Ontzettend fel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Ontzettend fel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:28

Mijn merrie begint een beetje te puberen en dat merk ik vooral op de les of op concoursen. Ze reageert dan overal heel heftig op, vooral op passerende paarden. Ze kan zo om niets als een idioot beginnen te bokken of ze trekt opeens een sprintje, om vervolgens met een slidingstop stil te gaan staan. In het parcours maakt ze eerst een hele bokscene voor de eerste hindernis en bij elke krappe wending geeft ze ook even een bok. Met buitenrijden (wat ik bijna nooit doe) maakt ze zich vreselijk sterk.

Het lijkt nu alsof ik een onberijdbaar paard heb, kort door de bocht gezegd, maar dat is absoluut niet zo. Thuis is er niks aan de hand en afgelopen dinsdag in de les was ze hartstikke braaf. Het is gewoon dat ze af en toe verschrikkelijke kuren heeft. Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Zou het met leeftijd te maken hebben of..?

Britty

Re: Ontzettend fel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:16

Aangezien je paard verder braaf is thuis, ga ik er vanuit dat er geen medische problemen in het spel zijn. Ben je zelf zenuwachtig als je op concours gaat? Ik kan me voorstellen dat je, doordat ze dit een paar keer gedaan heeft, niet meer met een lekker gevoel (lees: gespannen) opstijgt. Ik zou dat zelf waarschijnlijk ook hebben: je weet wat je ongeveer te wachten staat en daar heb je natuurlijk geen zin in.

Mijn paard is op terrein met veel andere paarden en "nieuwe" indrukken ook altijd veel heftiger geweest. Nooit zo bont als jou merrie, maar het was ook iedere keer weer bal. Ik ben een aantal keren naar concoursen gegaan, de drukte opgezocht, daar over het losrijterrein gereden terwijl mijn instructeur erbij was. Na een aantal keren ging het beter. Voordeel van deze "remedie" was dat ik bij wijze van spreken een hele dag over dat terrein kon scheuren: ik moest niet om een bepaalde tijd te ring in, dus ik had de tijd voor mezelf en mijn paard om zo aan ons probleem te werken. Maar het had ook zeker wel met spanning van mij uit te maken. Ik ging niet echt goed om met mn zenuwen, mijn paard kon dit haarfijn voelen en ging daarom spelletjes met mij spelen.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:32

Nou in het begin speelde dat wel een rol. Ik liet haar dan heel lang stappen omdat ik het al aan zag komen: zodra ik zou gaan draven of galopperen zou ze weer beginnen. Eigenlijk sloeg dit nergens op want in stap deed ze het net zo goed.
Ik merk wel, nu ik haar meer aan het werk zet, ze de aandacht bij mij heeft en ook wel zoiets heeft van 'ik moet opletten'. Ik denk dat het geen kwestie is van op verschillende terreinen rijden, het gaat al sinds het begin zo.

zummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:59

heej
ik herken dat probleem want de mijne zit er ook in.
mij is verteld dat ik gewoon niet consuquent genoeg ben.
als ze het doet zet haar dan maar gewoon met haar hoofd tegen de bakrand aan of in een hoek. ze heeft dan snel door dat het wegcrossen geen zin heeft en zal weer meer op je letten. bij mij werkt het wel ze doet het niet meer.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:46

Misschien iets minder krachtvoer, of voer zonder haver.. werkt bij die van mij ook.. En altijd ff lekker longeren voor je gaat rijden!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:14

Ik raad je een flesje Bach Resque aan, gewoon een spuitflesje bij de drogist kopen en tijdens het opzadelen op vreemd terrein in de mond 2 pufjes doen bij het bit inbrengen.

Bij ons heeft het fantastisch geholpen en een, mij bekende, hengstenhouder gebruikt het ook tot volle tevredenheid...

Baadt het niet dan schaadt het niet en is verlies je €10,00

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:25

Nou het is niet zo dat ze hyperactief is, ze is juist ontzettend lui. Aan de voeding of zo ligt het dus ook niet. Over het algemeen moet ik haar echt heel erg 'rijden' om haar actief te houden, het gaat gewoon om dat geklier.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:21

Zodra ik ook maar een beetje gespannen ben, veranderen de meest brave beestjes van stal in enorme draken! Waardoor ik natuurlijk nog meer onbewust verkramp.. Ik denk dat als je een instructrice oid meeneemt waardoor jij je beter voelt, dit meteen zal uitstralen naar het contact met je paard en bij problemen kan iemand je gericht helpen. Een goed idee dus van Britty denk ik.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:30

Ze heeft het de ene keer wel en de andere keer niet. Ik ben niet bang voor haar gedrag en ben ook niet gespannen. Natuurlijk let je wel op, maar ik zit er zeker niet verkrampt op. ik vind het gewoon verschrikkelijk irritant Knipoog

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:58

Mischien help het als je er niet zoveel mee bezig bent. anders word het alsmaar erger.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:01

Heeft je paard veel ervaring op concours? Misschien is het ook wel een beetje onwennigheid.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:18

Ik ben er ook niet echt mee bezig, zoals ik al zeg ik zit er niet gespannen op en ik kan haar ook best rijden als het zo gaat. Daarnaast is het voor haar geen probleem om met 5 minuten losrijden een proef of een parcours te rijden. Ze heeft genoeg ervaring, daar ligt het niet aan. Ik denk zelf dat het toch een beetje de leeftijd is.