hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 15:07

Hoi,

Het paard wat ik op dit moment rijd gaat zodra ze een beetje los wordt in haar lijf en de rare bokkesprongen voorbij zijn (ze is pas 4 en nogal druk) vaak wel netjes naar beneden komen met haar hoofd. Ze is dan ook super goed voorwaarts. Maar zodra ik mijn teugels dan iets meer oppak (gewoon "standaard" contact), dan gaat ze met haar mond hangen. Ik krijg er zowaar zere handen van. Nu had ik het in het begin niet zo door, maar nu laat ik dit dus niet meer toe. Wat ik doe:

- bij drijven met mijn benen, tempo vragen
- eventueel ietsje meer teugel geven
- en dit dan zo snel mogelijk als ze weer gaat hangen

Ik hoor graag meer tips of ervaringen hiermee, want ik moet zeggen dat ik het niet erg herken van eerdere paarden die ik heb gereden en ze kan het wel hoor! Maar pas na 20 minuten als ik dit bovenstaande dus blijf doen en ze actiever wordt.

montyjansen

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:09

veel overgangen rijden, tempowisselingen zonder handen te gebruiken aan je teugels, houding en zit hulpen, opzij drukken met been en handen buitenhand van de hals binnenhand tegen de hals en voorwaarts rijden, niet trekken ook niet het gevoel van trekken in je lichaam voelen.
Zwaar kunnen ze ook wel worden als ze moe gaan worden, voor die tijd ophouden als je dat voelt aankomen.
Veel halssterkken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:12

gewoon een keer op zijn snoetert laten vallen... als ie heel hard gaat hangen.. ineenkeer de teugels helemaal los geven.. als je dat een paar keer hebt gedaan hangen ze niet meer zo snel;) succes

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 18:52

Dank je! Ik ga er eens mee aan de gang. Zeker overgangen is een goed idee, want dat is nog niet het sterkste punt. Ze gaat dan snel te hard. Bedankt!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:10

beter te snel dan niet vooruit, veel van richting veranderen, hoef geen haakse bochten te zijn, je kan ook een grote folte rijden met rechte stukken, paar meter recht stukje draaien recht en weer stukje draaien, enz. worden ze wel weer rustig door, je hoef er dan niet aan tegen te houden.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:32

Ik heb dit probleem ook met mijn verzorgpaard.
Het probleem dat erbij komt is dat hij tot een paar jaar geleden een manege paard is geweest, dus hij is nogal van trucjes uitvoeren en je zoveel mogelijk uittesten.
Nu is hij voornamelijk een karpaard, dus hoeft hij eigelijk alleen maar de gangen, stap en lichte draf uit te voeren.
Als hij het moeilijk krijgt en die paar passen wijken wat hij heus kan gewoon liever wilt ontwijken, dan gaat hij in mijn handen hangen.
Veel mensen zeggen dan, drijven. Maar hij hangt vrolijk verder en gaat harder.

Ook heb ik laatst de tip gekregen om gewoon de teugels los te gooien als hij hangt.
Ook (ja het is wel een iets ander verhaal mijn vzpaard vergeleken met die van jou) is mij een tip gegeven dat ik heel veel moet afwisselen, zodat hij geen tijd heeft om te hangen.
Bijvoorbeeld 5 passen arbeidsdraf, 5 passen draf verruimen, volte, dan in de volte pasje wijken en zo de hele tijd maar door.
Wel doodvermoeiend maar het helpt misschien wel?

Succes ermee, en ik volg dit topic ook even voor meerdere tips.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:38

Je moet eraan denken dat als ie niets heeft om aan de voorkant vast te pakken ze ook niet zo makkelijk kan gaan hangen, probeer dus zelf niet je paard tegen te houden.
Als ze toch begint te hangen kan je een snelle ophouding maken (wel meteen weer helemaal ontspannen in je hand) waardoor ze weer op d'r eigen benen moet gaan lopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:48

Dit komt heel snel voor bij jonge paarden Ja
Die lopen wat sneller op de voorhand en zoeken in het begin veel steun en willen dan wel eens gaan *hangen*
Je moet goet zorgen dat je met lucht rijd in je hand . lekker vanuit achter laten lopen.
Veel overgangen rijden zonder je handen hier in te gebruiken maar juist je zit.
En idd wil hij dan (door bijv moe worden) te diep gaan lopen kan je een korte ophouding geven en met je been blijven komen.
Vaak is het een tekort aan been geven probleem. Hij moet niet harder maar ook niet de makkelijkste weg gaan zoeken succes Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:59

Ik heb ook dat probleem! Maar ik vrees toch wel voor vermoeidheid bij de mijne, ze is 12, en conditie is niet zo best doordat ik in de winter niet altijd kan rijden door het weer. Maar ze komt dus echt super naar beneden, maar plots gaat ze hangen, dan probeer ik mee te geven met de handen, gewoon even naar voor en dan probeert ze haar hoofd zelf te dragen, en dan gaat het beter tot ik weer oppak, dan doe ik het opnieuw en dergelijke. Want op haar snoeter laten vallen helpt niet, ze is snel genoeg om te reageren hoor Knipoog! Been bijgeven is ook moeilijker want dan gaat ze gewoon sneller, tikje met zweep helpt wel maarja dan zit dat hoofd weer in de lucht..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:45

Celia schreef:
Want op haar snoeter laten vallen helpt niet, ze is snel genoeg om te reageren hoor Knipoog!

moet je ook niet te letterlijk nemen Knipoog haha

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:21

veel schouder voor laten lopen en overgangen rijden, binnen hand ontspannen en of regelmatig los of bijna los laten, voorwaarts zijwaarts rijden met binnen been, buiten hand van de hals en gesloten houden, binnen knie naar beneden houden en opzij naar buiten drukken.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:52

Ik ken het probleem.
Ik doe mijn buitenteugel even omhoog en als dat niet helpt even de teugel snel los en weer oppakken. Bij mijn paard gaat dit heel goed.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:15

MaaikeMo schreef:
gewoon een keer op zijn snoetert laten vallen... als ie heel hard gaat hangen.. ineenkeer de teugels helemaal los geven.. als je dat een paar keer hebt gedaan hangen ze niet meer zo snel;) succes

Waar heb jij leren rijden??? Dit is dus NIET de manier om je paard het "hangen" af te leren. Een hangend paard betekent dat hij niet goed van achteruit loopt en zichzelf dus niet draagt, daardoor gaat hij hangen. Dit los je idd op met veel overgangen rijden en halve overgangen (je paard laten wachten) maar dus NIET door je paard eerst toestaan dat hij mag gaan hangen en dan ineens hem ter aarde laten storten, wat een flauwekul!!!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:44

MaaikeMo schreef:
Celia schreef:
Want op haar snoeter laten vallen helpt niet, ze is snel genoeg om te reageren hoor Knipoog!

moet je ook niet te letterlijk nemen Knipoog haha

Toch wel Tong uitsteken want wat maakt het haar uit als ik haar los laat? Dan is ze blij, heeft ze weer losse teugeltjes