Steeds aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Steeds aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:55

Hée bokkers!
Ik heb een probleem met mijn paard. Hij is namelijk superbraaf, alleen, als ik hem aan wil draven,
galoppeert hij steeds heel verzameld weg. Ik krijg hem wel terug in de draf, maar na 100 meter
doet hij het weer. Ik rijd altijd in het bos, want we hebben geen bak, en hij is ook echt een recreatie-
paard. Aan het zadel ligt het niet, dat ligt namelijk heel goed op zijn rug. Ook heb ik mijn teugels niet
extreem strak of los en zaag ik niet. Het is ook de hele tijd, dus niet alleen in het begin. Verder loopt
hij wel mooi los, dus van stijvigheid zal het niet komen. Ik vind het nogal vervelend, en vraag me toch
af hoe ik eraf moet komen... Kent iemand dit probleem? En zo ja, hoe los je dit op?
xx Marjolein

MalouR

Re: Steeds aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:29

heb ik ook gehad met mijn vorige paardje,
sommige paarden vinden galoperen makkelijker dan snel draven.
ik deed telkens als ze aangallopeerde haar stilzetten en dan weer rustig proberen verder te draven.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:31

Helemaal stilzetten? Of terug naar de draf?
Als ik na zo'n galopje probeer verder te draven gaat dat 100 meter goed, en daarna gaat'ie weer...
Heel vervelend...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:48

voor een paard is het makkelijker om te galoperen, dan te draven. als jij been geeft, dan vraag je het achterbeen meer te activeren. als je paard het daar moeilijk mee heeft, dan springen hij/zij aan in galop. rustig terug naar draf en weer ontspannen. niet te kleine voltes, maar eerst de overgnagen van stap naar draf blijven oefenen . rustig je beenhulp geven. gaat je paard toch in galop dan weer draf. je paard moet gewoon sterker worden, dus blijven oefenen en opzoeken, maar wel je geduld bewaren en rustig en eerlijk blijven rijden

succes Knipoog

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:03

Mijn pony deed dat eerst ook, na een keer aangalopperen bleef ze dat steeds doen. Even in draf (omdat ik dat wou) en dan gelijk weer galopperen. Nu doet ze dat niet meer heb haar gewoon heel veel laten draven want zolang ze nog niet op mijn commando ging galopperen bleef ze doen wat ik zei. (Errug duidelijk, ahum!)
Maar misschien eens in een rustig gebied aan de lange teugel laten draven? Dan gaat ze misschien wel in middendraf maar niet galopperen?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:38

Hmm... ik zal eens proberen om veel overgangen te gaan rijden. [Stap > Draf & Draf > Stap].
Een een lange / losse teugel draven kan wel, maar ik heb dan wel weer het probleem
dat hij nogal 'swingt' met z'n hoofd. Dus van links naar rechts zwaaien en slingerend gaan lopen.
Als jullie daar toevallig ook nog oplossingen voor hebben? Tong uitsteken 't Is allemaal welkom.
Het is trouwens niet een dressuurgereden paard. Hij is beleerd voor de kar, met freestyle rijden
en gewoon engels [voor de recreatie dan] Knipoog

PetraOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:35

Hoi Marjolein,

ja helaas ik ken dat probleem. Als je paard verder geen spanning vertoont, probeert die onder de draf uit te komen. Dit heeft zeker een oorzaak. Bij mijn paard Winnetou was het toen een ontsteking in zijn knie (meniscus) en het begin van het einde als rijpaard. Hij liep met dit probleem nog bijna twee jaar, omdat wij alleen maar aan een rij technisch probleem dachten. maar op een dag kwam hij super kreupel uit de les, zijn knie zat helemaal vast. Op een scan is een ontsteking ontdekt. Winni loop nu sinds drie jaar alleen nog maar op het land en geniet zijn leven. tussentijds is die ook al boven de 20, dus dat mag dan ook

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:59

xSwanHeart schreef:
Hmm... ik zal eens proberen om veel overgangen te gaan rijden. [Stap > Draf & Draf > Stap].
Een een lange / losse teugel draven kan wel, maar ik heb dan wel weer het probleem
dat hij nogal 'swingt' met z'n hoofd. Dus van links naar rechts zwaaien en slingerend gaan lopen.
Als jullie daar toevallig ook nog oplossingen voor hebben? Tong uitsteken 't Is allemaal welkom.
Het is trouwens niet een dressuurgereden paard. Hij is beleerd voor de kar, met freestyle rijden
en gewoon engels [voor de recreatie dan] Knipoog

Juist heel goed de overgangen blijven oefenen en daar wordt je paard sterker van en wordt het dus steeds makkelijker. wat betreft dat hoofd, dit heeft ook te maken met het vasthouden in zijn rug. rustig contactteugel blijven houden en overgangen en overgangen. beetje naar voren draven en weer terug op je zit. succes

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:56

PetraOo schreef:
Hoi Marjolein,

ja helaas ik ken dat probleem. Als je paard verder geen spanning vertoont, probeert die onder de draf uit te komen. Dit heeft zeker een oorzaak. Bij mijn paard Winnetou was het toen een ontsteking in zijn knie (meniscus) en het begin van het einde als rijpaard. Hij liep met dit probleem nog bijna twee jaar, omdat wij alleen maar aan een rij technisch probleem dachten. maar op een dag kwam hij super kreupel uit de les, zijn knie zat helemaal vast. Op een scan is een ontsteking ontdekt. Winni loop nu sinds drie jaar alleen nog maar op het land en geniet zijn leven. tussentijds is die ook al boven de 20, dus dat mag dan ook

Aj... Laten we maar hopen dat 't zover niet komt met deze...
Wat versta je precies onder 'spanning vertonen'? 'k Vind dat
namelijk een beetje een vaag begrip... Clown

Dankjulliewel!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:33

vaak is het ook nog een stukje balans wat ze missen, dan is galloperen natuurlijk veel makelijker dan draven.
mijn paard wil ook nog wel eens aanspringen in de linkergalop, als ik de lengtebuiging op links vraag, dat vind ze nog wat moeilijk om haar balans daarin te houden, dus gallopeerd ze aan.

even door galloperen, en daarna rustig terug nemen. komt vaak vanzelf wel goed als ze wat sterker worden, en wat meer balans krijgen.

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:30

ik weet niet of je jezelf hierin herkent, maar...
als je erg veel kelmt met je benen wil een paard ook nog wel eens gaan aangalloperen of huppelen. dus knieen loslaten en ontspannen.

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:41

lichtrijden?

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:21

Is het voor je paard duidelijke dat je dit niet wilt of dat hij dit niet mag?

Dit is dressuurmatig ook wel eens een probleem bij mijn 3 jarige ik zet uhm duidelijk terug of stil en laat via mij stem weten dat ik dit niet wil. Als ik hem terug naar draf heb laat k hem gecontroleerd middendraf lopen zodra die dit doet zonder aan te galoperen neem ik hem in een rustige draf en beloon ik. Het moet natuurlijk wel duidelijke zijn dat het niet mag.
Blijven volhouden en duidelijk terug pakken.
Ik denk dat je op zo'n moment best streng met je rem mag zijn, zodat het duidelijk is.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:05

@ Magic_Lover: Ik vraag geen buiging ofzo, gewoon lekker simpel recht vooruit. Kan het dan alsnog aan de balans liggen? En, is dat ook nog zo met een wat ouder paard [15]

@ Javospost: Ik weet dus niet of ik klem. Misschien doe ik het wel, maar mijn instructeur zegt er nooit echt iets van. Behalve als mijn vaste manegepaard er vandoor schiet, dan wil ik nog wel eens klemmen. Dus misschien doe ik het [onbewust] wel.

@ Rooobin2: Doe ik Knipoog

@ Urbanmove: Het is duidelijk dat hij het niet mag, ja. Ik zal eens kijken of het werkt met die middendraf Lachen

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:53

De hele tijd terug halen, net zolang dat hij doorheeft dat het toch niet helpt. Clown

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:01

ok Lachen 'k Zal 't es proberen.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:23

Probeer is met draven korte ophoudingen te geven..
succes!;)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:27

Ook de mijne heeft dit.Vooral op de rechtkant en eigenlijk alleen maar in het begin als ze wat stijf is en net op gang moet komen zeg maar.Naar mijn idee doet ze dit dus omdat ze eerst even op gang moet komen want later na het losrijden geeft het geen problemen meer en zeker niet als ze nagevelijk wordt.Merk namelijk wel verschil als ze nagevelijk is ja of nee.Is ze wel nagevelijk dan gallopeerd ze eigenlijk niet aan.