Doorzitten op een 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikuh

Doorzitten op een 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:17

Ik rij op dit moment een Ztje van ruim 3,5 jaar. Ze is nu denk ik ruim 4,5 maand onder het zadel en het gaat al erg goed. Zondag ben ik voor het eerst wat gaan doorzitten, buiten de overgangen om. Dit doorzitten was erg fijn, ze ging toen super lopen. Ik kan haar dan veel beter controleren met mijn zit en ben dan rustiger in mijn handen, waardoor ze veel netter gaat lopen natuurlijk.

Maar kan het al kwaad om soms een paar minuten in draf door te zitten? Merk wel dat ze al netjes haar rug ontspant en mij ook netjes laat zitten.

Hoe doen anderen dit met hun Ztjes?

jemaine

Re: Doorzitten op een 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:24

Gewoon niet te veel doorzitten dan kan het best af en toe. Het paard moet ook leren om gewoon in hetzelfde tempo door te lopen als jij gaat zitten en op jouw hulp pas aan te springen in galop of terug te komen in de stap. Het kan geen kwaad als je het maar niet te vaak doet. Een lange zijde bijvoorbeeld of 1 volte.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:27

Goed dat jouw Ztje het zo goed oppakt.. Ik zou het ook niet te lang doen, korte stukjes en niet te vaak. Zhagall mijn paard vind het nog wel moeilijk, maar is ook door verschillende dingen een paar keer voor een langere tijd niet gereden. Ik doe het 2 keer, dus een keer de ene kant op en een keer de andere kant op.

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:49

Ik denk ook niet dat het zo kwaad kan. Gewoon afwisselen en niet teveel en dan komt het vast wel goed!

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:54

Ik doe nu inderdaad maar korte stukjes en dit pakt ze erg goed op. Op het begin was ze even aan het zoeken naar een juiste tempo, maar al snel liep ze netjes een constant tempo en kon ik ook goede overgangen rijden terwijl ik door bleef zitten.

Bedankt voor jullie reacties Ja
Altijd fijn om even bevestiging te krijgen op hetgeen wat je aan het doen bent.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:46

Inderdaad nog niet te veel doen maar af en toe kan natuurlijk geen kwaad.

Wat ik wel vind is dat je aan je houding moet werken als je tijdens doorzitten beter zit dan tijdens lichtrijden en je handen dan ook stiller kan houden, een onafhankelijke zit is erg belangrjik!

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:40

Dat is zeker erg belangrijk Ja
Ben ook druk bezig met mijn houding tijdens het lichtrijden. Deze is opzich prima, alleen doet mijn linkerhand soms dingen die ik niet wil. Tijdens het doorzitten kan ik me hier beter op concentreren omdat Zilenie dan rustiger loopt. Maar ook tijdens het lichtrijden gaat dit al stukken beter Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:11

Als de basis verder ok is kan het volgens mij inderdaad geen kwaad om steeds een paar passen door te zitten. Zolang het niet uitmondt in 10 minuten losrijden en de rest van de tijd "lekker zitten" lijkt het me geen probleem! Vaak merk je het wel aan de balans of je weer even moet lichtrijden of niet!

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:32

Als je paard goed de rug ontspant, is het geen probleem om door te zitten hoor Knipoog
Ik neem aan dat je (een Ztje toch!) nog niet zo veel en lang rijd in de week?
Zolang je zelf maar fijn in de beweging mee zit, kan je best stukken doorzitten gaan meenemen hoor Knipoog

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:34

Ik doe het op mijn 3,5 jarige absoluut niet.
Het gestel is nog niet voldoende ontwikkeld om de klappen op te kunnen vangen.
Natuurlijk een bochtje voordat je aan springt in galop kan best.

Maar ik wacht iig totdat mijn dier 5 jaar is voordat ik het doorzitten ga oefenen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:39

in een B proefje moet je ook een stukje doorzitten dus het is alleen maar goed om stukjes te oefenen, al zou ik het niet te veel en te lang doen.
Gewoon een volte en weer lichtrijden.
Mijn Ztje vind het nog vrij moeilijk, gaat al beter maar ik doe echt maar kleine stukjes, dat vind ik genoeg...

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:35

roanda schreef:
Als je paard goed de rug ontspant, is het geen probleem om door te zitten hoor Knipoog
Ik neem aan dat je (een Ztje toch!) nog niet zo veel en lang rijd in de week?
Zolang je zelf maar fijn in de beweging mee zit, kan je best stukken doorzitten gaan meenemen hoor Knipoog

Ongeveer 4 keer in de week, 25/30 min.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:48

Ik rijd ook een 3,5 jarige en in het begin tijdens het doorzitten stuiterde ik van mijn zadel, nu, 3 maanden verder gaat het veel beter en gaat hij steeds lekkerder rijden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:52

waarom zou het niet kunnen? En waarom adviseerd iedereen een klein stukje? Oke, als je zelf niet fatsoenlijk kunt zitten moet je het niet doen. Maar moet je dan uberhaubt wel op zo'n jong paard rijden?
Naar mijn idee is lichtrijden dan net zo belastend voor de paardenrug alleen voel je het zelf niet in je rug...

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:31

Malenka schreef:
waarom zou het niet kunnen? En waarom adviseerd iedereen een klein stukje? Oke, als je zelf niet fatsoenlijk kunt zitten moet je het niet doen. Maar moet je dan uberhaubt wel op zo'n jong paard rijden?
Naar mijn idee is lichtrijden dan net zo belastend voor de paardenrug alleen voel je het zelf niet in je rug...

hehe, eindelijk iemand die mijn taal spreekt...... Knipoog

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:59

Het lijkt me niet goed om ineens van niks naar een half uur doorzitten te gaan? Of bouw jij dit niet op?

Edit: weet dat jij dit niet zo hebt geformuleerd maar dit is dan meer een vraag vanuit mijn kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:05

Mijn 3,5 jarige is nog korter onder het zadel.Maar er word ook op doorgezeten.Wel wisselend en zeker geen 30 minuten aan één stuk.Maar ik denk dat het aan je eigen rijden ligt.
Mijn paardje word momenteel door een dressuur ruiter gereden waar bij het doorziten heel vloeiend gaat .Maar als ik hier lees over klappen en stuiteren,nee dan zou ik op mijn jonge paard niet gaan doorzitten.
maar je merkt aan mijn paardje dat het haar niet uitmaakt of je doorzit of dat je lichtrijd.Dus wissellen we de boel gewoon af.
Ze word trouwens drie maal per week gereden zo'n 20/30 minuten en soms wat longe werk erbij voor 15 minuten verder staat ze in de dag gewoon op de wei.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:09

Zilenie pakt het doorzitten perfect op en ontspant haar rug daar ook gewoon goed bij. Maar omdat ik nooit echt ben gaan doorzitten, wil ik dit wel rustig opbouwen en niet in één keer lange stukken gaan doen.

Ben het zeker met je eens dat het ligt aan de zit van de ruiter en hoe goed het paard het oppakt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:12

soofenflo schreef:
Ik doe het op mijn 3,5 jarige absoluut niet.
Het gestel is nog niet voldoende ontwikkeld om de klappen op te kunnen vangen. Natuurlijk een bochtje voordat je aan springt in galop kan best.

Maar ik wacht iig totdat mijn dier 5 jaar is voordat ik het doorzitten ga oefenen.

Welke klappen????
Als je paard klappen krijgt als je door gaat zitten, dan moet je op geen enkel paard door gaan zitten! Ook niet als ie al 5 is!

TS: Gewoon lekker doorzitten hoor (met mate natuurlijk). Als hij goed ontspannen over de rug blijft lopen dan kan dat best. Je voelt vanzelf wanneer hij niet meer ontspannen loppt, dan gaat het doorzitten vanzelf een stuk moeilijker.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:13

Maikuh schreef:
Het lijkt me niet goed om ineens van niks naar een half uur doorzitten te gaan? Of bouw jij dit niet op?

Edit: weet dat jij dit niet zo hebt geformuleerd maar dit is dan meer een vraag vanuit mijn kant.

je moet het uiteraard wel opbouwen, maar je voelt (als het goed is) zelf wel aan wanneer je paard uit balans raakt. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:22

Als jij goed en meegaand kunt zitten en als je paard ontspannen loopt is goed doorzitten net zo belastend als lichtrijden. Vaak zijn het de ruiters die eigenlijk toch nog wat te gespannen zijn waardoor het paard zich opspant. Ik vind doorzitten dus zeker niet slecht, als jij vindt dat ze er lekker mee loopt, gewoon doen Lachen

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:24

Als je paard er geen last van heeft en er juist ontspannender van gaat lopen kun je wel doorzitten , ik doe het zelf ook wel op een 3,5 jarige hij gaat er niet anders van lopen en als die dat wel doet ga ik weer lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

Wij doen het dan op de lange zijde,dan weer eens een volte.Maar mijn oude paard is 15,daar doe ik ook nog altijd doorzitten afwissellen met lichtrijden.
Ik denk dat de variatie voor en paard en ruiter aangenaam is.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:26

Volgens mij is doorzitten niet veel meer belastend als lichtrijden. Ik heb ook een 3,5 jarige (ik rij 3x per week 20 min.) en ik zit ook regelmatig een stukje door. Eigenlijk gaat dit veel makkelijker, omdat ik mijn hulpen dan gedoseerder kan geven. Ook gaat mijn pony ontspannener lopen. Geeft echt een super gevoel! Haha!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:34

lijkt me ook niet erger dan lichtrijden hoor eerlijk gezegd..... als je een beetje normaal kunt zitten dan Knipoog