Hij schiet er steeds vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Hij schiet er steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:23

Ik rijd op een IJslander, maar dan gewoon de stap, draf en galop.
Maar ik kan niet in een bak rijden, dus moet ik in de wei rijden.
Het probleem is, hij schiet er altijd vandoor, terug naar de kudde.
Ook als je met zn 2en rijd, je hoeft maar een beetje uit elkaar tegaan en hij is alweer ervandoor gegaan.
Ik mag wel buitenrijden, maar ik wil ook wel eens serieus aan het rijden.
Ik mag niet op les met hem, want dat is te ver weg.
Want hij is nog jong en er valt nog heel wat van te maken, maar omdat hij zich nu niet concentreert lukt dat niet.
En even voor de duidelijkheid ik gebruik absoluut geen hulpmiddelen zoals stang etc, ik blijf hem gewoon met het trensje rijden.
AUB Tips? Haha!

jillie1994

Re: Hij schiet er steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:52

Niemand?
Want ik zou morgen graag al met de oefeningen bezig gaan :|

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:28

Kun je niet een instructeur bij jouw laten komen om je les te geven op de wei waar je altijd rijd?

Je paard is blijkbaar niet met jouw bezig maar met de kudde verderop. Zorg ervoor dat je zijn aandacht bij jouw krijgt en houd!
Rijd veel overgangen en schijnovergangen. Om de paar passen steeds iets nieuws vragen. Blijf ook niet te lang achter elkaar rechtuit rijden. Doe bijvb stappen na een paar passen draaf je aan, wend af en terug naar stap. Paar passen stap en weer aandraven.
Dan houd je vanuit draf halt en stap je na even stilstaan weer weg... Weer aandraven, ga van hand veranderen en vraag een paar passen verruiming in de draf en na 3 passen verruiming weer terug naar arbeidsdraf... Rijd een volte en weer een pasje verruimen... Weer terug naar arbeidsdraf en gaan stappen etc...

Als je hem zo steeds bezig houd met figuren (mogen ook hele gekke niet bestaande figuren zijn, denk eens aan de letters in het alfabet bijvb Knipoog ) en overgangen tijdens die figuren, dan houd je hem bezig en heeft hij minder de tijd om een ander plan te bedenken dan dat jij in gedachten had Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:51

Ineke2 schreef:
Kun je niet een instructeur bij jouw laten komen om je les te geven op de wei waar je altijd rijd?

Je paard is blijkbaar niet met jouw bezig maar met de kudde verderop. Zorg ervoor dat je zijn aandacht bij jouw krijgt en houd!
Rijd veel overgangen en schijnovergangen. Om de paar passen steeds iets nieuws vragen. Blijf ook niet te lang achter elkaar rechtuit rijden. Doe bijvb stappen na een paar passen draaf je aan, wend af en terug naar stap. Paar passen stap en weer aandraven.
Dan houd je vanuit draf halt en stap je na even stilstaan weer weg... Weer aandraven, ga van hand veranderen en vraag een paar passen verruiming in de draf en na 3 passen verruiming weer terug naar arbeidsdraf... Rijd een volte en weer een pasje verruimen... Weer terug naar arbeidsdraf en gaan stappen etc...

Als je hem zo steeds bezig houd met figuren (mogen ook hele gekke niet bestaande figuren zijn, denk eens aan de letters in het alfabet bijvb Knipoog ) en overgangen tijdens die figuren, dan houd je hem bezig en heeft hij minder de tijd om een ander plan te bedenken dan dat jij in gedachten had Lachen

Maar dat is het probleem juist, je wilt aandraven, en hij is alweer weg Clown
Maar ik heb verder op een landje gezien, wat ooit een bak was, ik ga vragen of ik daar mag rijden, want er is me nu ook een wedstrijd aangeboden, dus trainen is hard nodig. Bloos

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:02

Als hij bij het aandraven al weg is dan meteen op een volte proberen te zetten en maak die volte maar steeds kleiner tot hij in het tempo zit wat jij wil en dan ga je de volte eerst weer wat openen... Gaat hij dan weer harder, meteen weer verkleinen.

Blijft hij wel braaf op een grote volte in jouw tempo lopen ga je eens een paar passen rechtuit en dan weer een volte op. Zo steeds de volte wat verplaatsen. Gaat het tempo harder weer verkleinen etc... Net zolang tot jij het tempo onder controle hebt. Denk goed aan je eigen houding en begrenzing van het paard. Zelf zo ontspannen mogelijk blijven zitten, maar wel heel duidelijk en consequent zijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:06

Ik sluit me aan bij de suggestie of er misschien een instructuer bij jou kan komen. Zeker als je een jong dier hebt is lessen belangrijk. Lachen

Kun je met prikpaaltjes een bak in de wei afzetten? Dat wil misschien wel helpen omdat je dan toch een afgesloten stuk hebt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:36

Ja maar kijk, hoe dan ook, hij draait zich om en rent naar de kudde,
maar ik zal morgen kijken of ik in de ex- bak kan rijden, dat ik dan toch wat serieus kan werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:33

jillie1994 schreef:
Ja maar kijk, hoe dan ook, hij draait zich om en rent naar de kudde

Dan zit er toch iets niet goed in jouw begrezing of het paard vertrouwt jouw niet en ziet jouw niet als leider.
Dan moet je daar eerst op de grond aan werken en bovendien is het beste nog steeds om les te nemen. Vanachter een computer kun je de situatie niet goed zien en erop inspelen als wanneer je erbij staat op de grond.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:37

elanor schreef:
Ik sluit me aan bij de suggestie of er misschien een instructuer bij jou kan komen. Zeker als je een jong dier hebt is lessen belangrijk. Lachen

Kun je met prikpaaltjes een bak in de wei afzetten? Dat wil misschien wel helpen omdat je dan toch een afgesloten stuk hebt.

Met paaltjes kan helaas niet, het mag niet want het is te veel om elke dag weer weg te halen, en stel hij draait door het dolle heen omdat hij niet naar de kudde kan, sprint hij er misschien wel door heen, helaas.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:38

Ineke2 schreef:
jillie1994 schreef:
Ja maar kijk, hoe dan ook, hij draait zich om en rent naar de kudde

Dan zit er toch iets niet goed in jouw begrezing of het paard vertrouwt jouw niet en ziet jouw niet als leider.
Dan moet je daar eerst op de grond aan werken en bovendien is het beste nog steeds om les te nemen. Vanachter een computer kun je de situatie niet goed zien en erop inspelen als wanneer je erbij staat op de grond.

Daarom ga ik nu ook in de (ex) bak rijden als het mag.
En grondwerken ben ik ook nog druk mee bezig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:08

werken aan jullie ondelinge verhouding. Ik had ook zo'n pony en daar heb ik het mee opgebouwd dus als zij 10 braaf haar best deed mocht zij terug naar de groep. En zo steeds wat langer...

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:43

Ja maar ik mag dus nu in de bak rijden, misschien dat het dan lukt Clown
We zien wel

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:29

Ik mag in de bak rijden, dus het probleem is opgelost!
Hij deed het braaf, soms wat afsnijden maar daar valt aan te werken.
Ook begon hij zich wat te ontspannen, dus dit gaat wel lukken!

bilridder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:31

Inderdaad een keer een instructeur overwegen of iemand die er gwoon veel verstand van heeft. Vaak kan iemand met veel ervaring je ook wel helpen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:36

bilridder schreef:
Inderdaad een keer een instructeur overwegen of iemand die er gwoon veel verstand van heeft. Vaak kan iemand met veel ervaring je ook wel helpen.

Hiervoor heb ik *tatatataa*
De eigenaresse Bloos Clown
Die kan hel goed lesgeven.

miek78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:59

lekker voor je dat je nu wel in de bak mag rijden!!
veel rijplezier!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:04

Het is duidelijk wie de baas is van jullie twee Duivel
Ik er eerst en vooral werk van maken om respect af te dwingen. Laat desnoods het rijden even voor wat het is, en ga aan de slag met wat grondwerk. Vanuit die positie ga je je volgens mij zelf ook sterker voelen. Succes!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:40

Ulaan schreef:
Het is duidelijk wie de baas is van jullie twee Duivel
Ik er eerst en vooral werk van maken om respect af te dwingen. Laat desnoods het rijden even voor wat het is, en ga aan de slag met wat grondwerk. Vanuit die positie ga je je volgens mij zelf ook sterker voelen. Succes!

Hier ben ik dus ook druk mee bezig, ik ben oko van plan wat minder met bit te rijden, ik heb al een brideless ding aangeschaft, zodat hij lekker kan ontspannen, zonder bit, maar af en toe toch ook wel met bit, maar hij moet niet hard in de mond worden ( er rijden soms ook andere kinderen op).

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:19

bilridder schreef:

Offt opic: wat heb jij een rare gebruikers naam zeg Huilen .

LobkeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:47

als je voelt dat je pony gaat versnellen meot je ophoudingen maken en rustig blijfen ga ook praten tegen je pony ga vooral neit leunen op je tueegls of extra voorover zitten
dus:
achterover zitten
prtaen
rustig blijfen
ophoudingen maken
en als je pony gaat rennen draai je hem meteen op zo'n klein moelijke volte
tot dat hij rustiger gaat lopen en weer onspant
gaat ie er weer vandoor weer op de volte zo leert ie het wel af
succes
ps: als het echt neti lukt probeer dan een instructrice te regelen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:19

LobkeLove schreef:
als je voelt dat je pony gaat versnellen meot je ophoudingen maken en rustig blijfen ga ook praten tegen je pony ga vooral neit leunen op je tueegls of extra voorover zitten
dus:
achterover zitten
prtaen
rustig blijfen
ophoudingen maken
en als je pony gaat rennen draai je hem meteen op zo'n klein moelijke volte
tot dat hij rustiger gaat lopen en weer onspant
gaat ie er weer vandoor weer op de volte zo leert ie het wel af
succes
ps: als het echt neti lukt probeer dan een instructrice te regelen

Ik deed het ook altijd al, met de volte omdraaien en praten, rustig blijven etc.
En voorover zitten kan ik niet, ik zit eerder achterover Clown
Maar ik kan nu dus in de bak rijden dusja