Jonge pony problemen met bit indoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Jonge pony problemen met bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:07

Hoi Allemaal,

Ik ben bezig om mijn jonge pony nu in te rijden meet bit(hij was al ingereden maar de eerste paar maand bitloos)
Zodra ik het bit tegen zijn mond aanhou gaat hij alle kanten op met zijn hoofd, ook zo hoog dat ik moeite heb om erbij te komen.
dus hij heeft op de één of andere manier gewoon een hekel aan het indoen.
Hij accepteerd het bit wel als die in is.
Nu wil ik dus proberen om het bit als een positief iets voor te zijn.
Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Want als hij het bit alleen al heel iets voelt(dus dat die tegen zijn voelharen komt) gaat zijn hooffd al alle kanten op.

Groetjes mandy

capopjekop

Re: Jonge pony problemen met bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:11

Ik zou zijn tanden eens laten controleren. Dan is dat iig uitgesloten. Het kan ook zijn dat hij het associert met rijden en daar mss geen zin in heeft. Dus mss kun je het oefenen zonder dat je gaat rijden, even indoen en daarna weer gewoon uitdoen en belonen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:16

Hij is wel aan het wisselen geweest, maar daar heeft hij nu geen last meer van. Het gebit is verder ook prima in orde, hij is in november nog nagekeken.

Het rijden zelf vind hij erg leuk, in de tijd dat ik nog bitloos reed had ik nooit geen problemen met omdoen.

Voordat ik hem gekocht heb was hij al wel zadelmak gemaakt, dus hij heeft daar ook een bit ingehad, ik weet niet of ze daar ook problemen hadden, maar hij heeft wel aan 1 kant een litteken bij zijn mondhoek, of dat er ooit iets gebeurd is? Geen idee..

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:29

Als de tanden in orde zijn, kan het zijn dat hij er gewoon niet aan gewend is en het eng vind. Het kan komen dat je hem eerst bidloos hebt gereden,maar dit hoeft natuurlijk niet!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:31

Hij is wel aan het wisselen geweest, maar daar heeft hij nu geen last meer van. Het gebit is verder ook prima in orde, hij is in november nog nagekeken.

Het rijden zelf vind hij erg leuk, in de tijd dat ik nog bitloos reed had ik nooit geen problemen met omdoen.

Voordat ik hem gekocht heb was hij al wel zadelmak gemaakt, dus hij heeft daar ook een bit ingehad, ik weet niet of ze daar ook problemen hadden, maar hij heeft wel aan 1 kant een litteken bij zijn mondhoek, of dat er ooit iets gebeurd is? Geen idee..

Hier kan het natuurlijk door komen, informeer eens bij haar oude eigenaren en vraag eens naar het litteken, misschien weten zij meer.

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:36

Jah dat zou ik wel doen, even met de vorige eigenaren erover praten,
en het kan ook zn dat ie het idd eng vind.

succes nog!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:46

misschien moet je anders een bit kopen met een smaakje eraan?

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:44

Probeer op je hand een snoepje te leggen enhet bit erop! En zodra die het bit in heeft proeft die iets lekkers werkt vast!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:53

Waarom dan niet bitloos blijven rijden, als er een lidteken in de mondhoek zit dat kan het best dat het dier er een trauma van heeft, dat valt wel op te lossen maar dat heeft tijd nodig miss wel jaren , heb je die tijd??

Ik heb wel eens les gegeven bij iemand en dat paard wilde ook heel moeilijk een bit in, toen ben ik in de mond gaan kijken en zag een lidteken op de tong het dier was beleerd met iets wat zijn tong door en door had kapot gemaakt, we hebben er voor gekozen toen een stang met tong vrijheid te gaan gebruiken en dat accepteerde ze wel.

Je kan mondwerk gaan doen, en zo gaan aanleren dat het iets in de mond hebben niet heel erg is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 08:24

HoresesLover schreef:
Als de tanden in orde zijn, kan het zijn dat hij er gewoon niet aan gewend is en het eng vind. Het kan komen dat je hem eerst bidloos hebt gereden,maar dit hoeft natuurlijk niet!

Dit topic is uit 2008. Waarom kick je steeds oude topics omhoog?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:40

Moderatoropmerking:
Dit topic is uit 2008. Ik denk dat de pony inmiddels wel gewend is aan het bit.