alleen stap of ook een beetje draven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

alleen stap of ook een beetje draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:17

ik zit met een klein dilemma.

mijn verzorgpaard is nogal scheefgericht naar rechts,waardoor ze links trekt, het moeilijk heeft in het wenden naar links en op de linkerhand de neiging heeft te versnellen.

ik heb op dit ogenblik geen les, maar op aanraden van een zeer bekwaam iemand doe ik het op dit ogenblik zeer rustig aan:
- ze wordt eerst een tiental minuutjes gelongeerd
- onder het zadel wordt er alleen maar gestapt. die instructeur heeft me aangeraden uitsluitend te focussen op ontspannen, rustig stappen, vooral niet in de mond prutsen en geen moeilijke dingen uitproberen, zelfs geen cirkels. Enkel eenvoudige oefeningen zoals binnenhoefslag, afwenden, van hand veranderen, af en toe halt houden. Wel wil hij dat ik een heel klein beetje schouderbuitenwaarts doe, over heel korte stukjes (telkens over 5 passen), dat is de enige echte inspanning die gevraagd wordt. Hij wil voorts dat ik veel aandacht besteed aan het volgen/aanvoelen van de beweging van mond en rug.
Hij wil dat paard en ik elkaar absoluut vertrouwen/aanvoelen in stap alvorens verder te gaan.

dat zijn we nu al een tweetal maanden aan het doen. en ik merkt dat ons dat veel deugd doet. het paard is merkelijk rustiger. De ruiter, die heeft "niets anders te doen" dan op de voet te volgen wat paardje allemaal te vertellen heeft.

maar af en toe kriebelt het: zou ik toch geen stukje draf proberen? ze versnelt nog wel wat en heeft het nog altijd moeilijk links. maar ik vind dat je in draf veel duidelijker voelt dan in stap als het goed of slecht gaat. Enkele voorbeelden:
- als ze versnelt, denk ik eraan om aan om mijn eigen balans te verbeteren (ben Basis Rijkunst van Anne Muller aan het lezen), en probeer haar te vertragen zonder mijn handen te gebruiken
- als ze links trekt, laat ik links helemaal los en probeer haar dan vanuit de rechterteugel lang en los en rechter te maken.
het lukt niet altijd, maar er zijn toch wel elke keer goeie stukjes tussen. en als ik voel dat ze weer een beetje te hard van stapel gaat, ga ik onmiddellijk terug in stap.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Enkel stappen, en heel geleidelijk aan opbouwen? Of ook een beetje draven, wetende dat we nog niet in staat zijn èn onstpannen èn recht èn actief te draven (het is soms wat meer van het één, soms van het andere)?

Jethafa

Re: alleen stap of ook een beetje draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:10

Draven is ook iets wat je moet leren. Er komt een tijd dat je die overgang weer rijd en dan is het niet de eerste keer perfect. Net zoals je stap nu niet meteen perfect is.

Ik zou zelf eens een drafje proberen als jij denkt dat jullie er aan toe zijn. Misschien kun je eens een les nemen van een goede instructrice die jouw manier van werken ook deelt. Dan kan iemand ook jouw rijden beoordelen en bekijken hoe jullie verder kunnen.

Veel succes en, respect voor je geduld!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:57

hey..

lastig. zeker respect voor je geduld.

persoonlijk zou ik wel een drafje proberen.
zo te lezen ben je er erg serieus mee bezig. zo lang je het paard niet dwars zit, moet het kunnen. als hij in het land loopt, draaft hij toch oook en aan de longe, dus ik denk niet dat het wat kwaad kan.

waarom niet doen? alleen omdat het vertrouwen nog moet groeien? dat moet straks ook in draf

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:30

zo, ik heb inmiddels wat drafwerk aan mijn programma toegevoegd, en eigenlijk valt het best mee. Ze draaft rustig rond, maar ik voel wel dat ik niet alles onder controle heb (ze gaat graag snel, maar draagt zich niet, moeilijke buiging naar links,...). En zoals ik al zei, zodra ze (letterlijk en figuurlijk) een loopje met me neemt, gaan we onverbiddelijk terug over in stap en beginnen we van voren af aan. ik heb ook geprobeerd te galopperen, maar dat is nog echt niet te doen. dan is ze heel erg tegen de hand, haar rug is een betonnen plank, waardoor ik onmogelijk kan ontspannen en we elkaar dus vreselijk in de weg zitten.

ik moet er volledigheidshalve ook bij vermelden dat dat paard voordien met een pelham gereden werd, en ik nu op een dubbelgebroken trensje ben overgegaan. Toen ik er de eerste keer mee probeerde te draven, leek het paard ineens stuurloos. vandaar dat ik zo consequent veel stap, en in deze gang zoveel mogelijk problemen tracht op te lossen.

ik raad jullie bokkers dan ook aan om veel meer stapwerk aan jullie training toe te voegen! het is veel duurzamer werken, en als je goed leert luisteren en voelen wat je paard zoal te vertellen heeft, dan is het veel minder saai dan het op het eerste zicht lijkt!!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:13

Misschien heeft ze last van haar rug dan kan ze ook slecht inbuigen daardoor als je wat vraagd van haar loopt ze er dwars doorheen dus gaat ze rennen of harder lopen. Ik zou eerder aan de eigenaar vragen of er fisio of een ostiopaat bij kan komen. Om er naar te laten kijken. Want misschien ben je wel verkeerd bezig en wordt ze op deze manier nog stijver in haar hals en rug als je zo weinig met je paardje doet. Jou instructeur kan jou wel raad geven maar je weet niet of het goed is. en je zegt zelf zodra je gaat galoperen wordt haar rug als een betonnen plank ze verzet zich niet zomaar.

en als het wel werk ontduiken is moet je juist kleine voltes rijden en inbuigen en tempo wisselingen om controle te krijgen over het te bepalen van het tempo wat jij wil. Dus dan is het echt concequenter rijden en veel geduld. Knipoog en veel oefeningen in stap schouder binnenwaarts, wijken, stelling links stelling rechts het zal misschien nooit helemaal verbeteren maar wel beterder worden..

succes Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:53

Ik ben mijn paard met rugproblemen (arme en scheve bespiering) nu ook weer rustig onder het zadel aan het opbouwen nu ik een ander, goed passend, zadel heb.

En ik ben nu ook hoofdzakelijk aan het stappen, om ong. dezelfde reden als jij: de spanning eruit proberen te krijgen en een ontspannen los paard zien te krijgen.

Ik stap ong. 20 min., als ze dan echt ontspannen aanvoelt draaf ik 10 minuutjes, gaat het lekker doe ik wat meer, spant ze zich weer teveel op ga ik na een paar rondjes gelijk weer stappen en werk ik daarin verder.
Als ik die 10 minuutjes vol heb kunnen maken zonder grote spanning (heel veel grote slangenvoltes met echt rechtstellen voor het wisselen van hand) stap ik daarna lekker aan de lange teugel uit over straat.

Ik merk zelf dat ze wel duidelijk verbetert met het stapwerk.
Ze wordt losser en meer ontspannen.
Ik heb van de fysio oefeningen meegekregen zoals inderdaad veel wendingen met buiging, stelling naar beide kanten op de rechte stukken, stukjes wijken afwisselend links en rechts en stukjes schouderbinnenwaarts.

Voor mijzelf werkt dit stappen ook goed om weer te leren ontspannen en echt te leren zitten op haar.
Door haar spanning ben ik zelf ook steeds meer gespannen gaan zitten als reaktie op haar spannen, en dat moet er ook weer uit...

Naast het rijden longeer ik nog veel aan de dubbele longe, met en zonder pessoa en rijd ik aangespannen met haar.

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:47

wauw, goed bezig hoor!!
Ik vind stappen ook een goede oefening die veel rust kan brengen. Ik denk wel dat je op een gegeven moment voltes moet gaan rijden om hem rond te krijgen. Wat ik voorafgaand aan de voltes een goede oefening vind is de binnenhoefslag nemen, dus net een meter binnen de hoefslag stappen op de lange zijde om hem perfect recht te richten. Hij kan nu geen steun zoeken bij bakrand. Jullie komen er wel!

Groetjes

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:47

Hoe je het nu aanpakt is heel goed, ik zou wachten met draven en uitsluitend de instructie's van je instructeur opvolgen. Zo voorkom je dat je al het werk wat je nu verricht hebt dadelijk weer overnieuw moet gaan doen!