Is het 'slecht' als je niet evenveel rijdt met een jong paar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuulenJulia

Is het 'slecht' als je niet evenveel rijdt met een jong paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:18

Het is een beetje een kromme titel, maar wat ik bedoel is:

Ik heb een 3-5 jarige pony, in juli/augustus ingereden. Hij stond toen op een manege en met zadelmak maken reed ik steeds ongeveer hetzelfde aantal uur. Nu heb ik hem thuis gehaald, omdat hij dan eigenlijk heel de dag in de wei kan.
Het werd winter, en omdat hij was ingereden, dus stap, draf, galop (nog wel zijn moeilijkste gang) kende heeft hij wat meer rust gehad. Met wat meer rust wil ik zeggen dat ik heel af en toe een bosritje maakte. Met het slechte weer ging dit na een tijdje niet meer.
Hij heeft nu ongeveer een maand echt elke dag op de wei gestaan.
Sinds vorige week ben ik weer een keer een half uurtje het bos ingegaan, stappen en beetje draven.
Deze week ben ik naar de manege gegaan waar ik een half uurtje heb gereden, deze keer wel stap, draf, en galop.

Nu is mijn vraag, of het 'slecht' is voor een jong paard dat hij de ene keer wel 2x per week rijd en de andere keer 1 keer in de week? Hij was verder helemaal niet vervelend na de rust en hij liep fijner dan voor de rust.

Vinden jullie dat ik regelmatig moet rijden? ( dus 1 a 2 keer in de week ) of vinden jullie dat ik gewoon een beetje moet afwisselen?

Rebel_Jits

Re: Is het 'slecht' als je niet evenveel rijdt met een jong paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:30

Als hij nog helemaal beleerd moet worden, lijkt het me beter rustig aan te doen. Dus als hij een week niet hoeft, is dat alleen maar goed. Hij is nog jong, later zal wel vaker bereden worden. Nu kan hij nog genieten van enkele weekjes vrij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:33

nee hoor, als het dier het verder braaf oppakt is er niks an de hand Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:37

het is nog een jong paard, ik vind dat je het prima doet zo.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:11

Het maakt inprincipe niet uit hoevaak je rijd, als je de keren die je rijd maar duidelijk en dus consequent naar het dier bent

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:37

Ik vind vooral variatie belangrijk voor een (jong) paard. Dus zoals je bezig bent: een keertje naar het bos, een keertje bakwerk. Je kan eventueel ook longeren, losgooien, wat grondwerken,...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:01

Ik denk dat het helemaal niet erg is hoor Lachen!
Hij is nog jong duzz..En ik heb ook gehoort dat je een te jong paard nog niet te veel moet gaan rijden Knipoog.

X

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:09

Geen probleem.
Let alleen wel op hoeveel je vraagt als je weinig rijdt, omdat je zo weinig conditie en spieren opbouwd.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:39

Oké bedankt voor de reacties Lachen
Ik woon aan het bos, dus dat zal wel goedkomen Knipoog
De bak is ook vaak niet berijdbaar, omdat hij te diep is. Hier komt wel verandering in.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:54

Heb zelf ook n jong paard in september zadelmak gemaakt , stuur en rem erop stap draf galop en netjes terugkomen , al regelmatig t bos ingeweest , mijn merrie heeft n aantal weken haast niks gedaan omdat ze hele vervelende mok heeft gehad waardoor ze telkens n dik been had ...
Ik ben van mening dat voor n jong paard wat gewoon braaf is het helemaal niet erg is om weinig werk te doen alleen pas idd. wel op dat je niet ineens veel van m vraagt dus pas t werk aan aan de conditie van t paard

succes