Heupen optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Heupen optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:05

Hee!

Zoals de titel al zegt, ik trek momenteel, of nou al heel lang eigenlijk, mijn rechterheup op. Hierdoor komt ik scheef in het zadel te zetten, of liever gezegd hang ik naar links.

Ik druk mijn hakken goed uit en mijn tenen zijn naar binnen gericht (echt waar!). Iemand raadde mij aan om de beugels ongelijk te maken (dus rechts korter) waardoor ik meer op rechts zou steunen, dit hielp niet echt en heb ze daarom na een tijdje maar weer gelijk gemaakt.

Maar waar het dus omgaat, heeft er iemand tips om mijn benen, of heupen, beter omlaag te houden.
In de galop trek ook mijn benen of mijn heupen op, ik weet niet precies wat ik dan doe, maar ik kan dan niet altijd goed mijn beugels vasthouden, vooral mijn rechterbeen.

Ik ben wel aan het oefenen dit goed te leren, en ook goed in het zadel te gaan zitten. Maar heeft er iemand nog extra tips en trucs hiervoor?

Misschien wat het een beetje onduidelijk, maar dan hoor ik het wel.

Xx Charelle. Lachen

Anoniem

Re: Heupen optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:36

Dergelijke probleempjes kun je dmv gerichte oefeningen ook prima buiten het zadel te lijf gaan. Hiervoor zijn verschillende goede boeken te koop, maar je zou ook kunnen denken aan bv een houding- en zitclinic zoals die bijvoorbeeld door Petra Rossler gegeven worden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:16

Ik ga met Sonja mee.

Verder heeft iedereen een voorkeurskant en je paard ook. Rechtshandige mensen hebben vaak een meer naar beneden en naar voren staande rechterschouder en de rechterheup enigzinds hoger dan de linker. (Meestal met een lichte afwijking van de wervelkolom naar links).
Ik denk dat zo'n patroon zich kan versterken doordat je een aantal dingen wil compenseren:
- (lichte) scheefheid van het paard
- moeite met onafhankelijk zitten
- moeite hebben met sturen / overwicht hebben op het paard

Wat je aangeeft over het galloperen geeft aan dat je in elk geval moeite hebt met onafhankelijk zitten. Zo te horen knijp je met je bovenbenen om in het zadel te blijven zitten.
Je kan zonder beugels rijden eerst in stap, dan in draf en daarbij gaan voelen hoe je benen naar beneden zakken. Omdit gevoel nog meer te krijgen kan je losmaak oefeningen doen in het zadel. Rondjes draaien met de tenen en de enkels. Je knieën overdreven optrekken, naar buiten draaien en weer laten zakken. Je benen naar voren en naar achteren slingeren.
Voor je bekken kan je van voor naar achteren rollen (rug hol/bol) en van links naar rechts. Raak met je hand je teen aan, waarbij je een stretchend gevoel krijgt in je kuit.
Stretchen voor het rijden werkt ook, maar zorg dat je spieren al enigzinds opgewarmt / doorbloed zijn. Dus na een stukje fietsen of rennen. En dan vooral de spieren aan de binnenzijde van je bovenbenen, je hamstrings en je kuiten.
Filmpje waarin oefeningen te paard duidelijk worden getoond: http://www.videojug.com/film/how-to-imp ... rse-riding
Nummer 6 toond scheef zitten!
Bij inknikken kan het ook helpen om bij wendingen je binnenhand diagnoaal naar boven te brengen. Je binnenschouder gaat omhoog waardoor je binnenheup niet wegknikt - je maakt je binnenzijde lang. Oefen in voltes en rij alsof je ogen in je borstkas hebt. Zelf probeer ik mijn armen als het kan of tegen mijn zij te houden (vind ik erg moeilijk) en vooral kijken waar je heen gaat. Focus niet te veel op het paard.
Nog een oplossing kan zijn door de stijgbeugel van het omhoog getrokken been over het zadel te slaan. Vervolgens duw je je been (zonder beugel idd) bewust naar de grond.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:27

Ik ga bijna helemaal met Lise81 mee. Het zijn echt heel goede tips, maar: rijden zonder beugels vind ik alleen een goede oefening als je daar die bewuste spieren al voor hebt. Ik bedoel dus die spieren aan de binnenkant van je dijbeen, waar je dus niet mee moet klemmen, maar die je wel moet hebben.
Ik had precies hetzelfde en ook met mijn rechterbeen, die gewoon een eigen leven had. Wat mij geholpen heeft is rechts de dijbeenspieren op te rekken, op de trap, op de fiets zelfs, enzovoort. Ontwikkelen die slappe hap Haha! ! Daarmee maak je de spieren langer en steviger en dat helpt enorm. (Het zijn de spieren die langer moeten worden en niet je been).
Wat mij ook hielp tegen inknikken is constant doen alsof je heupen vastzitten aan die van het paard en je schouders aan die van het paard. Dus niet meehangen in de bocht (dat verplaatst je gewicht naar binnen en het paard loopt tegen die druk in, naar buiten dus) of in de galop. Schouders en heupen blijven recht, horizontaal zeg maar, en bewegen alleen mee in de richting. En als je een instructrice hebt die zegt "Ga es lekker ontspannen zitten" helpt dat natuurlijk ook enorm. En overgangen stap-galop en weer terug hebben bij mij ook goed geholpen. Dan heb je alle tijd om eerst goed te gaan zitten Haha! .
Succes!

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:36

Wat een goede tips allemaal. Ik denk zeker dat ik hier iets aan heb. Helaas zullen niet allle oefeningen te paard lukken, ik heb namelijk een vierjarige. Dus dat is dan toch wat moeilijker, maar sommige oefeningen kan ik denk ik wel doen. Ik heb wel 1x in de week priveles en max. 3x in de week groepsles, dus ik wordt er wel regelmatig aan herinnert.

Belangrijk dat ik nog vergeten heb te melden zijn een aantal dingetjes. Ik heb in mijn bovenrug scoliose en mijn rechterbeen is langer dan mijn linkerbeen. In normaal lopen heb ik hier zooltjes voor. Ik ga dus naar een podoloog, naar chiropractie en ben ook bij ostheopathie geweest. Momenteel ga ik ook naar iemand die eigenlijk homeopaat is maar ook lichamen rechtzet, zeg maar. Clown Heeft niet echt een naam. Zij zet alle werveltjes telkens recht en het wordt steeds rechter. Maargoed, zij heeft kunnen 'zien' dat mijn rechterkant veel minder ontwikkelt is dan mijn linkerkant. (schouderblad kleiner en dat soort dingen). Wat ik ook doe, dat wordt verklaart door de vorige zin, is dat ik met mijn linkerhand/arm veel meer kracht uitoefen dan met mijn rechterhand. Dit is vooral op de linkerhand erg vervelend, want ik kan die arm nauwelijks ontspannen terwijl het moeilijk is om mijn rechterarm wat meer aan te spannen.
Laatst bijgewerkt door Fleming op 31-01-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:39

ja er staat zeker ook goede tips voor mij bij want ik merk vaak dat ik ook 1 kant van mijn heupen omhoog trek.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:17

Dat is wel even een goed punt om te melden!! Scheefstand van je bekken en de scoliose komt door een beenlengte verschil? Of is er geen werkelijk beenlengte verschil, maar wordt dit veroorzaakt door de scoliose of door bekken scheefstand (afwijkingen van de wervels of spierprobleem)?
(ff checken)

Wat je in ieder geval moet blijven controleren is of je je zitbeenknobbels evenredig blijft belasten. Kortom, bij jou kan het er scheef uit zien - maar is het functioneel "recht".
Een goede controle is dus je paard, loopt en is je paard recht dan gaat het nog goed eigelijk. Behalve natuurlijk als je zelf klachten krijgt.
Overleg het met je behandelaar, hoe je zo weinig mogelijk hoeft te gaan compenseren met het rijden. Ik denk namelijk dat het fijn is als je passende oefeningen mee krijgt.

Spanning in je linkerhand is inderdaad lastig, ook om dat bewust los te laten. Ga rijden alsof je een vogeltje in je hand hebt. Die wil je niet fijnknijpen. Met je rechterhand is minder kracht niet erg, normaal hoor je niet erg op kracht te rijden - een goede coördinatie is wel belangrijk. Ben je links of rechts handig? Rechtshandigen hebben een betere coördinatie rechts. Met links kan dan ook de coördinatie (zit ook het stukje kracht in, maar ook timing bijvoorbeeld) slechter is. Je geeft te veel kracht. Door veel te oefenen (ook thuis, met bijv een glas oppakken e.d.) kan je dit verbeteren. Je kan spanning af laten vloeien door bewust je hand/arm te spannen en ontspannen en uit te schudden.

Je vierjarige moet er maar aan wennen dat iemand oefeningen doet op zijn rug denk ik. Cool (Misschien wil eerst iemand 'm vast houden?)

(Klinkt trouwens inderdaad erg raar een homeopaat die wervels recht zet? Zonder één of ander (para-)medische diploma liefst met BIG-registratie, zou ik niet aan mijn wervels laten zitten... maar dat ben ik. Hopelijk helpt 't voor jou.).

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:06

Nou, er is wel een degelijk beenlengte verschil. Maar met bepaalde rek oefening waarmee je de botuiteindes een beetje in de kom verandert worden ze gelijker.

Er is wel sprake van een diploma, maar ik zou het zo niet weten. Ik ben trouwens bij chiropractie terecht gekomen wegens rugklachten in de onderrug. Hier heb ik nu al veel minder last van, echt maar een enkele keer. Als mijn paard bokt voel ik het wel hoor. Tong uitsteken

Ik ben rechtshandig, maar snij met links. Merkwaardig dus, ik knip wel weer met rechts. Zoals ik al zei is links veel meer ontwikkelt. Dat ik met mijn hand knijp tijdens het rijden klopt eigenlijk niet, ik heb te veel spanning in mijn arm, en 'trek' daarom wat teveel met links, moeilijk te ontspannen.