als je paard meer bevestigt moet worden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

als je paard meer bevestigt moet worden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:10

Wat bedoelt een jury ermee als mn paard meer bevestigd moet worden? Gisteren had ik concours, nu had ik zoals gewoonlijk weer eens de aanleuning niet goed( paard komt elke keer weer met de neus naar boven) en het lukt me maar niet om het hoofd er in te houden. Wat is nou de hoofdregel om je paar netjes in de aanleuning te laten lopen, en dan bedoel ik hoe moet het. ( kan het moeilijk uitleggen) Ik wil graag dat mijn paard door ontspanning in de aanleuning loopt, alleen als ik gewoon vraag (kneepjes in de teugel) gebeurd er niets en blijft ze maar met het hoofd naar boven kijken. Dit doe ik nu al een paar maanden maar ze blijft gewoon hetzelfde doen. Kan iemand mij helpen?
Laatst bijgewerkt door paard89 op 27-01-08 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: als je paard meer bevestigt moet worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:11

een paar weken is in ieder geval niet echt lang.

hoe het moet: geen idee, geen dressuurverstand, maar je zegt zelf al dat ze het uit ontspanning moet doen. blijkbaar is ze niet ontspannen genoeg. daar iets aan doen? oorzaak zoeken?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:13

heb het al verandert. Ben overigens al een paar maand bezig. Vanaf begin december. Wat kan een oorzaak zijn dan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:19

nou, niet ontspannen denk ik gelijk aan dat het paard zich blijkbaar niet prettig voelt. pijn? ik denk dan als eerste aand e rug. maar ik kan dat zo achter een computer vandaan natuurlijk niet beoordelen...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:26

Ik vind kneepjes in de teugel niet de manier om een paard nageeflijk en in aanleuning te rijden. Mijn mening is dat je dan een valse nageeflijkheid krijgt, waar je paard zich regelmatig weer uitdrukt (wat bij jou op wedstrijd dus ook gebeurt). Nageeflijkheid rijd je er in met je been. Als je dat echt onder de knie hebt, hoef je je been maar aan te leggen en je paard komt in een voorwaartse contstante ontspanning en aanleuning. Het is vanaf hier erg moeilijk om uit te leggen. Daarnaast moet je het dan ook nog uit gaan proberen en ik kan je voorspellen dat als je hiermee begint, je zelf het gevoel zult hebben dat je eerst achteruit gaat ipv vooruit.
Daarom adviseer ikk je instructie te zoeken die hier verstand van heeft en jou daar op een goede manier in kan begeleiden, succes!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:26

Ik zou dit met je instructeur overleggen Knipoog mijn eerste idee is namelijk dat het paard waarschijnlijk niet aan het been is en niet goed van achter naar voor gereden wordt. Kun je allemaal zo moeilijk zien aan de hand van wat tekst Tong uitsteken

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:28

Maar hoe rij je een paard in de constant in de aanleuning? Loopt zeg maar de hele hoefslag mooi, en dan gaan we een volte 10 meter doen( voorbeeld) en dan gaat het hoofd weer naar boven

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:32

ik weet ook niet 'wat de regel is'. Is die er uberhaupt wel?
wel merk ik dat nu ik vooral bezig ben met voorwaard met mijn fjord, hij nu ook na gaat geven. Hij loopt eigenlijk uiit zichzelf 'in de houding' terwijl ik er niet echt mee bezig ben in de zin van kneepjes geven... Ik doe et zo, dit hebben we overlegd (ik en mijn instructrise) en het werkt bij mij wel. Ontspanning is ook erg belangrijk, dat was doel 1. toen het voorwaardse dus.
Succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:26

paard89 schreef:
Maar hoe rij je een paard in de constant in de aanleuning? Loopt zeg maar de hele hoefslag mooi, en dan gaan we een volte 10 meter doen( voorbeeld) en dan gaat het hoofd weer naar boven

En dat komt dus, doordat je het paard dan van de hulpen af laat lopen. Dus dat je 'm niet voor het been hebt. Je zegt dat het paard vanzelf in het houdinkje loopt...dat kan, zulke paarden zijn er. Maar dat is dan nog geen constante bevestigde aanleuning. Naar aanleuning moet je paarden naar toe rijden. Met je been naar de hand toe, daarmee bedoel ik niet contant been geven, maar wel je been er aan en oefeningen als een volte inzetten met een beenhulp. Op het moment dat je zo rijdt, zal het paard zich er niet uitdrukken, ongeacht welke oefeningen en figuren je rijdt.
Echter, niet alle instructrices hebben deze manier van rijden zelf in de vingers, laat staan dat ze het kunnen overbrengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw instructrice niet goed is. Daar kan ik niet over oordelen, ik ken haar immers niet. Maar ik wil hiermee aangeven dat het dus niet automatisch zo hoeft te zijn, dat als je een instructrice hebt, dat die dan deze hulp aan jou kan geven.
Lees eens op de site van Antoine de Bodt, over rechtrichten. En lees eens over rijden op beenhulpen hoe dat werkt. En vraag eens rond aan mensen of ze op die manier rijden en kijk daar dan naar. Echt...als je paard zich er uit drukt, betekent dat hij niet aan het been is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:29

polly2: dankje hier kan ik wel wat mee!!:D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:30

Als je de aanleuning kwijt raakt, draai dan op de volte.
Probeer dan door je binnenhand meer van de hals te brengen, stelling te vragen/krijgen. De buitenteugel blijft op een contante druk, de binnenteugel speelt lichtjes.
Daarbij drijf je met je binnenbeen naar je buitenteugel, zodat het paard in zijn lijf zal buigen (laat de achterhand niet uitzwaaien). Door deze buiging zal de nagevelijkheid makkelijker terug te pakken zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:04

rijoyco schreef:
Als je de aanleuning kwijt raakt, draai dan op de volte.
Probeer dan door je binnenhand meer van de hals te brengen, stelling te vragen/krijgen. De buitenteugel blijft op een contante druk, de binnenteugel speelt lichtjes.
Daarbij drijf je met je binnenbeen naar je buitenteugel, zodat het paard in zijn lijf zal buigen (laat de achterhand niet uitzwaaien). Door deze buiging zal de nagevelijkheid makkelijker terug te pakken zijn.

Als je gaat spelen met je binnenteugel maak je uiteindelijk het paard toch onrustiger in de aanleuning.
Je zet een volte in met je buitenbeen, daarmee bepaal je hoe groot de cirkel wordt. Vervolgens hou je je binnenbeen er goed aan, daarmee bepaal je het tempo. Je buitenbeen begrenst, zodat het paard niet uitzwaait en je buitenteugel begrenst de buitenschouder. je handen houd je stil...zeker je binnenteugel.
Als je gaat spelen met je binnenhand, ben je voor je het weet ook aan het terugwerken. Dit lijkt in de eeste instantie het goede effect te hebben. Op de langere termijn heeft het geen effect meer.
Het rijden voor je been, lijkt in het begin juist een averechts effect te hebben...je hebt eerst het idee dat het slechter gaat. Uiteindelijk zul je merken dat het een duurzamer effect heeft.
wat wel kan werken is contra stelling vragen en voor je benen de volte rond rijden. En daarna weer omstellen in de juiste stelling, je benen blijven hetzelfde. En ook als je contra stelling en de juiste stelling aanvraagt, blijven je handen stil. Dus niet spelen, maar iets van de hals af, stelling aanvragen en nageven.
Maar dit is een gevoel dat je eens moet ervaren. dan weet je hoe het werkt.
Misschien kan de TSn een keer op een paard rijden dat zo afgericht is. Dan zul je ervaren hoe fijn dat is en wat werkelijke nageeflijkheid is.
Een eyeopener die velen op mijn paarden ervaren...dat is zo leuk om te zien!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:07

Toch raar dat ik allerlei verschillende verhalen hoor over het nagevelijk rijden, bij al mijn instructeur moet ik het doen zoals ik eerder beschreef, met het binnenbeen naar de buitenteugel, buitenteugel eraan, binnenteugel er ook aan, maar vriendelijk vragend en ontspannen als de houding goed is.

Ik raak een beetje verward als ik het verhaal hierboven lees, en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:15

rijoyco schreef:
Toch raar dat ik allerlei verschillende verhalen hoor over het nagevelijk rijden, bij al mijn instructeur moet ik het doen zoals ik eerder beschreef, met het binnenbeen naar de buitenteugel, buitenteugel eraan, binnenteugel er ook aan, maar vriendelijk vragend en ontspannen als de houding goed is.

Ik raak een beetje verward als ik het verhaal hierboven lees, en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben.

Dat kan ik me ook voorstellen.
Zoals jij het nu beschrijft hebben we het bijna over hetzelfde. Behalve dan het spelen met de binnenteugel. Je binnenhand moet zo veel mogelijk stil zijn...je gaat anders zo snel terugwerken op je binnenhand. En daar komen dan dus scheve paarden van.
Ik bekijk het vanuit de klassieke manier. Ik wil heus niet zeggen dat jij het vreselijk fout doet en dat ik het als enige goed heb. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de klassieke rijkunst een goede manier is. En mijn resultaten zijn ook altijd zeer fijne paarden, met een fijne aanleuning, en prettig aan het been. Wat ook anderen ervaren hebben toen ze bij de ORUN cursus op mijn paarden gingen rijden.
En ik heb daar ervaren dat er veel paarden zijn, die niet nageeflijk willen komen, zonder gepruts aan de teugels. En dat vind ik jammer....want het is niet nodig als je ze klassiek schoolt.
Prutsen aan de teugels, geeft wel effect in mijn ogen, maar een korte termijn effect en geeft gevaren op scheefheid, omdat het op terugwerken uit kan draaien.
Een stille hand en rijden voor het been, duurt vaak wat langer voordat je het echt bevestigd hebt bij een paard...maar heeft wel meer een langere termijn effect.
En wat ik zie en voel als ik vreemde paarden rijdt, is veel stugheid, hangerigheid etc. in de mond...juist door dat spelen met die teugels. En dat is zo jammer...want dat hoeft niet.
Als je een keer het verschil ervaren hebt, dan weet je hoe het voelt...en dan begrijp je het ook beter.
Ik ben van kinds af aan begeleid door mensen met dit principe (ik ben nu 38) en daar ben ik heel blij om.
Ik krijg heel vaak te horen: goh...jouw paarden doen het makkelijk...
Maar daar heb ik wel heel hard aan gewerkt....pfffft...en dat is dus niet makkelijk!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:21

Dus wat jij beschrijft is puur het handen van de hals brengen, voor stelling, en door bij drijven met je been zal het paard daardoor zakken?

Ik heb het gevoel dat ik dan teveel druk moet zetten, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is.

Je moet dus 'wachten' tot het paard zelf naar beneden gaat, als ikhet goed begrijp? En wat als hij/zij dit niet doet of steeds weer omhoog komt?

Sorry als ik teveel vraag, maar je weet het goed uit te leggen!