te nemen. Luisteren naar je instructeur en heel hard oefenen.

Bovendien op hol slaan.....
Op hol slaan is nog wel wat anders. Dit is gewoon onder het werk proberen uit te komen.
Wat niet zo gek is als TS volgens het paard verkeerde hulpen geeft.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:31

Dit is voor mij heel herkenbaar, met mijn (oudere) paard ging het in het begin ook heel goed, maar daarna kreeg ik hetzelfde als jij.
Ik kreeg hem niet omlaag, hij was altijd tegen de hand en maakte dan zijn nek stijf.
Ik kon hem ook echt niet meer aan het werk zetten.
Maar nu rijd ik vanaf het begin mn paard zo actief mogelijk, in stap veel (slangen)voltes rijden, of lukt het ook niet in stap?
Bij mij gaat het nu vaak gewoon goed, als ik hem actief rijdt, lekker door laten lopen,veel loslaten en dan weer even vragen, en opeens is ie niet meer zo ontiegelijk vervelend in zn mond, maar gaat ie lekker aan het werk.
Totdat ik me ga frustreren aan iets kleins, zoals ik ook vandaag weer had, dan gaat het weer mis..
Soms als ik het aan mezelf merk, gooi ik mn zweep weg en doe ik mijn beugels uit, ben ik tenminste ergens anders mee bezig!
Les is voor ons ook héél belangrijk..

Succes ermee!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:07

ben blij dat ik niet de enige ben, in stap gaat het redelijk, maar in de draf is het heel erg. In de galop gaat het juist hartstikke goed. Ik zal morgen eens kijken hoe hij op de andere tips reageerd. ben erg benieuwd.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:15

Teugels aannemen maar niet teveel mee rotzooien. Zeker niet aan de binnenteugel. Mijn merrie word daar alleen maar dwarser van. Een paard loopt van voor naar achter. Probeer de teugels in licht contact te houden, en van achter naar voor te rijden. En niet te druk maken om de voorkant. Als de ontspanning goed is en je rijd hem goed van achter dan komt die voorkant vanzelf. Zodra je dan voelt dat hij naar beneden wil met z'n hoofd een beetje meegeven.
Dit heeft bij mijn merrie heel goed geholpen. Die wilde ook niet van de hoefslag af, daar voelde ze zich ook veilig bij omdat ze heel erg over de buitenschouder wegliep etc... De rand was een soort steun. Ik rijd haar dus ook nooit op de hoefslag, of zorg dat ik veel wendingen/voltes etc. maak.

Edit: Als ik bij mijn merrie wil afwenden en gebruik daar de binnenteugel voor, dan krijg ik als resultaat dat ze als het ware terug gaat trekken voor mijn gevoel en nog meer over de buitenschouder wegvalt, met als resultaat dat ik haar niet netjes in een afwending krijg. Ik maak altijd een ophouding met de buitenteugel en gebruik verder goed m'n buitenbeen daarbij, en vang op met m'n binnenbeen zodat ze daar weer niet doorheen kukelt.
Laatst bijgewerkt door SeBart op 03-02-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:36

kan je niet weer terug gaan naar die eigenaresse voor les en dan erbij zeggen wat je wilt behandelen zodat zij niet teveel van je kan vragen?
maar focus je in ieder geval niet op het omlaag rijden want dat is geen doel op zich... eerst de ontspanning weer terug zien te vinden en dan gaat ie vanzelf weer omlaag Knipoog die ontspanning vind je alleen maar terug denk ik door deze tip te volgen van een mede-bokker ;
Boertjes schreef:
Probeer de teugels in licht contact te houden, en van achter naar voor te rijden. En niet te druk maken om de voorkant. Als de ontspanning goed is en je rijd hem goed van achter dan komt die voorkant vanzelf. Zodra je dan voelt dat hij naar beneden wil met z'n hoofd een beetje meegeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:34

Ik denk dat je idd te veel met de voorkant bezig bent. Ik ken ook een merrie, nou als je daar de teugels te veel op neemt vermoord ze je gewoon. Kan ze echt niet tegen.

Dus ik zou zeggen, probeer eerst eens aan een halflang teugeltje wat rond te hobbelen, is hij goed voorwaart kun je er redelijk mee sturen, pak je ze een iets korter. Maar zodra het weer verergert wat langer. En mischien kun je lessen aan de longe nemen voor een onafhankelijk houding en leer je zo wat meer om de voorkant "los te laten".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:43

wat ik dnek is dat je te gefoccusd bent en dat het mss toch te veel "paard" voor je is dus dat je toch een ander soort paard had moeten kopen (ik zeg neit dat het beter is om hem te verkopen) dus dat hij toch te moeilijk voor jou is. ik zelf rijd ook niet de sterre van de hemel natuurlijk maar als ik het zo lees is hij je aan het uitprobeeren en dat het toch te veel paard voor jou is

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:57

Anoniem schreef:
wat ik dnek is dat je te gefoccusd bent en dat het mss toch te veel "paard" voor je is dus dat je toch een ander soort paard had moeten kopen (ik zeg neit dat het beter is om hem te verkopen) dus dat hij toch te moeilijk voor jou is. ik zelf rijd ook niet de sterre van de hemel natuurlijk maar als ik het zo lees is hij je aan het uitprobeeren en dat het toch te veel paard voor jou is

Ik vind niet dat dit altijd hoeft te kloppen. In het begin klikte het goed. Ik zou persoonlijk proberen door te zetten, en misschien een andere instructeur proberen met er misschien net een andere kijk op.
Mijn merrie was ook te veel paard voor mij zeiden ze, maar met goede hulp en doorzettingsvermogen kun je er echt wel komen. Als je elk paard waarmee het niet klikt maar weer moet verkopen, dan blijf je paarden kopen en verkopen. Zeker als de fout waarschijnlijk bij jezelf ligt, want dan loop je toch steeds weer tegen problemen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:02

ja idd het kan natuurlijk opgelost worden. maar dat is wat ik uit het vehaal denk. ik heb ze natuurlijk niet in het echt aan het werk gezien.