Wat te doen bij kijkerige paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEbony

Wat te doen bij kijkerige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:49

Ik heb heel vaak als ik rijd (op wedstrijd of gewoon thuis) dat mijn paard schrikt en niet 1 keer, maar wel 20 keer op hetzelfde stukje. Als dit in de proef is, is gelijk de hele proef verknalt. heeft iemand tips?

weemi_4

Re: Wat te doen bij kijkerige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:50

dat wil ik ook wel weten Tong uitsteken

gr

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:51

Voorwaarts rijden, veel overgangen, bezig houden. Niet alleen op dat stukje, maar overal in de bak. Geef het paard wat te doen zodat hij verplicht is op jou te letten en niet op de omgeving. Dat is het beste wat je kunt doen in zo'n geval.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:54

zelf rustig blijven ademen is ook een goeie. En negeer de omgeving volkomen, jij ben met je paard bezig en niets anders. Blijf dus ook gewoon door rijden.

Wordt het echt te gortig kun je ook altijd gaan stappen en zachtjes door je manen kan heen kriebelen, dit werkt ook heel rust gevend.

En dek er niet bij na dat je proef verknalt is, hoogte punten komen met momenten, dus na een stukje minder kan nog altijd een goed moment komen. Ben jij ervan overtuigd dat het niets meer wordt dan is er inderdaad geen hoop meer voor die dag. Blijf positief en kijk vooruit!

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:55

ja dat is een goeie en je kan er ook in voltes naar toe rijden.
maar vooral bezig houden en hij moet echt op je been zijn.
veel succes ermee Knipoog
gr.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:55

negeren en aan het werk houden en niet de kans geven om ergens op te reageren. wel vriendelijk en eerlijk blijven

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:33

Als dit op een bepaald punt is, zou je kunnen proberen om schouderbinnenwaarts(In ieder geval met stelling de andere kant op, waarbij ik hiervoor persoonlijk schouderbinnenwaarts ideaal vind) er langs te gaan zodat hij/zij op jouw geconcentreerd is en niet meer op het punt waar hij/zij "bang" voor is. Ook kun je proberen de bak eerst een keer rustig rond te stappen zodat hij/zij goed kan kijken wat er gebeurd en daarna goed aan het werk... (dus met schouderbinnenwaarts langs dit punt.)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:30

Blijven rijden. Zelfs in de proef kan je kleine schakelingetjes met een halve ophouding. Maar ook blijven rijden als in de zin van blijven voelen. Been eraan houden en op tijd erbij zijn als je voelt dat ie ergens vertraagd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:37

PP -> RT-P

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:58

Goeie tips allemaal, inderdaad bezig houden met overgangen, schijnovergangen, stelling, schouderbinnen. Ook in een proef kun je dit doen, kost wat puntjes,maar hoeft niet het einde van de proef te zijn. De jury ziet ook wat er gebeurd en als met dit soort manouvres je paard in de hand houdt valt de schade meestal mee en anders is het een leermoment voor de volgende keer. Want eens wordt je paard er makkelijker in.

Succes

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:54

Misschien ook voor je een wedstrijd rijd van te voren met je paard even de omgeving bekennen (deze tip geld meer voor het buiten seizoen)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:07

Ik heb ook zo'n paard, en wat hier allemaal gezegt wordt doe ik ook en het helpt absoluut!
Ik rij veel voltes, overgangen, schouderbinnenwaarts, slangenvoltes echt van alles als ze maar aan het werk wordt gehouden.
En het belangrijkste vind ik zelf, als ik zie dat zij iets hoort/ziet rij ik meestal een overgang of zet haar iets dieper.
Als ik even 2 seconde niet oplet, schrikt ze wel.

Ik weet niet of je paard het ook buiten heb? Maar ook buiten veel overgangen rijden helpt meestal wel.
En ik rij minimaal 1 keer in de week buiten, en het wordt absoluut minder! Er komt een tijd dat ik rustig en ontspannen buiten kan rijden. Vork

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:50

Is het steeds op dezelfde plaats op je trainingslocatie?
Ik pak het graag wat anders aan dan 'm flink aan het werk zetten op die plek. Ik ga andere plaatsen die daar dicht bij in de buurt liggen interessanter maken voor het paard, en een rustplaats inbouwen op de plek die 'ie eng vond.
Als je daar wat over wilt weten dan zeg het maar, dan typ ik even uit hoe ik dat aanpak. Indien dat niet je manier is, dan bespaar ik mezelf een kilometertje typwerk Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:51

Mijn paard is ook ontzettend kijkerig, zelfs in een bak waar hij elke dag een paar uur in losstaat. Sonja, ik ben wel nieuwsgierig naar je aanpak?

Ik heb al geprobeerd om hem op die plekken heel erg aan t werk te zetten, vooral met schouderbinnenwaarts erlangs, en dat werkt nog het beste, alleen moet je continue dit blijven doen, want hij blijft zelfs met uitstappen schrikken. Om gek van te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:17

Nou dan ga ik gewoon typen Tulandro Knipoog

Eén van onze eigen paarden dacht dat er een hakkenhapmonster of een bakwoezel bij C zit. Daar zitten schuifdeuren die bij mooi weer openstaan en bij vies of koud weer dicht gaan. Achter die deur zit de ingang naar de weilanden en die stroomdraad wil nog wel eens lekken. En onze Leo is als de dood voor alles wat tikt. Dus als de deur open is, dan is het eng want daar tikt iets. En als de deur dicht is dan is het daar eng want normaal gesproken zit daar iets dat tikt en nu niet, dus dat is ook eng want mogelijk heeft de enge tik zich verstopt Haha!

Als ik dat paard op die plaats extra aan het werk zet door 'm bv schoudervoor er langs te gaan rijden, dan bouw ik alleen maar extra spanning op die ik dan vervolgens pas NA die enge plek weer af kan laten vloeien. Met andere woorden; ik blijf bevestigen dat die enge plek eng is (want ik bouw daar spanning op) en ik ontspan pas tien meter daarna, wat óók weer een bevestiging is dat het dáár pas weer veilig is.

Als ik dat paard aan het werk zet, vermijd ik in eerste instantie om 'm meteen langs de C te dwingen. Dat heeft geen zin. Dan gaan we meteen een gevecht aan en daar heb ik helemaal geen zin in want dan wordt het hij tegen ik, in plaats van wij samen. Wat ik liever doe, is de hoeken vóór C (op beide handen) heel interessant maken. Door daar oefeningetjes te doen die hij steeds niet verwacht. Dus in plaats van dat ik doorrij naar de C, komt er daarvoor ineens een kleine volte waarop de achterhand naar buiten gedraaid wordt, of de voorhand, waarop we een tempowisselingetje rijden, of ineens halthouden, om de achterhand draaien, en het circeltje ineens de andere kant op rijden etc etc. Ik maak 'm héél scherp oplettend daar, waardoor de enge plaats stomweg vergeten wordt omdat 'ie daar geen tijd voor heeft. (Let wel op het verschil tussen lekker aan het werk zetten en geforceerd aandacht afdwingen!)
Vervolgens rij ik zo'n circeltje dan schuin uit, zodat ik niet pal langs de C rijd, en daaruit laat ik even bv de bovenlijk opstrekken in voorwaarts-neerwaarts/halsstrekken.
Vervolgens doe ik bv even een oefeningetje op het midden van de bak, en rij ik de andere hoek bij C in, waar ik hetzelfde geintje ga doen.

Op deze manier maak ik de plaatsen OM de enge plek heen superinteressant. Want dat is hartstikke leuk, goed op de baas moeten letten omdat er steeds iets onverwachts komt, waar je enthousiast (met stem) voor beloond wordt.

Binnen tien minuten rij ik zonder een centje pijn langs de enge plek, want mijn paard is helemaal gefocust op de plaatsen voor en achter de enge plek. Want daar is het hartstikke leuk. En de enge plek wordt een ontspanplek.
Met dat paard is dus ook DE plaats om even stil te staan om uit te puffen en een kriebeltje te krijgen een paar meter binnen de hoefslag voor C. Want C is fijn.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:18

Dat is inderdaad een hele goede Sonja! Knipoog

Maar mijn paard vind niet iets bepaald eng, alleen ze is gewoon snel uit haar concentratie dus vandaar dat ik zij dat ik haar dus wel schouder binnenwaarts zet, en halthouden en overgangen rijden enz enz. Knipoog

Maar als ze ooit weer is een periode heb dat de volte bij A eng is ga ik dat zeker doen. Een hele goede tip.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:19

Wat krijgt je paard te eten?

Als je paardje snel uit zn concentratie is, is het slim om ff naar je voer te kijken. Bijv. ipv sportbrok naar een wat simpele brok die wel voldoende voedingsstoffen biedt, maar wat minder energie. Bijv. Pavo Cerevit of Pavo Basic+. Is altijd t proberen waard.

Zelf rij ik ook een nogal kijkerig/schrikkerig paardje (niet me eigen paardje) en probeer altijd, zoals sonja ook al zegt, de spanning op de 'spannende' punten juist te laten afvloeien.

Bij ons in de binnenbak zijn achterin een aantal kiertjes waar soms wat licht door schijnt en daar kan utah nog weleens heftig op reageren. (Bang dat er bakkabouters door de kiertjes kruipen Haha!) Utah begint bij B of E al te kijken, dan bouw ik de spanning iets op (anders rent ze onder me vandaan) en op het moment dat we bij de kiertjes zijn geef ik iets meer toe zodat ze daar kan ontspannen of maak ik een overgang naar stap o.i.d.

Vaak is de spanning na een paar x helemaal weg.

Daarnaast is het ook, wat anderen ook al zeggen, handig om veel overgangen, voltes e.d. te rijden. Hou je paardje lekker bezig zodat ie geen reden heeft om zn concentratie te verliezen.

Succes Haha!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:31

Als dat gebeurt, ben je niet consequent genoeg. (Dat is iig vaak zo) Zolang jij je paard bezig kan houden, lekker stellen en vooral niet mijden, dat weten ze, maar ook rust uitstraalt moet het beter gaan. Anders gewoon 1x goed streng zijn, of meerdere keren tot het helpt, want na een tijdje kunnen ze je in de maling gaan nemen.
Heel veel succes!

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:04

zorgen dat je paard het zo druk heeft met jou dat hij niet eens de kans krijgt om ergens naar te kijken. En je paard van het voorwerp waar hij van schrikt af buigen, al is dit niet zo handig in je proef..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:33

daar is maar 1 oplossing voor. aan het werk houden!!
absoluut niet laten rondgapen, steeds bezig blijven met allerlei oefeningen en niet eentoning werk. paard nageefelijk houden en wil deze toch gapen gelijk er aan werken dat t hoofd onder blijft.

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:41

Hai Sonja, het is een beetje een late reactie, maar ik vind het een heel goed verhaal. Ga het zeker doen.

Bedankt

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:54

Kijkkleppen gebruiken

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:08

1 van onze paarden is ook zo. Moet alles zien, horen en wil vooral overal bij zijn. Alleen buitenrijden kan niet, want stel je voor dat er wat gebeurd en je bent er niet bij...
Hij ziet ook alles. Hij is niet snel bang. behalve voor bladjes en dat soort domme dingen. Maar hij ziet en hoort gewoon alles.
In de binnenbak rijden gaat prima. In het begin is hij wat kijkerig(eerst even zien of er niets verander is), maar zodra ik hem goed aan het werk zet dan is het klaar.
In de buitenbak is het draaaaaammmmmmmmaaaaaaaaaa. De buitenbak is vlakbij de stal, dus hoort hij alles wat daar gebeurd. En dan kan hij er niet tegen dat hij daar niet bij is...
Ik zet hem vrijwel direct aan het werk. bochtje hier, bochtje daar. overgangen. voltes keertwendingen noem het maar op. In het begin loopt hij erg spastisch omdat hij en mij en de stal in de gaten moeten houden. Omdat hij binnen 10 minuten dan al zo bekaf is van alles in de gaten houden geeft hij het op en gaat "normaal" lopen.

Hoe de wedstrijden gaan kun je dus zelf ook wel bedenken Haha! dit staat dus ook op een laag pitje. Tot hij door zijn verlate pubertijd heen is.

Zijn voerschema is ook volledig aangepast. Hij krijgt heel veel hooi. Geen brokjes, maar een summerfitkoek voor koudbloeden. Hier zit weinig energie in, maar wel vitamintjes. Hier krijgt hij 1 per dag van, verdeeld over 3 voerbeurten. 's winters krijgt hij ook hele mais en voederbieten. Genoeg te eten, maar weinig energie.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:21

aan het werk zetten en thui heeel veel oefenen met vreemde dingen veel buitenritten en tijden buitenrit ook aan het werk zetten als ie kijkerig is.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:26

Sommige paarden worden wat minder spooky als je ze magnesium geeft. Je kan het proberen.....