Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oneilltje79 schreef:Voorlopig helemaal niet meer denken aan nageeflijkheid. Als je door gaat met de basis zoals dit paard het nu geleerd heeft kom je er nooit doorheen. Gewoon neus in de lucht en teugels in een boogje en lekker voorwaarts net zo lang tot ie leert zn rug daarbij te ontspannen. Zo kun je hem ook aan de longe nemen zonder die bijzets.
Als ie in die houding weer terug leert te ontspannen zal ie vanzelf naar voren toe het bit op gaan zoeken, op een correctere manier.
rindin schreef:[
Dikgedrukte ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je altijd contact moet houden.
Kan zijn dat ie met zn neusje in de lucht loopt, maar contact moet er wezen. Als je contact houdt
kan het paard het bit pas aannemen en van daar uit kun je gaan werken aan nageeflijkheid.
Door veel overgangen te rijden komt het paard meer op 4 benen en zal de aanleuning constanter en
lichter worden.
sammy1 schreef:maar gaat dat wel nog eruit dat gehang??
ze word nu 12 en is van veulen af aan bij de zelfde eigenaar geweest,
op het laatste deed ze niks anders dan steigeren bij die man,
dat heeft ze nog niet gedaan bij mij,alleen dat hangen.
oneilltje79 schreef:rindin schreef:[
Dikgedrukte ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je altijd contact moet houden.
Kan zijn dat ie met zn neusje in de lucht loopt, maar contact moet er wezen. Als je contact houdt
kan het paard het bit pas aannemen en van daar uit kun je gaan werken aan nageeflijkheid.
Door veel overgangen te rijden komt het paard meer op 4 benen en zal de aanleuning constanter en
lichter worden.
Zelf heb ik daar bij dat soort paarden wel superervaringen mee. Vanuit de ontspanning zoeken ze dan vanzelf naar voren toe het bit op zonder gehang. Ik train de paarden natuurlijk wel voor de springsport, maar daar moeten ze net zo goed ontspannen op het bit lopen als in de dressuur. En hangen wordt doordat daarbij het paard niet op de achterhand gaat nog zwaarder afgestraft. Ik denk dat mijn doel wat dat betreft hetzelfde is als bij de dressuurruiters hier.
oneilltje79 schreef:Lijkt me slim om hierover niet door te discussieren rindin, heeft de ts weinig aan
Maar ben het wel met je eens. En de springpaarden hier die hoger in de sport lopen zijn dressuurmatig allemaal zo ver dat ze ook een nette m- of z-proef zouden kunnen lopen. Die verfijning hebben ze in de parcoursen net zo goed nodig.