Winterdrukte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Winterdrukte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:17

Hée bokkers!
In de winter heb ik altijd problemen met het houden van mijn pony. In de zomer is hij altijd al druk, maar dan gaat het nog wel. Af en toe doet hij dan wel een holletje, maar niets gevaarlijks. In de winter wordt hij alleen totaal anders. Hij krijgt ineens het rare idee dat hij door bomen heen kan, gaat bokken, steigeren en hollen en is niet meer te stoppen. Hij geeft dan ook geen bokjes van vrolijkheid, maar echt hoge, gemene bokken, waarmee hij niet stopt tot je ernaast ligt. Ik weet niet meer hoe ik het op moet lossen, want, hoe voorwaarts ik hem ook rijd, hij luistert er niet naar. Ik heb ook al geprobeerd om hem met een slofteugel te rijden, die dan als een soort noodrem werkt. Deze trek ik dan alleen aan als hij gaat klieren, de rest van de tijd hangt 'ie gewoon los. Ik rijd altijd in het bos, want we hebben geen bak, en ook niet verschrikkelijk veel weiland.

Het probleem komt in ieder geval niet doordat hij 's winters meer op stal staat, want hij gaat iedere dag gewoon van 8 tot 5 naar buiten. Ook zijn er verder geen problemen met het zadel of het hoofdstel, en gebruik ik in de winter geen andere spullen dan in de zomer.

Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aan moet, want in de winter ben ik met mijn pony gewoon levensgevaarlijk. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? En zo ja, hoe los je dit op? Ik zie het namelijk niet zitten om hem wéér de hele winter op rust te zetten...
xx Marjolein

kruimeltje3

Re: Winterdrukte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:21

Lastig hoor.
Het kan zijn dat hij zo van het wat koudere weer wat frisser wordt.
Ik weet niet of het mogelijk is of dat het echt helpt maar zoms even longeren voor je gaat rijden wil vaak nog wel even helpen dan kunnen ze de energie effe kwijt en maakt hij zelf zijn spieren los en warm zonder dat de ruiter het evt in de weg kan zitten.

Het is maar een suggestie het kan zoveel meer oorzaken hebben.
Vanaf hier is dat moeilijk te zien.
succes

Gr M

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:23

Ik ken je probleem mijn paard heeft dit dus nu ook,, om gek van te worden, hij wordt momenteel gereden door onze manege eigenaar die het er een beetje uit probeert te rijden, en ik kreeg hiervoor heel veel lessen wat ook goed hielp.

Ik deed van te voeren goed en lang longeren (wat soms nog niet hielp) en daarna nog is flink doorrijden. heel veel succes verder

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:24

Longeren is inderdaad een optie, maar, zoals ik al zei: We hebben niet heel veel weide, en ook geen bak of kraal.
Dus dan krijg je weer zo'n longeercirkel in 't weiland, en dat kunnen we dus niet echt gebruiken. Dat hebben we
namelijk al eerder gehad, en het heeft meer dan een jaar gekost voordat het weer dichtgegroeid was...
Wel bedankt in ieder geval!

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:32

Mijn pony heeft dat probleem ook, zeker als ze geschoren is. Maar ik geef in de winter gewoon een stuk minder biks en dan wat meer hooi, dat helpt al heel veel. En verder helpt het bij mij juist als ik gewoon (bijna) elke dag rij of in iedergeval beweging geef. En dan ook wel minstens 3 kwartier zodat ze der energie een beetje kwijt raakt.
Als je veel in het bos rijdt zoals jij zegt, dan doe ik 's winters altijd een martingaal om, omdat mijne er ook vandoor gaat en dan niet meer te sturen is. Dat gaat het niet tegen, maar helpt wel om je paard terug te krijgen.
Veel succes in ieder geval, ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:48

Ken je probleem.
Mijn paard krijgt in de winter minder biks en meer kuil.
En ze krijgt elke dag beweging, zo niet, dan heb ik een bommetje onder mijn kont.
Lees dat jou pony elke dag buiten staat en dus wel zijn ei kwijt kan.
Misschien dat Pavo nervcontrol helpt? Dat kreeg die van mij als ze de overgang van hele dag weiland naar stal maakten.
Daar werd ze zooooo nerveus van. Ze komt dan ook wel los maar jammer genoeg niet de hele dag.
Na 2 weken is ze er aan gewend en kon ze weer van de nervcontrol af.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:53

Ik ken ook het probllem wel, ik heb een tinker met een hele dikke vacht die dan en nacht buiten staat en op het momnet echt heel echt fris en fit is, bokken springen steigeren wat ze in de zomer nooit doet, ik ben nu wat minder brok aan het geven en hoop dat ze haar enegie een beetej onder controle kan houden dan, want is echt niet effe ontspannen het bos in op het moment.
Misschien voor jou ook een optie om wat minder krachtvoer te geven.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:32

Tja, minder krachtvoer is niet echt een optie... Hij krijgt namelijk geen krachtvoer Tong uitsteken
Pavo Nervcontrol heb ik nog nooit geprobeerd, misschien een idee inderdaad. Al is het
daar nu misschien al wat laat voor [dus misschien volgend jaar].
Een hulpteugel [dus bv. een martingaal] eraan helpt wel, maar hoogstens 1 of 2 keer.
Daarna wordt hij er alleen maar kwaad om en wordt hij alleen maar linker...
Wel bedankt in ieder geval!
xx