Hoeken inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plox

Hoeken inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:00

Hallo,
ik wee tniet of hier al een topic over bestaat waarschijnlijk wel maar ik vind het niet zo direct Bloos

Ik heb dus een enorm probleem met het uitrijden van de hoeken Clown het lijkt soms of de bak is ovaal. Tong uitsteken
En als het me lukt valt mijn pony stil...
Iemand tips aub??
Haha!

Flurk

Re: Hoeken inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:02

blijven oefenen en vooral voor je uit kijken

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:02

Doen alsof je gewoon rechtdoor gaat en op het laatste moment toch de hoek omgaan. Paard mooi aan je binnenbeen houden. Zo heb ik het geleerd. als hij stilvalt: aandrijven, of zweep erbij. Afleren.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:14

Je zou om jezelf te helpen een autoband of iets dergelijks voor de hoek kunnen leggen zodat je gedwongen wordt daaromheen te rijden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:58

Goed je binnenbeen, binnenhand en buitenteugel gebruiken. Leg er idd iets omheen, een pion ofzo. Succes ermee!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:57

Je weet dat je pony stilvalt als je de hoeken inrijd. Consequent blijven dus. Kijk voor je uitkijken, waar je heen rijdt. En geef anders eens extra been voor de hoeken of een tikje voor het opletten.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:00

Er stond laatst toevallig een artikel in de Bit hierover.
Daarin stond dat je het beste evenveel druk op de teugels kunt houden. Als het paard terugvalt, moet je een korte, felle hulp met je been geven

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:53

dooroefenen

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

Het werkt inderdaad het beste door een pion in een hoek te zetten. Voor dat je de bocht ingaat vraag je stelling naar binnen en hou je je binnenbeen er goed aan. zo druk je hem de hoek in. Wil die stilvallen in de hoek geef je druk van achteren ( Beendruk dus ) Voor hou je hem in die stelling en je houd je binnenbeen er ook bij.
Succes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:04

Vergeet ook je binnenteugel niet, die moet het sturen begrenzen en geeft pas mee als jij besluit dat je de bocht gaat maken. Ik rijd heel veel vierkantjes, en oefen dus ook in het maken van haakse bochten op andere plaatsen in de bak dan alleen in de bochten. Je paard leert er keurige bochten mee te maken en onafhankelijk te blijven van de hoeken. Als jij bij B af wilt wenden moet hij dat toch ook keurig kunnen. Je verbeterd tegelijkertijd het rond komen van je paard om je been en ook de voltes gaan dan mooier... Best een goede oefening hoor!

Als het lastig is dan kun je inderdaad ven een pion of zo gebruiken, maar je kunt hem ook vlak voor de bocht stilzetten en vanuit stilstand de wending gaan maken...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:05

Dniesjj117 schreef:
Doen alsof je gewoon rechtdoor gaat en op het laatste moment toch de hoek omgaan. Paard mooi aan je binnenbeen houden. Zo heb ik het geleerd. als hij stilvalt: aandrijven, of zweep erbij. Afleren.

Afleren? Als je te ver de hoek in rijdt kan ik me niet voorstellen dat paarden mooi op tempo blijven.. Zelfde als jij aan het rennen bent en je moet opeens 90 graden naar links draaien..

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:14

patsur schreef:
Dniesjj117 schreef:

Afleren? Als je te ver de hoek in rijdt kan ik me niet voorstellen dat paarden mooi op tempo blijven.. Zelfde als jij aan het rennen bent en je moet opeens 90 graden naar links draaien..

Inderdaad Knipoog

winoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:16

voor je uit rijden en vooral voor uit kijken,en je pony goed voorwaarts houden, Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:46

Het is me niet helemaal duidelijk wat je probleem precies is. Is je paard nog niet sterk genoeg om de hoeken goed door te gaan met je ( niet vergeten dat een goed gereden hoek feitelijk een kwart kleine circel is he, dat vergt nogal wat!), of heb je er zelf moeite mee wanneer je in moet sturen, verlies je je zit doordat je je binnenbeen optrekt (veel gemaakte ruiterfout), laat je paard z'n binnenschouder vallen, etc?

Doe eens wat meer info over wat er precies gebeurt?

Plox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:49

Sonja schreef:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je probleem precies is. Is je paard nog niet sterk genoeg om de hoeken goed door te gaan met je ( niet vergeten dat een goed gereden hoek feitelijk een kwart kleine circel is he, dat vergt nogal wat!), of heb je er zelf moeite mee wanneer je in moet sturen, verlies je je zit doordat je je binnenbeen optrekt (veel gemaakte ruiterfout), laat je paard z'n binnenschouder vallen, etc?

Doe eens wat meer info over wat er precies gebeurt?

Het is eerder dat , ik probeer wel om hem de hoek in te sturen met men zit een benen maar het lukt gewoon niet Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:30

Niet vergeten dat je die teugels nou ook weer niet voor niets hebt he Knipoog Binnenbeen mooi lang houden, binnenhand van de hals, maar buitenteugel niet losgooien.
Gewoon aan je instructeur vragen of hij/zij eens wat extra aandacht aan de bochtjes wil besteden de komende les.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:15

Ik heb ongeveer het zelfde probleem. Ik heb dit alleen in de gallop. Dus hier even een stipje.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:40

Er worden al een heleboel tips gegeven.
Een ding vind ik nog belangrijk Tong uitsteken
Niet aan je binnenteugel gaan trekken, en dan je buitenteugel los laten.
klinkt stom, maar dat doen best wel veel mensen Tong uitsteken

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:48

Ik ga met Steffiee mee. Alleeen niet je buitenteugel los laten,
maar ligt vragen Knipoog. Goed op letten dat je niet gaat trekken, want dan word het nog veel erger Knipoog Succes er mee.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:34

Voor als je pony zelf echt de hoeken afsnijdt: wat meer gewicht op je buitenbeen brengen als je de hoek inrijdt.. niet gaan hangen, maar gewoon je druk wat meer naar je buitenbeugel brengen. Ga niet met je buitenhand teveel corrigeren, want dan krijg je snel contrastelling (pony gaat naar buiten kijken) en dat is niet de bedoeling! Vergeet niet om goed met je binnenbeen in te komen, zodat hij mooi om je binnenbeen heen buigt. Voordat je de hoek inrijdt alvast stelling naar binnen vragen en dan met 'zachte ogen' de hoek inrijden (kijk maar dwars door de hoek heen, alsof je helemaal rechtuit wil rijden). Hoe gaat het met (kleine) voltes rijden? Is hij dan wel goed om je been gebogen? Als dat wel lukt, dan doe je bij elke hoek maar net alsof je een kleine volte inzet.. Komt hij voor de hoek al terug in tempo, of pas in de hoek zelf?

Ik hoop dat je wat aan mn tips hebt..

Succes!

Plox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:40

Ja bedankt
de kleine voltes lukken wel goed en het is pas in de hoek zelf dat hij terug komt in tempo
Ik ga tijdens de les wel alle tips al eens uitproberen Haha!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:50

Vooral de hoeken door kijken. Dus recht voor je uit kijken ( een punt in de verte nemen ) En op het laatste moment naar de volgende hoek kijken. Voor de hoek moet je je al gaan voorbereiden door je binnenbeen er alvast bij te houden en zachtjes erin duwen. Op je buitenhand druk houden en met je binnenhand blijven kneden zo dat je wel de stelling ook houd!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:01

thysvisscher schreef:
Je zou om jezelf te helpen een autoband of iets dergelijks voor de hoek kunnen leggen zodat je gedwongen wordt daaromheen te rijden.

Inderdaad, een autoband of een pion kan ook al helpen en goed je binnenbeen eraan houden...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:17

Jup idd iets in de hoek leggen waar je om heen moet rijden

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:50

Goed je binnen been en je teugel gebruiken, dat heb ik geleerd