omstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

omstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:03

ik heb een probleempje met mijn paad van rechtsnaar links omstellen is geen probleem, ze blijft lekker nagefelijk doorlopen, alleen als ik van links naar rechts om wil stellen dan drukt ze haar rug weg en ben ik haar heel ff kwijt. daarna loopt ze wel weer nagefelijk.

nu vroeg ik me af zal dit nu aan mij liggen of zal er iets met haar zijn. we zijn dit al een tijd aan het oefenen maar het lijkt nog niet echt te veranderen
of weet iemand nog een manier om dit mogelijk te verhelpen?

Jemilah

Re: omstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:53

Juist veel oefeningen meenemen waarbij het omstellen nodig is, slangenvoltes rijden, voltes vergroten en verkleinen, achten rijden, door hand veranderen doormiddel van een S. Het rijden met een buitenstelling laat je paard zich buigen en zijn lichaam trainen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:15

Het heeft waarschijnlijk even tijd nodig in je training om te verbeteren. Overigesn kan het waarschijnlijk geen kwaad om bv. een osteopaat eens de rug van je paard na te laten kijken of daar misschien iets scheef zit, ook een scheef zadel of scheef zittende ruiter zou het misschien kunnen veroorzaken..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:17

Eerder voorbereiden. Eerst het lichaam al omgaan stellen mbv je been en dan pas volgt je hand. Neem de tijd voor het omstellen. Begin zelf vast in de juiste richting te kijken ruim 10m van te voren en sluit het paard op tussen je been en je hand om het tempo onder controle te houden of zelfs wat rustiger te laten worden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:18

Van rechts naar links loopt ze goed maar van links naar rechts niet... Voel je je paard al vlak voor het omstellen de rug wegdrukken? Als dat het geval is ligt het probleem aan de linkerkant. Maar het lijkt me waarschijnlijker dat hij zich wegdrukt zodra je omstelt naar rechts. Dus ligt het 'probleem' rechts. Rij zowel linksom als rechtsom voorwaarts neerwaarts en veel figuren. Probeer je paard goed voor te bereiden voor het omstellen maar ook losser te maken rechts.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:12

veel trainen, trainen en trainen, continue bezig houden daarmee, en juist op dat punt gewoon eens een keer meer weerstand bieden

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:29

Zoals hier al vermeld is, kan een osteopaat misschien wel uitkomst bieden. Ja
Ook al is het geen "groot" probleem, kan het sowieso geen kwaad om je paard één maal per jaar te laten checken.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:36

Rij die wending eerst een paar keer in stap over de hals, waarbij je vooral vlak voor en op het moment van omstellen je paard nog iets extra laat zakken in je hand. Veel 8jes rijden (groter en kleiner).

Het omstellen doe je heel simpel door je binnenhand van de hals te leggen (naar binnen dus, niet terug of hoog).

Als dat in stap goed gaat, ga je hetzelfde in draf doen, over de hals dus eerst (voorwaarts neerwaarts is dat he). Als omstellen niet in 1x fijn nageeflijk lukt, ga je eerst de rechte lijn op, tot je paard weer met je hand mee wil zakken en extra rond en laag wil zijn. Dus zeg maar door een s van hand veranderen, waarbij je zo lang als nodig op de ac-lijn blijft.

De meeste paarden vinden dit zo'n makkelijke oefening op den duur, dat ze eerder te diep komen in een wending, dan te hoog. Succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:22

ik gebruik idd eerst mijn been als we rechtom rijden en ik leg mijn linker been aan dan weet ze al wat er komt en buigt dan makkelijk haar lichaam ik kan met mijn handen mooie licht hulpen gebruiken als ik dan vervolgens weer de andere kant op ga wat voor mij ook iets een moeilijkere kant is dan wordt ze wat onrustig zodra ik met me been kom.

ik heb gister middag haar eerst een paar passen rechtuit laten kopen en vervolgens haar rechts om laten lopen. dit gaat beter al hoewel ze wel haar tempo enorm versneld, maar ze bleef in het begin wel mooi omlaag, hoewel later ze wel weer wat omhoog kwam. ik wil dit morgen ook nog weer proberen kijken hoe het gaat. en een keer na laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad. daar ga ik ook even wat meer info over opzoeken, of jullie moeten nog wat weten in de omgeving hengelo enschede??