hoe pony sturen als die mee is als handpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

hoe pony sturen als die mee is als handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 23:04

hoi,
ik neem mn pony vaak mee als ik op buitenrit ga. ik zit dan zelf op mn paard. dit gaat dan redelijk goed. een drafje gaat ook wel redelijk alleen de galop is nog erg moeilijk. het zit namelijk zo. mn oudje (pony) galopeert harder dan mn paard. daardoor trek ik dus aan het touw maar daardoor stuur ik haar als het ware voor mn paard en rijden we dus weer ergens de bossen in ofzo.
hoe kan ik er nou voor gaan zorgen dat we gewoon rechtdoor kunnen blijven galoperen?
de paarden kennen elkaar erg geod staan bij elkaar in de wei enz. alleen het draven en de galop gaat op deze manier wat moeilijker.
wie heeft er een oplossing

aerdenhout1

Re: hoe pony sturen als die mee is als handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:07

Zorgen dat je pony achter je paard blijft. Dus zijn hoofd mag niet voorbij jou benen komen. Oefenen in de bak is de beste manier.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:10

bp Jeddah eens, die heeft daar dacht ik veel ervaring mee.

*Ik ga met aerdehout mee - was me voor Knipoog Ik typ blijkbaar sloom

Mijn mening is dat je dit het beste kunt oefenen in de bak en er voor zorgen dat je oudje beter op jou en je paard let en naar je luisterd. Misschien al korter nemen voordat je aandraaft/gallopeerd? En heel consequent zijn dat ze niet jou been voorbij mag, dus eerder achter je moet blijven dan voor je gaat lopen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 23:19

het probleem is dat ze in de bak niet voorwaards te krijgen is. op buitenrit dan weer wel alleen als ze links van mn paard mag lopen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:19

Loopt zij wel voorwaarts in de wei? Zo ja, dan kun je gaan oefenen. Misschien kun je je zweep aan haar kant houden. Wil zij je been inhalen, beetje zwaaien met je zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:31

Ook als je pony als handpaard mee gaat kun je hem met een hoofdstel meenemen. Je handpaard loopt naast je en je hebt in beide handen een teugel vast (net als bij het rijden), of beide teugels in je rechterhand, waarbij de buitenteugel aan de buitenkant van de hals van het handpaard heengaat. Of je neemt hem mee met een halstertouw aan een hoofdstel.

Afbeelding

Zweepje aan de kant waar het handpaard meeloopt, zal vaak de rechterkant zijn. Handpaard is zo makkelijk met de teugel te sturen/controleren.

Als je het Duits een beetje machtig bent:

http://www.halfter.de/handpferdereiten2.html

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:00

ken helemaal geen duits. maar pony is wat ouder en in de wei loopt ze dus helemaal niet door.ben net met haar naar het bos geweest.had halster aangedaan en de slofteugel als touw gebruikt(was lekker lang maar niet te). ging wel erg goed in draf liep ze voorop ze kent de weg zelf ook en paard paste zich netjes aan aan het tempo.gallop ging ook al beter heb der kort bij me gehouden alleen werd ze nou shago omdat ze niet hard mocht. maar ze heeft heerlijk genoten. ook i het heel vreemd maar het ene moment wil ze links lopen en dan weer rechts. als ik haar dat dan niet laat doen gaat ze weer heeel sloom lopen en als ik het wel toesta loopt ze lekker mee te dribbelen (fries stapt harder door)