Sinds een tijdje ben ik met mijn jonge paardje de galop aan het oefenen. Ik heb daar mee gewacht totdat ze in de draf lekker bevestigd was. Aanspringen gaat al redelijk goed (links springt ze nog wel eens verkeerd aan, maar dat komt vanzelf wel goed). Ze kan ook al lekker doorgaloperen, valt er niet zo snel uit, en wanneer ze er wel uit dreigt te vallen galopeert ze na een beetje been weer lekker door. Alleen.....
de galop is wel een zooitje... uit balans, uit elkaar, hoofd in de lucht, moeilijk te sturen, snel. Dit hoort er natuurlijk allemaal wel bij wanneer je dit aan het jong paard leert. Maar nou vroeg ik me af of jullie tips hebben hoe ik het galoperen voor haar wat makkelijker kan maken. Dat ze haar balans kan vinden. Aan de longe doet ze het wel goed en kan ze beheerst galoperen, nog niet helemaal nageeflijk, maar het is niet zo'n zooitje als onder het zadel. Naar het bos gaan en lekker rechtuit galoperen is geen optie ivm mijn enorme angst voor buitenrijden op het moment (ik heb hier al een topic over en ga hier als het weer wat beter wordt met mijn instructrice aan werken). Maar tot die tijd wil ik ook in de bak werken aan de galop. Ik vroeg me af of het nuttig is om korte galopstukjes te doen met overgangen draf-galop, of is het juist beter om langere stukken te galoperen. Mijn paard vindt de galop duidelijk moeilijk, maar ze vindt het wel leuk. Ik ben benieuwd naar jullie tips, als mijn instructrice terug is van vakantie ga ik het ook met haar bespreken, maar tot die tijd zou ik graag doorgaan hiermee.