De ene dag slecht lopen, en volgende dag weer goed?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

De ene dag slecht lopen, en volgende dag weer goed?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:07

Heey!

Ik open een topic hierover, omdat ik momenteel echt even niet meer weet wat mn paard heeft.

Hij is wat ouder (17/18), en heeft al meerdere blessures gehad. Vorig jaar toen ik hem net kocht, werd hij kreupel, en toen is hij lekker een paar maandjes de wei opgeweest.
Van augustus heb ik hem weer naar (een nieuwe) stal gehaald, en ben langzaam aan weer begonnen met rijden.
Een paar maanden daarna begon het alweer minder te gaan.
Ik heb hem toen naar een kliniek meegenomen, om foto's van zijn benen te laten maken.
Zelf dacht ik dat hij voor slecht liep, maar uiteindelijk bleek dus dat het vanuit zijn linkerachterbeen kwam.
Afijn, op de foto's bleek hij goed op zijn gewrichten te zijn, alleen had hij aan alle benen heeeeel licht artrose, niks om me zorgen over te maken.
Wel had hij linksachter in zijn knie, een groeiachterstand van vroeger, maar ook dat zou niet erg zijn...
Tijdje gestapt, en toen toch weer rustig erop geklommen en een beetje gaan stappen, en een rondje draf. Dat ging allemaal weer super!
Nu ben ik weer lekker intensief met hem bezig, maar niet langer dan 3 kwartier hard werken, of wat langer rustig aan. of buitenritjes.
Zodra ik te lang doorrrijd begint hij alweer te kwakkelen op zijn benen.
Het rare is dus dat hij de ene dag super heeft gelopen met rijden! En de dag daarna haal ik hem eruit om te wandelen, en loopt hij weer slecht, de dag daarna weer goed, enz, enz.
Terwijl hij dus soms een dag slecht loopt, is hij de volgende dag weer perfect.
Dus ik ben even ten einde raad..
Ik heb al tig keer gehoord dat hij teugelkreupel zou zijn, maar ik dacht zelf dat dat hele andere 'symptomen' waren?

Nou mag je hem met rijden ook niet in de weg zitten met je handen, je moet hem echt op je been rijden. Zijn achterhand treed er dan onder, en dan is er niks aan de hand.
Doe je dat niet gaat hij slechter lopen.. Dit heeft hij altijd al gehad, en bij bij mensen die echt hard inwerken met hun handen loopt hij dus slecht.
Ikzelf ben juist iets te zacht af en toe, en hij heeft ook nooit slecht gelopen bij mij.
In bakken met slechte ondergrond, loopt hij vaak ook wat slechter. Wat dat betreft is hij dus toch wel gevoelig op zn benen.

Maargoed, ik zou dus graag willen weten/horen hoe anderen hierover denken, en wat jullie mening is?

Ik ben al opzoek naar een goede instructie, die me hiermee kan helpen.

alvast bedankt!

groetjes Naomi

Marchador

Re: De ene dag slecht lopen, en volgende dag weer goed?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:42

Wat vervelend is dat zeg!
Van de artrose weet ik niets, misschien zou je daarover nog eens met de dierenarts kunnen overleggen in hoeverre het wel of geen kwaad kan.

Ik heb zelf ook een wat ouder paard (17/18), de laatste tijd is ze ook wat aan het 'kwakkelen', ze heeft bijna een week kreupel gelopen. Ik heb toen de fysio gebelt en die heeft gekeken.
We zijn nu weer lekker aan het beginnen met longeren. Op het begin loopt ze wat onregelmatig/stijf, maar als ze eenmaal warm is, dan loopt ze super. De dag daarna is ze weer stijf en loopt ze wat onregelmatig. Bij haar zal het meer komen door de leeftijd, ze is natuurlijk ook niet meer zo soepel als voorheen.

Misschien dat dit bij jouw paard ook zo is? Lachen

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:52

Ja precies, hier hetzelfde!

Ik heb hem 2 maanden geleden ook laten behandelen door een Chiropraktor, en een half jaartje daarvoor door een ostheopaat.
Niet omdat er wat mis was, maar voor een paardje op leeftijd altijd goed lijkt me?

Dus vanuit zn rug zal het niet komen.. Daar is hij losjes in.
Het zadel ligt ook goed, en ik rijd maar 3 x per week.
Als ik rijd loopt hij vaak zelfs beter als aan de hand. Dus ik vind het maar raar.
Ook moet hij altijd even goed opwarmen, het eerste kwartier is hij wat langzamer en stijver, en daarna is hij hartstikke soepel! Hetzelfde met wandelen, op de terugweg draaft hij zowat naar huis.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:26

Als ik het zo lees klinkt het vooral als een spierkwestie... De ene dag teveel gedaan, volgende dag stijf.... dag erna weer goed.
Ik zou er toch eens een fysio bij halen, die hem even helemaal nakijkt en ook even goed naar je trainingsschema kan kijken.

Teugelkreupel lijkt mij niet, als ik dit verhaal zo hoor, maar het blijft moeilijk beoordelen.

Succes er mee!!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 11:57

Teugelkreupel leek mij ook niet nee.
Het zou idd ook nog aan zn spieren kunnen liggen, ik zet hem laatste tijd af en toe is een kwartiertje onder het solarium (rode lampen), en dat schijnt ie ook wel lekker te vinden.

Fysio zou mischien wel een goed idee kunnen zijn, wat doet een fysio dan zoal?

Toevallig heeft hij afgelopen dagen niet meer goed gelopen, dus als het spierpijn zou zijn, heeft ie het al een week...
Echt kreupel is eht niet te noemen, maar gewoon ontzettend stijf, stug in zn lijf, en toch niet helemaal regelmatig, het dus maar geowon even losgestapt en gedraafd en daarna lekker een stukje buiten een staprit gemaakt. dat leek hem wel goed te doen.
Ik ga dus komende week maar even veel wandelen enz, en eens kijken hoe daarna loopt..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:14

Ik denk dat het toch inherent is aan de (lichte) artrose die hij toch al heeft. Dat veroorzaakt toch wat chronische stijfheid en onregelmatigheid. De ene dag lopen ze beter dan de andere dag. Zeker gezien zijn leeftijd denk ik dat je het eerder daar moet zoeken.