Jonge Haf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slootjuh

Jonge Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:50

Hallo Allemaal,

Ik rij nu sinds een paar maanden een jonge haflinger merrie van ong 3,5 jaar. Ze pakt het allemaal heel goed op. Aan de longe loop ze heel fijn, al vind ze rechts iets moeilijker, maar dit komt doordat ze haar achterbeen er niet goed onder kan/wil zetten, deze zet ze iets meer naar buiten toe, waardoor ze op de rechterhand iets terug komt in haar tempo, maar ook dit gaat steeds beter. Ik zit er nu sinds 2 weken op zonder eerst te longeren, voordat ik er op stap. Ook rij ik haar nu sinds 1,5 week met een slof, zodat ze iets beter doorbuigt, op haar moeilijke gedeeltes. Ik gebruik de slof niet zodat ze naar beneden gaat, maar ze loopt wel ontspannender door de slof. Maar nu telkens tijdens het draven, zodra ze het moeilijk krijgt, maakt ze een raar galop sprongetje. Volgens de ene komt het doordat ze te voorwaarts is, volgens de andere doordat de nog niet genoeg spieren heeft. Maar wat kan ik er nou aan doen? Want het wordt aardig vervelend, dan gaat het juist lekker en dan maakt ze opeens weer om de zoveel passen zo galop sprongetje. Ze loopt daarna dan wel weer verder, maar toch blijft het vervelend.

En nog een vraagje:
Telkens als ik de bak inkomt en er liggen jassen, dekens en dergelijke op de zijkant of op de palen van de hindernissen, dan is er niks aan de hand. Maar zodra iemand een deken ergens anders neer legt of een andere jas, dan loopt ze door, ze stopt, draait zich om en gaat rennen. Zodra ik me hand dan weer sluit, dan staat ze wel weer stil, maar ook dit word wel een beetje vervelend.Iemand hier nog een tip voor?

Thank You!

midgie

Re: Jonge Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:52

Als ik eerste zou ik die slof eraf halen, erg sneu om zo`n jong dier daar al mee te rijden , is zelfs bij oudere niet nodig, denk dat dit een probleem is die je zelf in je eigen rijtechniek moet gaan zoeken,
Ook zeg je dat jehet vervelend vind dat ze een raar galop sprongetje maakt, nogmaals het is een jong dier die nog moet leren in balans te lopen en dat op zo`n jonge leeftijd nog erg moeilijk vind zeker als er ook nog een slof aan hangt.

Ja en die jassen dat is normaal, het ligt op een plek en dan ineens ergens anders een paard ziet die dingen anders dan een mens, ga schrik training doen zodat ze leert omgaan met andere situatie en wees geduldig , anders kun je beter een wat ouder ervaren paard gaan rijden als je zelf al niet de juiste leiding kan geven.

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:18

toen ik haar reed zonder slof, maakte ze dat sprongetje ook. Zolang ze gewoon mag lopen zoals ze wilt, doet ze het niet. Maar zodra k haar een beetje nageefelijk wil rijden of juist voorwaarts, dan gaat ze dit doen. K wilde haar deze week weer zonder slof gaan rijden. Maar ik wilde ook even duidelijk maken, ik rijd haar niet op de slof naar beneden, nee de slof hangt juist helemaal los. En aan de longe, loopt ze ook aan een bijzet en dan doet ze dat sprongetje niet.En, kijk als ze schrikt, door middel van zo jas, ik blijf geduldig, als ze schrikt, dan maak ik haar weer rustig, laat haar weer opnieuw kijken en rijd haar daarna weer rustig richting de 'enge' plek. En meestal is het daarna weer voorbij.

Ik was/ben gewoon bang dat het ook een beetje komt, door dat ene achterbeen, doordat dit probleem vooral voorkomt op de rechterhand, dus de kant waar ze ook aan de longe problemen mee heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:24

De slof vin dik zelf gewoon erg fout bij een een paard, zeker een jong paard.
Zou zeggen ga je eens concentreren op het rechtrichten , conrole krijgen over haar achterbenen , wat moet een dier van 3.5 nu al naggeflijk lopen als het niet eens in balans is??
neem de tijd, heb je haast??
Logisch dat ze aan de longe geen hupje maakt omdat ze dan geen ruitergewicht hoeft te dragen die haar uit haar natuurlijke balans haalt, een jong paard moet door oefenen en leren dat ruitergewicht te dragen,
Neem te tijd, doe er desnoods een paar maandjes langer over , hoe lang is ze al onder het zadel??

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:35

t gaat er niet om dat ze nageefelijk loopt!T gaat erom, dat ze nu opeens dat hupje maakte, terwijl ze dat eerst nooit deed!en nee ik heb geen haast.Van mij mag ze er zo lang over doen als ze wilt en nodig heeft.En aan de longe heeft ze ook een paar x die hupjes gemaakt.En ik ben ook bezig met het rechtrichten, ik rijd haar niet te veel op de hoefslag, omdat ze dan een beetje gaat plakken op de bakrand. Ik probeer haar tussen 2 benen te houden, op een goed voorwaarts tempo.Ze is nu ongeveer 4 maanden onder t zadel. Maar mag ik vragen waarom je zo tegen een slof bent? Liever een slof dan een thiedeman, zo denk ik dan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:55

Liever geen van beide zo denk ik, waarom een hulpteugel , als je de tijd hebt kun je het toch zelf wel goed aan leren, waarom dan dwangmatig, zeker bij zo`n jong dier, die moet op eigen benen lopen en niet met hulpteugels gereden worden.
Dat hupje is gewoon dat ze laat zein dat ze het moeilijk vind , is ook helemaal niet erg , maar luister en kijk naar je paardje en fijn dat je haar de tijd wil geven maar dat komt niet zo over als je haar met slof rijd. mnd onder het zadel is echt heel kort en logisch dat ze af en toe hupt, wat voor voorwerk heb je gedaan om haar in balans te leren lopen met een ruiter op haar rug.
Het hupje heeft ze even nodig om weer in haar eigen balans te komen, dat gaat wel over als je haar het op de juiste manier uitlegt.
De achterbenen zijn ook nog niet juist zeg je , dus dat hupje heeft ze gewoon nodig

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:05

We kregen haar, toen had er als eens iemand op haar gezeten, ze kon stappen en draven onder het zadel, maar meer ook niet.Met veel geduld, heb ik er een stuur op gekregen. Ze wilde bijna niet lopen, totaal niet voorwaarts. Door middel van veel overgangen heb ik haar op me been gekregen. Ook zit er nu een goed stuur op, ik hoef maar een klein beetje me been te verplaatsen en ze wend al af. Alleen alles op rechts is moeilijk, op deze kant wilt ze niet recht lopen, valt op me been naar binnen, dan plakt ze weer op de bakrand en reageert op deze kant ook niet veel op me been. Daarom rijdt ik haar nu veel met haar op deze kant, ook zodat ze dan beter dat achterbeen er onder gaat zetten. Ik reed haar in het begin, altijd gewoon met haar koppie in de lucht, om haar voorwaarts te krijgen en zodat ze haar balans kon gaan vinden met mij erop. Dus met mij erop, is ze nu een maand of 4 onder het zadel. Kijk, k vind het niet erg dat ze het hupje maakt, maar ze deed het eerst helemaal niet. volgens mij baas, waar k haar voor rijd, komt het doordat ze het voorwaartse draven moeilijk vind en de galop juist heel makkelijk en daarom zo probeerd onder het werk uit te komen, door zo hupje te maken. volgens hem moest ik minder voorwaarts gaan rijden. en volgens een ander kwam het door te weinig spieren van achter, die zei toen juist weer ja probeer haar nageefelijk te rijden, doordat gaat ze haar achterhand er onder zetten, daardoor gaat ze meer spieren kweken van achteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:24

Denk niet dat het is dat ze onder het werk uit wil komen, dat bedenkt een paard niet.
Ze is gewoon erg jong en daar gaat het mis denk ik, heb je geen goeie instructrice?
Hoe vaak word ze gereden??
Hoe rij je haar nageeflijk dan als haar achterhand niet okee is??

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:40

Als eerste zou ik ook de slof eraf halen. Als je hem toch helemaal los hebt hangen, heb je hem blijkbaar ook niet nodig. Naar de ontspanning rijden kun je ook zonder slof doen. Lekker ontspannen lichtrijden met een lichte contact teugel en ze zal waarschijnlijk zelf naar beneden komen. Wat het hupje betreft. Mijn jonge paard doet dit ook, ik denk dat het komt omdat voor een jong paard al die verschillende hulpen nog niet bevestigd zijn. Wanneer je bv op een volte draaft en wil haar met je buitenbeen begrenzen (net achter de singel) en met je binnenbeen buiging vragen, kan het zijn dat ze de hulp verwart met de hulp voor aanspringen. Controleer heel goed bij je zelf dat je de hulp voor voorwaarts(er) draven heel precies geeft. Je jonge paardje moet al deze verschillende maar toch heel erg op elkaar lijkende hulpen uit elkaar leren houden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:48

helemaal eens met de anderen. Haal eerst de slof maar eraf. Vind het niet nodig om een paard die net vier maanden onder het zadel is nu al met slof te gaan rijden. Zorg maar eerst dat ze voorwaarts is en haar balans gevonden heeft. ZE de hulpen goed kent en dan komt het neerwaarts vanzelf. Denk inderdaad ook niet dat ze onder het werk uit wil komen denk gewoon dat ze het nog niet helemaal begrijpt wat je bedoelt en dat ze daarom af en toe een huppeltje maakt. waarschijnlijk omdat ze dan uit balans is of omdat ze het gewoon even moeilijk vind. Dat kan ik niet beoordelen achter de pc. Maar zoals ik al eerder zei slof vind ik heel overdreven vooral bij een paard dat vier maanden onder het zadel is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:00

Ik vind dat je best negatief over je pony praat, kijk eens naar de positieve dingen en beloon de goede dingen. Manier van omgang kan heel veel betekenen. Ik heb een pony een jonge hengst en loopt mee in de lessen, no problem. Mijn vriendin leent hem een keer klaagt dat hij druk is, ik kom niets aan de hand, ik weer weg hup bokt kind eraf. Deze pony had met ruiter nog nooit gebokt. Ik erop weer braaf.
Wat is nu het verschil, zij heeft zoiets van ze zegt dat hij braaf is dus moet ie ut doen. Ik ga erheen en denk wouw wat toch een lekker ding en vraag hem of hij me wilt helpen vandaag in de les. Hij zoekt steun bij mij en ik ben degene die dingen bepaald, weet hij het niet, komt hij naar mij. Zij vond dus gewoon dat hij het maar moest doen maar zo werkt het dus niet. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven. Ga samenwerken met je pony en wees trots op haar! Zie haar goede dingen en negeer de slechte. Bijten en slaan en drijgen is natuurlijk een ander verhaal maar als je iets vraagt en zij geeft een verkeerd antwoord omdat het haar beter uitkomt vraag je het gewoon nog eens en bij het goede antwoord is ze pas braaf en lief en geweldig.

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 01:01

Nou, sorry maar ik als over 1 pony niet negatief doet, dan is het wel over deze,want deze pony is echt me alles geworden. Want als ze het goed doet, dan beloon ik haar ook gewoon, met een klopje en met me stem. Ik zit er gewoon 2 á 3 per week op, op maandag gaat ze los met een ander paard, dinsdag aan de longe, woensdag rijden, donderdag longe of rijden, vrijdag rijden, zaterdag stap ik haar naar buiten, lekker een stuk wandelen en dan kan ze aan alles wennen buiten. Zondag loopt ze alleen met een hoofdstel aan de longe. Meestal gaan we op donderdag ook nog naar een weiland toe, waar ze nog een poos mag grazen. Misschien moet ik ook haar goede kanten een beetje beschreven, ze reageert goed en netjes op me been, het stuur zit er lekker op.Op stal zelf ben ik de enigste voor wie ze opzij gaat en het is echt me knuffelbeestje. Ik bedoel met onder het werk uit komen, dat ze voorwaarts draven moeilijk vind, daardoor een galopsprongetje maakt, meestal nog een paar galop sprongen daarna door maakt en dan weer gaat draven.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:01

dat is toch ook wel te begrijpen dat ze dan aan springt in galop. Ze is nog maar vier maand onder het zadel. eigenlijk moet je het zo zien het is net een kind dat in groep 3 zit. Ze moet nog alles leren. Je kunt van een kind in groep 3 ook niet verwachten dat ze een boekleest van groep 8. Ook al kunnen ze met kerst lezen dan is het nog een groot verschil van hoe ze lezen. Zo is dat ook met paarden. Ze lopen dan wel onder het zadel maar ze hebben nog wel de tijd nodig om alle hulpen te begrijpen en te leren. Ik heb geleerd dat je een jong paard eerst voorwaarts moet rijden en desnoods veel over de hoefslag. Laat haar maar steun zoeken aan de bakrand ze moet toch eerst haar balans vinden. En dan komt het rest ook wel.

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 12:33

Ja, k snap ook wel dat ze aan springt, maar zoals ik al eerder zei, k vraag me af waarom ze het opeens doet, omdat ze het eerst nooit deed. en nu sinds 2 á 3 weken opeens wel.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:46

mischien omdat ze nu aan de slof wordt gereden en al neerwaarts in plaats van alleen maar voorwaarts. volgens mij schreef je dat je ook maar net op haar reed met slof? mischien is er een verband

Slootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:57

Ik heb haar pas 3x met een slof gereden en dat hupje doet ze al langer. En ze is goed voorwaarts

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:45

haihai

Mijn pony deed ook steeds zo'n hupje met aandraven of met voorwaarts draven.
Wat bij mijn pony hielp was veel overgangen rijden, en proberen zo rustig mogelijk te draven
en als ze terug wil in stap weer weg te draven, en ook middendraf en als ze dan weer een hupje
maakt terug naar stap en opnieuw proberen, het word vanzelf minder maar wel met geduld want mijn pony is nu
iets meer dan een jaar onder het zadel en doet het heel soms nog wel eens.
en niet op de donder geven en rustig blijven.
ik hoop dat je er wat aan hebt Bloos

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:09

nathan is ook 3,5 Haha! xxxxxjes anja {anja loves nathan nathan is mijn pony}