probleem met ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hubl0

probleem met ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:01

Hallo bokkers,
Ik zit met een klein probleempje. Ik ben sinds twee en halve maand bezig met een friesche ruin in te rijden. Hij is 5 jaar en lang hengst gebleven. Nu is het probleem dat hij maar niet wil ontspannen. Hij wordt voor het rijden 20 minuutjes gelongeerd en daarna stap ik erop. Om de twee passen gaat hij ervandoor en blijft alles eng vinden. Wat kan ik hier tegen doen? Zou het gewoon een fase zijn of heeft ie echt een probleem. Ik zat al te denken aan eventueel longeren met bijzet, misschien dat hij dan kan ontspannen en dat hij onder het zadel ook lekkerder loopt?

Groetjes en ik hoop dat jullie kunnen helpen:)

Hubl0

Re: probleem met ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:36

Niemand..Boos!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:28

Als je niet weet of hij een probleem heeft, zou ik dat eerst een uitzoeken.. Anders zou ik heel voorzichtig eens beginnen met proberen 5 minuten stappen en weer wegzetten dit uitbreiden, zodat je een uur kunt stappen en zo steeds een stapje verder.. Hou de rust erin..

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:17

Dankje.. ik ga het proberen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:24

Hulp erbij halen en wel zo snel mogelijk! Ga lessen nemen van iemand die ervaring heeft met het inrijden van een paard.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:26

aerdenhout1 schreef:
Hulp erbij halen en wel zo snel mogelijk! Ga lessen nemen van iemand die ervaring heeft met het inrijden van een paard.

dat dacht ik ook,
breng hem desnoods naar iemand die hem voor je inrijd.
inderdaad niets uitstellen.

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:37

Begeleiding is aanwezig. De eigenaar van het paard zelf. We zijn heel rustig met hem bezig en niets is overhaast. Vroeg me alleen af wat jullie zouden doen in deze situatie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:40

Hoe loopt hij nu aan de longeerlijn dan? Is ie dan ook zo gestrest dat ie er om de pas vandoor gaat?
En als je erop zit? Ben je al bezig met stuurhulpen en beenhulpen? Snapt hij dat soms niet en raakt hij daar van in paniek?

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:42

Aan de longeerlijn is ie ook heel gestrest. Hij wil alleen maar racen. Beenhulp en stuurhulp reageert ie heel goed op. Ook opvallen dat zodra ik aandraaf het minder is en hij wel op mij let. Het komt dus alleen in stap voor.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:59

Longeer je met hoofdstel of met halster?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:00

waarom longeer je hem 20 min voordat je gaat rijden? ik vind dat erg veel voor een jong dier. en 20 min longeren en ook nog rijden ! het is logisch dat hij zijn concentratie dan niet (meer) bij jouw kan houden.
even energie eruit (als het echt moet) aan de longe met 10 rondjes en hup erop !! Lachen

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:13

Hij wordt gelongeerd met hoofdstel ja.
We longeren hem 20 minuten en rijden dan hooguit een kwartiertje. Het longeren gebeurd ook rustig maar langer om hem op deze manier ontspannen proberen te krijgen. Het paard loopt trouwens al een jaar voor de kar. Dus hij is niet heel onervaren.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:34

Heb je al eens geprobeerd héél véél overgangen te rijden? Dus echt zoveel dat je er zelf gek van wordt? Dus 5 passen draf, terug naar stap. 5 passen draf, terug naar stap? Dat kun je dan langzamerhand uitbreiden naar langere stukken.

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:43

Nee nog niet geprobeerd. Gaan we morgen doen. Bedankt voor je tip.!

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:58

Misschien is hij nog wel deels bang voor het feit dat er iemand op hem zit?
ik denk dat je bij zo'n jong paard vooral veel moet belonen als hij het goed doet..
verder weet ik het ook niet precies, lijkt me moeilijk!

Succes ermee

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:01

het is inderdaad best moeilijk maar je moet het gewoon met Rust oplossen

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:02

als je, je hand op je buik legt en met je ademhaling je hand omhoog duwd met je buik, ontspan je zelf ook heel erg ik denk dat, dat wel veel effecten op je paard zou hebben

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:17

Ik denk als je zelf rustig en ontspannen ben, het paard dat voelt en dat het dan misschien rusitg aan beter gaat

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:21

Ik ben op dit moment zelf ook bezig met het inrijden van mijn paard van 4 jaar en in het begin had ik precies het zelfde probleem. Ze was super gespannen en zodra ze ook maar iets hoorde sprinte ze net zolang rond in de bak tot ik eraf lag.
Ik heb dit toen opgelost door heel veel buiten te rijden met haar. Iemand liep er dan naast en zo liepen we elke dag een minuut of 20 over de weg, gewoon stappen. Dit heeft voor haar enorm geholpen. Zo kon ze wennen aan alles. In het begin was ze overal aan het briesen en springen, maar nu gaat het super! Ze is nog braver dan haar mams en kan zich omdat ze niet meer zo angstig is veel meer ontspannen tijdens het rijden in de bak.

mrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:41

Ey, Ik he zelfde `probleem``met een 4 jarige tuigpaard hengst.

Deze moet de sport in dit jaar en word 5 dagen per week getraint, 2 x voor de wagen, 2 keer longeren met bijzet, voorwaarts neer waarts en 1 keer voor de wagen in het bos, stappen en een `sukkel drafje` maar nooit te hard, controle er ophouden.

Deze hengst is ontzetttend gespannen en kijkerig, maar omdat dit een tuigpaard is moet hij dat ook, hij moet ten slotte willen showen!! , maar dat mag hij thuis niet, ik doe niet heel veel dan zelf altijd rustig blijven, veel praten, diep en rond rijden, overgangen, veel op de volte en stelling vragen, als je zelf rustig blijft gaat het vaak beter, als het niet wil, terug na halt, weer stappen en verder en anders weer terug ,als hij ergens niet langs heen wil en kijkerig is, afstappen aan de hand nemen praten en vertrouwen geven.

Dit paard is overigens overgevoelig in zijn mond dus het maakt het allemaal niet makklijker.

Tenslotte las ik net dat iemand vond dat je te veel trainde, ons paard staat al vanaf z´n 3de in training, en hij kan het hebben, de tijd hangt erva af hoe hij het doet, goed dan gana we eerder stappen en stoppen, niet na m´n zin doorgaan!! hij moet tenslotte in een systeem komen en als hij dit leert word hij makkelijker en gaat hij zich steeds sneller ontspannen!, hopleijk heb je heir wat aan of herken je hier iets van,

gr