Ik kan me niet ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Ik kan me niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 09:41

hallo allemaal,
Sinds oktober heb ik een nieuw paard. Hij is super lief en super groot, maar dat drukt de pret niet hoor. Ben stapelgek met hem. Ik heb hem overgenomen van mijn instructrice. In het begin ging alles goed en geen problemen gehad. Maar ik heb intussentijd 5 weken niet kunnen rijden ivm virus van het paard. Nu zijn we weer begonnen, maar alles gaat gewoon fout. Zelfs in de les. Ik ben inmiddels even een poosje van instructrice veranderd, omdat zijn oude baasje het niet kon aanzien dat het paard minder werd. Kan ik niets aan doen, tja 5weken rust gehad en dan gaat de bespiering wel weg. dit leverde bij mij stress op, omdat zij wist hoe het paard liep en hoge verwachtingen van mij heeft. Even wat info, mijn paardje loopt op Z1 niv. en ik ben eerder ook z geweest, maar dat is me niet meer aan te zien hoor Bloos .

Nu het volgende probleem, zodra ik ga rijden, zet ik mijn rechterkant helemaal vast. Ik wordt s'nachts wakker van de pijn in mijn schouder. Dit levert met rijden echt de nodige problemen op, want het paard is wel goed los en doordat ik hem vast zet, gaat hij behoorlijk in verzet, zo erg dat we gister op de achterbenen stonden. Ik vind dit zo vervelend, want op de andere hand gaat het super goed, maar op de een of andere manier zet ik mijn schouder zo vast en kan ik hem ook niet meer los laten. Mijn instructeur die ik nu heb denkt dat het aan mij aanleuning in mijn benen zit. Ik druk niet genoeg aan met mijn rechterbeen. Hier heb ik ook weinig druk in ivm een heupziekte. Nu zegt hij dat ik met een grotere spoor moet gaan rijden, terwijl mijn paardje super gevoelig is aan het been. Hij adviseerde mij een stompe spoor van 4cm.Boos!

Heeft iemand voor mij tips dat ik me kan ontspannen in mijn rechterschouder tijdens het rijden. Ik zeg tegen mezelf iedere x dat ik los moet laten en dan gaat het weer even goed en vervolgens zit ik er weer zo strak als het maar kan er op. dus dan gaat het weer fout. Ik weet het echt niet meer, ik heb dit in het verleden nooit gehad. Ik heb hem vaak zat gereden bij zijn vorige eigenaar en dat ging altijd super, maar nu.... het ziet er niet uit. Ik kan alleen nog zeggen hellup....

ikenindi

Re: Ik kan me niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:44

heb je wel goed evenwicht? anders evenwicthsoefeningen? kan op paard (desnoods aan de longe en zelf oefeningen voor jezelf doen), maar ook op zo`n gymbal... zijn tegenwoordig niet duur meer. 6 a 7 euro...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 09:48

Mijn evenwicht is in orde, alleen tijdens het doorzitten, kan ik me niet klemmen met mijn kuiten, waardoor ik me vastzet in mijn knieen. Mijn instructeur dacht daar ook aan en toen moest ik even aan de longe voor mijn evenwicht met handen los rijden en en zonder beugels, dit gaat overigens super goed.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:54

Misschien even naar de fysio? Er zijn ontspanningsoefeningen die jou bewust maken van welke spieren je onbewust aanspant. Even op google kijken: ontspanningsoefeningen Jacobsen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:57

en zonder zadel?

je moet dand enki k ook vertrouwen eerst krijgen, want het klinkt nu als spanning omdat je angst hebt?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 10:40

Angst heb ik niet, maar ik krijg hem niet omlaag tijdens het rijden, terwijl ik wel alles goed doe. Op een gegeven moment, dan ga ik hem vastpakken, omdat hij dan wel omlaag wil en dan zet ik mezelf dus ook vast. Dit is voor het paard niet prettig, want dan verzet hij zich en voor mij ook niet

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:43

Even je rug laten nakijken?

massage werkt mischien ook haha

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:24

Dit probleem is erg herkenbaar,
Ik heb het zelf namelijk ook altijd.
En dan ook alléén op de linkerhand met rijden!
Wat ik doe is gewoon stukjes rechtuit rijden,
en me paard dan maar een minuutje niet aan de teugel rijden.
Hierdoor kan ik me ontspannen en doe ik me teugels
een stukje langer zodat hij zich ook begint te ontspannen,
zodra het gespannen gevoel in mijn arm weg is
pak ik hem weer een beetje op en dan is het weg !

Misschien helpt het ook bij jou,
bij mij iig wel!

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:03

Inderdaad was bij mij ook de eerste gedachte: zonder zadel rijden!

Sterkte!!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:59

Ik heb zelf al jaren rug problemen, helaas bij mij niks aan te doen. Hierdoor kan ik niet lang doorzitten, Ook al span ikmijnbuikspieren aan of welke spier dan ook behalve mijn rug spieren, ik ga stuiteren in het zadel alsi langer da 1 rondje doorzit. Gelukkig rijd ik recreatief en niet zwaar dressuur