Uitproberen, wanneer houdt dat eens op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Uitproberen, wanneer houdt dat eens op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:53

Ik ben nu een maandje de trotse eigenaar van een enorm lieve ijsco. Ik rij er al 10 jaar op en kon er alles mee doen. Ik reed vooral in de lessen en ongeveer 1x per 2 weken alleen. Ik kon er altijd alles mee. Er was wel eens een meningsverschil, maar meer dan dat ook niet.
Vanmiddag ben ik ten einde raad huilend naar stal teruggekeerd (schaamschaam). Mijn paard is mij ontzettend uit aan het proberen en doet er alles aan om terug naar huis te kunnen keren en mij van zijn rug te krijgen. En tot mijn spijt moet ik zeggen dat het hem nog lukt ook. Hij haalt zulke rare fratsen uit dat ik bang word. Hij draait ineens om, is ineens overal 'bang' van, rent met grote bokkesprongen naar huis terug en als klap op de vuurpijl heeft hij nu door hij hoe mij er het snelste af kan krijgen: door super hoog te steigeren. Ik vind dat steigeren zo eng dat ik er af ga. Ik heb dat nu drie keer gedaan. Ik heb net een rit achter de rug waarbij hij meer op twee benen heeft gestaan dan op 4. Maar hij heeft het trucje door: als hij gaat steigeren, stap ik af en heeft hij zijn zin.
Nouja, ik terug naar stal. Daar waren gelukkig hele lieve mensen die mij hebben verzekerd dat het normaal is als een dier je uitprobeert en dat dit verder niks met mij het maken heeft. Ze hebben we gezegd dat ik er nooit meer zomaar af moet gaan, omdat hij zo de baas is over mij en niet andersom. Hij heeft een goede schop onder zijn kont nodig en hij moet meer respect voor me gaan krijgen. Maargoed, mijn probleem is dus dat ik hem niet aan durf te pakken als hij met rare (gevaarlijke) capriolen bezig is. Heeft iemand advies?

Ketaki

Re: Uitproberen, wanneer houdt dat eens op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:54

misschien iemand erop zetten, die daar niet bang voor is.

en anders zelf goed les nemen en iemand die je erdoorheen kan helpen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:59

Ik heb regelmatig les, maar als er iemand bij is, is er niks aan de hand. Mijn instructeur ging er wel eens alleen mee weg, maar daarbij laat hij het wel uit zijn hoofd om zoiets te flikken.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:00

komt me bekend voor, alleen met een jonge pony, zelf ingereden goed gegaan maar tijd geleden ging hij zijn grenzen verkennen, heel leuk en aardig tot die van elk dingetje nep ging schrikken en dan bokken en geweldig raar doen, net een stuiterbal zij mijn vriendin die toekeek Knipoog

ik vond het die tijd absoluut niet leuk het beestje te rijden, maarja hij moet erdoorheen !

Ik ben er op gaan zitten, gewoon gereden en steeds als die belachelijk nep schrok en begon te bokken gewoon gruwelijk voorwaards laten gaan, jij rennen omdat je mij eraf moet? jij krijgt rennen maar dan wel net zo lang als IK dat wil, toen was het grapje snel over..

Gewoon streng zijn en erdoorheen en dan weet ik zeker dat het over een tijd weer veel beter gaat!

je kan er wel een ander op zetten maar het probleem ligt een groot deel bij jou, jij bent bang en dat beestje weet dat dondersgoed, dus beste manier is er samen uit zien te komen (en ja dat is moeilijk maar lukt wel eventueel op les )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:04

Is het zo ineens gekomen dan? Omdat je zegt al 10 jaar op hem te rijden. Is hij van stal veranderd, van voer veranderd, rijd je nu veel buiten ipv in de bak etc etc.

Verder maakt het echt niks uit dat je afstapt, veiligheid gaat voor alles niemand heeft er wat aan als jij je nek breekt omdat je eraf klapt en een paard denkt immers niet in een term van 'winnen' maar hij doet dit omdat het hem iets oplevert.
Afstappen is niet erg, maar als je omkeert en dan naar huis gaat dan heeft het hem idd iets opgeleverd. Ga op de grond na het afstappen direct oefeningen van hem vragen (zorg bijv. dat je een lang touw bij je hebt), ga gewoon met hem lopen, vraag zijwaartse oefeningen, zet hem paar pasjes achteruit, lekker grondwerken onderweg.
Zorg iig zelf dat je niet teveel gefrustreerd of emotioneel erop reageert dan versterk je zijn gedrag alleen nog maar.

Probeer je zelf ook een beetje af te vragen waarom hij liever thuis is, dan dat hij lekker een buitenritje maakt. Vind hij het niet leuk of moeilijk om alleen te gaan, gaat hij liever met anderen. Houdt hij er niet van om lange stukken te gaan, vind hij het te saai, enz.

Misschien kan je nog eens precies beschrijven wat er nou gebeurt en wanneer.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:05

sja je gaat er toch doorheen moeten hoor. Erop en niet meer eraf voor je gedaan hebt wat je wilde doen. Punt. Zolang je eraf gaat als hij steigert, blijft hij steigeren.

Ik vind niet dat je paarden bont en blauw moet slaan, maar deze zou bij mij toch een pets tegen zn kont krijgen...

misschien kan je ook een bokriempje aan je zadel doen, zodat je je wat veiliger voelt?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:07

Bojangles schreef:
Is het zo ineens gekomen dan? Omdat je zegt al 10 jaar op hem te rijden. Is hij van stal veranderd, van voer veranderd, rijd je nu veel buiten ipv in de bak etc etc.

zij rijdt al 10 jaar ,maar heeft deze pony nog maar net Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:12

Nee ze rijdt al 10 jaar op dit paard maar heeft hem nu sinds kort gekocht!
Was, als ik andere topics van TS goed begrepen heb, een soort van manegepaard die een paar lesjes in de week liep.

TS, vraag of iemand op de fiets of lopend met je meegaat zodat deze in kan grijpen als het mis (dreigt) te gaan. Laat hem/haar eerst naast je paard lopen en langzaamaan steeds verder weg/achter je.
Op een weg lijkt het mij niet verstandig om te gaan vechten.
Steigeren en afstappen zou ik ook doen of proberen het steigeren voor te zijn, vaak gaan ze nl van tevoren de remmen in omdat al dravend om hoog komen niet makkelijk is Knipoog
Als je dit aan voelt komen héél hard vooruit schoppen, voor mijn part een mep met een zweep maar hij MOET vooruit!(en dit blijven doen!!)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:14

Heeft het paard nergens lichamelijk last??
Omdat hij het niet eerder deed en nu ineens wel??

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:15

Hij loopt al 11 jaar in een groep en hij voelt zich niet op zijn gemak als hij alleen op pad moet. Zet er een tweede paard bij en het probleem is verholpen.
Ik heb niet het idee dat hij het vervelend vindt om met mij mee te gaan, hij komt altijd meteen met zijn oortjes naar voren naar me toe. Ook met poetsen zijn er geen problemen, Ik hoef maar 'voet' te zeggen en hij tilt 1 voor 1 zijn hoeven op en als ik ook maar een beetje druk uitoefen met mijn hand, gaat hij meteen om.
Volgens een stalgenoot is hij me juist nu aan het uitproberen, omdat ik hem elke dag, meestal buiten, rijd. Vroeger was dit maar af en toe.
Buiten dat alles om is het ook geen gemakkelijk paard. Stronteigenwijs. Er zijn maar weinig mensen die hem echt kunnen rijden. Hij is wel erg gehecht aan zijn kudde. Hij kan ook nergens anders staan dan in zijn eigen weitje waar hij al zijn hele leven staat. Er is wel eens geprobeerd om hem in een andere wei te zetten, zo'n 500 meter verderop, maar dan breekt hij toch uit en komt doodleuk naar huis gelopen. Van de zomer stond hij 2 maanden in een natuurgebied, zo'n 10 km verderop. Hij is toen na een tijd over de veeroosters gesprongen/gestapt en heeft een poging gedaan naar huis te lopen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:17

ow dan had ik het fout verstaan... Dus je rijdt er al wel lang mee? Da's inderdaad wat anders...

Controleer dan eerst maar of hij fysiek in orde is...

Je kan ook je lesgever vragen om mee te fietsen op wandeling?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:20

Hij wil gewoon graag bij zijn kudde blijven en geef hem geen ongelijk hè, daar is die paard voor Haha!

Maar stap gewoon af, en ga op de grond gewoon verder waar je mee bezig was. Het maakt voor hem geen verschil of jij er nu op zit of dat jij er naast loopt. Merk je dat hij weer met zijn hoofd bij jou is en weer lekker doorloopt, stap je weer op.

Zou het rondje eerst wat kleiner houden, zijn beloning is dan dat hij eerder weer bij zijn groep is.

En wissel het af, de ene keer alleen naar buiten, andere keer met een maatje.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:23

Mijn paard wilde alleen niet weg, werd levensgevaarlijk dan en mocht van mijn ouders dus ook niet alleen weg.
Als mijn vriend of vader op de fiets meeging of een vriendin met paard was er niks aan de hand maar alleen? Echt levensgevaarlijk.

Ik denk dat je de strijd op je paard dan niet aan moet gaan, je kunt dan idd beter even ernaast gaan lopen en het verderop weer proberen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:41

Ja, dat is dus ook mijn probleem: als er iemand naast loopt of fietst, loopt hij doodnormaal. Dus niemand kan me hierbij helpen, alleen advies geven.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:03

Tja dan wordt het een keuze maken..
Of door blijven modderen en proberen met kans dat verkeerd af kan lopen(lees jij valt er naar af en wordt bang, of je krijgt steeds meer ruzie en vindt het niet meer leuk en ga zo maar door) of gewoon zeker een tijdje tot jullie helemaal aan de nieuwe situatie gewend zijn de strijd niet aangaan maar met iemand of paard er bij naar buiten. Je kunt dan ondertussen proberen wat oefeningen doen zodat hij goed doorheeft dat jij de baas bent (grondwerk en dergelijke) en het dan over een tijdje weer proberen!

Ik denk nl dat het voor het paard ook wel een beetje wennen is, in eens volledig door jou gedaan worden Lachen!!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:07

Je verhaal klinkt me wel bekend Lachen Toen ik Noah pas had (de eerste twee weken) was hij superbraaf, zette geen pas verkeerd, maar eenmaal hij meer gewend was, was het constant steigeren vanaf de eerste seconde dat je erop zat (en dan dus echt gwn non-stop hupsen) tot hij een kwartier later doorkreeg dat hij je er niet af kon gooien, en dan kon hij ineens weer perfect meewerken.

Ik denk dat heb bij hem toen vooral lag aan het voer, naast gewoon uittesten he. Bij de handelaar kreeg hij niet speciaal veel te eten, gewoon hooi en weidegang, en na die eerste twee weken bij mij (en lekker volgepropt geweest natuurlijk) had hij ineens energie voor 10. Grote kans dat je paardje dus altijd al eerder energieker was, maar dat zich nu pas uit omdat hij optimaal verzorgd wordt Lachen Ik snap dat je afstapt, ik persoonlijk stapte niet af, maar had daarna steeds minder zin om op te stappen ) Met als gevolg dat we enkele maanden enkel aan de hand zijn gaan wandelen, en als we toch gingen rijden, er altijd een ander paard bijwas (dan was er namelijk niets aan de hand). Iemand heeft me toen enorm geholpen door hem gewoon te longeren, maar erg duidelijk en kordaat, het lijkt zo gewoontjes, maar het was eerder een soort grondwerk aan de longe dan echt longeren. Hij heeft me er daarna ook mee geholpen (de eerste paar keren deed hij het alleen terwijl ik toekeek, leer je ook veel van Lachen ) en hij steigert nu al een jaar niet meer Haha! Ben me nu pas aan het verdiepen in grondwerk, en ik heb al gemerkt dat het eigenlijk dat was wat we toen (aan de longe weliswaar) deden.

Dus wat ik zou aanraden: grondwerk voor de verhoudingen nog eens goed duidelijk te stellen, en hulp Lachen En wandelen met twee is toch ook leuker dan alleen Knipoog

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:35

Doorzetten doorzetten doorzetten en zeker niet laten merken dat je bang bent en zeker NIET afstappen.
Ik weet waar ik over praat aangezien mijn merrie al een week of 2 regelmatig in de staak gaat en steigert en bokt.
Gewoon doen alsof je gek bent en toch doorrijden.
Wat ik wel veel heb is les want alleen kun je dit niet af.
Iemand die je stap voor stap verteld hoe je het moet oplossen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:47

En wat nu als ze achterover klapt en haar rug of in het ergste geval haar nek breekt...
Ik heb veel nare ongelukken zien gebeuren bij steigerende paarden. En dan kan je nog zo stoer of nog zo goed blijven zitten, als ze omver klappen dan gaan ze hoor en dan mag je geluk hebben als je er veilig onder weg komt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:48

Bojangles schreef:
En wat nu als ze achterover klapt en haar rug of in het ergste geval haar nek breekt...
Ik heb veel nare ongelukken zien gebeuren bij steigerende paarden. En dan kan je nog zo stoer of nog zo goed blijven zitten, als ze omver klappen dan gaan ze hoor en dan mag je geluk hebben als je er veilig onder weg komt.

Dan wegbrengen en er iemand anders opzetten niet bang erop gaan zitten en denken als ie wat doet ga ik er toch af want dan kun je er beter helemaal niet op gaan zitten dan wint hij elke keer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:53

Ik begrijp toch echt uit het verhaal van TS dat ze hem al 10 jaar rijdt en er eerst alles mee kon doen.
Is dat het geval, dan is het geen uitproberen meer, maar speelt er iets anders.

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:59

aan het "nep" schrikken, zou ik helemaal niets doen, gewoon door rijden en er geen aandacht aan besteden. hij probeert gewoon onder het werk uit te komen door te gaan nep schrikken.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:00

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp toch echt uit het verhaal van TS dat ze hem al 10 jaar rijdt en er eerst alles mee kon doen.
Is dat het geval, dan is het geen uitproberen meer, maar speelt er iets anders.

misschien omdat ie nou zijn weidegenootjes niet meer zo veel ziet misschien

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:00

Volgens mij begrijp je het niet helemaal Tooske. Ik snap ook niet dat veel mensen zo licht denken over een steigeraar. Je kan dan nog wel de beste ruiter erop zetten, maar als een steigeraar gaat en achterover klapt dan mag je bar veel geluk hebben als je eronder komt en er goed mee weg komt.

En een paard denkt niet in termen van ´winnen´ op die manier. Dat is allang achterhaald.

Heb ervaring met steigeraars en heb zelf ook eentje gehad die het verschrikkelijk deed. Daar wou je echt niet opzitten, die liet zich gewoon vallen hoor als ze ging, schuin achterover, dwars over de omheining achterover de sloot in etc.
Nee sorry heb nog wel een beetje verstand in mijn hoofd, aan lef geen gebrek maar aan verstand gelukkig ook niet!! Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:05

Ben ik het helemaal mee eens, bokken prima, maar steigeren is echt levensgevaarlijk.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:41

Nou mijn merie denkt absoluut wel in de vorm van winnen hoor!