Martingaal handig in deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Martingaal handig in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:29

Ik heb eigenlijk al sinds het begin problemen met mijn pony buiten het hek (3,5 jaar speelt dit al). Ook de vorige eigenaren hebben dit altijd gehad.

Mijn pony kan echt ontzettend ontspannen lopen buiten het hek, maar zodra we gaan draven of we op de terug weg zijn is dat heel anders, ze gooit het hoofd te lucht in, rent in haar eigen tempo of gaat dribbelen. Soms is het zelf zo erg dat ik er maar beter naast kan gaan lopen uit eigen veiligheid (spontaan wegschieten richting weg oid en bijna niet willen stoppen).

Ik heb verschillende instructies geprobeert, haar laten nakijken, grondwerk. Maar echt helpen deed niks. Nou kwam mijn instructrice aan of ik niet eens met een martingaal wilde gaan rijden. Maar werkt dit ook echt? (ik ben zelf namelijk niet zo van de hulpmiddelen).

Ik mis het rijden in het bos namelijk wel heel erg, maar doe dit vanwege onze nieuwe stal (eerst een halfuur door druk verkeer) liever niet meer.

Renee__

Re: Martingaal handig in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:00

Mits de martingaal goed past kan het paard zijn hoofd niet idioot hoog gooien, maar ik denk dat je het hele probleem niet kunt oplossen met alleen een martingaal.
Probeer ho=ho aan te houden, Druk, ontspannen. Zodra je paard dan nog niet luisterd nog een keer doen.
Zelf goed blijven ademen, lang en zwaar maken.
Succes!

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:01

Een martingaal lost het probleem inderdaad niet op maar ik denk wel dat het je even helpt om hem aan te leren dat ho ook echt ho is!
Als het paard zijn hoofd in de lucht gooit dan kromt het zijn rug en heb je niets meer te zeggen met het bit en je gewicht.
De martingaal leert het paard dat het zijn hoofd maar tot een bepaalde hoogte omhoog kan doen en dat als hij het hoofd verder omhoog doet, dat vervelend is in zijn mond.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn paard en mijn instructeur heeft ook de martingaal voorgesteld (hij doet het namelijk ook met springen en buitenrijden dus).
Ik heb nu 2 weken de martingaal om en ik merk nu al veel verschil.
Hij heeft geleerd dat hij zijn hoofd toch niet meer omhoog kan doen want dat doet hem dan pijn in de mond.
Omdat hij nu omlaag blijft lopen en zijn rug ontspannen blijft, ga ik hem nu leren om op mijn gewicht te reageren met minimale teugelhulp. Als we dat onder de knie hebben dan gaat de martingaal er weer af.
En ja hoor, tijdens het dressuur rijden reageert hij gewoon om mijn gewicht en minimale teugelhulp. Tijdens het springen en buitenrijden fokt hij zichzelf zodanig om dat hij dus niet luistert naar gewichtshulpen.

Ik ben ook niet zo van de hulpmiddelen maar de martingaal werkt alleen als het paard het hoofd te hoog omhoog doet. Als hij lekker ontspannen loopt dan doet de martingaal ook niets!

Succes ermee!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:09

Ik gebruik op een buitenrit ook altijd een slof of een martingaal die ik vrij kort zet. Ik heb een heel sterk paard (groninger) en als ze haar hoofd omhoog gooit en dr rug wegdrukt kan ik wel inpakken Clown Ik vind het prima werken, ik heb gewoon meer controle.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:34

Martingaal helpt wel, maar het neemt niet gelijk alle problemen weg.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:31

Ik zou ook aan het probleem werken en niet zomaar een martingaal er aan doen, hoe is hij aan de hand buiten??
Ben jezelf gespannen en wat doet hij met een andere ruiter erop??

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 23:59

midgie schreef:
Ik zou ook aan het probleem werken en niet zomaar een martingaal er aan doen, hoe is hij aan de hand buiten??

Dit loopt al sinds ze ohz is volgens vorige eigenaren. (ze is nu 18, dus reken maar uit). Ik heb er ook echt zeker wel aan geprobeert te werken met meerdere instructies, grondwerk enz.
Aan de hand is precies hetzelfde.

Ik ben vaak vrij nuchter, ben niet zo snel bang bij/op mijn pony omdat ik puur vertrouwen heb ik haar.
Anderen hebben het ook wel eens geprobeerd, wat geen succes was.
Maar het is gewoon ontzettend jammer dat ik gewoon niet prettig kan buiten rijden omdat ze constant dribbelt op de terugweg (en dat met verkeer is niet z'n leuke combo).

En met dribbelen, bedoel ik mee, nek in de lucht, rug wegdrukken, bit tussen de kiezen (denk dat er wel meer mensen zijn die dit kennen).
Ik heb dressuurmatig geprobeert buiten te rijden, dit resuleert vaak in het op elke manier mogelijk de rug proberen weg te drukken en vervolgens weer het bit tussen de kiezen te nemen.

Galoperen is hetzelfde geval, nek de lucht in, bit tussen de kiezen en dan zo hard mogelijk terug richting stal proberen te galoperen.

Niet prettig nee... Terwijl we allebei zo ontzettend genieten van het buitenrijden, alleen vanwege stalverandering is dat voor mij geen pretje meer. (omdat ik nu eerst een halfuur door het verkeer moet, voorheen niet).

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:15

midgie schreef:

"niet zomaar een martingaal eraan doen" dat kan juist altijd wel! een martingaal werkt niet in als een paard normaal gehoorzaam loopt en kan dus geen kwaad.dus een keer proberen kan best,je moet het zien als een stuurbekrachtiging. ik adviseer ook wel eens mensen om als het paard erg tegen de hand is,de martingaal te verkorten zodat hij de teugel wel onderbreekt,en zo dus ook inwerkt als het paard niet aan de teugel loopt.het is dan wat vergelijkbaar met een thiedeman.ongeveer.het helpt goed en uiteindelijk kunnen ze er gauw zonder.succes hoor,groetjes deess

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:22

Ben het met de vorige schrijver eens. De martingaal doet niks als je paard ontspannen is en het is heel goed voor je paard als ie in zijn rug trek. Dat is uiteindelijk veel slechter voor je paard. Probeer het toch eens een aantal keren, misschien heb je dan de controle al heel snel terug.

Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:37

Ja dit is een van de vele discussies over hulpteugels ,ik blijf zeggen waar de ruiterkunde eindigt begint de hulp teugel en dat vind ik vaak zo jammer , een goeie instructrice zou je wel kunnen helpen.
Denk ook dat jij spanning opbouwt omdat je weet dat hij op de terug weg zo gaat doen, waarom stap je niet af dan en loop je er een tijdje naast, krijgt j epaard zijn ontspanning en jijzelf ook , heeft niets te maken dat je het paard dan zijn zin geeft ,maar met wederzijds vertrouwen en respect opbouwen.
Ik heb zelf ook zo`n stuiterbal op het moment, zeker op de weg naar huis, nou ik stap af en toe af dan om haar weer rustig t ekrijgen , ga er even voor lopen en stap weer op dan gaat het al 10 x beter en wil dit zo blijven doen tot ze weer rust heeft gevonden in haar koppie en al duurt het op deze manier een jaar, daarvoor hebben we 5 jaar geen prebleem gehad, ik ben dus opzoek naar de oorzaak en zal die zeker vinden al duurt het 5 jaar, maar zal nooit en te nimmer een hulpteugel voor nemen en zelfs niet naar een bit pakken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:38

Midgi,ik denk dat je in sommige uitzonderlijke situaties best gebruik kan maken van hulpmiddelen.Zolang je maar in de gaten houd wat de uitwerking is...het effect en vooral dat het tijdelijk is.
In het verkeer is zo'n stuiterbal ronduit gevaarlijk en ik zie ook het probleem van een martingaal niet.Als deze goed is afgesteld merkt het paard niet eens dat hij er zit...alleen in extreme gevallen werkt hij in.
Wij hebben een pony gehad die zo nu en dan een Thiedemann nodig had als de wind weer tussen zijn oortjes blaasde Clown ...dat was weer een vlaag en als die over was ging die teugel er ook gewoon af.

Verder is het ontspannen blijven en je paardje gerust proberen te stellen...(troost je ,je bent niet de enige...bij ons op stal stond ook een draver die niet te houden was op de terugweg terwijl als je hem achter de kar knoopte kwam er niet eens spanning op het touw Clown )

Hoe gaat het als er een maatje meegaat??
Ik zou het gewoon proberen Knipoog

Succes hoor!!

Groetjes,Tinky

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:09

Ja dat bedoel ik van discussie, ieder zijn ding,maar vind het zo jammer dat bij dit soort dingen de schuld vaak bij het paard neergegooit word, terwijl het de schuld is van de ruiter, die moet zoeken naar de oorzaak lijkt me, want er is een oorzaak , als je die weet kun je daar toch beter aan gaan werken??
Deze pony is 18, misschien is er wel eens wat dramatisch gebeurd buiten en reageert ze daarom zo, kan toch en dan ga je het dier dwingen door middel van een martingaal om te ontspannen, dat geeft op den duur alleen meer stres lijkt me, maar ja ieder zijn ding maar ik vind het niet diervriendelijk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 14:41

Ik zal wat meer info geven, misschien schept dat een wat duidelijker beeld.

Ik rij dus bitloos buiten, mijn pony valt prima te vertrouwen voor mij omdat ik haar door en door ken (en ze zelf ook heel erg ingesteld is op mij, heel erg eenkennig). Maar bij iemand anders (maakt niet uit wie), is ze soms zelfs richting gevaarlijk. Dmv niet accepteren dat er iemand op haar rug zit die ze niet kent. (Ze is niet altijd even goed behandeld geweest bij vorige eigenaren).

Ik rij meestal met lange teugels en voornamelijk op mijn zit omdat ze heel erg gevoelig is. (binnen het hek rijd ik zowel met bit als zonder, en werk ik ook voornamelijk op mijn zit en krijg 1x per week les op L/M niveau, mijn pony kan ook veel van deze oefeningen). (al rij ik geen wedstrijden, omdat ze op wedstrijd = ander terrein, zich hetzelfde gedraagt als in het bos).

Het verleden van mijn pony is vrij onbekend, behalve dat ze tot haar 10e/12e nog nooit onder het zadel is geweest, alleen voor de kar, waarom weet ik niet, heb wel mijn vermoedens. (het is ook mogelijk dat ze draverbloed bezit maar weer is dit niet zeker, geen papier).

Zodra ik buitenrijd, is ze al scherper ingesteld, loopt ze 3x het tempo dat ze binnen het hek loopt. Zodra ze een keer de lucht in gesprongen is (van een vogel of een struik dat nieuw ingezet is oid). Drukt ze haar rug weg, nek in de lucht, benen heel hoog optrekken en zo snel mogelijk lopen. (dribbelen).

Vanaf dat punt loopt de hele rit in de soep. Als ik afstap trekt ze half mijn arm uit de kom, als ik blijf zitten moet ik wachten tot ze zelf weer zin heeft om rustig te gaan wandelen.

(trekken/spannen heeft totaal geen nut, ontspannen/afwachten is eigenlijk het enige wat werkt).

Grondwerk, haar laten nakekijken, verschillende instructies, anderen die haar reden, andere paarden heb ik echt allemaal allang geprobeert. En tot nu toe is er nog niks/niemand geweest die me enigsinds heeft kunnen helpen.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:02

het is wel handig, je hebt meer grip op je paard

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:05

Je instructrice weet het well denk ik!

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:25

Een martingaal kan een goed hulpmiddel zijn,