Sporen--> Probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Sporen--> Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:58

Mijn verzorgpaard is soms echt heel langzaam met rijden, en reageert ze niet goed meer op mijn hulpen en moet ik echt heel erg mijn best doen om haar te laten doen wat ik wil. Dan pak ik mijn sporen en ga daar mee rijden. Ze reageer daar dan beter op. Maar na een tijdje rijden met sporen, doet ze het weer goed en reageert ze weer goed op mijn hulpen.
Dus doe ik mijn sporen weer af. Maar na een tijdje is ze weer heel erg langzaam...

Heeft iemand een manier waardoor ik haar zonder sporen actief blijft en snel naar mijn hulpen luistert?

Marloes26

Re: Sporen--> Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:07

Heel veel overgangen rijden, dit oefenen als je haar met sporen rijdt, maar zéker ook zonder sporen. Een paard moet met overgangen rijden zijn aandacht er goed bijhouden. Je zult merken dat ze hierdoor wat actiever op je been wordt.

Ook kun je 'schijnovergangen' rijden. Dat doe je door lekker actief te draven en net te doen alsof je gaat stappen. Voel je dat je paard reageert op die hulpen, ga je weer wat meer voorwaarts.
Probeer op de lange zijde steeds iets meer overgangen te rijden.

Wat je ook kunt doen is op de diagonale lijn (midden) draf, in de hoek aanspringen in galop, en voor het eind van de hoek weer in draf. Dan weer op de middenlijn (midden) draf, volgende hoek weer galop, en dit een aantal keer achter elkaar. Of op de middenlijn juist van draf naar stap, 1 of 2 keer, dan weer wegdraven en in de hoek weer aangalopperen.

Dit kan pittig zijn voor je paard! Zelf doe ik dit vaak als mijn paard lekker warm en losgereden is, om hem goed aan mijn been te krijgen voor de andere oefeningen.

Dit alles kun je natuurlijk mét en zonder sporen doen.

Ik hoop dat je wat aan dit advies hebt, anders kun je me pb-en

Groetjes,

Marloes

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:14

Dankjewel! Ik ga ook zeker dat proberen op de middenlijn!

Marloes26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:16

Is goed, ik hoop dat je er baat bij hebt. Bij mij werkt het altijd erg goed, mijn paardje wordt er heel allert van, soms zelf errug vrolijk Haha!

Ik las het net even terug, en dacht: Mijn instructrice zou trots op me zijn als ze dit las Haha!

Hou me maar op de hoogte, anders heb ik nog wel wat andere tips voor je!

Groetjes,

Marloes

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:24

Oke!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:19

Wat je ook goed in de gaten moet houden bij jezelf is hoe vaak je je benen gebruikt.
Soms gebruik je misschien te vaak een zachte beendruk, waar ze geen reactie op geeft. Als je dat een paar keer accepteerd, dan worden ze vaak ook minder voor het been.

Wat ik altijd doe is 1 x zacht kuitspieren aanspannen, geen reactie: dan een zacht schopje, nog geen reactie: dan een nog wat harder schopje met een tik of een spoor.
Elke keer dat je been geeft hoort het paard binnen een paar seconden te reageren. Als je hier zelf heel consequent in bent, zal je merken dat ze ook beter voor het been blijft.
Overgangen zijn natuurlijk de perfecte oefeningen om hiermee aan de gang te gaan zoals Marloes al zei.

Succes!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:21

Veel overgangen rijden. het probleem kan ook zijn dat je je benen niet (genoeg) stilhoudt, en dat je dan continue aandrijft. Als je daar heel lang mee doorgaat, reageert het paard niet meer op je hulpen. Zou dat het misschien kunnen zijn?

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:37

Probeer eens (zonder sporen) heel zacht hulpen te geven, dat ze haar best moet doen om ze te voelen, en heel stil zitten, een paard voelt het zoiezo want een paard voelt een vlieg ook. misschien helpt het Knipoog (dit een paar keer doen en als ze dat snapt iets hardere hulpen geven en dat dan zo houden)

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:27

OPG -> RT-P

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:31

Misschien kan je ook een zweep gebruiken als ze weer traag is!
Ik rij zelf altijd met sporen!
Dan reageert hij goed tenzij hij dat niet doet dan krijgt hij een tik met de zweep!
misschien moet je je verzorgpaard een keer heel ergveel impuls geven dat tegenhouden en dan een keer loslaten dat werkt misschien wel!

Groetjes Jester_LeX

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:10

Jester_LeX schreef:
Dan reageert hij goed tenzij hij dat niet doet dan krijgt hij een tik met de zweep!
misschien moet je je verzorgpaard een keer heel ergveel impuls geven dat tegenhouden en dan een keer loslaten dat werkt misschien wel!

Groetjes Jester_LeX

Hoe bedoel je dit laatste? Want het lijkt me niet handig om je paard heel erg aan te drijven om hem tegen te houden.... Het paard moet juist de link leggen tussen reageren voor je been = druk weg. dus bij minimale inspanning van haar kant in reactie op jouw been ontspannen en zo kun je dat opbouwen. Dit kun je doen door tempowisselingen bijvoorbeeld. succes ermee!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:33

marleeniej schreef:
Jester_LeX schreef:

Groetjes Jester_LeX

Hoe bedoel je dit laatste? Want het lijkt me niet handig om je paard heel erg aan te drijven om hem tegen te houden.... Het paard moet juist de link leggen tussen reageren voor je been = druk weg. dus bij minimale inspanning van haar kant in reactie op jouw been ontspannen en zo kun je dat opbouwen. Dit kun je doen door tempowisselingen bijvoorbeeld. succes ermee!

Ik bedoel dat als je hem eerst veel naar voren drijft en dan tegen houd dan gaat hij langzaam draven!
Als je hem dan naar stap krijgt dan moet je een beetje aandrijven en je zult merken dar je paard dan voorwaards is!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:34

En procent wil het al lukken?
Ik denk het wel!
Je hebt ook zo veel goeie tips gekregen! Knipoog

Marloes26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:30

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat!
Hopelijk hebben al deze tips je weer een stukje op weg geholpen.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

welke maat sporen heb je?