ademhaling/ ontspan probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

ademhaling/ ontspan probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:43

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje weer heel erg moeite met ontspannen, ik zet dan alles in me vast, allen me armen en handen blijven ontspannen omdat ik daar heel erg aan denk. vooral me schouders zet ik heel erg vast. dit is helemaal fout, en dat weet ik, het doet me ook pijn. Als ik van het paard kom dan voelt alles zo strak enzo. Door ademhalings problemen krijg ik ook verschrikkelijke steken in me schouders. Ik span mijn schouders ook onbewust als ik achter de pc zit, of op de fiets bijna altijd eigelijk. Heeft iemand tips om dit te verbeteren, en van die ademhalings problemen af te komen?

Gr. Robin

x_LoTjE_x

Re: ademhaling/ ontspan probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:21

Je kan misschien zitlessen nemen..
En je vooral goed concentreren op je ademhaling.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:39

Misschien even een bezoekje aan de Fysiotherapeut brengen (of liever chiropractor/manuele therapeut)
Ik zit soms namelijk vast in mn rug, en heeft ook wel eens invloed op mijn ademhaling. Dus dan kan het wel lekker zijn om die wervels even lekker te kraken! (door de manuele therapeut/chriopractor dan he!)
En verder als je merkt dat je je zo inspant, even terug naar stap en diep in+uitademen.
Succes!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:42

Annn schreef:
Misschien even een bezoekje aan de Fysiotherapeut brengen (of liever chiropractor/manuele therapeut)
Ik zit soms namelijk vast in mn rug, en heeft ook wel eens invloed op mijn ademhaling. Dus dan kan het wel lekker zijn om die wervels even lekker te kraken! (door de manuele therapeut/chriopractor dan he!)
En verder als je merkt dat je je zo inspant, even terug naar stap en diep in+uitademen.
Succes!

ja die is wel goed denk ik, maar dan moet het wel een manuele therapeut of chriopractor zijn Tong uitsteken want massage's helpen me niet meer, ik heb namelijk 2 ouders die fysiotherapeuten zijn Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:46

Let eens op hoe je adem haalt. Die moet nl vanuit je buik komen en niet vanuit je borst (hoge ademhaling). Doe je dat fout dan zet je je ook heel erg vast in je rug en schouders.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:26

hebben je ouders geen oefeningen, die je op je paard kan doen aan de longeerlijn (gymnastiekles) rekken en strekken.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 21:19

montyjansen schreef:
hebben je ouders geen oefeningen, die je op je paard kan doen aan de longeerlijn (gymnastiekles) rekken en strekken.

ja daar ga ik maar even om vragen Lachen

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:28

heey heey
Ik heb een bepaalde therapie geleerd, weet er maar heeeel weinig vanaf hoor ben net begonnen met me opleiding fysiotherapie. Maar dat gaat zo, je spant eerst een bepaald spier groep extreem aan en daarna ontspan je. Zo leer je aan te voelen wanneer je spieren aanspannen en wanneer ontspannen. Dit moet je doen, liggend op je bed ofzo en met een lekker muziekje er onder. Yoga muziek ofzo vervolgends ga je elke spier groep in je lichaam af. Als het goed is helpt het:) Maar nogmaals heb er 1 x college over gehad, als ik jou was zou ik toch even langs de fysio gaan! succes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:11

klinkt goed Briennepien, leer je aanspannen en ontspannen wanneer dit nodig is, komt namelijk erg vaak voor met paard rijden (altijd wel), anders val je er af, of blijf je gespannen(erge spierpijn) zitten. Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:48

Idd zoals Briennepien schrijft zijn heel goede tips!

Daarbij zou ik vaak grote "losmaak" bewegingen doen, voor en een paar keer tijdens het rijden (of als je op de stoel zit). Zwaaiten met je armen, hoofd rustig rollen links/rechts. Handig is om je hele lijf mee te nemen (dus ook je tenen, knieën, heupen, rug). Je lichaam is namelijk 1 geheel, wanneer je bijvoorbeeld je bekken gespannen houdt kan dit doorwerken in je rug en dus ook in je schouders. Hierdoor wordt je losser en heb je het gevoel dat je dieper zit.

Massage is idd iets tijdelijks, het zorgt voor een goede doorbloeding en daarvan worden je spieren even "los". Maar als je daarna je lichaam weer belast (goed of vaker verkeerd) spannen ze weer aan en gaan ze langzaam weer "vast" zitten.

De ademshalingsproblemen zijn net zo goed aan te leren, zoals tamary zegt, je wilt een buikademhaling geen borstademhaling.

Er zijn wél fysiotherapeuten die je met deze problemen kunnen helpen. Behandeling van familieleden gaat vaak niet heel efficiënt volgens mij, van een ander behandeling en advies krijgen is heel anders dan van je ouders. Ook m.b.t. het volgen van een therapie - zijn vaak meerdere behandeling 1 á 2 x per week. Wil je echt iemand die je er mee helpt vraag je ouders of ze iemand weten die in deze problematiek goed is- maar niet één van hen.

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:13

Yoga is een hele goede oplossing om gespannenheid weg te halen. Ik adem verkeerd door hyperventilatie en eersst moet je het in rust onder controle hebben om het daarna tijdens een sport of gewoon lekker paardrijden te kunnen. Wat je wel kan vragen is of je houding mss iets veranderd moet worden op het zadel om verkramping tegen te gaan, want iedereen zit natuurlijk anders in elkaar en kan je niet precies hetzelfde laten zitten!

Ik hoop dat je snel van je problemen verlost bent zodat je weer lekker ontspannen kan rijden!