paard hangt op bit wat er aan doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

paard hangt op bit wat er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:29

hallo,

mijn nieuw paard hangt totaal op het bit,
ze is bij haar vorige eigenaar met pasoa bit gereden,
en altijd met bijzet gelongeerd geworden,
zodra ik bij haar ontspan voren gaat zij vol hangen,
dan duw ik haar wat meer na voren, nopen ik mijn hand maar gaat ze nog harder hangen,
heb geprobeerd om met lossere teugel te rijden,met een beetje contact duwt ze de hele rug weg,
hoe kan ik dit oplossen???
bedankt alvast.

Rindin

Re: paard hangt op bit wat er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:31

Overgangen, overgangen, overgangen. Het paard zoekt steun op jouw handen, waarschijnlijk omdat ze op de voorhand loopt. Door veel overgangen te rijden komt ze beter op 4 benen en zal de aanleunig ook beter worden. Succes

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:33

Idd veel overgangen en goed van achter naar voren rijden. Heb je instructie die je kan helpen?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:36

Ik zou eerst beginnen met wat stapwerk. consequent vragen en geven (los laten) begint je paard te hangen ga je stilstaan en direct weer weg stappen. Dit herhaal je een aantal keer snel achter elkaar tot je vlot stil staat. Dan ga je weer verder met stelling vragen en weer geven.
Een manier die niet erg netjes lijkt, maar wel goed werkt is het volgende: Je gaat met je hand recht naar voren en in het contact wat je met de mond hebt geen je kleine ophoudinkjes naar boven. Hiermee vraag je je paard naar boven. Doordat een paard van nature de neiging heeft de andere kant op te gaan zal je paard naar beneden willen. Doe dit, en of je paard nou toe geeft of niet, laat maar los en laat je paard het dan even uit zoeken. Vervolgens herhaal je dit een aantal keer. Dit truukje werkt goed, maar is uiteraard wel eentje om ook weer af te leren.

Begin in iedergeval niet aan hulpteugels, dat is niet nodig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:36

Voorlopig helemaal niet meer denken aan nageeflijkheid. Als je door gaat met de basis zoals dit paard het nu geleerd heeft kom je er nooit doorheen. Gewoon neus in de lucht en teugels in een boogje en lekker voorwaarts net zo lang tot ie leert zn rug daarbij te ontspannen. Zo kun je hem ook aan de longe nemen zonder die bijzets.
Als ie in die houding weer terug leert te ontspannen zal ie vanzelf naar voren toe het bit op gaan zoeken, op een correctere manier.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:43

oneilltje79 schreef:
Voorlopig helemaal niet meer denken aan nageeflijkheid. Als je door gaat met de basis zoals dit paard het nu geleerd heeft kom je er nooit doorheen. Gewoon neus in de lucht en teugels in een boogje en lekker voorwaarts net zo lang tot ie leert zn rug daarbij te ontspannen. Zo kun je hem ook aan de longe nemen zonder die bijzets.
Als ie in die houding weer terug leert te ontspannen zal ie vanzelf naar voren toe het bit op gaan zoeken, op een correctere manier.

Dikgedrukte ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je altijd contact moet houden.
Kan zijn dat ie met zn neusje in de lucht loopt, maar contact moet er wezen. Als je contact houdt
kan het paard het bit pas aannemen en van daar uit kun je gaan werken aan nageeflijkheid.
Door veel overgangen te rijden komt het paard meer op 4 benen en zal de aanleuning constanter en
lichter worden.

vjellko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:45

Ik rij een Fjord die lopen van nature meer op de voorhand. Ik ben met m'n lessen ook veel aan het "schakelen". Je maakt ophoudingen (en niet met je handen maar je gewicht naar achteren verplaatsen) waardoor je paard terug komt, vervolgens rij je je paard onder je vandaan.. Als je dit vaak doet leert hij z'n achterhand er onder te brengen, gaat op 4 benen lopen en hoeft niet meer op jou hand te "hangen" .. en inderdaad, probeer een instructrice/instructeur te vinden die je hierbij kan helpen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:47

Alle paarden lopen van nature meer op de voorhand Knipoog Het is ook niet zo raar, dat als je je paard gewoon zijn gang laat gaan dat ie dan gaat hangen, het gewicht zit toch voor. Met de rest van je opmerking ben ik het wel eens hoor Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:47

dank jullie voor de reacties hier heb ik wat aan,
hulpteugels gebruik ik zowiezo niet,
omdatdie ookalmet pasoa altijd gereden is,heb ikgewoon een d trains erin,
ik ga er hard aan werken,
bedankt

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:48

heey, ja dat probleem ken ik,

rij ind veel naar vooren en veel met je been rijden,
ook veel overgangen rijden en slangevoltjes kan ook helpen.

suc6

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:50

Longeren met een pessoateugel zou ook kunnen helpen. Hier kunnen ze niet op gaan hangen, want zodra ze dat doen, wordt de achterhand eronder getrokken. Hiermee leert je paard goed de achterhand eronder te zetten en de rug te ontspannen. Heeft bij mij heel goed geholpen!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:51

idd veel overgangen.
elke keer als hij/zij iets gaat hangen, terug naar de stap.
en dan ook élke keer he?!
ik heb dit ook gedaan, maar natuurlijk wel met hulp van mijn instructrice. Ik heb heel even gehad dat het niet helemaal werkte, maar dat was na 1 les weer verholpen.
Mijn pony hangt nu echt nooit meer Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:55

ik heb les en zij heeft me dit ook zo uitgelegd en het hielp even,
maar daarna ging ze weer vol hangen,
denk ook dat ik meer geduld moet hebben,

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:56

rindin schreef:
[
Dikgedrukte ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je altijd contact moet houden.
Kan zijn dat ie met zn neusje in de lucht loopt, maar contact moet er wezen. Als je contact houdt
kan het paard het bit pas aannemen en van daar uit kun je gaan werken aan nageeflijkheid.
Door veel overgangen te rijden komt het paard meer op 4 benen en zal de aanleuning constanter en
lichter worden.

Zelf heb ik daar bij dat soort paarden wel superervaringen mee. Vanuit de ontspanning zoeken ze dan vanzelf naar voren toe het bit op zonder gehang. Ik train de paarden natuurlijk wel voor de springsport, maar daar moeten ze net zo goed ontspannen op het bit lopen als in de dressuur. En hangen wordt doordat daarbij het paard niet op de achterhand gaat nog zwaarder afgestraft. Ik denk dat mijn doel wat dat betreft hetzelfde is als bij de dressuurruiters hier.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:57

geduld is een schone zaak, in alles wat je met dieren doet. Daarnaast moet je goed opletten dat je consequent blijft. Blijven doorgaan, goed opletten dat je niet steeds je hulpen gaat veranderen voor hetzelfde onderdeel. En veel met je zit doen en weinig met je handen, maar wel contact blijven houden. Hoop dat je eruit komt zo!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:58

maar gaat dat wel nog eruit dat gehang??
ze word nu 12 en is van veulen af aan bij de zelfde eigenaar geweest,op het laatste deed ze niks anders dan steigen bij die man,dat heeft ze nog niet gedaan bij mij,alleen dat hangen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:59

sammy1 schreef:
maar gaat dat wel nog eruit dat gehang??
ze word nu 12 en is van veulen af aan bij de zelfde eigenaar geweest,
op het laatste deed ze niks anders dan steigeren bij die man,
dat heeft ze nog niet gedaan bij mij,alleen dat hangen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:00

oneilltje79 schreef:
rindin schreef:
[
lichter worden.

Zelf heb ik daar bij dat soort paarden wel superervaringen mee. Vanuit de ontspanning zoeken ze dan vanzelf naar voren toe het bit op zonder gehang. Ik train de paarden natuurlijk wel voor de springsport, maar daar moeten ze net zo goed ontspannen op het bit lopen als in de dressuur. En hangen wordt doordat daarbij het paard niet op de achterhand gaat nog zwaarder afgestraft. Ik denk dat mijn doel wat dat betreft hetzelfde is als bij de dressuurruiters hier.

Kan aan mij liggen, maar is dressuur niet de basis voor ook de springsport? Je paard moet lekker door het lijf zijn voordat hij een parcours kan springen lijkt mij. Met dressuur als basis bedoel ik niet dat hij M of Z moet lopen, maar dat hij goed aan de hulpen is,
goed door het lijf loopt en lekker op 4 benen loopt. (volgens mij gaan we hiermee wat offtopic, maar goed...)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:00

Als je denkt dat je haar niet zelf erdoorheen krijgt zou je haar eventueel een maandje bij je instructeur kunnen zetten. Die kan misschien een begin maken waarmee jij verder kan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:02

Tuurlijk kan dat gehang er wel weer uit. Het paard is gewoon verkeerd gereden en is daardoor op het bit gaan hangen. Ieder paard kan zonder hangen lopen, als je hem maar op de juiste manier traint. Het is een feit dat een paard dat op de voorhand loopt gaat hangen. Als je hem meer op de achterhand krijgt komt hij van voor wat omhoog en wordt hij dus ook lichter.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:03

Lijkt me slim om hierover niet door te discussieren rindin, heeft de ts weinig aan Knipoog
Maar ben het wel met je eens. En de springpaarden hier die hoger in de sport lopen zijn dressuurmatig allemaal zo ver dat ze ook een nette m- of z-proef zouden kunnen lopen. Die verfijning hebben ze in de parcoursen net zo goed nodig.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:04

ja dat is wel een idee,
ik zal het haar eens vragen,
bedankt voor jullie zeer bruikbare tips.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:06

oneilltje79 schreef:
Lijkt me slim om hierover niet door te discussieren rindin, heeft de ts weinig aan Knipoog
Maar ben het wel met je eens. En de springpaarden hier die hoger in de sport lopen zijn dressuurmatig allemaal zo ver dat ze ook een nette m- of z-proef zouden kunnen lopen. Die verfijning hebben ze in de parcoursen net zo goed nodig.

Haha, daarom zei ik al "we gaan offtopic". Maar je geeft al aan dat je het met me
eens bent, dan is er dus ook geen discussie meer nodig Knipoog
Ik hoop dat de TS onze tips kan gebruiken! Succes ermee

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:10

ik ga flink oefenen ik zal foto s maken,
en dan hier plaatsen,
dan zien jullie of ik het goed doe of niet,
ik heb 1 foto waar ze doet hangen,
Afbeelding

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:28

Zo aan je foto te zien is los durven laten een eerste stap. Wees niet bezig met nagefelijk rijden, maar met de motor. Dit kun je doen in stap, of zoals andere hier ook al hebben gezegd met overgangen.
Zelf heb ik geleerd te stappen, heel verzameld, dat écht iedere stap van jou is. Stilstaan stapje en ook metteen weer kunnen stilstaan (kan alleen als je paard er geen druk op neemt, door herhaling gaat dat lukken) en weer een paar stapjes tot je het idee hebt dat je ieder stapje echt bepaald. dit hou je even vol en dat lat je je paard weg stappen in een swingende voorwaartse stap met zijn oren minimaal onder de schoft (om een idee te krijgen van hoe laag) gaat zijn hoofd omhoog? begin je weer met verzameld. Kun je een keertje stelling of schouder binnen/buiten vragen en weer lang. kort gezegd: moeilijk moeilijk moeilijk en los=makkelijk.